لذت یادگیری اکسل Excel Glossary : واژه نامه اکسل در آفیس ۳۶۵ بر گرفته از سایت Microsoft به ترتیب حروف A تا X.
(https://www.meta4u.com/images/Office/Office-365.png)
منابع
Activate
To make a chart sheet or worksheet the active, or selected, sheet. The sheet that you activate determines which tabs are displayed. To activate a sheet, click the tab for the sheet in the workbook.
فعال کردن : برای تبدیل یک صفحه نمودار یا کاربرگ به برگه فعال یا انتخاب شده. برگه ای که فعال می کنید تعیین می کند که کدام کاربرگ ها نمایش داده شوند. برای فعال کردن یک برگه، باید روی کاربرگ مربوط به برگه در workbook یا کتاب کار کلیک کنید.
Active cell
The selected cell in which data is entered when you begin typing. Only one cell is active at a time. The active cell is bounded by a heavy border.
سلول فعال: سلول انتخابی که هنگام شروع تایپ، داده ها در آن وارد می شوند. در هر زمان فقط یک سلول فعال است. سلول فعال توسط یک مرزبندی امن و محفوظ محدود، شده است.
Active sheet
The sheet that you're working on in a workbook. The name on the tab of the active sheet is bold.
ورق یا برگه فعال: که در یک workbook یا کتاب کار باز است. آن برگه فعال بصورت پررنگ تر از سایر برگه ها نمایش داده می شود.
Address
The path to an object, document, file, page, or other destination. An address can be a URL (Web address) or a UNC path (network address), and can include a specific location within a file, such as a Word bookmark or an Excel cell range.
نشانی: مسیر یک شی، سند، فایل، صفحه یا مقصد دیگر. یک آدرس میتواند یک URL (آدرس وب) یا یک مسیر UNC (آدرس شبکه) باشد و میتواند شامل یک مکان خاص در یک فایل، مانند نشانک Word یا محدوده سلول اکسل باشد.
Alternate startup folder
A folder in addition to the XLStart folder that contains workbooks or other files that you want to be opened automatically when you start Excel and templates that you want to be available when you create new workbooks.
پوشه راه اندازی جایگزین: فایل یا پوشه هایی که علاوه بر پوشه XLStart که حاوی workbooks یا فایلهای دیگری است که قصد دارید هنگام راهاندازی اکسل بهطور خودکار باز شوند و همچنین الگوهایی که میخواهید هنگام ایجاد workbooks (کتابهای کاری) جدید در دسترس باشند.
Argument
The values that a function uses to perform operations or calculations. The type of argument a function uses is specific to the function. Common arguments that are used within functions include numbers, text, cell references, and names.
استدلال یا برهان: مقادیری که یک تابع برای انجام عملیات یا محاسبات استفاده می کند. نوع آرگومان یا استدلالی که یک تابع استفاده می کند، مختص تابع است. آرگومان های رایجی که در توابع استفاده می شوند عبارتند از اعداد، متن، ارجاعات سلولی و نام.
Array
Used to build single formulas that produce multiple results or that operate on a group of arguments that are arranged in rows and columns. An array range shares a common formula; an array constant is a group of constants used as an argument.
آرایه: آرایه ها برای ساخت فرمولهای منفرد که نتایج متعددی تولید میکنند یا بر روی گروهی از آرگومانهایی که در ردیفها و ستونها مرتب شدهاند، اجرا می شوند. یک محدوده آرایه فرمول مشترکی دارد، یک آرایه ثابت، گروهی از ستونهای ثابت است که به عنوان آرگومان یا استدلال استفاده می شود.
Array formula
A formula that performs multiple calculations on one or more sets of values, and then returns either a single result or multiple results. Array formulas are enclosed between braces { } and are entered by pressing CTRL+SHIFT+ENTER.
فرمول آرایه: فرمولی که چندین محاسبات را بر روی یک یا چند مجموعه از مقادیر انجام می دهد و سپس یک نتیجه واحد یا چند نتیجه را بر می گرداند. فرمول های آرایه بین پرانتزهای {} محصور شده و با فشار دادن CTRL+SHIFT+ENTER می توان وارد آن ها شد.
Associated PivotTable
The PivotTable that supplies the source data to the PivotChart. It is created automatically when you create a new PivotChart. When you change the layout of either report, the other also changes.
جدول محوری مرتبط: PivotTable که داده های منبع را به چارت محوری ایجاد و عرضه می کند. هنگامی که یک PivotChart جدید ایجاد می کنید، به طور خودکار ایجاد می شود، وقتی طرح هر یک از گزارش ها را تغییر می دهید، دیگری نیز تغییر می کند.
Autoformat
A built-in collection of cell formats (such as font size, patterns, and alignment) that you can apply to a range of data. Excel determines the levels of summary and detail in the selected range and applies the formats accordingly.
فرمت خودکار: مجموعه ای داخلی از قالب های سلولی (مانند اندازه فونت، الگوها و تراز) که می توانید آن ها را برای طیف وسیعی از داده ها اعمال کنید. اکسل سطوح خلاصه و جزئیات را در محدوده انتخاب شده تعیین می کند و بر اساس آن فرمت ها را درج و اعمال می کند.
Axis
A line bordering the chart plot area used as a frame of reference for measurement. The y axis is usually the vertical axis and contains data. The x-axis is usually the horizontal axis and contains categories.
محور: یک خط مرزی با مساحت و شامل که به عنوان چارچوب مرجع برای اندازه گیری استفاده می شود. محور y معمولاً محور عمودی است و حاوی داده است. محور x معمولاً محور افقی است و شامل دسته یا گروه بندی ها است.
Base address
The relative path that Excel uses for the destination address when you insert a hyperlink. This can be an Internet address (URL), a path to a folder on your hard drive, or a path to a folder on a network.
آدرس پایه: مسیر نسبی که اکسل برای آدرس مقصد در هنگام درج یک لینک استفاده می کند. این می تواند یک آدرس اینترنتی (URL)، مسیری به یک پوشه در هارد دیسک شما، یا مسیری به یک پوشه در شبکه باشد.
Border
A decorative line that can be applied to worksheet cells or objects, such as charts, pictures, or text boxes. Borders distinguish, emphasize, or group items.
حاشیه یا مرز: یک خط تزئینی که می تواند روی سلول ها یا اشیاء کاربرگ مانند نمودارها، تصاویر یا جعبه های متن درج شود. حاشیه یا مرزها موارد را متمایز، تأکید یا گروه بندی می کنند.
Calculated column
In an Excel table, a calculated column uses a single formula that adjusts for each row. It automatically expands to include additional rows so that the formula is immediately extended to those rows.
ستون محاسبه شده: در یک جدول اکسل، یک ستون محاسبه شده از فرمولی استفاده می کند که برای هر ردیف تنظیم می شود. به طور خودکار گسترش مییابد تا ردیفهای اضافی را شامل شود تا فرمول بلافاصله به آن ردیفها اضافه و گسترش یابد.
Calculated field (database)
A field in the result set of a query that displays the result of an expression rather than data from a database.
فیلد محاسبه شده یا محاسباتی (پایگاه داده): فیلدی در مجموعه نتایج یک پرس و جو، که نتیجه یک عبارت را به جای داده های یک پایگاه داده نمایش می دهد.
Calculated field (PivotTable)
A field in a PivotTable or PivotChart that uses a formula you create. Calculated fields can perform calculations by using the contents of other fields in the PivotTable or PivotChart.
فیلد محاسباتی (جدول محوری): فیلدی در جدول یا نمودار محوری که از فرمولی که شما ایجاد میکنید استفاده میکند. فیلدهای محاسبه شده یا محاسباتی می توانند با استفاده از محتویات فیلدهای دیگر در PivotTable یا PivotChart محاسبات را انجام دهند.
Calculated item
An item within a PivotTable field or PivotChart field that uses a formula you create. Calculated items can perform calculations by using the contents of other items within the same field of the PivotTable or PivotChart.
آیتم های محاسباتی: یک آیتم در فیلد PivotTable (جدول محور) یا PivotChart (نمودار محور) که از فرمولی که شما ایجاد میکنید استفاده میکند. آیتم های محاسبه شده یا محاسباتی می توانند محاسبات را با استفاده از محتویات موارد دیگر در همان فیلد PivotTable یا PivotChart انجام دهند.
Category axis
A chart axis that represents the category for each data point. It displays arbitrary text values like Qtr1, Qtr2, and Qtr3; it cannot display scaled numerical values.
محور دسته بندی: یک محور نمودار که نشان دهنده دسته بندی برای هر نقطه داده است. مقادیر متن دلخواه مانند Qtr1، Qtr2 و Qtr3 را نمایش می دهد و نمی تواند مقادیر عددی مقیاس شده را نمایش دهد.
Category field
A field that's displayed in the category area of the PivotChart. Items in a category field appear as the labels on the category axis.
فیلد دسته بندی: فیلدی که در ناحیه دسته بندی PivotChart (نمودار محور) نمایش داده می شود. ایتم در یک فیلد دسته بندی، به عنوان برچسب در محور دسته بندی ظاهر می شوند.
Cell
A box formed by the intersection of a row and column in a worksheet or a table, in which you enter information.
سلول: کادری که از تلاقی یک سطر و ستون در یک کاربرگ یا جدول تشکیل شده و اطلاعات در آن وارد می شود.
Cell reference
The set of coordinates that a cell occupies on a worksheet. For example, the reference of the cell that appears at the intersection of column B and row 3 is B3.
ارجاع سلولی: مجموعه مقدار و مختصاتی که یک سلول در یک کاربرگ اشغال می کند. به عنوان مثال، ارجاع سلولی که در تقاطع ستون B و ردیف 3 ظاهر می شود B3 است.
Certifying authority
A commercial organization, or a group within a company, that uses tools such as Microsoft Certificate Server to provide digital certificates that software developers can use to sign macros and users can use to sign documents.
مرجع صدور گواهی: یک سازمان تجاری یا گروهی در یک شرکت که از ابزارهایی مانند Microsoft Certificate Server برای ارائه گواهیهای دیجیتالی استفاده میکند که توسعهدهندگان نرمافزار میتوانند از آن برای امضای ماکروها و کاربران برای امضای اسناد نیز استفاده کنند.
Change history
In a shared workbook, information that is maintained about changes made in past editing sessions. The information includes the name of the person who made each change, when the change was made, and what data was changed.
تغییر تاریخ: در یک کتاب کار مشترک workbook، اطلاعاتی که در مورد تغییرات ایجاد شده در جلسات ویرایش گذشته نگهداری می شود. این اطلاعات شامل نام شخصی است که هر تغییری را انجام داده است، این اطلاعات شامل زمان ایجاد تغییر و داده های تغییر کرده است.
Chart area
The entire chart and all its elements.
حوزه یا منطقه نمودار: شامل کل نمودار و تمام عناصر آن می شود.
Chart sheet
A sheet in a workbook that contains only a chart. A chart sheet is beneficial when you want to view a chart or a PivotChart separately from worksheet data or a PivotTable.
برگه یا صفحه نمودار یا چارت: برگه ای در کتاب کار workbook که فقط شامل یک نمودار است. وقتی میخواهید نمودار یا PivotChart (نمودار محور) را جدا از دادههای کاربرگ یا PivotTable (جدول محور) مشاهده کنید، صفحه نمودار مفید است.
Column field
A field that's assigned a column orientation in a PivotTable. Items associated with a column field are displayed as column labels.
فیلد ستون: فیلدی که جهت ستون در یک PivotTable (پیوت تیبل) به آن اختصاص داده شده است. موارد مرتبط با یک فیلد ستونی به عنوان برچسب ستون نمایش داده می شوند.
Column heading
The shaded area at the top of each Data pane column that contains the field name.
عنوان ستون: ناحیه سایه دار در بالای هر ستون پنجره داده که حاوی نام فیلد است.
Comparison criteria
A set of search conditions that is used to find data. Comparison criteria can be a series of characters that you want to match, such as "Meta4u," or an expression, such as ">300."
معیارهای مقایسه: مجموعه ای از شرایط جستجو که برای یافتن داده ها استفاده می شود. معیارهای مقایسه میتواند مجموعهای از کاراکترهایی باشد که میخواهید مطابقت داشته باشید، مانند "Meta4u" یا عبارتی مانند "> 300".
Comparison operator
A sign that is used in comparison criteria to compare two values. The six standards are = Equal to, > Greater than, < Less than, >= Greater than or equal to, <= Less than or equal to, and <> Not equal to.
عملگر مقایسه; عناصری که در معیارهای مقایسه برای مقایسه دو مقدار استفاده می شود. از شش عنصر استاندارد که عبارتند از = برابر، > بزرگتر، < کمتر از، >= بزرگتر یا مساوی، <= کمتر یا مساوی، و <> مساوی نیست تشکیل شده است.
Conditional format
A format, such as cell shading or font color, that Excel automatically applies to cells if a specified condition is true.
فرمت یا قالب مشروط / کاندیشنال فرمت: فرمتی مانند سایه سلولی یا رنگ فونت که اکسل به طور خودکار روی سلول ها اعمال می کند اگر یا هنگامی که یک شرط مشخص درست درج شده باشد.
Consolidation table
The table of combined results that appears in the destination area. Excel creates the consolidation table by applying the summary function that you select to the source area values that you specify.
جدول تلفیق: جدول نتایج ترکیبی که در ناحیه مقصد ظاهر می شود. اکسل جداول ادغام شده را با درج خلاصه ای از تابعی که انتخاب می کنید بر روی مقادیر ناحیه منبعی که مشخص کرده اید ایجاد می کند.
Constant
A value that is not calculated. For example, the number 210 and the text "Quarterly Earnings" are constants. An expression, or a value resulting from an expression, is not a constant.
مقدار ثابت: مقداری که محاسبه نمی شود. برای مثال عدد 210 و متن "درآمد فصلی" ثابت هستند ولی یک عبارت یا عنصری که از یک عبارت دیگر حاصل می شود، یک مقدار ثابت نیست.
Constraints
The limitations placed on a Solver problem. You can apply constraints to adjustable cells, the target cell, or other cells that are directly or indirectly related to the target cell.
محدودیت ها: فیلترهایی که روی یک مسئله حل کننده اعمال می شوند. میتوانید محدودیتهایی را برای سلولهای قابل تنظیم، سلول هدف یا سایر سلولهایی که مستقیم یا غیرمستقیم با سلول هدف مرتبط هستند اعمال کنید.
Copy area
The cells that you copy when you want to paste data into another location. After you copy cells, a moving border appears around them to indicate that they've been copied.
منطقه کپی: سلولهایی که وقتی میخواهید دادهها را در مکان دیگری جایگذاری کنید، کپی میکنید. پس از کپی کردن سلول ها، یک حاشیه متحرک در اطراف آنها ظاهر می شود تا نشان دهد که آنها کپی شده اند.
Criteria
Conditions you specify to limit which records are included in the result set of a query. For example, the following criterion selects records for which the value for the Order Amount field is greater than 30,000: Order Amount > 30000.
تابع شرطی شاخص: شرایطی که برای محدود کردن رکوردهایی که در مجموعه نتایج یک پرس و جو گنجانده می شوند، مشخص می کنید. برای مثال، معیار زیر رکوردهایی را انتخاب میکند که مقدار سفارش بیشتر از 30000 باشد: مقدار سفارش > 30000.
Criteria pane
The area of the window that displays the criteria used to limit the records included in the result set of your query.
پانل شاخص یا معیار: ناحیه ای از پنجره که عناصر مورد استفاده برای محدود کردن رکوردهای موجود در مجموعه نتایج جستجوی شما را نشان می دهد.
Current region
The block of filled-in cells that includes the currently selected cell or cells. The region extends in all directions to the first empty row or column.
منطقه یا مکان فعلی: بلوک سلولهای پرشده که شامل سلول یا سلولهای انتخابی فعلی است. این منطقه در تمام جهات تا اولین سطر یا ستون خالی گسترش می یابد.
Custom calculation
A method of summarizing values in the data area of a PivotTable by using the values in other cells in the data area. Use the Show data as list on the PivotTable Field dialog for a data field to create custom calculations.
سفارشی کردن محاسبات: روشی برای خلاصه کردن مقادیر در ناحیه داده یک PivotTable با استفاده از مقادیر موجود در سلول های دیگر در ناحیه داده. برای ایجاد محاسبات سفارشی، از فهرست Show data as در کادر گفتگوی PivotTable Field برای یک فیلد داده استفاده کنید.
Data form
A dialog box that displays one complete record at a time. You can use data forms to add, change, locate, and delete records.
فرم داده: یک کادر محاوره ای که یک رکورد کامل را در یک زمان نمایش می دهد. می توانید از فرم های داده برای افزودن، تغییر، مکان یابی و حذف رکوردها استفاده کنید.
Data label
A label that provides additional information about a data marker, which represents a single data point or value that originates from a datasheet cell.
برچسب داده ها: برچسبی که نشانگر اطلاعات اضافی در مورد یک داده است، و نشان دهنده یک نقطه یا مقدار داده واحد، که از یک سلول در صفحه داده منشا می گیرد.
Data marker
A bar, area, dot, slice, or other symbol in a chart that represents a single data point or value that originates from a datasheet cell. Related data markers in a chart constitute a data series.
نشانگر داده: یک خط، ناحیه، نقطه، برش یا نمادهای دیگر در نمودار که نشان دهنده یک نقطه یا مقدار داده واحد است که از یک سلول صفحه داده سرچشمه می گیرد. نشانگرهای داده مرتبط در نمودار یک سری داده را تشکیل می دهند.
Data pane
The area of the window that displays the result set of your query.
پنجره یا صفحه داده: ناحیه ای از پنجره یا صفحه که مجموعه نتایج درخواست شما را نمایش می دهد.
Data points
Individual values that are plotted in a chart. Related data points make up a data series. Data points are represented by bars, columns, lines, slices, dots, and other shapes. These shapes are called data markers.
نقاط یا درجه داده: مقادیر فردی که در نمودار رسم می شوند. نقاط داده مرتبط یک سری داده را تشکیل می دهند. نقاط داده با نمودار ها، ستون ها، خطوط، برش ها، نقطه ها و اشکال دیگر نشان داده می شوند، به این شکل ها نشانگر داده نیز می گویند.
Data region
A range of cells that contains data and that is bounded by empty cells or datasheet borders.
ناحیه داده: محدوده ای از سلول ها که حاوی داده است و با سلول های خالی یا مرزهای صفحه داده محدود شده است.
Data series
Related data points that are plotted in a chart and originate from datasheet rows or columns. Each data series in a chart has a unique color or pattern. You can plot one or more data series in a chart. Pie charts have only one data series.
سری داده ها: نقاط داده مرتبط که در نمودار رسم می شوند و از سطرها یا ستون های صفحه داده منشا می گیرند، هر سری داده در نمودار دارای رنگ یا الگوی منحصر به فردی است، می توانید یک یا چند سری داده را در نمودار رسم کنید. نمودارهای دایره ای فقط مختص به یک سری از داده هستند.
Data source
A stored set of "source" information used to connect to a database. A data source can include the name and location of the database server, the name of the database driver, and information that the database needs when you log on.
منبع اطلاعات: مجموعه ای ذخیره شده از اطلاعات "منبع" که برای اتصال به پایگاه داده استفاده می شود. یک منبع داده می تواند شامل نام و مکان سرور پایگاه داده، نام درایور پایگاه داده و اطلاعاتی باشد که پایگاه داده هنگام ورود به سیستم به آن نیاز دارد.
Data source driver
A program file used to connect to a specific database. Each database program or management system requires a different driver.
درایور منبع داده: یک فایل برنامه که برای اتصال به یک پایگاه داده خاص استفاده می شود. هر برنامه پایگاه داده یا سیستم مدیریت به درایور متفاوتی نیاز دارد.
Data table
A range of cells that shows the results of substituting different values in one or more formulas. There are two types of data tables: one-input tables and two-input tables.
جدول داده: محدوده ای از سلول ها که نتایج جایگزینی مقادیر مختلف را در یک یا چند فرمول نشان می دهد. دو نوع جداول داده وجود دارد: جداول یک ورودی و جداول دو ورودی.
Data table in charts
A grid that can be added to some charts and contains the numeric data used to create the chart. The data table usually is attached to the horizontal axis of the chart and replaces the tick-mark labels on the horizontal axis.
جدول داده ها در نمودارها: شبکه ای که می تواند به برخی نمودارها اضافه شود و حاوی داده های عددی مورد استفاده برای ایجاد نمودار است. جدول داده ها معمولاً به محور افقی نمودار متصل می شود و جایگزین برچسب های علامت تیک در محور افقی می شود.
Data validation
An Excel feature that you can use to define restrictions on what data can or should be entered in a cell, and to display messages that prompt users for correct entries and notify users about incorrect entries.
اعتبار سنجی داده ها: یک ویژگی اکسل که میتوانید از آن برای تعیین محدودیتهایی در مورد اینکه چه دادههایی میتوانند یا باید در یک سلول وارد شوند و برای نمایش پیامهایی که کاربران را برای ورودیهای صحیح ترغیب میکنند و کاربران را در مورد ورودیهای نادرست آگاه میکنند، استفاده کنید.
Database
A collection of data related to a particular subject or purpose. Within a database, information about a particular entity, such as an employee or order, is categorized into tables, records, and fields.
پایگاه داده: مجموعه ای از داده های مربوط به یک موضوع یا هدف خاص در یک پایگاه داده. اطلاعات مربوط به یک نهاد خاص، مانند یک کارمند یا سفارش، به جداول، رکوردها و فیلدهای طبقه بندی شده در پایگاه داده ذخیره می شود.
DDE conversation
The interaction between two applications that are communicating and exchanging data through special functions and code known as dynamic data exchange (DDE).
مکالمه DDE: تعامل بین دو برنامه کاربردی که از طریق توابع و کدهای ویژه ای که به عنوان تبادل داده پویا (DDE) در حال ارتباط و تبادل اطلاعات هستند.
Default startup workbook
The new, unsaved workbook that's displayed when you start Excel. The default startup workbook is displayed only if you haven't included other workbooks in the XLStart folder.
راه اندازی کتاب کار یا ورک بوک پیش فرض : کتاب کار جدید workbook و ذخیره نشده ای که هنگام راه اندازی اکسل نمایش داده می شود. کتاب کار راهاندازی پیشفرض تنها در صورتی نمایش داده میشود که کتابهای کار دیگری را در پوشه XLStart وارد نکرده باشید.
Default workbook template
The Book.xlt template that you create to change the default format of new workbooks. Excel uses the template to create a blank workbook when you start Excel or create a new workbook without specifying a template.
الگوی پیش فرض کتاب کار: الگوی Book.xlt که برای تغییر قالب پیشفرض کتابهای کار جدید ایجاد میکنید. اکسل از این الگو برای ایجاد یک کتاب کار خالی هنگام راه اندازی اکسل یا ایجاد یک کتاب کار جدید بدون تعیین الگو استفاده می کند.
Default worksheet template
The Sheet.xlt template that you create to change the default format of new worksheets. Excel uses the template to create a blank worksheet when you add a new worksheet to a workbook.
الگوی پیش فرض کاربرگ: الگوی Sheet.xlt که برای تغییر فرمت پیشفرض کاربرگهای جدید ایجاد میکنید. اکسل از این الگو برای ایجاد یک کاربرگ خالی زمانی که کاربرگ جدیدی را به یک کتاب کار اضافه می کنید استفاده می کند.
Dependents
Cells that contain formulas that refer to other cells. For example, if cell D10 contains the formula =B5, cell D10 is a dependent of cell B5.
خاصیت وابسته بودن: سلول هایی که حاوی فرمول هایی هستند که به سلول های دیگر اشاره می کنند. به عنوان مثال، اگر سلول D10 دارای فرمول =B5 باشد، سلول D10 وابسته به سلول B5 است.
Destination area
The range of cells that you select to hold the summarized data in a consolidation. The destination area can be on the same worksheet as the source data or on a different worksheet. A worksheet can contain only one consolidation.
محدوده مقصد: محدوده سلول هایی که برای نگهداری داده های خلاصه شده در یک ادغام انتخاب می کنید. ناحیه مقصد می تواند در همان کاربرگ به عنوان داده منبع یا اینکه در یک کاربرگ دیگر متفاوت باشد. یک کاربرگ فقط می تواند شامل یک ادغام باشد.
Detail data
For automatic subtotals and worksheet outlines, the subtotal rows or columns that are totaled by summary data. Detail data is typically adjacent to and either above or to the left of the summary data.
داده های جزئیات: برای جمعهای فرعی خودکار و طرحهای کاربرگ، مجموع ردیفها یا ستونهایی که با دادههای خلاصه جمعآوری میشوند. دادههای جزئیات معمولاً در مجاورت و در بالا یا سمت چپ دادههای خلاصه قرار دارند.
Drop lines
In line and area charts, lines that extend from a data point to the category (x) axis. Useful in area charts to clarify where one data marker ends and the next begins.
خطوط قطره ایی اکسل: در نمودارهای خط و مساحت، خطوطی که از یک نقطه داده تا محور دسته (x) امتداد دارند. در نمودارهای منطقه یا محدوده لازم است تا مشخص شود که یک نشانگر داده کجا به پایان می رسد و نشانگر بعدی کجا شروع می شود.
Drop-down list box
A control on a menu, toolbar, or dialog box that displays a list of options when you click the small arrow next to the list box.
جعبه لیستِ کشویی: کنترلی در منو، نوار ابزار یا کادر محاورهای که با کلیک بر روی فلش کوچک کنار کادر فهرست، فهرستی از گزینهها را نشان میدهد.
Embedded chart
A chart that is placed on a worksheet rather than on a separate chart sheet. Embedded charts are beneficial when you want to view or print a chart or a PivotChart with its source data or other information in a worksheet.
نمودار جداسازی شده یا تعبیه شده: نموداری که بر روی یک کاربرگ و جداگانه قرار می گیرند. نمودارهای جاسازی شده یا جداسازی شده زمانی مفید هستند که می خواهید نمودار یا نمودار محوری را با داده های منبع یا سایر اطلاعات آن در یک کاربرگ مشاهده یا چاپ کنید.
Error bars
Usually used in statistical or scientific data, error bars show potential error or degree of uncertainty relative to each data marker in a series.
نوارهای خطا: معمولاً در داده های آماری یا علمی استفاده می شود، نوارهای خطا اشکالات بالقوه یا درجه عدم قطعیت را نسبت به هر نشانگر داده در یک سری از خطوط نشان می دهد.
Excel add-in
Components that can be installed on your computer to add commands and functions to Excel. These add-in programs are specific to Excel. Other add-in programs that are available for Excel or Office are Component Object Model (COM) add-ins.
افزونه اکسل: کامپوننت هایی که می توانند بر روی کامپیوتر شما نصب شوند تا دستورات و توابع را به اکسل اضافه کنند. این برنامه های افزودنی مخصوص اکسل هستند. سایر برنامه های افزودنی که برای Excel یا Office در دسترس هستند، افزونه های Component Object Model (COM) هستند.
Excel table
Formerly known as an Excel list, you can create, format, and expand an Excel table to organize the data on your worksheet.
جدول اکسل : قبلاً به عنوان یک لیست اکسل شناخته می شد، می توانید یک جدول اکسل ایجاد، قالب بندی و گسترش دهید٬ تا داده ها را در کاربرگ خود سازماندهی کنید.
Expression
A combination of operators, field names, functions, literals, and constants that evaluates to a single value. Expressions can specify criteria (such as Order Amount>10000) or perform calculations on field values (such as Price*Quantity).
عبارات: ترکیبی از عملگرها، نام فیلدها، توابع، لفظ ها و ثابت ها که به یک مقدار واحد ارزیابی می شود. عبارات می توانند معیارهایی را مشخص کنند (مانند مقدار سفارش> 10000) یا محاسباتی را روی مقادیر فیلد انجام دهند (مانند قیمت*مقدار).
External data
Data that is stored outside of Excel. Examples include databases created in Access, dBASE, SQL Server, or on a Web server.
داده های خارجی: داده هایی که خارج از اکسل ذخیره می شوند. به عنوان مثال می توان به پایگاه های داده ایجاد شده در Access، dBASE، SQL Server یا بر روی یک وب سرور اشاره کرد.
External data range
A range of data that is brought into a worksheet but that originates outside of Excel, such as in a database or text file. In Excel, you can format the data or use it in calculations as you would any other data.
برد یا محدوده داده های خارجی: گستره ای از داده هایی که در یک کاربرگ آورده می شوند اما خارج از اکسل منشاء می گیرند، مانند یک پایگاه داده یا فایل متنی. در اکسل، میتوانید دادهها را قالببندی کنید یا از آنها در محاسبات مانند سایر دادهها استفاده کنید.
External reference
A reference to a cell or range on a sheet in another Excel workbook, or a reference to a defined name in another workbook.
ارجاع خارجی: ارجاع به یک سلول یا محدوده در یک برگه در کتاب کار اکسل دیگر، یا اشاره به یک نام تعریف شده در کتاب کار دیگر.
Field (database)
A category of information, such as last name or order amount, that is stored in a table. When Query displays a result set in its Data pane, a field is represented as a column.
فیلد (پایگاه داده) : دسته ای از اطلاعات، مانند نام خانوادگی یا مبلغ سفارش، که در یک جدول ذخیره می شود. هنگامی که Query یک مجموعه نتیجه را در صفحه داده خود نمایش می دهد، یک فیلد به عنوان یک ستون نشان داده می شود.
Field (PivotTable)
In a PivotTable or PivotChart, a category of data that's derived from a field in the source data. PivotTables have row, column, page, and data fields. PivotCharts have series, category, page, and data fields.
جدول محوری: در جدول یا نمودار محوری، دستهای از دادهها که از فیلدی در دادههای منبع بصورت مشتق شدهاند. PivotTable ها دارای فیلدهای ردیف، ستون، صفحه و داده هستند. نمودارهای محوری دارای فیلدهای سری، دسته بندی، صفحه و داده هستند.
Fill handle
The small black square in the lower-right corner of the selection. When you point to the fill handle, the pointer changes to a black cross.
ستگیره پر کردن: مربع سیاه کوچک در گوشه سمت راست پایین در گزینه انتخاب. هنگامی که به دستگیره پر کردن اشاره می کنید، نشانگر به یک ضربدر سیاه تبدیل می شود.
Filter
To display only the rows in a list that satisfy the conditions you specify. You use the AutoFilter command to display rows that match one or more specific values, calculated values, or conditions.
فیلتر: برای نمایش فقط ردیف هایی در لیست که شرایطی را که شما مشخص کرده اید برآورده می کند. شما از دستور AutoFilter برای نمایش ردیف هایی استفاده می کنید که با یک یا چند مقدار خاص، مقادیر محاسبه شده یا شرایط مطابقت دارند.
Font
A graphic design applied to all numerals, symbols, and alphabetic characters. Also called type or typeface. Arial and Courier New are examples of fonts. Fonts usually come in different sizes, such as 10 point, and various styles, such as bold.
فونت: یک طرح گرافیکی که برای همه اعداد، نمادها و کاراکترهای الفبایی اعمال می شود. فونتها نوع یا تایپ فیس نیز نامیده می شود. Arial و Courier New نمونه هایی از فونت ها هستند. فونت ها معمولاً در اندازه های مختلف مانند 10 نقطه ایی و سبک های مختلف مانند پررنگ، نازک و کلفت هستند.
Formula
A sequence of values, cell references, names, functions, or operators in a cell that together produce a new value. A formula always begins with an equal sign (=).
فرمول: دنباله ای از مقادیر، ارجاعات سلولی، نام ها، توابع یا عملگرها در یک سلول که با هم یک مقدار جدید تولید می کنند. یک فرمول همیشه با علامت مساوی (=) شروع می شود.
Formula bar
A bar at the top of the Excel window that you use to enter or edit values or formulas in cells or charts. Displays the constant value or formula stored in the active cell.
نوار فرمول: نواری در بالای پنجره اکسل که برای وارد کردن یا ویرایش مقادیر یا فرمولها در سلولها یا نمودارها استفاده میکنید. همچنین مقدار ثابت یا فرمول ذخیره شده در سلول فعال را نیز نمایش می دهد.
Formula Palette
A tool that helps you create or edit a formula and also provides information about functions and their arguments.
پالت فرمول: ابزاری که به شما در ایجاد یا ویرایش فرمول کمک می کند و همچنین اطلاعاتی در مورد توابع و آرگومان های آنها ارائه می دهد.
Function (Microsoft Query)
An expression that returns a value based on the results of a calculation. Query assumes that data sources support the Avg, Count, Max, Min, and Sum functions. Some data sources may not support all of these, or may support additional functions.
تابع (کوئری مایکروسافت) : عبارتی که مقداری را بر اساس نتایج یک محاسبه برمی گرداند. Query فرض می کند که منابع داده از توابع Avg، Count، Max، Min و Sum پشتیبانی می کنند. برخی از منابع داده ممکن است از همه اینها پشتیبانی نکنند یا از عملکردهای اضافی پشتیبانی کنند.
Function (Office Excel)
A prewritten formula that takes a value or values, performs an operation, and returns a value or values. Use functions to simplify and shorten formulas on a worksheet, especially those that perform lengthy or complex calculations.
توابع (آفیس اکسل) : یک فرمول از پیش نوشته شده که مقدار یا مقادیری را می گیرد، عملیاتی را انجام می دهد و مقدار یا مقادیری را برمی گرداند. از توابع برای ساده کردن و کوتاه کردن فرمول ها در یک کاربرگ استفاده کنید، به ویژه آنهایی که محاسبات طولانی یا پیچیده را انجام می دهند.
Goal seek
A method to find a specific value for a cell by adjusting the value of one other cell. When goal seeking, Excel varies the value in a cell that you specify until a formula that's dependent on that cell returns the result you want.
جستجوی هدف: روشی برای یافتن یک مقدار خاص برای یک سلول با تنظیم مقدار یک سلول دیگر. هنگام جستجوی هدف، اکسل مقدار سلولی را که مشخص میکنید تغییر میدهد تا زمانی که فرمولی که به آن سلول وابسته است، نتیجه مورد نظر شما را برگرداند.
Grid
A set of intersecting lines used to align objects.
خطوط توری: مجموعه ای از خطوط متقاطع که برای تراز کردن اشیاء استفاده می شود.
Gridlines in charts
Lines you can add to a chart that make it easier to view and evaluate data. Gridlines extend from the tick marks on an axis across the plot area.
خطوط شبکه در نمودارها: خطوطی که میتوانید به نمودار اضافه کنید تا مشاهده و ارزیابی دادهها را آسانتر کند. خطوط شبکه از علامت های تیک در یک محور در سراسر منطقه طرح گسترش می یابد.
Group
In an outline or PivotTable, one or more detail rows or columns that are adjacent and subordinate to a summary row or column.
گروه در اکسل: در یک طرح کلی یا PivotTable، یک یا چند ردیف یا ستون جزئیات که مجاور و تابع یک ردیف یا ستون خلاصه هستند.
High-low lines
In 2-D line charts, lines that extend from the highest to the lowest value in each category. High-low lines are often used in stock charts.
خطوط بالا پایین: در نمودارهای خطی دوبعدی، خطوطی که از بالاترین تا کمترین مقدار در هر دسته گسترش می یابند. خطوط بالا و پایین اغلب در نمودارهای سهام استفاده می شود.
History worksheet
A separate worksheet that lists changes being tracked in a shared workbook, including the name of the person who made the change, when and where it was made, what data was deleted or replaced, and how conflicts were resolved.
کاربرگِ تاریخچه
کاربرگ جداگانهای که تغییراتی را که در یک کتاب کار مشترک ردیابی میشوند، فهرست میکند، از جمله نام شخصی که تغییر را انجام داده، زمان و مکان ایجاد آن، چه دادههایی حذف یا جایگزین شدهاند، و چگونه تضادها حل شده است.
Identifier
A field name used in an expression. For example, Order Amount is the identifier (field name) for a field that contains order amounts. You can use an expression (such as Price*Quantity) in place of an identifier.
شناسه هویت: نام فیلدی که در یک عبارت استفاده می شود. به عنوان مثال، مقدار سفارش، شناسه (نام فیلد) فیلدی است که حاوی مقادیر سفارش است. شما می توانید یک عبارت (مانند Price*Quantity) را به جای یک شناسه استفاده کنید.
Implicit intersection
A reference to a range of cells, instead of a single cell, that is calculated like a single cell. If cell C10 contains the formula =B5:B15*5, Excel multiplies the value in cell B10 by 5 because cells B10 and C10 are in the same row.
تابع تقاطع ضمنی: ارجاع به محدوده ای از سلول ها، به جای یک سلول واحد، که مانند یک سلول واحد محاسبه می شود. اگر سلول C10 حاوی فرمول =B5:B15*5 باشد، اکسل مقدار سلول B10 را در 5 ضرب می کند زیرا سلول های B10 و C10 در یک ردیف هستند.
Index
A database component that speeds up searching for data. When a table has an index, data in the table can be found by looking it up in the index.
فهرست مطالب در اکسل: یک جزء پایگاه داده که سرعت جستجوی داده ها را افزایش می دهد. وقتی جدولی دارای شاخص باشد، داده های موجود در جدول را می توان با جستجوی آن در فهرست پیدا کرد.
Inner join
In Query, default type of join between two tables where only the records that have the same values in the joined fields are selected. The two matching records from each table are combined and displayed as one record in the result set.
پیوند داخلی: در Query، نوع پیشفرض اتصال بین دو جدول که در آن فقط رکوردهایی انتخاب میشوند که مقادیر یکسانی در فیلدهای متصل دارند. دو رکورد منطبق از هر جدول ترکیب شده و به عنوان یک رکورد در مجموعه نتایج نمایش داده می شود.
Input cell
The cell in which each input value from a data table is substituted. Any cell on a worksheet can be the input cell. Although the input cell does not need to be part of the data table, the formulas in data tables must refer to the input cell.
سلول ورودی: سلولی که در آن هر مقدار ورودی از جدول داده جایگزین می شود. هر سلول در یک کاربرگ می تواند سلول ورودی باشد. اگرچه لازم نیست سلول ورودی بخشی از جدول داده باشد، اما فرمول های جداول داده باید به سلول ورودی اشاره داشته باشند.
Insert row
In an Excel table, a special row that facilitates data entry. The Insert row is indicated by an asterisk.
درج ردیف: در یک جدول اکسل، یک ردیف خاص که ورود داده ها را تسهیل می کند. ردیف Insert با یک ستاره نشان داده می شود.
Internet Explorer
A Web browser that interprets HTML files, formats them into Web pages, and displays them to the user. You can download Internet Explorer from the Microsoft Web site at http://www.microsoft.com.
اینترنت اکسپلورر : یک مرورگر وب که فایلهای HTML را تفسیر میکند، آنها را در صفحات وب قالببندی میکند و به کاربر نمایش میدهد. می توانید Internet Explorer را از وب سایت مایکروسافت در http://www.microsoft.com دانلود کنید.
Item
A subcategory of a field in PivotTables and PivotCharts. For instance, the field "Month" could have items such as "January," "February," and so on.
بخش یا آیتم: زیر مجموعه یک فیلد در PivotTables و PivotCharts. به عنوان مثال، فیلد "ماه" می تواند مواردی مانند "ژانویه"، "فوریه" و غیره داشته باشد.
Iteration
Repeated calculation of a worksheet until a specific numeric condition is met.
تکرار: محاسبه مکرر یک کاربرگ تا زمانی که یک شرط عددی خاص برآورده شود.
Join
A connection between multiple tables where records from related fields that match are combined and shown as one record. Records that don't match may be included or excluded, depending on the type of join.
,
پیوستن: ارتباط بین چندین جدول که در آن رکوردهای مربوط به فیلدهای مرتبط با هم ترکیب شده و به عنوان یک رکورد نشان داده می شوند. بسته به نوع پیوستن، رکوردهایی که مطابقت ندارند ممکن است گنجانده یا حذف شوند.
Join line
In Query, a line that connects fields between two tables and shows Query how the data is related. The type of join indicates which records are selected for the query's result set.
خط پیوند: در Query، خطی است که فیلدها را بین دو جدول به هم متصل می کند و نحوه ارتباط داده ها را به Query نشان می دهد. نوع پیوستن نشان می دهد که کدام رکوردها برای مجموعه نتایج پرس و جو انتخاب شده اند.
Justify
To adjust horizontal spacing so that text is aligned evenly along both the left and right margins. Justifying text creates a smooth edge on both sides.
تصدیق: برای تنظیم فاصله افقی به طوری که متن به طور مساوی در امتداد حاشیه چپ و راست تراز شود. توجیه یا تصدیق متن، یک لبه صاف در هر دو طرف ایجاد می کند.
Legend
A box that identifies the patterns or colors that are assigned to the data series or categories in a chart.
علائم و اختصارات: کادری که الگوها یا رنگهایی را که به سری یا دستههای داده در نمودار اختصاص داده شدهاند، مشخص میکند.
Legend keys
Symbols in legends that show the patterns and colors assigned to the data series (or categories) in a chart. Legend keys appear to the left of legend entries. Formatting a legend key also formats the data marker that's associated with it.
کلید نقش یا علایم: نمادهایی در علایم که الگوها و رنگ های اختصاص داده شده به سری داده ها (یا دسته ها) را در نمودار نشان می دهند. کلیدهای Legend در سمت چپ ورودی های Legend ظاهر می شوند. قالببندی یک کلید نقش، نشانگر داده مرتبط با آن را نیز قالببندی میکند.
Locked field or record
The condition of a record, field, or other object in a database that permits it to be viewed but not changed (read-only) in Query.
فیلد یا رکورد قفل شده است: شرایط یک رکورد، فیلد، یا شیء دیگر در پایگاه داده که به آن اجازه میدهد در Query مشاهده شود اما تغییر نکند (فقط خواندنی).
Mapped range
A range in an XML list that has been linked to an element in an XML map.
برد یا محدوده ثبت شده در نقشه: محدوده ای در لیست XML که به یک عنصر در نقشه XML پیوند داده شده است.
Matrix
A rectangular array of values or a range of cells that is combined with other arrays or ranges to produce multiple sums or products. Excel has predefined matrix functions that can produce the sums or products.
ماتریس: یک آرایه مستطیلی از مقادیر یا طیفی از سلولها که با آرایهها یا محدودههای دیگر ترکیب میشود تا مجموع یا محصولات متعدد را تولید کند. اکسل دارای توابع ماتریسی از پیش تعریف شده است که می تواند مجموع یا محصولات را تولید کند.
Merged cell
A single cell that is created by combining two or more selected cells. The cell reference for a merged cell is the upper-left cell in the original selected range.
سلول ادغام شده: یک سلول واحد که با ترکیب دو یا چند سلول انتخاب شده ایجاد می شود. مرجع سلول برای یک سلول ادغام شده، سلول بالا سمت چپ در محدوده انتخاب شده اصلی است.
Microsoft Excel control
A native Excel control other than an ActiveX control.
کنترل پنل مایکروسافت اکسل: یک پنل کنترل بومی اکسل غیر از کنترل اکتیو ایکس مایکروسافت.
Microsoft Visual Basic Help
To get help for Visual Basic in Excel, on the Developer tab, in the Code group, click Visual Basic, and then under the Help menu, click Microsoft Visual Basic Help.
راهنمای مایکروسافت ویژوال بیسیک: برای دریافت راهنمایی برای ویژوال بیسیک در اکسل، در تب Developer، در گروه Code، روی Visual Basic و سپس در منوی Help، روی Microsoft Visual Basic Help کلیک کنید.
Moving average
A sequence of averages computed from parts of a data series. In a chart, a moving average smooths the fluctuations in data, thus showing the pattern or trend more clearly.
میانگین متحرک: دنباله ای از میانگین ها که از قسمت هایی از یک سری داده محاسبه می شود. در نمودار، میانگین متحرک نوسانات دادهها را هموار میکند، بنابراین الگو یا روند را واضحتر نشان میدهد.
Moving border
An animated border that appears around a worksheet range that has been cut or copied. To cancel a moving border, press ESC.
حاشیه خط متحرک در بردر: یک حاشیه متحرک که در اطراف یک صفحه کاری که بریده شده یا کپی شده است ظاهر می شود. برای لغو یک حاشیه متحرک، ESC را فشار دهید.
Multiple-level category labels
Category labels in a chart that, based on worksheet data, are automatically displayed on more than one line in a hierarchy. For example, the heading Produce might appear above a row with headings Tofu, Apples, and Pears.
برچسب های دسته بندی شده چند سطحی: برچسبهای دستهبندی در نمودار که بر اساس دادههای کاربرگ، به طور خودکار در بیش از یک خط در یک سلسله مراتب نمایش داده میشوند. برای مثال، عنوان Produce ممکن است بالای یک ردیف با عناوین Tofu، Apples و Pears ظاهر شود.
Name
A word or string of characters that represents a cell, range of cells, formula, or constant value. Use easy-to-understand names, such as Products, to refer to hard to understand ranges, such as Sales!C20:C30.
نام در اکسل: کلمه یا رشته ای از کاراکترها که نشان دهنده یک سلول، محدوده سلول ها، فرمول یا مقدار ثابت است. برای ارجاع به محدودههای قابل درک، مانند Sales!C20:C30، از نامهای قابل فهم مانند Products استفاده کنید.
Nonadjacent selection
A selection of two or more cells or ranges that don't touch each other. When plotting nonadjacent selections in a chart, make sure that the combined selections form a rectangular shape.
انتخاب غیر مجاور: مجموعه ای از دو یا چند سلول یا محدوده که با یکدیگر تماس ندارند. هنگام ترسیم انتخاب های غیر مجاور در نمودار، مطمئن شوید که انتخاب های ترکیبی یک شکل مستطیلی را تشکیل می دهند.
Non-OLAP source data
Underlying data for a PivotTable or PivotChart that comes from a source other than an OLAP database. These sources include relational databases, tables on Excel worksheets, and text file databases.
داده های منبع غیر OLAP : داده های اساسی برای یک PivotTable یا PivotChart که از منبعی غیر از پایگاه داده OLAP می آید. این منابع شامل پایگاه داده های رابطه ای، جداول روی کاربرگ های اکسل و پایگاه های داده فایل های متنی است.
ObjectLink
An OLE data format that describes a linked object, identifying the class, document name, and name of an object. Each of these data items is a null-terminated string.
پیوند شی گرا: یک قالب داده OLE که یک شی مرتبط را توصیف می کند و کلاس، نام سند و نام یک شی را شناسایی می کند. هر یک از این اقلام داده یک رشته با پایان تهی هستند.
Offline cube file
A file you create on your hard disk or a network share to store OLAP source data for a PivotTable or PivotChart. Offline cube files allow you to keep working when you are not connected to the OLAP server.
فایل مکعبی شکل آفلاین: فایلی که روی هارد دیسک خود یا اشتراک شبکه ایجاد می کنید تا داده های منبع OLAP را برای PivotTable یا PivotChart ذخیره کنید. فایلهای مکعب آفلاین به شما امکان میدهند زمانی که به سرور OLAP متصل نیستید به کار خود ادامه دهید.
OLAP
A database technology that has been optimized for querying and reporting, instead of processing transactions. OLAP data is organized hierarchically and stored in cubes instead of tables.
او ال آ پی: یک فناوری پایگاه داده که به جای پردازش تراکنش ها برای پرس و جو و گزارش بهینه شده است. داده های OLAP به صورت سلسله مراتبی سازماندهی شده و به جای جداول در مکعب ها ذخیره می شوند.
OLAP provider
A set of software that provides access to a particular type of OLAP database. This software can include a data source driver and other client software that is necessary to connect to a database.
ارائه دهنده OLAP: مجموعه ای از نرم افزارها که دسترسی به نوع خاصی از پایگاه داده OLAP را فراهم می کند. این نرم افزار می تواند شامل یک درایور منبع داده و سایر نرم افزارهای کلاینت باشد که برای اتصال به پایگاه داده ضروری است.
Operand
Items on either side of an operator in a formula. In Excel, operands can be values, cell references, names, labels, and functions.
عملوند: موارد در دو طرف یک عملگر در یک فرمول. در اکسل، عملوندها (عملیات ریاضی) می توانند مقادیر، ارجاعات سلولی، نام ها، برچسب ها و توابع باشند.
Operator
A sign or symbol that specifies the type of calculation to perform within an expression. There are mathematical, comparison, logical, and reference operators.
اپراتور: علامت یا نمادی که نوع محاسبه را در یک عبارت مشخص می کند. برای مثال اپراتور، می توان به عملگرهای ریاضی، مقایسه، منطق و مرجع اشاره کرد.
Outer join
Join in which all records from one table are selected, even if there are no matching records in another table. Records that match are combined and shown as one. Records that don't have matches in the other table are shown as empty.
پیوند خارجی: پیوستن همه رکوردهای یک جدول انتخاب شده، حتی اگر هیچ رکورد منطبقی در جدول دیگر وجود نداشته باشد. رکوردهایی که مطابقت دارند ترکیب شده و نشان داده می شوند. رکوردهایی که در جدول دیگر مطابقت ندارند خالی نشان داده می شوند.
Outline
Worksheet data in which rows or columns of detail data are grouped so that you can create summary reports. The outline can summarize either an entire worksheet or a selected portion of it.
طرح کلی: دادههای کاربرگ که در آن ردیفها یا ستونهای دادههای جزئیات گروهبندی میشوند تا بتوانید گزارشهای خلاصه ایجاد کنید. Outline می تواند یک کاربرگ کامل یا یک بخش انتخاب شده از آن را خلاصه کند.
Outline data
The data that is contained within a worksheet outline. Outline data includes both the summary and detail rows or columns of an outline.
طرح کلی داده ها: داده هایی که در طرح کلی کاربرگ موجود است. داده ها در طرح کلی شامل هر دو ردیف یا ستون های خلاصه و جزئیات یک Outline data است.
Outline symbols
Symbols that you use to change the view of an outlined worksheet. You can show or hide detailed data by pressing the plus sign, minus sign, and the numbers 1, 2, 3, or 4, indicating the outline level.
نمادهای کلی: نمادهایی که برای تغییر نمای یک کاربرگ مشخص شده استفاده می کنید. می توانید با فشار دادن علامت مثبت، علامت منفی و اعداد 1، 2، 3 یا 4، که سطح طرح کلی را نشان می دهد، داده های دقیق را نشان داده یا پنهان کنید.
OwnerLink
An OLE data format that describes an embedded object, identifying the class, document name, and name of an object. Each of these data items is a null-terminated string.
لینک مالک: یک قالب داده OLE که یک شی جاسازی شده را توصیف می کند و کلاس، نام سند و نام یک شی را شناسایی می کند. هر یک از این اقلام داده یک رشته با پایان تهی هستند.
Page break
Divider that breaks a worksheet into separate pages for printing. Excel inserts automatic page breaks based on the paper size, margin settings, scaling options, and the positions of any manual page breaks that you insert.
شکستن، تقسیم یا جداسازی صفحه: تقسیم کننده ای که یک کاربرگ را برای چاپ به صفحات جداگانه تقسیم می کند. اکسل بر اساس اندازه کاغذ، تنظیمات حاشیه، گزینههای مقیاسبندی، و موقعیتهای تقسیم شده صفحه به صورت دستی که درج میکنید، صفحات خودکار را اضافه میکند.
Page break preview
Worksheet view that displays the areas to be printed and the locations of page breaks. The area to be printed is displayed in white, automatic page breaks appear as dashed lines, and manual page breaks appear as solid lines.
پیش نمایش شکست صفحه: نمای کاربرگ که نواحی مورد نظر برای چاپ و مکان های شکسته شدن صفحه را نمایش می دهد. ناحیه ای که باید چاپ شود به رنگ سفید نمایش داده می شود، شکستگی های خودکار صفحه به صورت خطوط چین دار و شکستگی های دستی صفحه به صورت خطوط ثابت ظاهر می شوند.
Parameter
In Excel, you can add, change, or remove parameters to specify cells that are editable in the viewable worksheet data of Excel Services. When you save the workbook, the changes are automatically reflected on the server.
پارامتر: در اکسل، میتوانید پارامترهایی را اضافه، تغییر دهید یا حذف کنید تا سلولهایی را که قابل ویرایش در دادههای کاربرگ قابل مشاهده خدمات اکسل هستند، مشخص کنید. هنگامی که کتاب کار را ذخیره می کنید، تغییرات به طور خودکار روی سرور منعکس می شود.
Parameter query
A type of query that, when you run it, prompts for values (criteria) to use to select the records for the result set so that the same query can be used to retrieve different result sets.
پارامتر پرس و جو: نوعی پرس و جو که وقتی آن را اجرا می کنید، از مقادیر (معیارها) برای انتخاب رکوردهای مجموعه نتایج استفاده می کند تا بتوان از همان پرس و جو برای بازیابی مجموعه های نتایج مختلف استفاده کرد.
Password
A way to protect your worksheet or workbook. When you protect worksheet or workbook elements with a password, it is very important that you remember that password. Without it, there is no way to unprotect the workbook or worksheet. You should always use strong passwords that combine uppercase and lowercase letters, numbers, and symbols. Weak passwords don't mix these elements. Strong password: Y6dh!et5. Weak password: House27. Use a strong password that you can remember so that you don't have to write it down.
رمز عبور: راهی برای محافظت از کاربرگ یا کتاب کار شما. هنگامی که از عناصر کاربرگ یا کتاب کار با رمز عبور محافظت می کنید، بسیار مهم است که آن رمز عبور را به خاطر بسپارید. بدون آن، هیچ راهی برای لغو محافظت از workbook یا worksheet وجود ندارد. همیشه باید از رمزهای عبور قوی استفاده کنید که حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها را ترکیب می کند. رمزهای عبور ضعیف این عناصر را با هم ترکیب نمی کنند. رمز عبور قوی: Y6dh!et5. رمز عبور ضعیف: House27. از یک رمز عبور قوی استفاده کنید که بتوانید آن را به خاطر بسپارید تا مجبور به نوشتن آن نباشید.
Paste area
The target destination for data that's been cut or copied by using the Office Clipboard.
ناحیه چسباندن یا پیست کردن: مقصد مورد نظر برای داده هایی که با استفاده از کلیپ بورد Office بریده یا کپی شده اند.
Pivot area
The worksheet area into which you drag PivotTable or PivotChart fields to change the layout of the report. On a new report, dashed blue outlines indicate the pivot area on the worksheet.
ناحیه محوری یا خطوط چین: ناحیه صفحه کاری که فیلدهای PivotTable یا PivotChart را برای تغییر طرح گزارش به داخل آن می کشید. در گزارش جدید، خطوط آبی چین دار ناحیه محوری صفحه کار را نشان می دهد.
PivotChart category field
A field that is assigned a category orientation in a PivotChart. In a chart, categories usually appear on the x-axis, or horizontal axis, of the chart.
محور نموداری در فیلد دسته بندی: فیلدی که در یک PivotChart جهت دسته بندی به آن اختصاص داده شده است. در نمودار، دستهها معمولاً در محور x یا محور افقی نمودار ظاهر میشوند.
PivotChart
A chart that provides interactive analysis of data, like a PivotTable. You can change views of data, see different levels of detail, or reorganize the chart layout by dragging fields and by showing or hiding items in fields.
نمودار محوری: نموداری که تجزیه و تحلیل تعاملی داده ها را فراهم می کند، مانند PivotTable. میتوانید نماهای دادهها را تغییر دهید، سطوح مختلف جزئیات را ببینید، یا با کشیدن فیلدها و با نمایش یا پنهان کردن موارد در فیلدها، طرحبندی نمودار را سازماندهی مجدد کنید.
PivotChart series field
A field that is assigned a series orientation in a PivotChart. In a chart, series are represented in the legend.
فیلد سری در نمودار محوری: فیلدی که در یک PivotChart جهت سری به آن اختصاص داده شده است. در یک نمودار، سریال ها در افسانه نشان داده می شوند.
PivotTable data
In a PivotTable, the summarized data that's calculated from the data fields of a source list or table.
داده های جداول محوری: در یک PivotTable، داده های خلاصه شده ای است که از فیلدهای داده یک لیست منبع یا جدول محاسبه می شود.
PivotTable grand totals
Total values for all cells in a row or all cells in a column of a PivotTable. Values in a grand total row or column are calculated by using the same summary function used in the data area of the PivotTable.
مجموع کل جداول محوری: مجموع مقادیر برای همه سلولهای یک ردیف یا همه سلولهای یک ستون از PivotTable. مقادیر در یک ردیف یا ستون کل با استفاده از همان تابع خلاصه استفاده شده در ناحیه داده جدول محوری محاسبه میشوند.
PivotTable list
A Microsoft Office Web Component that allows you to create a structure similar to an Excel PivotTable. Users can view the PivotTable list in a Web browser and change its layout in a manner similar to an Excel PivotTable.
لیست جداول محوری: یک مؤلفه وب مایکروسافت آفیس که به شما امکان می دهد ساختاری شبیه به جدول محوری Excel ایجاد کنید. کاربران می توانند لیست PivotTable را در یک مرورگر وب مشاهده کنند و طرح آن را به روشی مشابه جدول محوری Excel تغییر دهند.
PivotTable
An interactive, cross-tabulated Excel report that summarizes and analyzes data, such as database records, from various sources including ones external to Excel.
جدول محوری: یک گزارش تعاملی و جداول متقابل اکسل که دادهها، مانند رکوردهای پایگاه داده، از منابع مختلف از جمله منابع خارجی اکسل را خلاصه و تجزیه و تحلیل میکند.
PivotTable subtotal
A row or column that uses a summary function to display the total of detail items in a PivotTable field
جمع فرعی جداول محوری: سطر یا ستونی که از یک تابع خلاصه برای نمایش مجموع موارد جزئیات در قسمت PivotTable استفاده می کند.
مساحت ناحیه: در یک نمودار دوبعدی، منطقه محدود شده توسط محورها، شامل تمام سری های داده است. در نمودار سه بعدی، ناحیه محدود شده توسط محورها، شامل سری داده ها، نام دسته ها، برچسب های علامت تیک و عنوان محورها.
Point
A unit of measurement equal to 1/72 of an inch.
نقطه: یک واحد اندازه گیری برابر با 1/72 اینچ.
Precedents
Cells that are referred to by a formula in another cell. For example, if cell D10 contains the formula =B5, cell B5 is a precedent to cell D10.
سوابق: سلول هایی که با فرمولی در سلولی دیگر به آنها اشاره می شود. به عنوان مثال، اگر سلول D10 دارای فرمول =B5 باشد، سلول B5 مقدمه ای برای سلول D10 است.
Primary key
One or more fields that uniquely identify each record in a table. In the same way that a license plate number identifies a car, the primary key uniquely identifies a record.
کلید اصلی: یک یا چند فیلد که به طور منحصر به فرد هر رکورد را در جدول مشخص می کند. همانطور که شماره پلاک شناسه خودرو را مشخص می کند، کلید اصلی نیز به صورت منحصر به فرد یک رکورد را شناسایی می کند.
Print area
One or more ranges of cells that you designate to print when you don't want to print the entire worksheet. If a worksheet includes a print area, only the print area is printed.
محدوده چاپ: یک یا چند محدوده سلولی که وقتی نمیخواهید کل کاربرگ را چاپ کنید، برای چاپ تعیین میکنید. اگر یک کاربرگ شامل یک ناحیه چاپ باشد، فقط ناحیه چاپ، چاپ می شود.
Print titles
Row or column labels that are printed at the top of or on the left side of every page on a printed worksheet.
چاپ عناوین: برچسبهای ردیف یا ستونی که در بالا یا سمت چپ هر صفحه در یک کاربرگ چاپ شده چاپ میشوند.
Property fields
Independent attributes associated with items, or members, in an OLAP cube. For example, if city items have size and population properties stored in the server cube, a PivotTable can display the size and population of each city.
ویژگی میدان در اکسل: ویژگی های مستقل مرتبط با آیتم ها یا اعضا در یک مکعب OLAP. به عنوان مثال، اگر اقلام شهر دارای ویژگی های اندازه و جمعیت باشند که در مکعب سرور ذخیره شده است، یک PivotTable می تواند اندازه و جمعیت هر شهر را نمایش دهد.
Protect
To make settings for a worksheet or workbook that prevent users from viewing or gaining access to the specified worksheet or workbook elements.
محافظت: برای ایجاد تنظیماتی برای یک کاربرگ یا کتاب کار که از مشاهده یا دسترسی کاربران به کاربرگ یا عناصر کتاب کار مشخص شده جلوگیری می کند.
Query
In Query or Access, a means of finding the records that answer a particular question you ask about the data stored in a database.
پرس و جو: در Query یا Access، وسیلهای برای یافتن رکوردهایی است که به سؤال خاصی که درباره دادههای ذخیره شده در پایگاه داده میپرسید پاسخ میدهد.
Query channel
You use a query channel in a DDE conversation between the destination application and a specific query (for example, Query1) in Query. To use a query channel, you must have already opened the query window using a system channel.
کانال پرس و جو: شما از یک کانال پرس و جو در مکالمه DDE بین برنامه مقصد و یک جستجوی خاص (مثلاً Query1) در Query استفاده می کنید. برای استفاده از یک کانال پرس و جو، باید قبلاً پنجره پرس و جو را با استفاده از یک کانال سیستم باز کرده باشید.
Query design
All elements included in the Query window, such as tables, criteria, the order in which fields are arranged, and so on. The design also specifies whether Auto Query is turned on, and whether you can edit the source data.
طراحی یک پرس و جو: تمام عناصر موجود در پنجره Query مانند جداول، معیارها، ترتیب چیدمان فیلدها و غیره را در بر می گیرد. این طرح همچنین مشخص میکند که آیا Query خودکار روشن است یا خیر، و آیا میتوانید دادههای منبع را ویرایش کنید.
Range
Two or more cells on a sheet. The cells in a range can be adjacent or nonadjacent.
برد یا محدوده: دو یا چند سلول روی یک صفحه. سلول های یک محدوده می توانند مجاور یا غیر مجاور باشند.
Read-only
A setting that allows a file to be read or copied but not changed or saved.
فقط خواندنی: تنظیمی که اجازه می دهد یک فایل خوانده یا کپی شود اما تغییر یا ذخیره نشود.
Record
A collection of information about a particular person, place, event, or thing. When Query displays a result set in the Data pane, a record is represented as a row.
رکورد: مجموعه ای از اطلاعات در مورد یک شخص، مکان، رویداد یا چیز خاص. هنگامی که Query یک مجموعه نتیجه را در صفحه داده نمایش می دهد، یک رکورد به صورت یک ردیف نشان داده می شود.
Refresh (external data range)
To update data from an external data source. Each time you refresh data, you see the most recent version of the information in the database, including any changes that were made to the data.
به روز یا تازه کردن (محدوده خارجی داده ها ) : برای به روز رسانی داده ها از یک منبع داده خارجی. هر بار که دادهها را بهروزرسانی میکنید، جدیدترین نسخه اطلاعات را در پایگاه داده، از جمله تغییراتی که در دادهها ایجاد شده است، مشاهده میکنید.
Refresh (PivotTable)
To update the contents of a PivotTable or PivotChart to reflect changes to the underlying source data. If the report is based on external data, refreshing runs the underlying query to retrieve new or changed data.
به روز رسانی یا تازه کردن (جدول محوری) : برای به روز رسانی محتوای یک PivotTable یا PivotChart برای منعکس کردن تغییرات در داده های منبع اصلی. اگر گزارش بر اساس دادههای خارجی باشد، بازخوانی پرسوجوی زیربنایی را برای بازیابی دادههای جدید یا تغییر یافته اجرا میکند.
Regression analysis
A form of statistical analysis used for forecasting. Regression analysis estimates the relationship between variables so that a given variable can be predicted from one or more other variables.
تجزیه و تحلیل رگرسیون: شکلی از تجزیه و تحلیل آماری که برای پیش بینی استفاده می شود. تحلیل رگرسیون رابطه بین متغیرها را تخمین می زند به طوری که یک متغیر معین را می توان از یک یا چند متغیر دیگر پیش بینی کرد.
Relative reference
In a formula, the address of a cell based on the relative position of the cell that contains the formula and the cell referred to. If you copy the formula, the reference automatically adjusts. A relative reference takes the form A1.
مرجع نسبی: در یک فرمول، آدرس یک سلول بر اساس موقعیت نسبی سلول که حاوی فرمول و سلول اشاره شده است. اگر فرمول را کپی کنید، مرجع به طور خودکار تنظیم می شود. یک مرجع نسبی به شکل A1 است.
Report filter
A field that's used to filter a subset of data in a PivotTable or PivotChart into one page for further layout and analysis. You can either display a summary of all items in a report filter, or display one item at a time, which filters out the data for all other items.
فیلتر گزارش: فیلدی که برای فیلتر کردن زیرمجموعه ای از داده ها در PivotTable یا PivotChart در یک صفحه برای طرح بندی و تجزیه و تحلیل بیشتر استفاده می شود. شما می توانید خلاصه ای از همه موارد را در یک فیلتر گزارش نمایش دهید یا یک مورد را در یک زمان نمایش دهید که داده ها را برای سایر موارد فیلتر می کند.
Report template
An Excel template (.xlt file) that includes one or more queries or PivotTables that are based on external data. When you save a report template, Excel saves the query definition but doesn't store the queried data in the template.
الگوی گزارش: یک الگوی اکسل (فایل xlt.) که شامل یک یا چند عبارت جستجو یا PivotTable است که بر اساس داده های خارجی است. هنگامی که یک الگوی گزارش را ذخیره می کنید، اکسل تعریف پرس و جو را ذخیره می کند اما داده های درخواست شده را در قالب ذخیره نمی کند.
Result set
The set of records returned when you run a query. You can see the result set of a query in Query, or you can return a result set to an Excel worksheet for further analysis.
مجموعه نتایج: مجموعه رکوردهایی که هنگام اجرای پرس و جو برمی گردند. می توانید مجموعه نتایج یک پرس و جو را در Query مشاهده کنید، یا می توانید مجموعه نتایج را برای تجزیه و تحلیل بیشتر به کاربرگ اکسل برگردانید.
Row heading
The numbered gray area to the left of each row. Click the row heading to select an entire row. To increase or decrease the height of a row, drag the line below the row heading.
عنوان ردیف: ناحیه خاکستری شماره گذاری شده در سمت چپ هر ردیف. روی عنوان ردیف کلیک کنید تا یک ردیف کامل انتخاب شود. برای افزایش یا کاهش ارتفاع یک ردیف، خط زیر عنوان ردیف را بکشید.
Row label
A field that's assigned a row orientation in a PivotTable.
برچسب ردیف: فیلدی که جهت ردیف در یک PivotTable اختصاص داده شده است.
R-squared value
A number from 0 to 1 that reveals how closely the estimated values for the trendline correspond to your actual data. A trendline is most reliable when its R-squared value is at or near 1. Also known as the coefficient of determination.
مقدار مربع آر: عددی از 0 تا 1 که نشان می دهد مقادیر تخمین زده شده برای خط روند چقدر با داده های واقعی شما مطابقت دارد. خط روند زمانی قابل اعتمادتر است که مقدار مربع R آن برابر یا نزدیک به 1 باشد. همچنین به عنوان ضریب تعیین نیز شناخته می شود.
Scenario
A named set of input values that you can substitute in a worksheet model.
سناریو: مجموعه ای با نام از مقادیر ورودی که می توانید آنها را در یک مدل کاربرگ جایگزین کنید.
Scroll lock
With scroll lock turned on, the arrow keys scroll the active sheet rather than make a different cell active. To turn scroll lock off or on, press the SCROLL LOCK key.
قفل اسکرول: با روشن بودن قفل پیمایش، کلیدهای جهت دار به جای فعال کردن یک سلول دیگر، صفحه فعال را حرکت می دهند. برای خاموش یا روشن کردن قفل اسکرول، کلید SCROLL LOCK را فشار دهید.
Section
Any combination of a worksheet, view, and scenario that you choose when you create a report. A report can contain several sections.
بخش: هر ترکیبی از کاربرگ، نما، و سناریویی که هنگام ایجاد گزارش انتخاب میکنید. یک گزارش می تواند شامل چندین بخش باشد.
Select
To highlight a cell or range of cells on a worksheet. The selected cells will be affected by the next command or action.
انتخاب : برای برجسته کردن یک سلول یا محدوده ای از سلول ها در یک کاربرگ. سلول های انتخاب شده تحت تأثیر دستور یا عمل بعدی قرار می گیرند.
Select All button
The gray rectangle in the upper-left corner of a datasheet where the row and column headings meet. Click this button to select all cells on a datasheet.
انتخاب همه دکمه ها: مستطیل خاکستری در گوشه سمت چپ بالای صفحه داده که در آن عناوین سطر و ستون به هم می رسند. روی این دکمه کلیک کنید تا تمام سلول های یک دیتاشیت انتخاب شوند.
Series axis
A chart axis that represents the depth dimension in a true 3-D chart. It displays the series names as arbitrary text values; it cannot display scaled numerical values.
محور سری: محور نموداری که بعد عمق را در نمودار سه بعدی واقعی نشان می دهد. نام سری ها را به صورت مقادیر متن دلخواه نمایش داده و نمی تواند مقادیر عددی مقیاس شده را نمایش دهد.
Series field
A field that's displayed in the series area of a PivotChart. Items in a series field are listed in the legend and provide the names of the individual data series.
فیلدهای سری: فیلدی که در ناحیه سری یک PivotChart نمایش داده می شود. موارد موجود در یک فیلد سری در قسمت شرح، فهرست شده اند و نام سری داده های فردی را ارائه می دهند.
Series lines
In 2-D stacked bar and column charts, lines that connect the data markers in each data series that are used to emphasize the difference in measurement between each series.
خطوط سری: در نمودارهای ستونی و میله ای دوبعدی، خطوطی که نشانگرهای داده را در هر سری داده به هم متصل می کنند که برای تأکید بر تفاوت اندازه گیری بین هر سری استفاده می شود.
Shared workbook
A workbook set up to allow multiple users on a network to view and make changes at the same time. Each user who saves the workbook sees the changes made by other users.
کتاب کار مشترک: یک کتاب کار راهاندازی شده تا به چندین کاربر در یک شبکه اجازه مشاهده و ایجاد تغییرات به طور همزمان را بدهد. هر کاربری که کتاب کار را ذخیره می کند، تغییرات ایجاد شده توسط سایر کاربران را می بیند.
Single-mapped cell
A cell that has been linked to a non-repeating element in an XML map.
سلول تک نقشه ای: سلولی که به یک عنصر غیر تکراری در نقشه XML پیوند داده شده است.
Sort order
A way to arrange data based on value or data type. You can sort data alphabetically, numerically, or by date. Sort orders use an ascending (1 to 9, A to Z) or descending (9 to 1, Z to A) order.
ترتیب مرتب سازی: روشی برای مرتب کردن داده ها بر اساس مقدار یا نوع داده. می توانید داده ها را بر اساس حروف الفبا، عددی یا بر اساس تاریخ مرتب کنید. ترتیب مرتب سازی از ترتیب صعودی (1 تا 9، A به Z) یا نزولی (9 به 1، Z به A) استفاده می کند.
Source areas
The cell ranges that you consolidate in the destination area you specify. Source areas can be on any worksheet in a workbook, in other open or closed workbooks, or on Lotus 1-2-3 worksheets.
مناطق یا محدوده های منبع: محدوده سلولی که در ناحیه مقصدی که مشخص می کنید ادغام می شوذ. مناطق منبع می توانند در هر کاربرگ در یک کتاب کار، در سایر کتاب های کاری باز یا بسته، یا در کاربرگ های Lotus 1-2-3 باشند.
Source data
The list or table that's used to create a PivotTable or PivotChart. Source data can be taken from an Excel table or range, an external database or cube, or another PivotTable.
داده ی منبع: لیست یا جدولی که برای ایجاد یک PivotTable یا PivotChart استفاده می شود. داده های منبع را می توان از یک جدول یا محدوده اکسل، یک پایگاه داده خارجی یا مکعب، یا PivotTable دیگر گرفته شود.
SQL
A language used to retrieve, update, and manage data. When you create a query, Query uses SQL to build the corresponding SQL SELECT statement. If you know SQL, you can view or change the SQL SELECT statement.
اس کیو ال: زبانی که برای بازیابی، به روز رسانی و مدیریت داده ها استفاده می شود. هنگامی که یک پرس و جو ایجاد می کنید، Query از SQL برای ساخت عبارت SQL SELECT مربوطه استفاده می کند. اگر SQL را می شناسید، می توانید عبارت SQL SELECT را مشاهده یا تغییر دهید.
Standard font
The default text font for worksheets. The standard font determines the default font for the Normal cell style.
فونت استاندارد: فونت متن پیشفرض برای کاربرگها. فونت استاندارد فونت پیش فرض را برای سبک سلول عادی تعیین می کند.
Summary data
For automatic subtotals and worksheet outlines, all rows or columns that summarize detail data. Summary data usually is adjacent to and below the detail data.
داده های خلاصه: برای جمعهای فرعی خودکار و طرحهای کاربرگ، همه ردیفها یا ستونهایی که دادههای جزئیات را خلاصه میکنند. داده های خلاصه معمولاً در مجاورت و زیر داده های جزئیات قرار دارند.
Summary function
A type of calculation that combines source data in a PivotTable or a consolidation table, or when you are inserting automatic subtotals in a list or database. Examples of summary functions include Sum, Count, and Average.
توابع خلاصه: نوعی محاسبه که دادههای منبع را در یک PivotTable یا یک جدول ادغام ترکیب میکند، یا زمانی که شما در حال درج جمعهای فرعی خودکار در یک لیست یا پایگاه داده هستید. نمونه هایی از توابع خلاصه عبارتند از Sum، Count و Average.
System channel
Used in a DDE conversation between applications to get information about the system, such as the current connections, open queries, and the status of the destination application.
کانال سیستم: در مکالمه DDE بین برنامهها برای دریافت اطلاعات مربوط به سیستم، مانند اتصالات فعلی، جستجوهای باز و وضعیت برنامه مقصد استفاده میشود.
Table pane
The area of the Query window that displays the tables in a query. Each table displays the fields from which you can retrieve data.
صفحه فهرست: ناحیه ای از پنجره Query که جداول را در یک پرس و جو نمایش می دهد. هر جدول فیلدهایی را نشان می دهد که می توانید داده ها را از آنها بازیابی کنید.
Template
A workbook that you create and use as the basis for other similar workbooks. You can create templates for workbooks and worksheets. The default template for workbooks is called Book.xlt. The default template for worksheets is called Sheet.xlt.
قالب: هنگامی که کتاب کاری ایجاد می کنید و به عنوان پایه ای برای سایر کتاب های کار مشابه استفاده می کنید، می توانید قالب هایی برای کتاب های کاری و کاربرگ ها ایجاد کنید. الگوی پیشفرض کتابهای کار Book.xlt نام دارد. قالب پیش فرض برای کاربرگ ها Sheet.xlt نام دارد.
Text box
A rectangular object on a worksheet or chart, in which you can type text.
جعبه متن: یک شی مستطیل شکل در یک کاربرگ یا نمودار، که در آن می توانید متن را تایپ کنید.
Tick marks and tick-mark labels
Tick marks are small lines of measurement, similar to divisions on a ruler, that intersect an axis. Tick-mark labels identify the categories, values, or series in the chart.
علامت های تیک و برچسب های علامت تیک: علامتهای تیک خطوط اندازهگیری کوچکی هستند، شبیه به تقسیمات روی خطکش که یک محور را قطع میکنند. برچسبهای علامتگذاری، دستهها، مقادیر یا سریها را در نمودار مشخص میکنند.
Titles in charts
Descriptive text that is automatically aligned to an axis or centered at the top of a chart
عناوین در نمودارها: متن توصیفی که به طور خودکار در یک محور قرار می گیرد یا در مرکز بالای نمودار قرار می گیرد.
Total row
A special row in an Excel table that provides a selection of aggregate functions useful for working with numerical data.
ردیف کل: یک ردیف خاص در جدول اکسل که مجموعه ای از توابع جمعی را ارائه می دهد که برای کار با داده های عددی مفید هستند.
Totals
One of the five calculation types Query defines for you: Sum, Avg, Count, Min, and Max.
جمع کل: یکی از پنج نوع محاسبه Query اصلی که برای شما این عناوین را تعریف میکند: Sum، Avg، Count، Min و Max.
Tracer arrows
Arrows that show the relationship between the active cell and its related cells. Tracer arrows are blue when pointing from a cell that provides data to another cell, and red if a cell contains an error value, such as #DIV/0!.
فلش های ردیاب: فلش هایی که رابطه بین سلول فعال و سلول های مرتبط با آن را نشان می دهد. فلشهای ردیاب هنگامی که سلولی دادهها را به سلول دیگری ارائه میدهد، آبی هستند و اگر سلولی دارای مقدار خطا باشد، مانند #DIV/0!، قرمز است.
Trendline
A graphic representation of trends in data series, such as a line sloping upward to represent increased sales over a period of months. Trendlines are used for the study of problems of prediction, also called regression analysis.
خط روند: یک نمایش گرافیکی از روندها در سری های داده، مانند یک خط شیب دار به سمت بالا برای نشان دادن افزایش فروش در طی یک دوره چند ماهه. خطوط روند برای مطالعه و پیش بینی مشکلات استفاده می شوند که به آن تحلیل رگرسیون نیز می گویند.
Trendline label
Optional text for a trendline, including either the regression equation or the R-squared value, or both. A trendline label can be formatted and moved; it cannot be sized.
برچسب خط روند: متن اختیاری برای خط روند، شامل معادله رگرسیون یا مقدار مربع R یا هر دو. برچسب خط روند را می توان قالب بندی و جابجا کرد، اما نمی توان آن را اندازه کرد.
Up-down bars
In line charts with multiple data series, bars that indicate the difference between data points in the first and last series.
میله های بالا به پایین: در نمودارهای خطی با سری داده های متعدد، میله هایی که تفاوت بین نقاط داده در سری اول و آخر را نشان می دهد.
Value
The text, date, number, or logical input that completes a condition that a field must meet for searching or filtering. For example, the field Author with the condition equals must include a value, such as John, to be complete.
مقدار: متن، تاریخ، شماره یا ورودی منطقی که شرایطی را که یک فیلد برای جستجو یا فیلتر کردن باید داشته باشد را تکمیل میکند. به عنوان مثال، فیلد نویسنده با شرط <b > برابر است </b > باید مقداری مانند <b > جان </b > داشته باشد تا کامل شود.
Value axis
A chart axis that displays scaled numerical values.
محور مقدار یا ارزش: محور نموداری که مقادیر عددی مقیاس شده را نمایش می دهد.
Value field
A field from a source list, table, or database that contains data that is summarized in a PivotTable or PivotChart. A value field usually contains numeric data, such as statistics or sales amounts.
فیلد مقدار: فیلدی از فهرست منبع، جدول یا پایگاه داده که حاوی دادههایی است که در یک PivotTable یا PivotChart خلاصه شدهاند. یک فیلد مقدار معمولاً حاوی دادههای عددی است، مانند آمار یا مبالغ فروش.
Values area
The part of a PivotTable that contains summary data. Values in each cell of the values area represent a summary of data from the source records or rows.
نواحی مقدار: بخشی از یک PivotTable که حاوی داده های خلاصه است. مقادیر در هر سلول ناحیه مقادیر خلاصه ای از داده ها را از رکوردها یا ردیف های منبع نشان می دهد.
Vertexes
Black, square, draggable points that appear at the ends and intersections of lines or curves in certain AutoShapes (such as freeforms, scribbles, and curves) when you edit points on the AutoShape.
راس ها: نقاط سیاه، مربعی، قابل کشیدن که در انتهای و تقاطع خطوط یا منحنی ها در AutoShapes خاص (مانند شکل های آزاد، خط خطی ها و منحنی ها) هنگام ویرایش نقاط روی AutoShape ظاهر می شوند.
View
A set of display and print settings that you can name and apply to a workbook. You can create more than one view of the same workbook without saving separate copies of the workbook.
سربرگ دید یا چشم انداز: مجموعهای از تنظیمات نمایش و چاپ که میتوانید نامگذاری کنید و روی کتاب کار اعمال کنید. شما می توانید بیش از یک نمای از یک Workbook بدون ذخیره کپی جداگانه از Workbook ایجاد کنید.
Web query
A query that retrieves data stored on your intranet or the Internet.
پرس و جو تحت وب: درخواستی که داده های ذخیره شده در اینترانت یا اینترنت شما را بازیابی می کند.
What-if analysis
A process of changing the values in cells to see how those changes affect the outcome of formulas on the worksheet. For example, varying the interest rate that is used in an amortization table to determine the amount of the payments.
شرط چگونگی تجزیه و تحلیل: فرآیندی برای تغییر مقادیر در سلولها برای مشاهده اینکه چگونه این تغییرات بر نتیجه فرمولها در کاربرگ تأثیر میگذارد. به عنوان مثال، تغییر نرخ بهره که در جدول استهلاک برای تعیین میزان پرداخت ها استفاده می شود.
Workbook
A spreadsheet program file that you create in Excel. A workbook contains worksheets of rows and columns in which you can enter and calculate data.
کتاب کار: یک فایل برنامه صفحه گسترده که در اکسل ایجاد می کنید. یک کتاب کار شامل کاربرگ یا سربرگ هایی از ردیف ها و ستون هایی است که می توانید داده ها را در آن وارد کرده و محاسبه کنید.
Worksheet
The primary document that you use in Excel to store and work with data. Also called a spreadsheet. A worksheet consists of cells that are organized into columns and rows; a worksheet is always stored in a workbook.
کاربرگ: سند اولیه ای که در اکسل برای ذخیره و کار با داده ها استفاده می کنید. (سربرگ نیز نامیده می شود) یک کاربرگ شامل سلول هایی است که در ستون ها و ردیف ها سازماندهی شده اند. یک کاربرگ همیشه در یک کتاب کار ذخیره می شود.
Workspace file
A file that saves display information about open workbooks, so that you can later resume work with the same window sizes, print areas, screen magnification, and display settings. A workspace file doesn't contain the workbooks themselves.
فایل فضای کاری: فایلی که اطلاعات نمایشی مربوط به کتابهای کاری باز را ذخیره میکند تا بتوانید بعداً با همان اندازههای پنجره، مناطق چاپ، بزرگنمایی صفحه و تنظیمات نمایش، کار را از سر بگیرید. یک فایل فضای کاری شامل خود کتابهای کاری نیست.
World Wide Web
A system for navigating the Internet or through a collection of workbooks and other Office documents connected by hyperlinks and located on a network share, a company intranet or the Internet. When you use a Web browser, the Web appears as a collection of text, pictures, sounds, and digital movies.
شبکه جهانی وب: سیستمی برای پیمایش در اینترنت یا از طریق مجموعهای از کتابهای کاری و سایر اسناد آفیس که توسط لینکها متصل شده و در اشتراک شبکه، اینترانت شرکت یا اینترنت قرار دارند. وقتی از مرورگر وب استفاده می کنید، وب به صورت مجموعه ای از متن، تصاویر، صداها و فیلم های دیجیتال ظاهر می شود.
Wrap
In text, to break a line of text automatically on reaching a margin or object and continue the text on a new line.
پوشانیدن: در متن، برای شکستن یک خط متن به طور خودکار با رسیدن به یک حاشیه یا شی و ادامه متن در یک خط جدید استفاده می شود.