روشن کردن پوست

نویسنده Hooman Ghayouri, بعد از ظهر 19:34:16 - 07/24/11

« لوس و ننر شدن بچه ها | ذات الريه *Pneumonia* »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Hooman Ghayouri

مقاله کاملی از روشن کردن پوست

اصطلاح [wiki]whitening[/wiki] یا روشن کردن پوست، به نوعی روش آرایشی اطلاق میشود که پوست را سفید میکند.

روشن شدن یا سفید کردن پوست، موضوع بحث برانگیزی است که بشدت با اثرات مضر بر سلامت ، هویت ، خیال پردازی، برتری نژادی و روحیه استعمارگری درآمیخته شده است. مدارکی وجود دارد که نشان میدهد برخی از مواد موثر استفاده شده در محصولات سفید کننده پوست که در دسترس عموم قرار دارد، می تواند مضر باشد.

موارد استفاده

مناطق خاصی از تجمع غیر طبیعی زیاد رنگدانه ، مانند خالهای سیاه و خالهای مادر زادی، ممکن است برای تطبیق پیدا کردن باپوست اطراف، رنگدانه زدائی شوند. برعکس، در موارد برص، ممکن است پوستهای سالم، برای رسیدن به ظاهر یکنواختر، روشنتر شوند. یکی از کاربردهای تکمیلی آن مربوط میشود به اندامهای تناسلی و یا سفید کردن مقعد که معمولا به منظور کاهش رنگ تیره تر اندام تناسلی و ناحیه تناسلی استفاده میشود.

تاریخچه

در ژاپن ، از گیشا برای سفید کردن پوست استفاده میشده و هنوز هم میشود، که نشان دهنده زیبایی ، فضل ، و موقعیت اجتماعی بالا است. با این حال ، محصولات سفید کننده پوست ، در چنین مقیاس وسیعی، بمیزان امروز، مورد استفاده قرار نمیگرفت. از گیشا برای سفید کردن پوست در مراسمهای مبتنی بر گیشا برای جشن گرفتن فرهنگ و سوابق خود، استفاده میکردند.

در ایران کهن ، در دوران سلسله هخامنشی ، کشاورزان و کارگران مدنی برای شفاف و نرم نگهداشتن پوست خود، از hydroquinone خالص استفاده میکردند.

امروزه ، محصولات سفید کننده پوست، به صورت کرم ، قرص ، صابون و یا لوسیون در دسترس هستند. مکانیسم سفید کننده گی دائمی، معمولا با تفکیک شدن ملانین توسط آنزیم صورت میگیرد، مانند محتویاتی که در عصاره شاخ و برگ ژاپنی وجود دارد و یا عوامل کاهنده ای مانند hydroquinone. اغلب کرمهای سفید کننده نیز، شامل بلوکی از مادون قرمز هستند برای جلوگیری از آسیبهای پوستی ناشی از آفتاب.

ملانین و رنگ

برخلاف پیشینه های قومی و یا رنگ پوست، رنگهای ناجور روی اکثر مردم موثر بوده است. پوست، ممکن است ظاهرا از اندازه معمولی روشنتر و یا تیره تر باشد؛ ممکن است دارای لک و سطوح ناهموار باشد، از لکه های قهوه ای کمرنگ یا خاکستری پوشیده شده باشد. اختلالات رنگ پوست بدلیل تولید بیش از حد و یا کاهش بیش از حد ملانین اتفاق می افتد. ملانین رنگدانه ای است که توسط سلول های melanocyte تولید میشود. توسط آنزیمی بنام tyrosinase آزاد و باعث ایجاد رنگ پوست ، چشم ، و میزان تیره گی مو میشود.

ملانین به دو شکل عمده وجود دارد که برای ایجاد انواع رنگ پوست ترکیب میشود. Eumelanin طیف وسیعی از پوست قهوه ای و رنگ مو تولید میکند، در حالی که pheomelanin در رنگ زرد مایل به قرمز دخالت دارد.

ملانین برای حفاظت از پوست، مقداری از نور ماوراء بنفش آفتاب را جذب میکند. پوستهای با رنگ تیره تر، به آفتاب سوختگی و تمام اثرات زیانبار خورشید، حساسیت کمتری دارند.
افزایش تولید ملانین که به نام hyperpigmentation شناخته میشود، اغلب به عنوان melasma ، chloasma و یا solar lentigenes نامیده می شود.

Melasma یک اصطلاح کلی است برای تیرگی پوست.
Chloasma عموما برای توصیف رنگ زدائی پوست ناشی از هورمون بکار میرود. این تغییرات هورمونی معمولا در نتیجه بارداری ، قرص کنترل مو الید درمان جایگزینی با استروژن است.
Solar lentigenes یک اصطلاح فنی است برای نقاط تیره در پوست در اثر آفتاب. solar اشاره به نور مستقیم خورشید و lentigene به یک منطقه تیره در پوست اشاره دارد. این نقاط در بزرگسالانی که مدتهای طولانی از تابش نور آفتاب محافظت نشده اند، کاملا متداول است.
جدای از قرار گرفتن در معرض آفتاب و هورمونها، hyperpigmentation می تواند ناشی از صدمات پوستی باشد، از قبیل اثرات blemish ، زخم ها و یا جوشها. این مسئله، به ویژه برای کسانی که پوست تیره تر دارند،بیشتر صدق میکند.

عادی ترین علت مناطق تیره، نقاط قهوه ای و یا مناطق بی رنگ پوست، عدم محافظت از تابش نور خورشید است. این مشکلات رنگدانه ای، ارتباطی با کبد ندارند.

در پوستهای روشن تا متوسط، solar lentigenes میتواند به شکل تکه هایی از لک قهوه ای کوچک تا متوسط، که توانایی رشد کردن نیز دارد، پدیدار شود و در طول زمان در نواحی از بدن که بیشترین نور خورشید را دیده است، تجمع پیدا کند، از جمله پشت دستها ، ساعد و بازوها ، قفسه سینه ، و چهره. برای افراد با رنگ پوست تیره تر ، این تغییرات رنگ می تواند به شکل تکه و یا مناطق خاکستری در پوست، ظاهر گردد.

درمانهای ترکیبی

بیشترین درمان برای روشن کردن پوست، که بتواند میزان تولید ملانین را کاهش دهد یااز ان جلوگیری کند، مهار کردن tyrosinase هستند. بسیاری از درمانها از یک ترکیب لوسیون موضعی و یا ژل های حاوی ملانین و ترکیبات مهار کننده، بهمراه یک کرم ضدآفتاب و یک نسخه retinoid، استفاده میکند. بسته به اینکه پوست چگونه به این درمانها پاسخ دهد از exfoliants بشکل آرایشهای موضعی یا مواد شیمیائی که به بدن مالیده میشود و لیزر ممکن است استفاده شود.

درمانهای موضعی

hydroquinone موضعی توسط بسیاری از متخصصین پوست توصیه میشود که مطمئن تر نیز هست، تاثیر مشابه دارد (اگر بیشتر از آن نباشد) ، و گزینه ارزان تر از لیزر یا درمان عمق پوست. hydroquinone موضعی با غلظت ۲ ٪ (موجود در مواد آرایشی) تا ۴ ٪ یا بیشتر (موجود در دسترس پزشکان و یا توسط نسخه) تاثیر بهتری دارد، به تنهایی یا در ترکیب با % tretinoin 0.05 تا ۰٫۱ ٪ . تحقیقات نشان داده است hydroquinone و tretinoin ، ابزار قدرتمندی در مقابل آفتاب و یا hormone-induced melasma هستند.
Hydroquinone نشان داده، موجب سرطان خون در موش و جانوران دیگر شده است. در سال ۲۰۰۱، اتحادیه اروپا آن را در مواد آرایشی، ممنوع کرد، اما در کرمهای قاچاق جهان در حال توسعه وجود دارد. در ایالات متحده به عنوان یک ضد مواد مخدر بفروش میرسد، اما با غلظت hydroquinone که بیش از ۲ درصد نیست.

برخی تحقیقات نشان داده است، اسید azelaic موضعی با غلظت ۱۵ ٪ تا ۲۰ ٪ به اندازه hydroquinone در کاهش خطر آسیب دیدگی موثر بوده است. Tretinoinبخودی خود نیز نشان داده شده است که در درمان hyperpigmentation ناشی از صدمات آفتاب بر روی پوست، مفید بوده است. اسید Kojic ، به تنهایی یا در ترکیب با اسید glycolic و یا hydroquinone نیز، نشان داده است، به دلیل اقدام به مهار tyrosinase نتایج خوبی داشته است،هر چند اسید kojic ، مشکلاتی را در شرایط ثبات و پتانسیل، اثرات منفی بر روی پوست داشته است ولی به ندرت امروزه مورد استفاده قرار میگیرد. عصاره های گیاهی مختلف و ویتامین C نیز، در برخی تحقیقات نشان داده است که برای مهار تولید ملانین مؤثر بوده است.

گفته میشودNiacinamide ، وقتی که بشکل موضعی برای پوست و یا اندامهای تناسلی اعمال میشود، جایگزین بسیار مطمئنی است. بر اساس نظر یک شرکت آرایشی ، هیچ عوارض و اثرات جانبی ندارد، آکنه را نیز کاهش میدهد، رطوبت پوست را افزایش و چروک را کاهش میدهد.

جیوه

بسیاری از سفید کننده های پوست حاوی جیوه سمی هستند، مانند کلرید جیوه (II) و یا جیوه ammoniated که به عنوان عنصر فعال کننده است.

Hydroquinone

در ادبیات پزشکی ، hydroquinone بعنوان یک ماده اولیه موضعی برای مهار تولید ملانین، در نظر گرفته شده است. اجزای سازنده آن قابلیت های قوی آنتی اکسیدان دارد.

Hydroquinoneیک مهار کننده قوی در تولید ملانین است ، به این معنی که مانع از ایجاد ماده مسئول رنگ پوست، در پوست میشود. Hydroquinone پوست را سفید ، و فقط می تواند موجب اختلال درسنتز وافزایش تولید ملانین شود. به دلیل ترس از خطر ابتلا به سرطان در برخی کشورها ممنوع شده است( به عنوان مثال فرانسه).

نگرانی هایی مربوط به ایمن بودن hydroquinone در پوست، مطرح شده است، اما در تحقیقاتی که بصورت استعمال موضعی مورد استفاده قرار گرفته است، واکنشهای منفی، جزئی بوده اند یا در نتیجه استفاده از غلظت فوق العاده بالا و یا دیگر سفید کننده های پوست، از قبیل glucocorticoids ، یا ید جیوه، واکنش منفی وجود داشته است. به ویژه در افریقا که محصولات سفید کننده تقلبی متداول است.

به دلیل واکنش hydroquinone در پوست ، می تواند محرک باشد ، به ویژه در غلظت های بالاتر از ۴ درصد و یا بیشتر و وقتی که با tretinoin ترکیب میشود، قابل پیش بینی است. داروهایی ساخته شده اند که، ترکیب ۴ ٪ hydroquinone با tretinoin و شکلی از کورتیزون در خود دارند. از کورتیزون به عنوان یک ضد التهاب استفاده شده است. اثر جانبی منفی در استفاده مکرر از کورتیزون، در اثر واکنش مثبت tretinoin خنثی میشود، به طوری که موجب نازک شدن پوست و آسیب به کلاژن نمیشود.

Hydroquinone می تواند در فرمولاسیونهای آرایشی، یک عنصر ناپایدار باشد. هنگامی که درمعرض هوا و یا نور خورشید قرار میگیرد، به یک رنگ قهوه ای روشن و نامتجانسی تبدیل شود. بنابراین ، وقتی که شما به یک محصول hydroquinone علاقمند میشوید، باید در بسته بندی های غیر شفاف باشد، تا نور و قرار گرفتن در معرض هوا، را به حداقل یرساند. محصولات Hydroquinone که در شیشه بسته بندی شده اند، توصیه نمی شود زیرا در مدت کوتاهی پس از باز کردن، بی اثر میشوند.

جایگزینهای hydroquinone

برخی از جایگزینهای سفید کننده ها، از مشتقات hydroquinone هستند. آنها عبارتند از عصاره Mitracarpus scaber ، Uva ursi (bearberry) ، bombycis Morus )شاه توت( ، Morus (توت سفید) ، و papyrifera Broussonetia ( توت سفید کاغذی ). تمام اینها شامل arbutin هستند (از لحاظ فنی به آن hydroquinone-beta-D-glucoside گفته میشود)، که می تواند مانع تولید ملانین شود. شکلهای خالص arbutin برای سفید کنندگی موثرترهستند مثل،(alpha-arbutin, beta-arbutin, and deoxy-arbutin)..

گزینه های دیگر، بخشی از تحقیق است در مورد توانائی بالقوه سفید کردن پوست در عصاره شیرین بیان ( خصوصاglabridin )، اسید azelaic ، و ویتامین C تثبیت شده ( ویتامین ث ، ویتامین ث L، منیزیم و فسفات ویتامین ث).

همچنین بخش کمی از تحقیق نشان داده است که مکمل های خوراکی عصاره انار ، اسید ellagic ، ویتامین E و اسید ferulic ، می تواند مانع از تولید ملانین شود.

Arbutin

Arbutin ، از برگ bearberry ، cranberry ، شاه توت و یا بوته ها ی زغال اخته مشتق شده است ، و همچنین در بسیاری از انواع گلابی وجود دارد و میتواند خواص مهار کنندگی ملانینرا داشته باشد. پروتکل غلظت برای arbutin هنوزتهیه نشده است، یعنی مشخص نیست که برای سفید کردن پوست، چقدر arbutin به یک فرمول آرایشی اضافه شود. علاوه بر این ، برای استفاده از آن برای سفید کردن پوست، کنترلهائی وجود دارد. بسیاری از شرکت های آرایشی از عصاره های گیاهی استفاده میکنند که دارای arbutin هستند. تحقیقات کمی نشان داده است که منبع عصاره گیاهی arbutin هیچگونه تاثیری بر روی پوست ندارد، به خصوص در مواد آرایشی که مقدار کمی از آن بکار رفته باشد.

Tretinoin

تحقیقات نشان داده است که استفاده از tretinoin ( همچنین با نام all-trans retinoic acid نیز شناخته میشود )، تنها تا حدودی در درمان تغییر رنگ پوست مؤثر است.
آلفا هیدروکسی اسیدها

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) ، عمدتا به صورت اسید لاکتیک و اسید گلی کولیک هستند که بیشتر به اشکال AHA مورد تحقیق قرار گرفته اند، زیرا دارای اندازه مولکولی هستند که اجازه می دهد، نفوذ به لایه های بالای پوست بهتر صورت بگیرد. به طور کلی فرض بر این استکه "در" و " از" AHAs ، غلظتهای ۴ ٪ تا ۱۵ ٪ برای مهار تولید ملانین موثر نبوده و با این روش پوستهای بی رنگ شده روشن نمیشوند. اعتقاد بر این است که نفع آنها در کمک به میزان حجم سلول و از بین بردن لایه های ناسالم و یا غیر طبیعی از سلول های سطحی پوست است (تراش)، جایی که می تواند سلول های hyperpigmented جمع شوند. با این وجود ، سایر تحقیقات نشان داده است که جدای از تاثیرات آنها به عنوان exfoliant روی پوست ، اسید لاکتیک و گلی کولیک هم می تواند مانع از تولید ملانین شود.
مانند لیزر درمانی، قرصهای آلفا هیدروکسی اسید (با استفاده از غلظت ۵۰ ٪ و یا بیشتر) ممکن است بیرنگی پوست را از بین ببرد. تنها یک پزشک مجرب باید تجویز این قرصها را انجام دهد.

اسید Kojic

اسید Kojic محصولی است، ازفرایند تخمیرمخمر برنج، برای استفاده در ساخت، شراب برنج ژاپنی. برخی تحقیقات نشان می دهد اسید kojic برای مهار تولید ملانین موثر است. با این وجود ، اسید kojic یک عنصر ناپایدار،ا در فرمولاسیونهای آرایشی است. با قرار گرفتن در معرض هوا و یا نور خورشید می تواند به قهوه ای روشن تغییر پیدا کند و اثر خود را از دست بدهد. بسیاری از شرکت های آرایشی از dipalmitate kojic به عنوان یک جایگزین استفاده میکنند، به این دلیل که در فرمولاسیونها ثبات بیشتری دارد. با این حال ، هیچ پژوهشی نشان نداده استکه dipalmitate kojic موثرتر از اسید kojic باشد، هر چند که یک آنتی اکسیدان خوب است. علاوه بر این ، برخی از تحقیقات جنجال برانگیز پیشنهاد کرده اند که اسید kojic ممکن است در دوزهای بالا، خواص سرطان زائی داشته باشد.

اسید Azelaic

اسید Azelaic یک جزء از دانه است ، از جمله گندم ، گندم سیاه و جو. نوعا در فرمولاسیون کرم در غلظت ۲۰ ٪ کاربرد دارد. اسید Azelaic برای درمان آکنه استفاده می شود ، اما تحقیقات نشان داده اند برای بیرنگ کردن پوست، مؤثر است. تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد که اسید azelaic ممکن است یک گزینه برای مهار تولید ملانین باشد.

ویتامین ث

فسفات منیزیم ascorbyl ، glucosamine ascorbyl ، اسید اسکوربیک –L و اسید اسکوربیک، شکلهای مختلف ویتامبن ث هستند که برای پوست، آنتی اکسیدان ثابت و موثری است. مطالعاتی وجود ندارد که نشان بدهد که آنها برای مهار تولید ملانین مفید هستند. غلظت این ترکیبات در مورد استفاده آزمایشی، به طور کلی (بیش از ۵ درصد) بوده که به ندرت در فرمولاسیونهای آرایشی استفاده شده است.

درمان های لیزری

هر دو درمانهای با لیزر به روش، ablative و nonablative می تواند یک اثر عمیق در درمان لک melasma (لک حاملگی ) داشته باشد. با این حال ، نتایج به دست آمده همیشه یکنواخت نیست ، و مشکلاتی گزارش شده است (مانند تزریق زیر جلدی و یا yperpigmentation ) . لیزر درمانی از این نوع، به احتمال زیاد برای کسانی که پوست تیره تر دارند، با مشکلات همراه است.

Cryosurgery

دیگر جایگزین برای درمان لیزر، cryosurgery است که با استفاده از نیتروژن مایع انجام میشود. کنترل تخریب سلولهای پوست، باعث میشود که پوست به طور طبیعی بازسازی شود. ملانین اضافی به سطح میاید و ظرف چند روز لایه بیرونی برطرف میشود. خصوصا در مناطق حساس مانند اندامهای تناسلی که درمان ان با لیزر ممکن است یک اثر زخم بجا بگذارد، مفید است. اثر درمان بستگی به عمق رنگ دانه دارد. Freckles به همان روش در هر قسمتی از بدن می تواند تحت درمان قرار بگیرد.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
سفت کردن پوست بعد از لاغری و رژیم

نویسنده guld118 در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
684 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:53:44 - 01/07/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
آبمیوه تیره بهتر است یا روشن؟

نویسنده Hooman Ghayouri در نوشیدنیها

0 ارسال
1645 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:18:18 - 07/26/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش تصویری فعال کردن فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر اپرا, Opera Browser

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مرورگر اپرا, Opera Browser

0 ارسال
5056 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:27:45 - 04/11/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش تصویری فعال کردن فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر Internet Explorer

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مرورگر اينترنت اكسپلورر, Internet Explorer Browser

0 ارسال
5734 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:17:38 - 04/11/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مربای پوست پسته

نویسنده Zohreh Gholami در انواع دسر سنتی و مربا

0 ارسال
1250 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:22:10 - 07/24/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
سه اصل اساسی در مراقبت از پوست

نویسنده Zohreh Gholami در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
1444 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:19:56 - 08/02/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
حفاظت از پوست کودکان در تابستان

نویسنده Zohreh Gholami در پزشکی کودکان

0 ارسال
1825 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 07:45:48 - 09/21/11
توسط
Zohreh Gholami