هنر مروار بافی

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 22:49:21 - 07/27/11

« تأملی بر نقش و جایگاه اساطیر در هنر فرش ایرانی | هنر خاتم، هنری سنتی و ناشناخته »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

هنر مروار بافی

6.jpg

در این صنعت که سابقه چندانی ندارد و طی سالهای اخیر در پاره یی از بخش های استان گیلان رواج یافته ، به کمک ترکه های باریکی که «مروار» نام دارد . کشت آن در اطراف تهران و در منطقه سولقان رایج است مصنوعاتی مانند سبد ، جامیوه یی ، مبل ، میز ، کلاهک آباژور ، حبا ب چراغ ، جای نان و ... تولید می شود که از نظر شکل و ظاهر شبیه محصولات بامبو است . در مرواربافی علاوه بر ترکه های مروار از مواد دیگری مانند تخته سه لایی ، انواع میخ ، روغن جلا و مفتولهای سیمی استفاده میشود و ابزار آلات تولید مروار عبارتست از : اره ، دنده ، چکش، انبردست ، گاز انبر قیچی باغبانی .

مروار داری ویژگی هایی خاص خود می باشد رنگ آن زرد است و وقتی که روغن جلا میخورد به رنگ طلایی در می آید و نوع نا مرغوب آن بیشتر به رنگ سیاه و سبز است . پس از بافتن مروار باید آن را نزدیک به ۴۸ ساعت در معرض آفتاب قرار میدهند تا در اثر تابش نور آفتاب ترکه های مروار به رنگ طلایی در آید.

شیوه ی کار چم بافی، مروار بافی و ترکه بافی تقریبا مشابه یکدیگر و شبیه بافت شعاعی بامبو است به این طریق که بافندگان ابتدا ترکه های درخت را که ماده ی اولیه ی مورد مصرفشان است انتخاب و آن تعداد از ترکه هایی را که قابلیت تقسیم شدن به دو ، سه یا چهار قسمت را دارند ابتدا برش طولی داده و سپس از نظر اندازه به طولهای مورد نیاز در آورده و در آب می خیسانند تا انعطاف پذیر و قابل استفاده شود.

در مرحله ی بافت، ابتدا چهار عدد از ترکه ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و تعداد چهار یا پنج ترکه ی دیگر به صورت متقاطع روی آنها قرار می گیرد تا تشکیل یک ستاره هشت پر را بدهد . آنگاه به وسیله ترکه های باریک تری مهار شده و بافنده با ترکه های نازک عمل بافت را به شیوه ی یکی از زیر ، یکی از رو آغاز نموده و ترکه ها را به طور یکی در میان از لابلای ترکه هایی که قبلا به طور متقاطع روی یکدیگر قرار گرفته عبور میدهد و این کار را تا تکمیل قسمت کف شیی که تولید آن مورد نظر است تعقیب می کند.

بعد از پایان کار بافت قسمت کف ، در محلی که قراراست از آنجا به بعد لبه ی کار بافته شود عموماً صنعتگران به بافت حالت مار پیچی داده و کار را به شیوه قبلی ادامه میدهند و انتهای کار را نیز به صورت مار پیچ در آورده و سر ترکه هایی را که در واقع حالت تار کار را دارند به داخل قسمت مار پیچ خم می کنند.   


جعبه متن
منبع: سایت سیمرغ

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
Wallpapers - هنر

نویسنده Hooman Ghayouri در والپيپر هنري, Art Wallpapers

21 ارسال
6835 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:37:45 - 06/23/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
فلسفه و هنر

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فلسفه, Philosophy Articles

0 ارسال
1687 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:50:38 - 11/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
تشویق و انگیزه در هنر

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هنر, Art Articles

0 ارسال
1451 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:28:02 - 07/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مينيماليزم در معماری و هنر

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات معماری, Architecture Articles

0 ارسال
1703 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:25:33 - 09/05/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
واژه هنر(Art)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات هنر, Art Articles

0 ارسال
1897 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:40:00 - 07/27/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
جهش دوباره هنر سفالگری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هنر, Art Articles

0 ارسال
1513 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:21:49 - 08/12/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
فلسفه هنر و معماری ایرانی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فلسفه, Philosophy Articles

0 ارسال
10146 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:28:33 - 12/28/11
توسط
Zohreh Gholami