Skip to main content

CRO چیست؟ Conversion Optimizer برای تازه کارها

CRO چیست؟ Conversion Optimizer

Conversion rate optimization(CRO) یک روش برای بهینه سازی سایت در مباحث سئو و زیر مجموعه بازاریابی آنلاین و با ماهیت بهینه سازی نرخ تبدیل شناخته می شود. 

 پنج تعریف متفاوت و ساده برای شناخت بهتر این فرآیند:

  • یک یا چند فرآیند به هم پیوسته و هم ردیف که هدف آن افزایش و پیشرفت روند بهینه سازی سایت می باشد.
  • یک فرایند بهینه سازی عمدتا داده محور که با افزایش اهداف مورد نظر انجام می پذیرد.
  • یک روش با بهره گیری از تجزیه و تحلیل و همچنین کسر داده ها با هدف گیری ذهن کاربران برای تبدیل شدن به یک خریدار با نرخ تبدیل.
  • رویکردی که سعی می کند بفهمد چرا بازدید کنندگان درست هنگام خرید کالا منصرف می شود و شما باید به چه صورت به این مشکل پی ببرید.
  • یک رویکرد ساختاری سیستماتیک و منظم که هدف آن افزایش عملکرد سایت با مقایسه، امتحان و آزمایش های مختلف می باشد.

به نظر شما تعریف واقعی بهینه سازی و تبدیل کدام یک از این تعاریف است؟

لزومی ندارد که به موارد اشاره شده بسیار ویژه و خاص و یا چند بعدی فکر کنید، دلیلی که این 5 مورد ذکر شد صرفا برای روشن شدن موضوع از دیدگاه های مختلف که منجر به درک و شناخت بهتر تبدیل و بهینه سازی می شود.

چرا Conversion Optimizer؟

چرا باید در بهینه سازی تبدیل Conversion Optimizer سرمایه گذاری کنم؟

یک سوال خوب دیگر!

با چند دلیل برای شما روشن می کنیم که چرا سرمایه گذاری و تجارت در CRO  برای شما ارزشمند می باشد.

  • همیشه فرصت برای بهبود و پیشرفت سایت فراهم می شود و با این روند پیوسته و متوالی یک سایت به روز و آپدیت دارید.
  • این را در نظر بگیرید که با گذشت زمان قیمت تبلیغات بالاتر میرود به این معنی که با بهبود نرخ تبدیل فرصت کسب و کار و سوددهی شما افزایش می یابد.
  • سرمایه گذاری در CRO در مقایسه با سایر بخش های بازاریابی دیجیتال ،هزینه ای کمتری دارد.
  • به مرور زمان و کسب مهارت بیشتر رفتار و سلیقه مشتری را می شناسید و زمان کمتری را صرف تبدیل بازدیدکننده CPA به مشتری را انجام میدهید.
  • شما با انجام بهینه سازی خوب و موثر به سادگی به سود بیشتری میرسید.
  • CRO یک رفتارشناسی مشتری مدار می باشد که از نظر روانشناسی به درک و فهم مشتری در تجارت الکترونیکی و دنیای وب می افزاید که خود این عمل بسیار ارزشمند می باشد.

Conversion Optimization درباره

CRO را چگونه شروع کنیم؟

اگر 5 تعریف  CRO را خوب مطالعه  کرده و به این نتیجه رسیده اید که چرا CRO ارزش سرمایه گذاری را دارد، ممکن است  کمی شک تعجب کنید که چگونه می توانید کار را شروع کنید؟

روش های مختلفی برا انجام استراتژی بهبود نرخ تبدیل وجود دارد CRO strategy.

این تغییرات میتواند فقط در انجام موارد ساده ایی مانند تغییر رنگ یک دکمه یا تغییر عنوان h1 یک صفحه خاص باشد.

 همچنین می توانید جنبه های پیچیده تری از قبیل طراحی مجدد چیدمان سایت،  تغییر موضوع در یک سایت ، قالب بندی  جدید برای جداول، تغییر متغیر ها  و غیره را نیز در بردارد.

عوامل متعدد دیگری وجود دارد که میتواند مانع از انجام کار شود که باید آن ها را تک تک مورد آزمایش و امتحان قرار دهید، اما باید بدانید که بهترین و کارآمدترین روش ساختاری را باید انجام دهید.

نکته قابل توجه این است که رسیدن به هدف مهمترین مبحث در این شاخه می باشد و مقایسه سلیقه مشتری با اکثریت قالب و سلیقه شخصی شما مقلوب می باشد!

خوشبختانه برنامه های مختلف زیادی وجود دارد که روند جمع آوری، اندازه گیری و ارزیابی داده های اساسی را برای رسیدن به هدف ساده می کند، شناخت روش درست در واقع بهترین و موثرترین هدف می باشد و شروع بهینه سازی تبدیل را برای شما فراهم میکند.

 بهترین روش برای شروع یک تبدیل

هنگامی که میخواهید شروع به بهینه سازی و بهبود تبدیل را انجام دهید انجام A/B testing اولین پیشنهاد می باشد و روند کار با تغییرات عناوین زیر می باشد:

  1. دکمه های CTA
  2. سرفصل و موضوع
  3. تصاویر
  4. کلیپ های ویدیوئی
  5. نظرات مشتریان
  6. طراحی و طرح بندی
  7. آیکون ها
  8. رنگ پس زمینه
  9. فونت

چگونه در انجام CRO موفق شویم؟

همان طور که قبل هم گفتیم یک متخصص CRO یا CRO-specialist یک فیلسوف، کارگاه و دانشمند هست که نقش آن را در این مقاله میخواهیم برجسته تر کنیم.

چرا این سه نقش را تعریف کردیم؟

 تخصص یک فیلسوف فرضیه و تولید یک ایده خوب، کارگاه کشف مشکل و دانشمند انجام آزمایش و رسیدن و استخراج محتمل ترین پاسخ و اساساً ، بهینه سازی تبدیل در مورد آزمایش ایده ها و فرضیه ها در یک محیط تحت کنترل قابل اجراست.

مثلاً چیزی که ما خودمان به طور گسترده آزمایش کرده ایم مثل تغییر رنگ دکمه ها (از آبی به قرمز) و آیکون ها (انواع مختلف ، مکان ، اندازه و غیره) و پدید آمدن نتایج خوب با تغییر جزئیات کوچک که می توانید تعجب آور باشد.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که همیشه نتیجه بدست آمده موفق در یک سایت نمیتواند عینا در سایت دیگری جواب دهد و تفکر بازاریابی و سلیقه مختلف مشتری ها در برندهای مختلف این تغییر را به وجود می آورد.

یک استراتژی بهینه سازی تبدیل خوب

  استراتژی CRO واقعی باید بسیار ساده، کاربرپسند و گیج کننده نباشد تا میتوانید موانع را از سر راه مشتری بردارید تا مشتری در میان راه منصرف و از وب سایت بیرون نرود هر چه این موانع کمتر باشند منجر به افزایش تبدیل و پیروزی در بهینه سازی تبدیل شما می شود.

خطاهای معمول هنگام بهینه سازی تبدیل CRO

 قبل از شروع استراتژی تبدیل ، باید سایت و صفحه ای را که میخواهید بهینه سازی را در آن انجام دهید کاملا آنالیز کنید و اطلاعات دقیق آماری از این صفحه داشته باشید تا تبدیل شما منطقی و منجر به یک تجربه UX مرتب و بدون خطا شود.

 و به همین دلیل در زیر چند مورد از خطا هایی که به وجود می آید یا خواهد آمد را مورد بررسی قرار میدهیم:

 خطای ناشناخته و مبهم CTA: سی تی ای یا (call to action) خطای پنهان شدن مکان یا آنقدر ناچیز هست که قابل رویت نیست که اغلب نادیده گرفته می شود اما منجر به وجود آمدن یک کد خطا در صفحه شما می شود.

استفاده بیش از حد از دکمه فروش در سایت: برخی مواقع با قرار دادن دکمه فروش یا خرید کالا به سبد خرید در مکان های متعدد کاربر را از نظر روانشناسی گیج میکنید و باعث رها کردن خرید، قرار دادن دکمه خرید در  بهتین مکان در CRO یا تبدیل شما بسیار مهم و اساسی می باشد.

UX یا طراحی آسان: یکی دیگر از اجزای اساسی CRO است که در عین سادگی بسیار پپیچیده در ساخت و طراحی می باشد که شامل موارد زیادی میشود و در زیر به مواردی از خطاها در طراحی UX می پردازیم:

  • تعداد کلیک های لازم برای انجام یک عمل خرید را کاهش دهید.
  • روند انجام چک کردن نهایی و کلی بعد از پروسه انتخاب محصول را آسان و قابل فهم کنید!
  • اگر بازدید کننده سؤالاتی درمورد خرید دارد ، اطمینان حاصل کنید که در تماس با مدیر وب سایت مشکلی وجود ندارد.
  • همیشه نوع نمایش سایت خود در یک تلفن هوشمند را بررسی کنید.

اطمینان حاصل کنید که این ویژگی ها و ویژگی های مشابه این موارد در تمام صفحات سایت شما به راحتی در دسترس کاربر است.

تصاویر گرافیکی ناهماهنگ: برخی موارد استفاده بیش از حد از تصاویر و یا فلش و یا کلیپ های متعدد و ناهماهنگ باعث به اصطلاح فرود بازدیدکننده از صفحه شما می شوند و استفاده از تصاویر و ابزار مرتب و ساده گرافیکی بسیار مهم می باشد.

محتوای متن: از محتوای متن تکراری بپرهیرید و سعی کنید یک متن جذاب و مرتبط به موضوع را انتخاب کنید و می توانید برای زیاد نشدن نوشته های صفحه از باکس متن استفاده کنید تا اگر کاربر اصطلاح یا موضوعی را نمیداند با کلیک بر روی آن به سادگی آن را درک کند.

غفلت در امنیت خرید: سعی کنید مشتری را متوجه کنید که خریدش به درگاه های امن نظیر درگاه های بانکی مطمئن یا مثلا Paypal  متصل هست و از طریق HTTPS این اطلاعات رد و بدل می شود.

غفلت از سئو: همیشه بررسی کنید که یک تحقیق اساسی برای کلید واژه انجام داده اید و عناوین مرتبط و بهینه ای را در کلیدواژه ها تعریف کرده اید یا خیر! SEO و CRO مثل زنجیر به هم متصل هستن و غفلت از سئو یعنی فرود یک سی آر او.

ابزار CRO

در اینجا چند مدل ایده خوب همراه با کاربرد و خلاصه تعریف برای شما قرار میدهیم تا با چگونگی کار و تشخیص اینکه کدام روش تبدیل برای شما مناسبتر است آشنا می شوید.

مدل 1 Model

  • بهینه سازی اولیه تبدیل را برای صفحات فرود انجام دهید.
  • فعالیت مرتبط در صفحه ها و شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و فیسبوک و فرود بازدیدکننده به محصول مورد نظر.
  • آزمایش A / B یا تست چند متغیره را در صفحات خاص که بازدیدکنندگان کافی از رسانه های اجتماعی یا تبلیغات کلیکی دارند شروع کنید.
  • نتیجه گیری های عملی و واضح خود را بر اساس نتایج  بدست آمده آزمون های متعدد انجام دهید.
  • صفحاتی که در آزمون نتیجه بهتری را گرفتند به ترتیب بازدید و اولویت بندی بیشتر بها دهید.
  • از نتایج تست های A / B حتما یک بک آپ داشته باشید تا همیشه در یاد داشته باشید چه عواملی در این تست ها باعث فرود شما شده.

مدل 2 Model

  • اهداف وب سایت خود را مشخص کنید و همچنین KPI یا معیارهایی که اثبات می کند تیم بازاریابی شما برای فروش شرکت چه کاری انجام می دهد را به دقت بررسی کنید.
  • مراحل جریان تبدیل را حتما برای خود روشن کنید و موانع احتمالی و پتانسیل های تبدیل را مشخص کنید.
  • یک مثال جالب در بازاریابی وجود دارد که می گوید از کفش خود در فروش محصول شروع کنید یعنی اگر کفش خود را در فروشگاه آنلاین خود به فروش رساندید مشخص می شود که شما خیلی خوش سلیقه هستید.
  •  صفحاتی را که بازدید کننده تصمیم به فرود و یا یا ترک آن دارد مشخص کنید.
  • بهترین صفحات خود و آنچه می توانید از موفقیت آنها یاد بگیرید را شناسایی و بررسی و تفکر بیشتری انجام دهید.
  • توسط آنالیزورهای نظیر Google Analytics تمامی رفتار و رویکرد مشتری را شناسایی و ثبت کنید و از اولویت بندی آن ها غافل نشوید. 

اصطلاحات کلیدی CRO

اگر با معنی بعضی از اصطلاحات کلیدی سی آر او CRO آشنا نیستید در زیر با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد:

نرخ تبدیل چیست؟

درصد (٪) تعداد کل بازدیدکننده بر اساس تعداد کل تبدیل ها. به عنوان مثال، اگر ماهانه 10،000 بازدید کننده داشته باشید و 150 نفر از آن ها به مشتری تبذیل شوند شما نرخ تبدیل آن 1.5٪ است.

CTA چیست؟

فراخوان یا روشی که مشتری را سوق میدهد تا آن کار را انجام دهد به عنوان مثال یک دکمه ای که در آن نشان می دهد "اکنون ثبت نام کنید" و مشتری را به فروش محصول نزدیکتر میکند.

تست A / B چیست؟

روشی کاربردی که به وسیله آن وب سایت خود را بهینه و سپس 2 صفحه استاندارد را با نام های A و B را با هم مقایسه و تست میکنید و صفحه ایی که نتایج بهتر را کسب کرد و بازدید کننده بیشتری را به مشتری تبدیل کرد را انتخاب میکنیم بعنوان مثال یک صفحه برگه تخفیف دارد و صفحه دیگر ندارد یا رنگ دکمه سبد کالا در یک مدل سبز و در مل بعدی قرمز می باشد.

تست با چند متغیر

اصول تست چند متغیره مثل همان  A / B می باشد با این تفاوت که  در این آزمایش چندین متغیر و فاکتور درگیر هستند به عنوان مثال ه جای یک عنصر در برابر دیگری ، می تواند طرح دیگری باشد یا دکمه ها ، تصاویر ، عناوین ، متن بدن ، فیلم ها ، قالب بندی ، فونت ها کاملا متفاوت با طرح یا طرح های قبل باشد.

مدل تبدیل به اصطلاح قیفی شکل

 تجسم و ترسیم یک مدل برای مشتری تا به وسیله آن به محصول و بعد از خریداری محصول اطلاعات کافی از آن را دریافت کند.

KPI (Key performance indicators)

KPI یا معیارهایی که اثبات می کند تیم بازاریابی شما برای فروش محصولات شرکت چه کاری انجام می دهد، به منظور پیگیری مداوم اهداف اساسی و مرتبط با هدف فروش انجام می گیرد.

نتیجه گیری CRO

بهینه سازی نرخ تبدیل یک شاخه پویا و پرسود درحوزه و شاخه بازاریابی دیجیتال است. اگر اکنون یک متخصص CRO هستید میتوانید یک درآمد خوب از منابع شخصی و شرکتی بدون هیچ مشکلی داشته باشید.

اگر سوال بیشتری در این مورد دارید در لینک های زیر انجمن متا میتوانید عضو و در بحث شرکت کنید:

نویسنده مطلب امیر ش بر گرفته از سایت cyberinkomst.se/cro-konverteringsoptimering