Skip to main content

رمزارز چیست و ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

ارز دیجیتال، پول دیجیتال غیرمتمرکز است که مبتنی بر فناوری بلاک چین است و با رمزنگاری ایمن و قابل استفاده می شود. برای درک رمزارز، ابتدا باید سه اصطلاح را بشناسید - بلاک چین، تمرکززدایی و رمزنگاری.

زمان طلایی برای خرید و فروش بیت کوین و رمزارزها چه وقت است؟

Bitcoin - نمودار نقطه ایی بیت کوین

بلاک چین به عبارت ساده !

به عبارت ساده، بلاک چین در زمینه ارز دیجیتال یک دفتر کل دیجیتال است که دسترسی آن بین کاربران مجاز توزیع می شود.
این دفتر کل معاملات مربوط به طیف وسیعی از دارایی ها مانند پول، خانه یا حتی دارایی معنوی را نیز شامل و ثبت می کند.

اشتراک گذاری اطلاعات در بلاک چین!

هر اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می شود شفاف، فوری و «غیرقابل تغییر» است. Immutable به معنای هر چیزی است که در آرشیو بلاک چین برای همیشه ثبت و قابل تغییر یا دستکاری نیست - حتی توسط یک مدیر.

مزایا و تاریخچه ارز دیجیتال!

پول متمرکز به پول معمولی اطلاق می شود که ما استفاده می کنیم و توسط مقاماتی مانند بانک مرکزی اداره می شود. تمرکززدایی در ارزهای دیجیتال به این معنی است که هیچ مرجع مشابهی وجود ندارد که بتوان آن را مسئول نظارت بر صعود و سقوط یک ارز دیجیتال خاص دانست. که این اولویت ارز دیجیتال نسبت به پول متمرکز مزایای زیادی دارد.

برخی از این مزایا شامل موارد زیر است:
نیازی نیست که صاحبان ارز به یک نهاد حاکمیتی "اعتماد کنند"، زیرا همه افراد در شبکه به اطلاعات مشابهی دسترسی دارند که قابل تغییر نیستند.
داده ها فقط برای کاربران شبکه قابل دسترسی است و به شدت ایمن هستند. مالکیت مشترک همچنین به این معنی است که همه کاربران از صحت داده‌ها اطمینان و آن را امضا می‌کنند، که به این معنی است که دامنه بسیار کمی برای سوء مدیریت داده یا عدم ارتباط وجود دارد.

به آن به عنوان یک دموکراسی فکر کنید.

امنیت، بخش اساسی یک بلاک چین است.
رمزنگاری روشی است که با استفاده از تکنیک های رمزگذاری داده ها را از دسترسی غیرمجاز ایمن می کند. بیشتر ادعاهایی که بلاک چین مطرح می کند، مانند حفظ حریم خصوصی و تغییر ناپذیری، از طریق رمزنگاری فعال می شوند.

ریشه‌های فناوری ارزهای دیجیتال را می‌توان به دهه 1980 و با اختراع چیزی که «الگوریتم کور» نامیده می‌شود، نامید. این الگوریتم همه چیز در مورد تراکنش های دیجیتال ایمن و غیرقابل تغییر است. برای ارز دیجیتال امروزی اساسی و کاربردی است.

در سال 2008، گروهی از مردم (که در حال حاضر با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شوند) اصول راهنمای اولین و پیشروترین ارز دیجیتال در بازار امروز، بیت کوین را ایجاد کردند. در سال 2009 بیت کوین به جهان عرضه شد. اما سال‌ها طول می‌کشد تا به‌طور رسمی به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت در میان تجار پیشرو شناخته شود.

فناوری بلاک چین زیربنایی امروزه در بانکداری، بیمه و سایر بخش‌های تجاری استفاده می‌شود. با رشد سالانه 12.8 درصدی از سال 2021، تخمین زده می‌شود که بازار ارزهای دیجیتال تا سال 2030 به 4.94 میلیارد دلار برسد که به لطف نیاز به بهبود کارایی سیستم‌های پرداخت امروزی، افزایش حواله‌های جهانی و افزایش نیاز به امنیت داده‌ها است.

نحوه کار کریپتوکارنسی

ارزهای دیجیتال توسط دولت یا مقامات نظارتی مرکزی کنترل نمی شوند. به عنوان یک مفهوم، ارز دیجیتال در خارج از سیستم بانکی با استفاده از مارک ها یا انواع مختلف سکه کار می کند - بیت کوین بازیگر اصلی است.

  • 1. استخراج
    ارزهای رمزنگاری شده (که کاملا دیجیتالی هستند) از طریق فرآیندی به نام "ماینینگ" تولید می شوند. این یک فرآیند پیچیده است. اساساً، ماینرها باید معماهای ریاضی خاصی را روی سیستم‌های رایانه‌ای مجهز حل کنند تا در ازای آن بیت کوین پاداش بگیرند.
  • 2. خرید، فروش و ذخیره سازی
    امروزه کاربران می توانند ارزهای رمزنگاری شده را از صرافی های مرکزی، کارگزاران و صاحبان ارز شخصی خریداری کنند یا به آنها بفروشند. صرافی ها یا پلتفرم هایی مانند بایننس ساده ترین راه ها برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال هستند.

پس از خرید، ارزهای دیجیتال را می توان در کیف پول دیجیتال ذخیره کرد. کیف پول های دیجیتال می توانند "گرم" یا "سرد" باشند. Hot به این معنی است که کیف پول به اینترنت متصل است، که تراکنش را آسان می کند، اما در برابر سرقت و کلاهبرداری آسیب پذیر است. از سوی دیگر، ذخیره سازی سرد ایمن تر است، اما انجام آن را سخت تر می کند.

  • 3. معامله یا سرمایه گذاری
    ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین را می توان به راحتی از یک کیف پول دیجیتال به کیف دیگر و تنها با استفاده از گوشی هوشمند منتقل کرد. هنگامی که صاحب آنها شدید، انتخاب های شما عبارتند از:

الف) از آنها برای خرید کالا یا خدمات استفاده کنید
ب) ترید یا تجارت ارزها
ج) آنها را با پول نقد معاوضه کنید

اگر از بیت کوین برای خرید استفاده می کنید، ساده ترین راه برای انجام این کار از طریق تراکنش های نوع کارت نقدی است. همچنین می‌توانید از این کارت‌های نقدی برای برداشت وجه نقد مانند دستگاه خودپرداز استفاده کنید. تبدیل ارز دیجیتال به پول نقد نیز با استفاده از حساب های بانکی یا تراکنش های همتا به همتا امکان پذیر است.

انواع ارزهای دیجیتال

Types of Cryptocurrencies

امروزه ده ها هزار ارز دیجیتال موجود است که این رقم در سال 2022 به 10000 می رسد.

بیت کوین

بیت کوین اولین شکل رایج ارز دیجیتال در جهان است. بیت کوین بسیار محبوب است، زمانی بود که نام آن مترادف با ارز دیجیتال بود. اما سرمایه گذاران بالقوه باید بدانند که بیت کوین بسیار گران شده است. در سال 2021، هزینه یک بیت کوین 68000 دلار بود. اما خبر خوب این است که شما همیشه مجبور نیستید یک سکه کامل بخرید، می توانید کسرهای کوچکتری از آن را بخرید.

آلت کوین

آلت کوین اصطلاحی است که برای هر ارز دیجیتال جایگزین بیت کوین استفاده می شود. محبوب ترین در این اکوسیستم، اتریوم است - یکی از سریع ترین ارزهای دیجیتال در حال رشد در بازار. همچنین طیف وسیعی از آلتکوین های دیگر مانند Cardano، Shiba Inu و AGIX امروزه در بازار وجود دارد.

توکن های رمزنگاری

مفهوم سکه های کریپتو در مقابل توکن ها می تواند برای بسیاری گیج کننده باشد. در نگاه اول، سکه ها و توکن ها یکسان به نظر می رسند. با این حال، این دو تفاوت های زیادی دارند:

  1. سکه ها قابل استخراج هستند، اما توکن ها قابل استخراج نیستند.
  2. سکه ها به بلاک چین مرتبط هستند، توکن ها نه.
  3. توکن ها از نظر کاربرد، در نوع محصول یا خدماتی که به کاربران اجازه خرید می دهند متفاوت هستند.

مقاله های مفید