نکات مهم درباره کلاه کودکان در زمستان

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 12:14:49 - 12/10/11

« مناسب ترین چکمه برای کودکان | چند پیشنهاد برای خرید سویی شرت مناسب »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

نکات مهم درباره کلاه کودکان در زمستان

استفاده از کلاه‌هاي پشمي در روزهاي سرد سال براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و واگيردار توصيه مي‌شود ولي اين توصيه از نظر علمي به اثبات نرسيده است...
[/b]

بهتر است افراد طاس، كساني كه موهاي کمي دارند و بچه‌ها، حتما کلاه‌هايي سر كنند كه گوش‌هايشان را هم بپوشاند تا سوز و سرما به حفره‌هاي گوششان وارد نشود و احتمال سرما خوردنشان كمتر شود. هرچند تاکنون رابطه معني‌داري بين ورود سرما به گوش و سرماخوردگي به اثبات نرسيده است، اما اين اقدام براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها در روزهاي سرد، ضرري براي کسي ندارد و عقلاني به نظر مي‌رسد.


کلاه آلرژي مي آورد؟
يکي از مهم‌ترين نكته‌ها در مورد کلاه‌هاي پشمي اين است که امکان دارد پشم، کرک يا کامواي به کار رفته در اين کلاه‌ها، کودکان مبتلا به آسم‌هاي مقاوم و شديد را دچار مشكل كند. البته تعداد چنين افرادي کم است و بيشتر افراد مبتلا به آسم، علايم خفيفي دارند و به لباس‌هايي مانند کلاه پشمي واکنش نشان نمي‌دهند. کلاه علاوه بر روزهاي سرد، در روزهاي گرم و آفتابي سال هم توصيه مي‌شود. کلاه‌هايي که در آفتاب به سر مي‌کنيد، بايد لبه‌دار باشند تا از تابش نور مستقيم خورشيد به چشم‌ها و آسيب آنها پيشگيري کنند. بازهم استفاده از کلاه براي افراد کم‌مو در روزهاي آفتابي، بيشتر از ساير افراد توصيه مي‌شود.


داخل کلاه مهم است؟
جنس لايه داخلي کلاه‌ها بايد تا حد امکان نخي باشد تا پوست سر عرق‌سوز نشود. استفاده از کلاه‌هاي مشترک هم به دليل احتمال انتقال بيماري‌هاي پوستي مانند ناراحتي‌هاي قارچي، به هيچ‌وجه حتي براي اعضاي يک خانواده هم درست نيست.


10 نکته درباره کلاه
- بهتر است براي بچه‌هاي دبستاني، کلاه‌هايي که گوش، بيني و دهانشان را به طور کامل مي‌پوشاند، بخريد و اين كلاه‌ها را حتما هفته‌اي يک مرتبه بشوييد. تماس ترشحات دهان و حتي گاهي بيني با قسمت جلويي اين کلاه‌ها، مي‌تواند باعث بدبو‌شدن و به وجود‌آمدن آلودگي‌هاي مختلف شود.

- کلاه‌هاي ساده را هر 2 تا 3 هفته يک‌بار بشوييد.

- کلاه را پس از شستشو، روي کاسه‌اي بکشيد و کاسه را جلوي بخاري يا شوفاژ قرار دهيد تا شكل ظاهري‌اش تغيير نكند.

- به فرزندان خود بياموزيد براي پيشگيري از ابتلا به شپش سر، هرگز کلاهشان را به دوستانشان قرض ندهند و کلاه آنها را هم سرشان نگذارند.

- به کودکان خود بگوييد کلاهشان را پس از رسيدن سر کلاس، داخل کيف خود بگذارند و براي پيشگيري از آلوده شدن، آن را داخل جاميزي نگذارند يا در جايي كه کلاه‌ بچه‌هاي ديگر است (مثل جالباسي) آويزان نکنند.

- هماهنگ کردن رنگ شال‌گردن با کلاه و دستکش، ظاهر شما را شيک و آراسته مي‌كند.

- اگر پوستتان به جنس پشم يا کرک حساسيت دارد و در صورت پوشيدن لباس‌هايي با اين جنس، دچار قرمزي و خارش پوست مي‌شويد، کلاه‌هاي چرم يا با الياف مصنوعي را انتخاب كنيد.

- کلاه‌هاي چرمي يا با جنس الياف مصنوعي را نبايد روي حرارت بخاري يا شوفاژ، خشک كرد زيرا شکل کلاه کاملا عوض و غير قابل استفاده مي‌شود.

- به هيچ‌وجه براي بچه‌هاي زير 4 سال کلاه‌هايي با کش سفت نخريد زيرا ممكن است پوست پيشاني و سر آنها را اذيت و کلافه‌شان ‌كند.

- هرگز به بچه‌هاي زير 10 سال، به خصوص بچه‌هاي زير 2 سال، کلاه‌هاي بنددار نپوشانيد زيرا احتمال پيچيدن بند کلاه دور گردن و خفه‌شدن آنها وجود دارد.


کلاه و روايت‌هايش
عبارت «کلاه سر کسي گذاشتن»، در مورد افراد فريب‌خورده به کار مي‌رود. وقتي شخصي به علت بي‌توجهي يا سادگي مرتکب اشتباه و متحمل زيان و ضرر شود، در اصطلاح عامه مي‌گويند: «کلاه سرش رفت» يا به عبارت ديگر «کلاه سرش گذاشتند.»

در دوران قديم يکي از انوع مجازات‌ها اين بود که به مقصر لباس ناموزون مي‌پوشاندند و کلاه بوقي مضحکي سرش مي‌گذاشتند، آنگاه وي را پياده يا سواره و گاهي وارونه بر مرکب دوره مي‌گردانيدند تا مردم از آن وضع مضحک و توهين‌آميز عبرت گيرند و دست به اعمال ناشايست نزنند.

زماني مقصود اين بود که مقصر را فقط تحقير کنند تا به مقام و منزلتش غره نشود. در اين صورت لباس وارونه و کلاه ناموزون براي تنبيه و مجازات کفايت مي‌کرد اما چنانچه گناه او به ميزاني بود که لازم مي‌آمد عبرت‌ ناظرين شود، قبل از آنکه مجازات نهايي را اعمال کنند، لباس عجيب و غريب بر تنش مي‌پوشانيدند و محتسبان کلاه گشادي که از آن زنگوله و دم روباه بسياري آويخته بودند، بر سرش مي‌گذاشتند تا در ميان جمعيت که حين دوره‌گرداني مقصر، ازدحام مي‌کردند، کاملا شناخته شود و مورد ملامت و سخره واقع شود.

چون افراد فريب‌خورده در دوستان و همکاران به علت سادگي و ساده‌لوحي زود شناخته مي‌شوند بنابراين ضرب‌المثل بالا را در مورد آنها به کار مي‌برند.

روايت ديگر هم در مورد نادرشاه افشار پس از فتح هندوستان است كه مي‌گويند پادشاه هند چون الماس كوه نور را زير كلاه خود قرار داده بود و نادر متوجه شد؛ از وي خواست تا با مبادله كلاه، عهد دوستي ببندند! كه شاه هند در اين معامله ضرر هنگفتي کرد به طوري كه هم كلاه از سرش برداشته (همراه كوه نور) و هم كلاهي مندرس بر سرش گذاشته شد (يوغ نادري).

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نکات مهم درباره اسباب بازی ویژه والدین

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات سنی کودکان

0 ارسال
1997 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:14:25 - 01/02/12
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نکات طلایی تربیت و آموزش کودکان

نویسنده Zohreh Gholami در تربیت کودکان

0 ارسال
1478 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:23:15 - 10/01/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نکات مهم در رابطه با عقد

نویسنده nobahar در اجتماعی

0 ارسال
538 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:36:00 - 07/06/19
توسط
nobahar
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نکات مهم ورزش بدنسازی

نویسنده guld118 در فیتنس - بدنسازی

0 ارسال
1114 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:05:55 - 02/14/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نکات مهم در هنگام غذادادن به كودك

نویسنده Zohreh Gholami در تغذیه کودکان

0 ارسال
1433 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 07:00:57 - 09/22/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نکات مهم در خصوص بازگشایی مدارس

نویسنده Zohreh Gholami در روانشناسی کودک

0 ارسال
2197 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:05:16 - 09/23/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
نکات مهم در تهیه مربا و شربت

نویسنده Zohreh Gholami در انواع دسر سنتی و مربا

0 ارسال
1848 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:48:16 - 07/24/11
توسط
Zohreh Gholami