Skip to main content

متا فیزیک

نام "واژه" را وارد کنید.
Term شرح
متا فیزیک

متا فیزیک به چه معناست؟

به پدیده ای ماورا که جهان عادی قابل به توصیف آن نمی باشد بیان می شود. آنچه که انسان را به متا فیزیک جذب می کند این است که خلاف اصول حاکم بر طبیعت رفتار می شود. یعنی پدیده ای اتفاق می افتد که با قوانین حاکم بر جهان مادی نمی توان آن را توصیف کرد. برای مثال آتش دست ما را می سوزاند. ولی دیده شده است که افراد خاصی می توانند آتش را در دست بگیرند و یا از روی آن عبور  کنند. خوب اتفاق این پدیده با اصول ترمودینامیک مغایرت دارد. چگونه ممکن است؟

رخداد متا فیزیک

شاید بتوان گفت که بشر برای توصیف پدیده های جهان از روشی خاص استفاده کرده است: ریاضیات، که بر گذاره های منطقی استوار است. اما خود این گذاره ها بر اساس تفکرات و خرد بشر بیان می شود. شاید انسان ها تمام موضوعات و تمام گذاره ها را در نظر نگرفته باشند. به هر حال بشر محدودیت دارد.

این محدودیت باعث ناکامل بودن روش انسان برای توصیف قوانین حاکم بر جهان می شود. در حال حاضر این قوانین می توانند آینده پدیده ها را پیش بینی کنند ولی به نظر می رسد که ناکامل هستند. در برخی موارد نقاط کور دارند.از طرفی دیگر باید توجه داشت که برای بیان یک پدیده از راه های گوناگونی می توان استفاده کرد که بشر تنها یک راه را انتخاب کرده است.

شاید روش های دیگری نیز باشند که بتوانند جهان پیرامون ما را کاملتر توصیف کنند. همانطور که معلوم شد مکانیک نیوتونی حالتی خاص از نسبیت می باشد و ناکامل است، شاید بتوان این نظر را به کل قوانین نیز تعمیم داد. به نظر می رسد افرادی خاص از راهی استفاده می کنند که می توانند در جهان ما اعمالی بر خلاف عادت انجام دهند. پس به نظر می رسد علت این که نمی توان پدیده های متا فیزیک را توصیف کرد ناکمل بودن بنای روش انسان برای توصیف عالم می باشد.

شاید نظریه ای وجود داشته باشد که با آن علاوه بر اینکه بتوان پدیده های این جهان را توصیف کرد، بتوان پدیده هایی را خلق کرد که تا کنون ذهن بشر در مورد آن بررسی ای انجام نداده باشد. کسانی که دست به انجام اعمال متا فیزیکی می زنند به طور حسی و شاید هم شهودی مسیر انجام اینگونه اعمال را در یافته اند.

دلیل دیگری که می توان برای رخداد متا فیزیک گفت این است که: اگر توجه کرده باشد در تمام این پدید ه ها انسان نقش دارد. یعنی انسان است که یک کار خارق العاده انجام می دهد. بنابراین شاید انسان هنوز از تمام امکانات خودش سود نبرده است. به نظر می رسد انسان طوری قدرت دارد که در قوانین طبیعت دخل و تصرف انجام دهد. حالا سوال اساسی که بشر را به خودش مشغول کرده این است که آیا می توان این دخل و صرف را به صورت ریاضی وار نوشت؟ آیا می توان مثلا به فرمول های جهان طبیعت پارامترهای دیگری اضافه کرد که بتوانند پدیده های متا فیزیکی را هم توصیف کنند؟ این همان سوال تاریخی بشر در مورد متا فیزیک است. 

کلیک ها - 983
Synonyms: متا فیزیک