طرز تهیه حلوا مسقطی

نویسنده BMtips, بعد از ظهر 13:42:03 - 11/16/20

« طرز تهیه کنجد عسلی : | شیر خاند اناری (دسر هندی) »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

BMtips

2023-07-20_000702.jpg
مسقطی یک دسر معروف و خوشمزه ایرانی است که جزء سوغات شهرهای جنوبی ایران نیز محسوب می‌شود. مسقطی را می‌توانید به صورت آماده از قنادی یا خشکبار فروشی‌ها تهیه نمایید، اما اگر می‌خواهید طرز تهیه مسقطی خانگی، خواص مسقطی و انواع آن را بدانید توصیه می‌کنیم به ادامه مقاله این مقاله جذاب و خوشمزه توجه کنید.

مسقطی چیست؟
مسقطی یک نوع حلوا است که به عنوان شیرینی یا دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً مسقطی را از نشاسته، گلاب، شکر، هل، زعفران و ترکیبات دیگر تهیه می‌کنند که مزه خوشایند و خاطره‌انگیزی به همراه دارد و دسر خوبی برای مهمانی‌ها و اعیاد خواهد بود.

مسقطی از مهم‌ترین سوغات شهرهایی همچون بوشهر، سیرجان، بندرعباس و کازرون به شمار می‌آید، اما در این میان مسقطی لاری معروف‌تر از مسقطی‌ شهرهای دیگر است. در واقع یکی از قطب‌های اصلی تولید و فروش انواع مسقطی شهر لار می‌باشد.

انواع مسقطی چیست؟
دسر مسقطی انواع متفاوتی دارد که با تغییر یک ترکیب، نوع مسقطی نیز تغییر می‌کند. برخی از مسقطی‌ها نیز حاوی شیر، برخی حاوی ژله، برخی حاوی گردو، برخی حاوی میوه و ترکیبات دیگر هستند که همین مسئله باعث تغییر مزه آن نیز می‌شود. از این جهت ما تصمیم گرفتیم در ادامه این مقاله به طرز تهیه انواع مسقطی بپردازیم.

۱. طرز درست کردن مسقطی زعفرانی
طرز درست کردن مسقطی زعفرانی بسیار ساده است و شما می‌توانید شیرینی مسقطی زعفرانی را برای مهمانی‌هایتان تهیه و آماده کنید.

مواد لازم مسقطی زعفرانی برای ۶ نفر

۲/۳ پیمانه نشاسته
چهار پیمانه آب سرد
یک‌دوم پیمانه گلاب
یک‌دوم استکان زعفران دم کرده
دو پیمانه شکر
یک‌دوم پیمانه روغن مایع
یک‌سوم پیمانه خلال بادام
مقداری پودر یا خلال پسته
ابتدا دو‌سوم پیمانه نشاسته را با آب سرد مخلوط کنید و آن را در یک ظرف، روی حرارت بالا قرار دهید. سپس دو پیمانه شکر را به نشاسته حل شده در آب اضافه نمایید و ترکیبات را به خوبی روی حرارت هم بزنید.

در واقع به یاد داشته باشید که هر چه ترکیبات حلوا یا مسقطی را به خوبی هم بزنید، دسر بهتری حاصل می‌شود. هنگامی که ترکیبات غلظت مناسب پیدا کردند، شما می‌توانید حرارت شعله گاز را کم کنید. سپس اجازه دهید ترکیبات تا ۴۰ دقیقه بپزد، اما در این زمان نیز باید مسقطی ساده را هم بزنید.

پس از آن یک‌دوم استکان زعفران دم کرده و یک‌دوم پیمانه گلاب را به آرامی به ترکیبات اضافه کنید و آن را به صورت مدام هم بزنید. در واقع شعله ملایم و هم زدن مداوم کمک بسزایی به قوام و شکل گیری مسقطی می‌کند.

سپس، یک‌سوم پیمانه خلال بادام را به ترکیبات اضافه کنید و دوباره هم بزنید. در مرحله پایانی، مسقطی ساده را داخل یک ظرف قرار دهید و هنگامی که حرارت آن کم شد، دسر را به مدت ۸ ساعت داخل یخچال قرار دهید.

سپس شما می‌توانید آن را به شکل‌های متفاوت و دلخواه ببرید و با پودر یا خلال پسته تزئین کنید. در واقع اگر می‌خواهید مسقطی مجلسی ساده تهیه کنید، درست کردن مسقطی زعفرانی، بهترین انتخاب خواهد بود.

منبع:هرنگ
herang.co

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp