Skip to main content

زبان های برنامه نویسی ارزهای دیجیتال که باید یاد بگیرید

آشنایی با نرم‌افزار و زبان های برنامه نویسی ارزهای دیجیتال و بلاک چین که باید یاد بگیرید همرا با توضیح مفید و کوتاه در رابطه با عملکرد آن ها Cryptocurrency programming languages you should learn.

زبان های برنامه نویسی ارزهای دیجیتال که باید یاد بگیرید

Bitcoin - نمودار نقطه ایی بیت کوین

نگاهی به پروژه‌های ارزهای دیجیتال و زبان‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند !

بسیاری از زبان های برنامه نویسی روتین در برنامه نویسی ارزهای دیجیتال به کار می روند. به طور خلاصه به بررسی هر زبان می پردازیم و در عین حال ویژگی‌های اصلی، دشواری یادگیری و نحوه به کارگیری آن‌ها در پروژه‌های مختلف نرم‌افزار رمزنگاری توضیح داده میشود.

Haskell هاسکل

Haskell تنها زبان برنامه نویسی کاربردی کاملاً کاربردی (FP) است که به طور گسترده پذیرفته شده است. گویش‌های کاملاً کاربردی دیگری نیز وجود دارند، اما معمولاً به کاربردهای خاص دامنه محدود می‌شوند.
Haskell از این جهت منحصر به فرد است که بر خلاف زبان های ترکیبی تابعی/شی گرا مانند Scala و OCaml هیچ استثنایی را برای پارادایم برنامه نویسی تابعی اجازه نمی دهد. این خلوص عملکردی هاسکل را به زبان مورد علاقه ریاضیدانان، منطق دانان و علاقه مندان به FP تبدیل می کند. برنامه نویسان و رمزنگارها معمولاً از این رشته‌های تحصیلی می‌آیند، بنابراین Haskell به آرامی در زمینه توسعه ارزهای دیجیتال رشد می‌کند.

Purely Functional برنامه‌نویسی تابع‌گرا

چرا Purely Functional پارادایم صرفاً کاربردی در توسعه نرم‌افزار ارزهای دیجیتال و بلاک چین مطلوب است؟

دلایل زیادی برای این وجود دارد، اما ما به برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

اولاً، برنامه نویسی کاملاً تابعی به این معنی است که داده ها تغییر ناپذیر هستند و فقط توابع می توانند ورودی را دستکاری کنند و خروجی متفاوتی تولید کنند. در Haskell نمی توانید بگویید که یک متغیر برابر با عدد 3 است و سپس بگویید که برابر با عدد 10 است. هنگامی که یک "متغیر" (به طور دقیق، یک ثابت) در Haskell نامگذاری شود، همیشه به همان معنی خواهد بود. . این یک ویژگی بسیار خاص در سیستم های غیرمتمرکز است. بلاک چین به خودی خود تغییرناپذیر است و زمانی که میلیون ها کاربر دارید که داده ها را به طور همزمان پردازش می کنند، مهم است که تغییر ناپذیری را تضمین کنید تا پردازش موازی این داده ها بدون توجه به جایی که اتفاق می افتد همان نتیجه را ایجاد کند. میلیون ها گره همزمان تراکنش های بلاک چین را پردازش می کنند و همه آنها باید به یک اجماع برسند. بنابراین تغییر ناپذیری داده های برنامه نویسی تابعی یک ویژگی بسیار مطلوب در برنامه های غیرمتمرکز موازی است.

نرم‌افزار Formal Software Verification

اکثر سیستم‌های نرم‌افزاری که به طور رسمی تأیید شده‌اند، مانند دستیار اثبات Coq، به زبان‌های برنامه‌نویسی کاربردی نوشته شده‌اند. این به دلیل این واقعیت است که تأیید رسمی از مفاهیم ریاضی استفاده می کند و زبان های کاربردی بسیار نزدیک به اصول ریاضی هستند. در واقع، ریاضی‌دانان معمولاً احساس می‌کنند که با FP کار می‌کنند، به‌ویژه زمانی که مفاهیم برنامه‌نویسی را که مستقیماً از ساختارهای جبری مانند مونادها، توابع جزئی، مفاهیم نظری مجموعه‌ها و غیره مشتق شده‌اند، به کار می‌برند.

Steep Learning Curve

منحنی یادگیری شیب دار
منحنی یادگیری Haskell شیب دار است، به خصوص برای افراد غیر ریاضی گرا. برنامه نویسان باتجربه شی گرا یا ساختار یافته با تجربه طولانی در این پارادایم ها معمولاً در یادگیری Haskell با مشکلاتی روبرو هستند. برخی از آموزش‌های Haskell با گفتن این جمله شروع می‌شوند که «همه چیزهایی را که قبلاً در مورد برنامه‌نویسی یاد گرفته‌اید را فراموش کنید» و این دست کم نمی‌آید. Haskell نیاز به دیدگاهی کاملاً متفاوت از توسعه نرم افزار نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی محبوب دارد.

Cardano ADA از زبان برنامه نویسی Haskell برای فناوری اصلی خود استفاده می کند.

Javascript جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت (JS) یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که نحو خود را از جاوا گرفته است. (در غیر این صورت به هیچ وجه به جاوا مربوط نمی شود.) JS برای مرورگر وب Netscape Navigator در دهه 1990 توسعه یافت. هدف از آن پویایی بیشتر صفحات وب بود و در ابتدا برای کارهای بسیار پیش پا افتاده مانند فشار دادن دکمه متحرک و دیگر ترفندهای گرافیکی آن زمان استفاده می شد. جنگ کوتاهی بین جاوا اسکریپت و اپلت های جاوا وجود داشت، اما اپلت های اولی برنده شدند و اپلت های جاوا اکنون فقط در برنامه های کاربردی خاص استفاده می شوند.

شل تایپ شده یا Loosely Typed

جاوا اسکریپت با فراز و نشیب هایی در محبوبیت روبرو شد و در طول زمان به سهم خود از انتقادات متحمل شد، به ویژه در مورد سیستم نوع بسیار شل آن که به اعداد اجازه می داد در تبدیل های ضمنی به انواع دیگری از مقادیر تبدیل شوند که گاهی اوقات نتایج غیر شهودی ایجاد می کرد.

بیشتر انتقادات زمانی که گوگل جاوا اسکریپت را پذیرفت و تصمیم گرفت آن را به چیزی که امروزه به نام JS می شناسیم توسعه دهد، محو شد.

Enter Node.js

موتور جاوا اسکریپت گوگل بعداً از مرورگر کروم استخراج شد و به یک مفسر JS مستقل تبدیل شد، که جرقه ای را برای جامعه جدیدی از توسعه دهندگان در اطراف پروژه Node.JS ایجاد کرد.
Node به سرعت یا سریعتر از سایر زبان های برنامه نویسی تبدیل شد و جاوا اسکریپت جایگزینی جدی برای سایر محیط های برنامه نویسی سمت سرور شد. فیس بوک آتش JS را با React.JS، یک فریم ورک فرانت اند، تقویت کرد و گوگل نیز راه حل فرانت اند خود را با Angular.JS ارائه می دهد. کتابخانه jQuery برنامه نویسی DOM مرورگر را بسیار ساده کرد و میلیون ها کاربر را جذب کرد.

Easy to Learn آسان برای یادگیری

منحنی یادگیری جاوا اسکریپت بسیار کم عمق است. بدین معنی زبانی أسان برای یادگیری. این البته دارای معایبی است اعداد، رشته ها، اشیاء و هر چیز دیگری با هم مخلوط میشوند همچنین تبدیل های ضمنی زیادی در آن اتفاق می افتد. مانند پس زمینه.
در دنیای ارزهای دیجیتال، وقتی جاوا اسکریپت را می شنوید، ممکن است اتریوم را بگویید. اگرچه بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری در مقیاس بزرگ از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند، اتریوم اولین پروژه ایی بود که یک front-end کامل نوشته شده با جاوا اسکریپت را به جای C++ بیت‌کوین (که تا آن زمان توسط اکثر کوین‌ها استفاده می‌شد) به کار برد. رمزارزهای جدیدتر همگی از جاوا اسکریپت به روش های مختلف استفاده می کنند.

OCaml اُکمل

OCaml یک زبان برنامه نویسی تابعی است که از ML مشتق شده است.
همانطور که در بخش مربوط به Haskell ذکر شد، زبان های برنامه نویسی تابعی معمولاً می توانند به طور رسمی تأیید شوند. در واقع، دستیار اثبات Coq که برای تأیید رسمی نرم افزار استفاده می شود، می تواند کد OCaml را با 100٪ تضمین درست تولید کند.
OCAml تورینگ کامل است و می تواند برای هر نوع برنامه نویسی، از توسعه در سطح سیستم گرفته تا سیستم های تجاری مبتنی بر داده ها استفاده شود.
ارز دیجیتال تزوس به زبان OCaml نوشته شده است و دارای اجزای رسمی تایید شده است.
اگر می خواهید Tezos را گسترش دهید یا تغییر دهید، ممکن است بخواهید OCaml را یاد بگیرید.

منحنی یادگیری OCaml

یادگیری OCaml ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر قبلاً هرگز به یک زبان کاربردی برنامه نویسی نکرده باشید.
همان مشاهداتی که در مورد هاسکل انجام دادیم در اینجا معتبر است. در واقع بیشتر زبان های برنامه نویسی کاربردی از نظر مفهومی مشابه هستند. برای برنامه نویسی در یک پارادایم عملکردی، باید بسیاری از آنچه را که در تئوری زبان امری آموزش داده می شود، "بیاموزید".
به غیر از آن، OCaml یک زبان تمیز و ظریف است که قطعا ارزش گنجاندن آن در زرادخانه شما را دارد.

Rust راست

Rust یک زبان برنامه نویسی نسبتاً جدید در سطح سیستم است که در حال به دست آوردن جایگاه در توسعه ارزهای دیجیتال است.
برخی از اجزای جدید کاردانو، مانند اجرای کامل گره jormungandr، با Rust نوشته شده‌اند.
Rust در حالی که ویژگی های زبان مدرن را در خود جای داده است. کاربرد اصلی آن جایگزینی برای C++ به عنوان زبان توسعه سیستم های سطح پایین است.

برنامه های نوشته شده در Rust نیازی به مدیریت دستی حافظه و اشاره گرها ندارند. اما برخلاف جاوا، Rust به ماشین مجازی زمان اجرا نیاز ندارد. استراتژی مدیریت حافظه همراه با برنامه های Rust کامپایل شده است، به طوری که سربار زمان اجرا بسیار کمی وجود دارد. به همین دلیل، Rust برای توسعه ارزهای دیجیتال ایده‌آل است، زیرا روال‌های رمزنگاری را می‌توان به زبانی سریع و امن پیاده‌سازی کرد.

منحنی یادگیری زنگ

یادگیری زنگ نسبتا سخت است.
مانند C++، برای توسعه سیستم ها در نظر گرفته شده است. بنابراین شامل اهرم ها و سوئیچ های زیادی است که باید یاد بگیرید که با آنها کار کنید تا برنامه های کارآمد بنویسید.
در سطح پایه، نحوه آن بسیار شبیه ترکیبی بین C و Scala است. می توانید راه حل های اصلی Rust را بدون دانستن کل زبان برنامه ریزی کنید.
همانطور که در ویژگی های زبان عمیق تر می شوید، Rust شروع به نشان دادن قدرت واقعی و تطبیق پذیری خود می کند. این زمانی است که شروع به متمایز شدن از سایر زبان ها می کند.

زبان Go

Go یک زبان برنامه نویسی سیستمی است که توسط راب پایک در گوگل توسعه یافته است.
در واقع Go به این دلیل نامگذاری شده چون پیشوندی برای گوگل است. این یک زبان برنامه نویسی سطح پایین است که قصد دارد بسیار سریع باشد، مفاهیم مدرن را ارائه دهد اما نزدیک به ماشین بماند.
زبان Go برای برنامه‌نویسی رمزنگاری مناسب است، که معمولاً برای بهره‌برداری از بهینه‌سازی‌های آن نیازمند نزدیکی به سخت‌افزار کامپیوتر است.

منحنی یادگیری GO شیب داراست

منحنی یادگیری Go می تواند شیب دار باشد. برای برنامه نویسان زبان C نسبتاً آشنا به نظر می رسد، اما این فقط به صورت سطحی است. توسعه دهندگانی که قصد ورود به حوزه Go را دارند، باید قبل از اینکه به خوبی در این زبان مسلط شوند، برای یادگیری بسیاری از مفاهیم پایه جدید آماده شوند.
Go زبانی است که در کلاینت فراگیر geth Ethereum استفاده می شود.

زبان Solidity

Solidity یک زبان کامل تورینگ است که به طور خاص برای توسعه قراردادهای هوشمند طراحی شده است.
سینتکس آن بسیار شبیه به جاوا اسکریپت است، اما این زبان برخی از جنبه های پایتون و سی پلاس پلاس را نیز در خود جای داده است.
اتریوم اولین سیستمی بود که Solidity را از طریق فناوری EVM خود (ماشین مجازی اتریوم) به کار گرفت.

آسان برای یادگیری

یادگیری Solidity نسبتا آسان است.
نحو آن بصری است، به خصوص اگر با زبان های مبتنی بر C مانند جاوا یا جاوا اسکریپت آشنا باشید. Solidity همچنین نشانگر یا الزامات مدیریت حافظه پیچیده ای ندارد. EVM از تمام مدیریت حافظه برای ما مراقبت می کند.
بزرگترین چالش در توسعه قراردادهای هوشمند خود زبان نیست، بلکه منطق قراردادهای هوشمند است. جزئیات بسیار ظریف در طراحی قراردادهای هوشمند می‌تواند به مهاجمان اجازه دهد وجوه را سرقت کنند.

از Solidity در اتریوم، اتریوم کلاسیک و اکثر ارزهای رمزنگاری شده از استفاده شده.

Java جاوا

جاوا توسط جیمز گاسلینگ، مهندس مشهوری که در Sun Microsystems کار می کرد، به عنوان جایگزینی برای C++ ایجاد شد. در ابتدا (در داخل Sun) Project Oak نام داشت، اما بعداً برای انتشار عمومی به جاوا تغییر نام داد.
اولین نسخه در دسترس عموم از این زبان در سال 1995 راه اندازی شد و زلزله ای را در دنیای مهندسی نرم افزار ایجاد کرد. جاوا دستور C++ را با تغییراتی پذیرفت و به برنامه نویسان C++ اجازه داد راحت تر مهاجرت کنند.
شعار اولیه آن «یک بار بنویس، هر جا اجرا کن» بود که برای سال‌ها، تنها تا حدودی صادق بود، زیرا جاوا روی چندین پلتفرم خیلی پایدار نبود. برای اینکه برنامه های جاوا در هر جایی اجرا شوند، Sun ماشین مجازی جاوا را معرفی کرد. این کامپیوتر مجازی لایه ای از سازگاری بین ماشین و برنامه های جاوا بود.

Bytecode: یک بار بنویسید، هر جا اجرا کنید

یک برنامه جاوا به زبان کامپیوتر فیزیکی کامپایل نشده است، بلکه به زبان واسطه ای به نام بایت کد کامپایل شده است.
بایت کد تولید شده یک بار می تواند توسط هر ماشین مجازی جاوا در هر مکانی تفسیر شود. اما این مرحله تفسیر بسیار کند بود و باعث شد که جاوا به دلیل کندی و نفخ نرم افزار شهرت اولیه پیدا کند. ویرایشگرهای مبتنی بر جاوا مانند Eclipse کندتر از Emacs و سایر ویرایشگرهای بومی بودند، برنامه های اولیه مبتنی بر جاوا مانند JBuilder نیز بسیار کند بودند.

بعداً این با استفاده از JIT (Just in Time Compilation) و سایر ترفندها بهینه شد تا برنامه های جاوا تقریباً به سرعت نرم افزارهای بومی شوند. امروزه، با موازی‌سازی و سایر بهینه‌سازی‌های موجود در اکثر CPUهای مدرن، عملکرد جاوا تقریباً با کدهای اصلی برابری می‌کند.

Strong Community

جاوا یک جامعه عظیم در پشت خود دارد، بنیاد آپاچی ده ها پروژه شگفت انگیز بر اساس جاوا تولید می کند و همه این کتابخانه ها می توانند آزادانه در پروژه های شما استفاده شوند. این در واقع یک زبان شگفت انگیز با یک جامعه درخشان در پشت آن است.

IOTA و TRON از جاوا برای پیاده سازی مرجع خود استفاده می کنند.

C++ سی‌پلاس‌پلاس

C++ ممکن است مادر تمام پروژه های رمزنگاری نیز باشد. البته این زبانی است که توسط Bitcoin Core و هر رمزارز نسل اول استفاده می‌شود یا خود کد C++ را تطبیق می‌دهد یا ایده‌های بیت‌کوین C++ را به زبان‌های دیگر ترجمه می‌کند (یعنی کد GPU که استخراج بیت‌کوین CPU را از بین می‌برد).
در اوایل تاریخ ارزهای دیجیتال، که البته توسط بیت کوین جرقه زده شد، اکثر پروژه‌ها در C++ با فریم‌اندهای نوشته شده با استفاده از چارچوب Qt در همه جا اجرا می‌شدند. بهترین نرم افزارهای ماینینگ و اکثر کیف پول های بومی همگی با C++ در روزهای اولیه کریپتو نوشته می شدند.

Big Language

++C یک زبان بسیار پیچیده است.
برخی از افراد آن را به عنوان یک "C پیچیده" می‌بینند، در این صورت نوشتن برنامه‌های C در C++ بسیار خوب است، زیرا اولی زیرمجموعه دومی است.
هر برنامه C به خوبی تحت یک کامپایلر ++C کامپایل می شود، که باعث می شود بسیاری از توسعه دهندگان این دو زبان را ترکیب کنند. اما خودتان را گول نزنید. معنای C++ بسیار پیچیده تر از C است.
++C امکان ارث بری چندگانه را فراهم می کند که خود می تواند تله ای برای توسعه دهندگان جدید باشد و باید در طراحی سلسله مراتب کلاس ها با دقت بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

Steep Learning Curve

منحنی یادگیری C++ می تواند بسیار شیب دار باشد.
اگر از آن مانند C استفاده می کنید، شروع به تولید برنامه های کاری می تواند سریع باشد. اما هنگامی که به پیچیدگی‌های C++، به‌ویژه C++ مدرن فرو رفتید، قبل از درک کامل پیچیدگی‌های این زبان، خود را آماده کنید تا چندین کتاب را بخورید.

C++ در توسعه رمزارزها

پروژه‌های ارزهای دیجیتالی که از C++ استفاده می‌کنند شامل بیت‌کوین و، همانطور که قبلاً گفته شد، اغلب سکه‌های نسل اولی هستند که از بیت‌کوین جدا شده‌اند یا بر اساس مفاهیمی از بیت‌کوین ساخته شده‌اند.
ریپل از ++C استفاده می کند. پروژه‌های دیگری که از C++ استفاده می‌کنند شامل Dogecoin، Litecoin، Bitcoin Cash، Dash، Monero، EOS و C++ Ethereum client eth هستند.
Stellar از زبان C استفاده می کند که در زیر چتر C++ وجود دارد.

توجه!

چندین زبان برنامه نویسی دیگر در توسعه ارزهای دیجیتال استفاده می شوند، اما در اینجا به اصلی ترین آنها پرداخته شد.

مقاله های مفید