بیماری آبله مرغان

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 09:07:08 - 01/18/12

« شایع ترین علل بروز زردی نوزاد چیست؟ | درمان نوزادان نارس با روش آغوشانه مادر »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

بیماری آبله مرغان

آبله مرغان بيماريي است كه بر اثر تأثيرات ويروسي مرموز به نام «واريسلازوستر» در بدن بروز مي‌كند. اين بيماري با ظاهر شدن جوش‌هاي قرمز رنگ تاول مانند بر روي پوست به مرحله اوج خود مي‌رسد. اين تاول‌ها به پوست چسبيده‌اند و مي‌توانند حتي به اندازه يك سكه پول خرد هم برسند.

بهتر است بدانيد كه كودك به علت خارش اين تاول‌ها به شدت بي تاب مي‌شود و در اين مدت آبريزش بيني او نيز ادامه دارد، اما نگران نباشيد چون آبله مرغان در كودكان يك بيماري شايع و زودگذر است و مثل آنفولانزا با چند روز استراحت برطرف مي‌شود.

خبر بهتر وجود واكسن آبله مرغان است. اگر اين واكسن را براي كودكتان مورد استفاده قرار داديد بايد بدانيد كه او احتمالاً علائم خفيفي از آبله مرغان را بروز مي‌دهد. پس به هيچ عنوان جاي نگراني نيست.

اكنون اين پرسش مطرح مي‌شود كه اگر كودكتان آبله مرغان گرفت، چه اتفاقي خواهد افتاد.

لازم به يادآوري است كه آبله مرغان عموماً در اول با علائمي شبيه به سرماخوردگي مثل آبريزش بيني و سرفه و عطسه بروز مي‌كند، اما پس از مدتي تاول‌ها بر روي پوست پديدار مي‌شوند. اين تاول‌ها بيشتر در مناطقي مثل پوست سينه و صورت به وجود مي‌آيند.

پس از ظاهر شدن اولين جوش‌ها در اين مناطق، به احتمال زياد اين لكه‌هاي قرمز رنگ به سراسر بدن هجوم مي‌آورند. در موارد حاد حتي اين تاول‌ها در گوش‌ها و دهان فرد مبتلا نيز به وجود مي‌آيند. تعداد اين تاول‌ها در افراد مختلف متفاوت است. ممكن است فردي فقط چند جوش بزند، در حالي كه تاول از سر تا پاي شخص ديگري را فرا گرفته باشد.

تاول‌ها كه در مراحل اول به رنگ صورتي مايل به قرمز هستند پس از گذشت 24 تا 48 ساعت تغيير رنگ مي‌دهند و تيره‌تر مي‌شوند. توليد تاول عموماً از روز هفتم به بعد متوقف مي‌شود.

البته در برخي موارد هم مشاهده شده كه فرآيند توليد اين جوش‌هاي قرمز رنگ، در روز سوم متوقف شده است.

مرحله درماني اين بيماري به شدت مسري بين 10 تا 14 روز طول مي‌كشد و پس از هفته دوم ديگر اين ويروس ويژگي سرايت خود را از دست مي‌دهد. به غير خارش، ممكن است فرد مبتلا احساس تب و دل درد نيز داشته باشد. همانطور كه پيشتر هم اشاره شد، آبله مرغان يك بيماري مسري است. فرد مبتلا به آبله مرغان بين روزهاي دوم تا پنجم به شدت مي‌تواند ويروس «واريسلازوستر» را منتقل كند و اين يعني يك تا دو روز قبل از پديدار شدن تاول‌ها.

ممكن است شخص بي آنكه بداند به آبله مرغان مبتلا شده اين بيماري را به فرد يا افراد ديگر نيز منتقل كند. فرد مبتلا مي‌تواند با يك سرفه يا عطسه ويروس عامل آبله مرغان را به بدن ديگران برساند.

در هنگام عطسه، خنده، صحبت كردن يا سرفه قطرات ريز آب دهان كه مملو از ويروس عامل آبله مرغان هستند، به بيرون پرتاب مي‌شوند و اين قطرات مي‌توانند سرمنشا بروز آبله مرغان در اطرافيان شوند.

اگر كودك شما بنا به هر دليلي به آبله مرغان دچار شد، بايد او را توجيه كنيد كه اگر چه تاول‌هاي روي بدنش به شدت خارش‌زا هستند، اما او نبايد آنها را بخاراند. در ادامه به راه‌هايي براي كمتر احساس كردن خارش ناشي از تاول‌هاي آبله مرغان مي‌پردازيم:

1ـ سعي كنيد بدن كودك را خنك نگه داريد. گرما و تعرق موجبات افزايش خارش را فراهم مي‌آورند. والدين مي‌توانند يك ليف حمام خنك شده با آب سرد را بر روي تاول‌هاي حاصل از آبله مرغان كودك خود بگذارند تا از اين طريق خارش اين جوش‌ها قابل تحمل شوند.

2ـ حتماً ناخن‌هاي كودك را بگيريد و دستان او را مدام بشوئيد. پس از اين كار كودك اگر هم مجبور شد تاول‌هايش را بخاراند، آنها را زخم نمي‌كند.

3ـ كودك را به صورت مداوم با آب ولرم حمام كنيد. سعي شود در آب لگن يا وان اندكي بلغور و جو اضافه شود.

4ـ بهتر است بدن كودك خود را با لوسيون‌هاي حاوي كالامين ماساژ دهيد.باز هم تأكيد مي‌شود كه به هيچ عنوان نبايد تاول‌هاي حاصل از آبله مرغان خارانده شوند. خاراندن مداوم تاول‌ها موجب مي‌شود تا آنها زخم شوند و جاي زخم‌ها‌ حتي پس از بهبودي آبله مرغان باقي بماند.

اگر تب كودك ناگهان بالا رفت و جوش‌ها متورم و داغ شوند بايد بلافاصله به پزشك مراجعه كرد. توصيه مي‌شود كه در طول بيماري با تجويز پزشك مقداري استامينوفن به كودك بدهيد، با توجه به دردسرهاي آبله مرغان توصيه مي‌شود، كه حتماً از واكسن آبله مرغان براي كودك خود استفاده كنيد.

تا چند سال پيش سالانه حدود 2 ميليون نفر در آمريكا به آبله مرغان دچار مي‌شدند كه اين رقم به مدد واكسن‌هاي جديد بسيار كم شده است.


جعبه متن
مترجم: آرش مير خاني

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آبله‌ مرغان‌

نویسنده Mandana در پزشکی

0 ارسال
1100 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:36:30 - 07/25/11
توسط
Mandana
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بیماری لثه و تشدید بیماری ها

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات دندان پزشکی

0 ارسال
1925 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:27:23 - 11/23/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
** همه چیز درباره بیماری قلبی (بیماری قلبی - حمله قلبی - علائم حمله قلبی) **

نویسنده Hooman Ghayouri در مقالات پزشکی

0 ارسال
2730 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 23:39:56 - 08/15/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بیماری هپاتیت

نویسنده Zohreh Gholami در پزشکی

1 ارسال
1440 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:07:44 - 09/18/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بیماری سوءهاضمه

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پزشکی

0 ارسال
1705 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:54:47 - 01/18/12
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بیماری هپاتیت

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پزشکی

1 ارسال
1223 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:04:46 - 09/18/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
بیماری در گیاهان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کشاورزی, Agriculture Articles

0 ارسال
1671 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:18:27 - 06/27/11
توسط
Zohreh Gholami