رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول خون

نویسنده Mandana, بعد از ظهر 13:38:03 - 07/29/11

« تغذیه سالم از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی (WHO) | استفاده از جوش شیرین در نان ، باعث بروز اختلال در جذب مواد و بیماریهای گوناگون م »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Mandana

رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول خون

پژوهشگران می گویند با توجه به اینکه با کاهش ۱۰ درصد از میزان کلسترول خون میزان بروز بیماری عروق کرونر تا ۳۰درصد کاهش می یابد در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق و بروز حمله قلبی را می‌توان با بوجود آوردن تغییراتی که میزان کلسترول را پایین بیاورد کاهش داد.
[/b]

برخی افراد تصور می کنند در صورت مصرف داروهایی که کلسترول خون را پایین می آورند یا همان استاتین ها ، دیگر نیازی به رعایت رژیم غذایی ندارند و می توانند هر آنچه را مایلند بخورند.
محققان می گویند چنین بیمارانی نباید به علت مصرف دارو از داشتن غذای سالم غفلت کنند. برخی بیماران پیش از آنکه تغییر مثبتی در شیوه زندگی و رژیم غذایی خود بدهند اقدام به مصرف دارو می کنند.

به گفته محققان لازم است پزشکان با برقراری ارتباط مناسب با بیمار و اعتماد دو طرفه از عملکرد بیماران آگاهی داشته باشند تا با تحت نظر داشتن شیوه زندگی و برنامه غذائیشان ، به آنها در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بهتر کمک کنند.

توجه به این نکته ضروری است که به ازای هر ۱ درصد کاهش در مقدار کلسترول خون درصد خطر کاهش می‌یابد. برای مثال پایین آوردن کلسترول خون به میزان دو تا پنج درصد می‌تواند خطر حمله قلبی را برای شما سی درصد کاهش دهد.

اکثر افراد می‌توانند مقدار کلسترول خون خود را تا میزان مطلوب پایین بیاورند. مقدار کلسترول خون اساسا تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی و زمینه ارثی مقدار کلسترول خون می‌باشد.

خوردن غذاهایی که چربی‌های اشباع شده زیادی دارند بیش از هر چیز شما را در خطر بالا رفتن کلسترول خون قرار می‌دهند. کاهش کلسترول خون با کاهش دریافت کلسترول و چربی رژیم (مخصوصا چربی اشباع شده)، افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول و ثابت نگه‌داشتن وزن در حد ایده‌آل امکان‌پذیر است .
چربی های اشباع در گوشتها مخصوصا در گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله و لبنیات مانند خامه و کره وجود دارد.

بعضی از محصولات قنادی مثل پای ها کیک ها و کلوچه ها نیز می توانند حاوی مقادیر زیادی چربی های اشباع شده باشند – همراه با کاهش مصرف چربی های اشباع شده لازم است غذاهای غنی از نشاسته – کربوهیدراتها – را بیشتر مصرف کنیم مثل غلات صبحانه‌ای، سیب‌زمینی آب‌پز یا کبابی، برنج پخته، لوبیا، ماکارونی .
باید به خاطر داشت که اگر شما اضافه وزن دارید و مقدار کلسترول خونتان بالاست کاهش وزن می‌تواند به پایین آوردن کلسترول خون کمک کند. برای کسانی که به درمان پیشرفته تری نیاز دارند درمانهای دارویی مؤثر در دسترس می‌باشد. سبوس جو یک منبع غنی از فیبر محلول می‌باشد.

نکته‌ای که درباره این ماده مطرح است این است که به نظر می‌رسد این ماده کلسترول ال دی ال که سبب رسوب چربی در سرخ‌رگها می شود را کاهش داده، ولی سطح کلسترول محافظت کننده – اچ دی ال – را بالا می‌برد. غذاهای دیگر غنی از فیبر محلول شامل انواع لوبیا، عدس و بعضی از میوه‌ها می‌باشند.

از آنجا که تمام این غذاها از دو جنبه کم‌چربی بودن و فیبر بالا مفید هستند، مصرف روزانه آنها مفید است. چند راهنمایی ساده برای شروع در اینجا آورده شده است. این تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش مقدار کلسترول خون کمک کند.

برای کسی که رژیم غذایی پایین آورنده کلسترول را دنبال می کند، مصرف چربی های اشباع باید در پایین ترین حد باشد. این چربی ها در انواع مختلفی از موادغذایی، چه فراورده ای و چه غیرفراورده ای، یافت می کود.

مسئله دیگری که اکثر مردم آنرا نادیده می گیرند، نقش مصرف کربوهیدرات بر سطح کلسترول شماست. البته مصرف کربوهیدرات برای بدن شما ضروری است، چون در نبود آن مشکلات دیگری برای بدن پیش می آید.

کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده، مثل قند و شکر، شهد ذرت، شکلات و آبنبات، شیرینی، و سیریال های فراورده ای، با تاثیری که بر انسولین خون می گذارند، سطح کلسترول خون را دچار مشکل می کنند.
کربوهیدرات های پیچیده از طرف دیگر، به پایین آوردن سطح کلسترول کمک می کنند. دلیل آن این است که این نوع کربوهیدرات ها منبع بسیار خوبی از فیبر هستند که به خارج کردن کلسترول از بدن از طریق جریان خون کمک می کنند و همچنین از خوردن سایر مواد غذایی که حاوی چربی اشباع بالایی است، جلوگیری به عمل می آورد.
ببینیم سطح کلسترول سالم چیست و در رژیم های پایین آورنده کلسترول از چه غذاهایی باید استفاده کنید.

● سطح کلسترول سالم در بدن

انجام چک آپ های مرتب و آزمایش کلسترول برای حفظ سلامت آن در بدن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سطح کلسترول شما در حد ناسالمی باشد، باید فوراً برای پایین آوردن آن اقدام کنید.

اگر هیچ سابقه خانوادگی از این مشکل نداشته باشید، باید هر ۵ سال یکبار سطح کلسترول خونتان را آزمایش کنید. داشتن سابقه خانوادگی یا اضافه وزن زیاد به این معناست که باید بیشتر آزمایش کلسترول را انجام دهید.

در بهترین حالت، سطح کلسترول خونتان باید پایین تر از ۱۸۰ باشد، که بین ۱۸۰ تا ۱۹۹ قابل قبول است. اگر این مقدار به ۲۰۰ تا ۲۱۹ برسد، سطح کلسترول خون شما در مرز بالا قرار دارد و اگر بالاتر از ۲۲۰ باشد حتماً باید سریعاً رژیم های غذایی پایین آورنده کلسترول را آغاز کنید.

اگر بخواهیم به هر یک از انواع کلسترول جداگانه نگاه کنیم، لیپـوپروتئین بــا چگالی بالا (HDL) نوعی از کلسترول خوب است و اگر پایین تر از ۳۵ باشد، مقدار آن خیلی پایین بوده و اگر بین ۳۶ تا ۵۰ باشد، قابل قبول و اگر بالاتر از ۵۰ باشد عالی است.

لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) نوع بد کلسترول است که اگر پایین تر از ۱۳۰ باشد، عالی، اگر بین ۱۳۱ تا ۱۵۹ باشد در مرز بالا و اگر بالاتر از ۱۶۰ باشد بسیار بالا خواهد بود.

شناختن این دو نوع کلسترول اهمیت زیادی دارد چون به طرز قابل توجهی بر وضعیت سلامتی شما تاثیر می گذارد. کلسترول HDL از حملات قلبی جلوگیری می کند و کلسترول را از طریق رگ های خونی به کبد می رساند که در آنجا دفع می شود.

کلسترول LDL در بدن می چرخد و می تواند در دیواره داخلی رگ های خونی جمع شود. این مسئله ایجاد پلاک می کند که باعث می شود قابلیت انعطاف رگ ها کمتر شود. اگر این مسئله به همین شیوه ادامه یابد، شما در معرض حملات قلبی یا سکته قرار خواهید گرفت.

جعبه متن
پزشکان بدون مرز

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
برای کاهش وزن و دوری از بیماری های قلبی ، رژیم غذایی قرمز و بنفش مناسب ...

نویسنده Hooman Ghayouri در اخبار تغذیه

0 ارسال
1728 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:51:56 - 08/12/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
راهکارهای مناسب برای وارد کردن مواد غذایی به رژیم غذایی کودک

نویسنده Zohreh Gholami در تغذیه کودکان

0 ارسال
1471 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:29:40 - 09/21/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
کاهش کلسترول بد خون با مصرف روزانه سیب

نویسنده Zohreh Gholami در اخبار تغذیه

0 ارسال
1412 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:25:57 - 12/10/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
گوجه فرنگی پخته مانند داروی استاتین (statins ) موجب کاهش کلسترول خون می شود

نویسنده Hooman Ghayouri در خوراکیها

0 ارسال
2070 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:31:21 - 08/04/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
رژیم غذایی پر سدیم و پتاسیم برای پسرزایی و رژیم پرکلسیم برای دخترزایی موثر است

نویسنده Hooman Ghayouri در اخبار مامایی

0 ارسال
1834 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:49:13 - 08/05/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
رژیم غذایی مناسب قبل از بارداری

نویسنده Zohreh Gholami در تغذیه مادر در دوران بارداری

0 ارسال
1336 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:21:48 - 09/22/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مناسب ترین رژیم غذایی در زمستان

نویسنده Zohreh Gholami در اخبار تغذیه

0 ارسال
1560 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:54:38 - 12/13/11
توسط
Zohreh Gholami