مضرات تنبيه بدني

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 18:33:10 - 12/03/11

« چگونه می توانیم به فرزندمان نه بگوییم؟ | حسادت بین فرزندان »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

مضرات تنبيه بدني


120.jpg


از يک دهه پيش که تبليغات و توصيه‌هاي روانشناسان درباره مضرات تنبيه بدني به اوج خود رسيد، خيلي از خانواده‌ها رفتارهاي تنبيهي شان را اصلاح کردند و روش‌هاي ديگري را به جاي آن به کار بستند. اما هنوز هم خانواده‌هايي هستند که تنبيه بدني را بهترين راه تربيت فرزند مي‌دانند. اما بد نيست بدانيد که نتيجه بررسي‌ها نشان داده تنبيه بدني نه تنها باعث سر به راه شدن بچه‌ها نمي‌شود، که آنها را پرخاشگرتر هم مي‌کند!

پژوهشگران در چندين دانشگاه در سراسر دنيا 336 مادر و كودكان آنها را در كشورهاي چين، هند، ايتاليا، كنيا، فيليپين و تايلند مورد بررسي قرار دادند. در اين تحقيق محققان متوجه وجود تفاوت‌هايي در دفعات استفاده از تنبيه بدني توسط مادران و تصور آنها در رابطه با استفاده از اين نوع تنبيه توسط ساير والدين شدند.

نتايج اين تحقيق نشان مي‌داد در کودکاني که تنبيه بدني مي‎شدند مشکلات رفتاري همچون گوشه‌گيري و پرخاشگري به طور معناداري بالاتر از کودکاني بود که تنبيه بدني نمي‌شدند. از سوي ديگر، تکرار کتک زدن بچه‌ها، به آنها ياد مي‌داد که خود نيز اهل کتک کاري شوند. رفتار خشن اين کودکان در سال‌هاي نوجواني و بزرگسالي شديدا با تنبيه فيزيکي در سنين کودکي ارتباط داشت و بيشتر آنها معتقد بودند آسيب رساندن به کسي که کوچک‌تر و ضعيف‌تر است عيبي ندارد و گاهي لازم است. کودکان کاملا از مدل پدر و مادري والدينشان الگو گرفته بودند و سعي مي‌کردند با تهاجم، پرخاشگري و کتک کاري مشکلات خود را حل کنند.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp