برجسته بودن رگ دست و پیری زودرس دستان

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 19:17:05 - 12/10/11

« تزریق ازن، جدیدترین روش برای رفع کمردرد | آشنایی با بیماری کبد چرب و درمان آن »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

برجسته بودن رگ دست و پیری زودرس دستان

مهمان این مقاله خانمي جوان هستند که از برجسته بودن رگ‌ها و پيري زودهنگام دستانشان نگران هستند...

توصيه‌هاي جالبي مثل تزريق چربي زير پوست به ايشان شده که البته پيگير آن نبوده‌اند اما دوست دارند بدانند آيا درماني براي رهايي از اين نماي خاص دست هايشان وجود دارد يا خير. اگر شما يا يکي از دوستانتان هم با اين مشكل مواجه هستيد، اين مطلب را بخوانيد تا در مورد علل بروز و درمان‌هاي موجود بيشتر بدانيد.

خانم راد درباره رگ هاي برجسته دستش مي گويد:
کـنـجـکـاوي ديـگـران حـسـاس تـرم کــرده

سلامت: خانم راد! در مورد مشكلتان كمي توضيح مي‌دهيد؟
مشکل حادي نيست اما از زماني که يادم مي‌آيد، رگ‌هاي دستم برجسته بوده است. به تازگي روي آن حساس شده‌ام و اين سوال برايم پيش‌آمده كه علت برآمدگي رگ‌هاي دستم چيست و آيا به درمان، استفاده از كرم خاص يا جراحي نياز دارد يا طبيعي است.

سلامت: چه عاملي باعث حساس شدن شما به اين موضوع شد؟
کنجکاوي دوستان و همکاران.

سلامت: يعني قبلا برآمده بودن رگ‌هاي دستتان برايتان مهم نبود؟
نه خيلي. بيشتر نگاه اطرافيان و سوال‌هايشان باعث جلب توجهم شد.

سلامت: به بيماري خاصي مبتلا هستيد؟
نه، فقط كمي كم‌خون هستم.

سلامت: رگ‌هاي نواحي ديگر بدنتان هم برجسته است؟
فقط رگ‌هاي دستم برآمده است و قبل از عادت ماهيانه، برجسته‌تر مي‌شود.

سلامت: به جز شما در خانواده‌تان رگ‌هاي شخص ديگري هم اين‌طور است؟
بله، مادر و مادربزرگم. در خانواده مادري‌ام، پوست دست‌ خانم‌ها زودتر از ساير قسمت‌هاي ديگر بدن پير مي‌شود. رگ‌هاي دستشان هم تقريبا برجسته و برآمده است.

سلامت: شما لاغريد؟
بله، اما فکر نمي‌کنم اين مشكل ربطي به وزنم داشته باشد. الان با قد 158 سانتي‌متر، وزنم 48 كيلوگرم است، اما قبلا که وزنم 58 كيلوگرم بود هم مچ دستم لاغر و رگ‌ها برآمده‌ بودند.

سلامت: رژيم غذايي خاصي را رعايت مي‌كنيد يا عادت به خوردن نوع خاصي از مواد غذايي داريد؟
شب‌ها به جاي شام، ميوه يا سالاد مي‌خورم و سعي مي‌كنم تقريبا از ساعت 8 به بعد چيزي نخورم. بيشترين سهم موادغذايي‌ام، كربوهيدرات است. عاشق غذا با طعم تند هستم و بيشتر از فلفل براي طعم دادن به غذاها استفاده مي‌كنم.

سلامت: شغلتان چيست؟
خبرنگارم.

سلامت: فكر مي‌كنيد نوشتن يا تايپ كردن زياد، تاثيري در بروز اين مشكل داشته است؟
از وقتي يادم است دستانم به اين شكل بوده و فكر نكنم مشکلم به چند سالي که کار مي‌کنم، ربطي داشته باشد.

سلامت: سيگار مي‌کشيد؟
نه.

سلامت: براي حل مشکل به پزشك مراجعه كرده‌ايد؟
بله، پزشك برايم توضيح دادند كه مي‌توان با برداشتن چربي از نواحي شكم و ران و تزريق آن زير پوست دستم اين مشكل را حل كرد.

سلامت: به توصيه پزشك عمل كرديد؟
نه، فقط شب‌ها از كرم مرطوب‌كننده دست استفاده مي‌كنم اما نمي‌دانم تاثيري دارد يا نه.


نگاه اول
پرسشي از دکتر پروين منصوري متخصص پوست ومو

چـگـونـه دسـتـمـان را جـوان نـگـه داريـم؟

سلامت: خانم دکتر! بعضي از خانم‌هاي جوان مانند خانم راد با اينکه به زيبايي دست‌هايشان اهميت مي‌دهند و نکات بهداشتي را رعايت مي‌کنند، وقتي به پوست دست ديگر افراد نگاه مي‌کنند، متوجه مي‌شوند نسبت به همسن و سال‌هايشان، پوست پيرتري دارند. چرا؟
پيري پوست دست، تظاهر عواملي است که پيري وابسته به سن را به تعويق مي‌اندازند يا برعکس آن را زودرس مي‌کنند. مهم‌ترين دليل شکسته‌شدن رشته‌هاي کلاژن پوست و تخريب رشته‌هاي الاستيک آن و در يک کلام چين و چروک‌، نور خورشيد است. نتايج تحقيقات ثابت کرده محافظت از نور، پيري ناشي از نور را به تعويق مي‌اندازد و باعث مي‌شود اين عامل به عوامل ايجاد پيري ناشي از سن افزوده نشود.

سلامت: منظورتان از عواملي که پيري ناشي از سن را به تاخير مي‌اندازند، چيست؟
تغذيه مناسب شامل همه گروه‌هاي غذايي به‌خصوص ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه، پرهيز از نور آفتاب و حفاظت کامل از پوست با لباس‌هاي مناسب و ضدآفتاب‌ها، خواب کافي، پرهيز از استرس و تنش‌هايي است که گاهي خودمان باعث آن مي‌شويم، هواي سالم، ترک سيگار و قليان و مصرف مايعات کافي. امروزه محققان معتقدند تغذيه سالم، ورزش و خواب کافي مساوي است با داشتن بدني سالم، پوستي زيبا و نياز به مصرف ويتامين‌هاي گوناگون نيست. اينکه مي‌گويند پوست خود را با فلان کرم تغذيه کنيد يا ميوه‌هايي را روي پوست بماليد، درست نيست. ماليدن ميوه‌ها روي پوست امکان ايجاد حساسيت را بالا مي‌برد. امروزه مواد موثر ويتامين‌هاي موجود در ميوه را به‌طور پايدار و در فرمول‌هايي خاص به صورت کرم تهيه مي‌کنند. گاهي اين كرم‌ها را پزشک به دليل داشتن خواص درماني تجويز مي‌کند. لايه سطحي پوست، رگ خوني ندارد و مواد مغذي از لايه زيرين يعني درم، به آن مي‌رسد، يعني با تغذيه صحيح، خون هر آنچه لازم است به پوست مي‌رساند.

سلامت: درباره محافظت پوست دست چه توصيه‌هايي داريد؟
معمولا دست خانم‌ها در روز بارها با انواع شوينده‌ها در تماس است، در حالي که بسياري از آنها حتي دستکش هم دست نمي‌کنند و انتظار دارند اين مواد پوستشان را خراب نکند. حتي آب مي‌تواند باعث خشکي پوست شود. نه فقط هنگام کار با شوينده‌ها، بلکه در همه زمان‌هايي که مشغول کار روزانه هستيد، دستکش بپوشيد زيرا خشکي پوست باعث مي‌شود عوامل فيزيکي و ميکروبي به پوست وارد و پوست چروکيده ‌شود. وقتي از خانه خارج مي‌شويد، دست‌ها را از آفتاب محافظت کنيد و دستکش مناسب فصل بپوشيد چون سرما و گرما هر دو به پوست دست آسيب مي‌رسانند. يک نکته مهم ديگر اين است که خانم‌ها مخصوصا دخترخانم‌هاي جوان بايد از برنزه کردن پوست که امروزه مد شده، پرهيز کنند. شنا در استخر روباز نيز کار صحيحي نيست. لکه‌هاي قهوه‌اي که به مرور با افزايش سن زيادتر مي‌شوند، علامت پيري ناشي از نور هستند. ? عامل در ايجاد لکه‌هاي پوست موثر است؛ افزايش سن، ژنتيک و تماس با آفتاب. بيشتر افراد متوجه زيان‌هاي رعايت‌نکردن اين نکات نمي‌شوند و با قرارگرفتن در معرض آفتاب، از رنگ جديد پوستشان لذت مي‌برند اما بعدها عوارض آن را خواهند ديد و کاري هم نمي‌توان کرد.

سلامت: به‌طور کلي نماي پيري دست چيست؟
برجسته‌شدن رگ‌هاي پشت دست، بروز لکه‌هاي قهوه‌اي، کاهش قابليت ارتجاع و نازکي پوست. رگ‌هاي پشت دست برخي از جوان‌ها هم بيرون زده است چون چربي زير پوستشان کم است، براي مثال اگر فرد به‌طور ناگهاني وزن کم يا رژيم‌هاي غلط بگيرد يا به‌طور ژنتيکي پوست نازک‌تري داشته باشد، پيري زودتر خودش را نشان مي‌دهد. البته اين افراد بايد از نظر بيماري انسدادي رگ‌ها بررسي شوند. بعضي مشکلات نادر ارثي هم وجود دارند که نماي پيري به دست مي‌دهند.

سلامت: رگ‌هاي بيرون‌زده درماني ندارند تا پوست پير به نظر نرسد؟
راستش را بخواهيد درماني وجود ندارد ولي از چربي خود فرد يا از ترکيب‌هايي که خاصيت پرکنندگي دارند مانند اسيدهيالورونيک براي بهبود نماي آن استفاده مي‌شود. مصرف خودسرانه بعضي داروها مانند کورتون هم باعث کم‌شدن چربي پوست و برجسته‌شدن عروق مي‌شود و البته بعضي بيماري‌هاي داخلي نيز با نازک‌شدن پوست و تخريب رشته‌هاي آن همراه‌اند و گشادشدن جدار عروق و نمايان شدن آنها را در پي دارند.

سلامت: قديمي‌ها از گليسيرين براي مرطوب کردن پوست دستشان استفاده مي‌کردند ولي معتقدند به مرور رنگ پوست را سياه مي‌کند. آيا اين عقيده درست است؟
از بهترين مرطوب‌کننده‌هاي پوست وازلين است اما اين ترکيب نفتي است و اگر خوب تهيه نشود، امکان سياه‌شدن پوست دست وجود دارد. گليسيرين هم ترکيب خوبي است و امروزه ترکيب‌هاي آن به بيشتر کرم‌ها افزوده مي‌شود. بهترين زمان استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، بلافاصله پس از شستشوي دست و زماني است که هنوز رطوبت دارد. با اين کار آب به طبقه شاخي پوست نفوذ مي‌کند و چروک‌ها کمي صاف مي‌شوند.


نگاه دوم
وقتي عروق پشت دست ضخيم مي شوند
در خردسالي لايه ضخيمي از بافت، به خصوص چربي، زير پوست وجود دارد که باعث مي‌شود عروق به دشواري ديده شوند اما با افزايش سن، اين لايه نازک‌تر و باعث مي‌شود عروق وريدي مشهود شوند. اگر فرد دچار اين مشكل، مانند اين خانم انسان سالمي باشد، اصلا نگران‌كننده نيست.

رگ‌هاي برجسته آبي رنگ پشت دست‌ها و پاها، عروق وريدي هستند که در تغذيه پوست نقش دارند. در کساني که لاغر مي‌شوند، کارهاي بدني مستمر دارند يا سيگار مي‌کشند، احتمال برجسته‌تر شدن عروق بيشتر است.

براي رفع اين مشكل چند روش‌ درماني پيشنهاد مي‌كنم که بيشتر مربوط به رگ?هاي واريس است. يكي از روش‌هاي درماني پيشنهادي، اسکلروتراپي است که شامل نوعي تزريق‌ ظريف ماده اسکلروزان مي‌شود و روي عروق پا به خصوص عروق واريسي موثر است.

روش ديگر، درمان داخل وريدي با استفاده از ليزر است که نوعي روش ليزري، سريع و کمي تهاجمي است و به بستري نياز ندارد و با يک فيبر نوري کوچک که به‌وسيله يک سوزن ظريف وارد عروق وريدي مي‌شود، خون را به ساير عروق سالم وارد مي‌كند و رگ دچار مشکل را مي‌بندد. اين روش هم، بيشتر به درد عروق واريسي مي‌خورد.

ليزرهاي عروقي براي درمان عروق ظريف و نازک که بيشتر در صورت، ران و ساق پاهاي خانم‌ها ديده مي‌شوند، کاربرد دارد و براي عروق ضخيم قابل استفاده نيستند.

به نظر من در اين خانم عروق برجسته، عروق سالمي هستند و واريسي نيستند و هيچ کار درماني خاصي نياز نيست. با درمان جراحي، امکان بستن بعضي از آنها وجود دارد ولي طي 2-1 هفته پس از عمل، انگشتان ورم خواهند كرد و احتمال آسيب به اعصاب نزديک به عروق هم وجود دارد که باعث بي‌حسي يا احساس گزگز در دست مي‌شود. معمولا پس از استفاده از اين روش‌هاي درماني، پوشيدن دستکش‌هاي فشاري لازم است.


نگاه سوم
برجستگي عروق ربطي به فشارخون ندارد

دکتر فريبرز غفاري‌حق متخصص قلب و عروق، فلوشيپ اينترونشنال كارديولوژي
برجسته‌شدن عروق وريدي، بيشتر در اندام‌هاي تحتاني ديده مي‌شود و دلايل خاص خود را دارد مثل بيماري‌هاي مادرزادي، چاقي، ايستادن طولاني و... به‌طور كلي هر كاري كه باعث شود دريچه‌هاي لانه كبوتري سيستم وريدي اندام تحتاني دچار اختلال عملكرد شود، مي‌تواند عامل بروز واريس باشد، اما در اين خانم برجسته‌شدن عروق وريدي در اندام فوقاني ديده مي‌شود. اين مساله بسيار نادر است. البته از آنجا كه خانم راد خبرنگار هستند، بايد به اين نكته توجه كرد كه بعد از يك فعاليت بدني شديد در اندام فوقاني، ممكن است در سيستم وريدي شاهد لخته شدن خون و برجسته‌شدن عروق باشيم. گاهي افراد گمان مي‌کنند چون فشارخون بالايي دارند، عروق وريدي دستانشان بيرون مي‌زند اما اين‌طور نيست. سيستم فشارخون شرياني، از فشارخون جداست. دلايل برجسته‌بودن عروق وريدي، يا بيماري خود عروق است كه باعث گشادي آنها مي‌شود يا هر عامل ديگري كه فشار را در سيستم وريدي بالا مي‌برد مثل لخته خون زيربغل و... ممكن است تصور شود كه افراد دچار اين مشكل، نسبت به ابتلا به گرفتگي عروق مستعدترند در حالي كه هيچ ارتباط واضحي بين برجسته‌شدن عروق، واريس و بيماري‌هاي عروقي قلب وجود ندارد. مصرف برخي داروها مي‌تواند باعث گشاد و برجسته شدن عروق وريدي شود اما حتي در اين صورت نيز سيستم وريدي اندام‌هاي تحتاني مستعدترند. سيگار نيز به صورت غيرمستقيم با افزايش انعقادپذيري خون باعث بروز اين مشكل خواهد شد.


نگاه چهارم
تزريق چربي را توصيه نمي کنم

دکتر غلامحسين غفارپورمتخصص پوست و مو، مدير گروه پوست و استاديار دانشگاه علوم پزشکي تهران
بخش مياني پوست يا «درم»، عروق خوني‌اي دارد كه قابل‌رؤيت نيست. ضخامت قطر عروق 5 تا 10 ميکرون است. اين عروق در کنترل دماي بدن و عملكرد اندام‌هاي دروني و دفع مواد نقش اساسي دارند و علاوه بر تنظيم دما، به علت داشتن الياف عضلاني، باعث تنظيم فشارخون مي‌شوند. بافت همبند شکلي که در زير درم قرار دارد، «زيرپوست» يا «هيپودرم» ناميده مي‌شود و در بعضي نواحي به چربي زيرجلدي تبديل شده است. برجسته بودن عروق روي پوست به دليل چربي‌هاي زيرجلدي است و به همين دليل عروق به راحتي مشاهده مي‌شوند. افرادي مانند كارگرها و کشاورزها که فعاليت‌هاي دستي بيشتري دارند به علت گردش خون بالا در رگ‌هايشان يا افراد مبتلا به پرفشاري خون، عروق برجسته‌تري دارند.

معمولا چون چربي زيرجلدي خانم‌ها بيشتر است، برجستگي عروق کمتر شيوع دارد اما اين مشكل در دست آقايان به وضوح ديده مي‌شود. عواملي مانند نشانگان بيماري‌هاي ژنتيکي (نشانگان زودرس پيري شيرخواران و بالغان) نيز مي‌تواند باعث ابتلا به پيري زودرس پوست و برجسته‌ترشدن عروق شود که البته در مورد اين خانم صدق نمي‌کند. گاهي نيز برجسته‌بودن رگ‌هاي عروقي ژنتيکي است، دراين موارد هيچ کار خاصي نمي‌توان انجام داد حتي استفاده از ليزر نيز در بهبود آن چندان موثر نيست زيرا بستن عروق مي‌تواند خطرهايي داشته باشد. در مورد خانم راد، ضخامت كم چربي زيرجلدي و نازك‌بودن قسمت مياني پوست، عامل برجسته بودن عروق دست است. در اين موارد نمي‌توان كار خاصي انجام داد و تزريق چربي را نيز به دليل اينكه مشكل برجستگي عروق مقطعي برطرف مي‌شود و بعد از گذشت چندماه دوباره عود مي‌كند، توصيه نمي‌کنم. از طرفي هم تزريق چربي ممكن است به صورت يكدست انجام نشود و باعث نازيبايي دست شود.


نگاه پنجم
ريشه هاي پيري زودرس

دکتر منصور صالحي/ متخصص ژنتيک پزشکي، رييس آزمايشگاه ژنتيک پزشکي و دانشياردانشگاه علوم پزشکي اصفهان
ساختار و تغييرات پوست طي دوران زندگي نيز مانند هر صفت ديگري در انسان تحت‌تاثير ژنتيک فرد است و از والدين به فرزندان ارث مي‌رسد. ضخامت و سرعت نازک‌شدن پوست، با کم‌شدن لايه چربي نيز پايه و اساس ژنتيکي دارد. مجموعه ژنتيکي عوامل محيطي نيز در ميزان ظهور خصوصيات ژنتيکي نقش دارند.

در مورد 2 نفر که ژنتيک يکساني داشته باشند و يکي تحت‌تاثير عوامل محيطي مثل آفتاب قرار بگيرد و ديگري پوست خود را از اشعه آفتاب محافظت کند، مشخصا در فرد اول نازک‌شدن پوست و بروز علايم پيري پوست تسريع مي‌شود. اما اگر 2 نفر را در نظر بگيريم که از نظر ژنتيکي متفاوت باشند و هر دو به‌طور يکسان در معرض تابش خورشيد قرار گيرند، با توجه به وضعيت ژنتيک ممکن است در يکي شدت عوارض بسيار بيشتر از ديگري ديده شود. پس افراد يک اساس ژنتيکي ثابت دارند که به ارث برده‌اند و عوامل محيطي باعث مي‌شوند اين پايه و اساس ژنتيکي امکان ظهور پيدا ‌کنند. به نظر نمي‌رسد اين خانم دچار بيماري خاصي باشد بلکه وضعيت رگ‌هاي دست را از والدين و اجداد خود به ارث برده‌اند. ايشان با دوري از استرس، آلودگي هوا، تابش آفتاب و حتي عواملي مانند تحرک، مي‌توانند روند طبيعي پيري پوست خود را کند کنند.

البته بيماري‌هاي ژنتيکي و بعضا غيرژنتيکي زيادي هم وجود دارند که منجر به عوارضي نظير پيري زودرس مي‌شوند؛ بيماري نشانگان زودرس پيري شيرخواران، اختلالي ژنتيکي است ولي علايم بيماري در پدر و مادر ديده نمي‌شود. احتمال ابتلا به اين بيماري در بچه‌هاي حاصل از ازدواج‌هاي فاميلي بيشتر است. اين بيماري تمام اندام‌هاي بدن کودک را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. کودکاني که با اين اختلال به دنيا مي‌آيند، در ظاهر طبيعي هستند ولي به مرور به اختلال و تاخير رشد مبتلا مي‌شوند. حدود سن يک سالگي، نشانه‌هاي پيري مانند ريزش مو، چروک‌هاي پوستي و از دست دادن چربي در اين کودکان بروز مي‌کند.

علايم اين بيماري شامل طاسي، پيري پوست، کوتاهي قد و کوچکي جمجمه است. رشد کودک با سنش متناسب نيست و وزنش كم است. علاوه بر تاخير در رشد جسماني، علايم بلوغ نيز ديرتر بروز پيدا مي‌كند. بيماران مبتلا به نشانگان زودرس پيري شيرخواران، دچار اختلالات رشد دنداني و ناخن هستند و موهاي نازک، خشک و شکننده‌اي دارند و تعداد تارهاي موهايشان کم و پوستشان شل است و پيرتر از سنشان به نظر مي‌رسند. اين افراد در نواحي پوست دست و صورت، دچار لکه‌هاي پوستي‌اند که بيشتر در افراد مسن ديده مي‌شود. چانه آنها کوچک و چشمانشان گودرفته است. به دليل تحليل بافت چربي و الياف کلاژن، برجستگي عروق به‌خصوص در دست و صورت بيشتر ديده مي‌شود. ماهيچه‌هاي ضعيف و استخوان‌هاي نارس و شکننده و شکستگي لگن و ابتلا به بيماري قلبي - عروقي نيز در اين کودکان وجود دارد. کودکاني که به اين علايم دچار مي‌شوند، تمام علايم و بيماري‌هايي را که با پيري به سراغ يک فرد سالخورده مي‌آيد، دارند. براي مثال دچار ضعف جسماني، تصلب شرايين، پوکي استخوان و بيماري‌هاي قلبي - عروقي و آرتروز مي‌شوند. علت مرگ بیشتر آن ها ابتلا به بيماري‌هاي قلبي -عروقي است. در نشانگان پيري زودرس نوع بالغان، كودك تا سن 10 سالگي رشدي طبيعي دارد اما بعد، دچار پيري مي‌شود. موي سفيد، قد كوتاه، اندام لاغر، پوست پرچين و چروك و اختلال در رشد ناخن‌ها از علايم اين بيماري است. رشدنكردن بافت چربي، اپيدرم و درم باعث پيري زودرس پوست و برجسته‌شدن عروق مي‌شود. زخم ايجادشده روي پوست، به راحتي بهبود نمي‌يابد. اين كودكان مستعد ابتلا به بيماري‌هاي‌ ديابت، قلبي - عروقي، فشارخون و پوكي استخوان هستند. بيشترين شيوع علايم، بين سنين 10 تا 30 سالگي است و مبتلايان قبل از سن 50 سالگي به دليل ابتلا به بيماري‌هاي قلبي - عروقي از دنيا مي‌روند.


نگاه ششم
برجستگي عروق به شغل فرد ربطي ندارد

دكتر اميرهوشنگ مهرپرور/ متخصص طب كار، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد صادقي يزد
برجسته بودن عروق معمولا به دليل نازكي پوست اتفاق مي‌افتد. تاكنون اينكه كار يك شخص باعث برجسته‌شدن عروق او شود، ثابت نشده است. نوشتن مکرر يا تايپ فقط باعث بروز التهاب‌هايي در ناحيه مچ دست و مفاصل و اعصابي كه از آن ناحيه عبور مي‌كنند و با چشم هم قابل‌رويت نيستند، مي‌شود. البته در برخي صاحبان مشاغل سنگين مثل مكانيكي، ممكن است عروق دست تحت‌تاثير قرار بگيرند و آسيب ببينند اما حتي اين مشاغل نيز نقشي در برجسته‌شدن عروق ندارند. نازك‌شدن بافت زيرجلدي به هر دليلي مي‌تواند عروق را برجسته‌تر نشان دهد. بيش از نوع کار، آنچه در پيري زودرس دست‌ها مهم‌تر به نظر مي‌رسد، نور خورشيد است. هرچقدر بيشتر پوست در معرض نور خورشيد باشد، زودتر پير مي‌شود. مواجهه با موادي كه اصطكاك ايجاد مي‌كنند يا برخي موادشوينده و انواع حلال‌ها هم باعث ترك پوست، پوسته‌ريزي، خشكي و پيري زودتر مي‌شود. به طور كل با توجه به اينكه فعاليت خانم‌ها در خارج از منزل در مقايسه با قبل بسيار بيشتر شده است، توصيه مي‌شود براي پيشگيري از پيري زودهنگام پوست، حتما هنگام رانندگي و خريد، دستكش نخي دست كنند. پوست برخي از افراد به‌طور كلي به آب و مواد شوينده حساس‌تر است و زودتر پير مي‌شود بنابراين نبايد از مايع صابون استفاده كنند. مصرف صابون‌هاي ملايم مثل صابون‌هاي گليسيرين، بهترين گزينه است.


نگاه هفتم
تزريق چربي 2 تا 3 ميليون هزينه دارد

دكتر سيدمهدي موسوي‌زاده/ فوق تخصص جراحي پلاستيك، ترميمي و زيبايي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي
معمولا رگ‌هاي پشت دست در افرادي برجسته و نمايان مي‌شود كه پوست سفيد و نازكي دارند و چون رنگدانه‌هاي پوست به حدي نيست كه رنگ رگ زيرين را پوشش دهد، عروق كاملا واضح و مشخص هستند يا در افرادي كه لايه چربي زير پوست به اندازه كافي نيست. درماني كه توصيه مي‌شود، تزريق چربي بدن خود فرد به زير پوست دست براي افزايش لايه‌هاي چربي زير پوستي است. اين چربي حائلي بين رگ‌ها و پوست مي‌شود و تنها روش درماني موجود است. بعد از تزريق، درصدي از چربي جذب بدن مي‌شود اما بعد از گذشت 6 ماه، مقدار چربي كه باقي مي‌ماند، هميشگي و دائمي است.

هرچه ميزان خونرساني در ناحيه تزريق بيشتر باشد، درصد سلول‌هاي چربي كه زنده مي‌مانند بيشتر خواهد بود. البته روش تزريق، برداشت چربي، آماده‌سازي و... در ميزان بقاي سلو‌ل‌هاي چربي موثرند. درمان‌ها و عمل‌هاي زيبايي بدون عارضه نيستند بنابراين بيمار و پزشك ابتدا بايد ميزان ضرر و منفعت عمل را بسنجند و در صورت مناسب‌بودن، اين كار را انجام دهند. از جمله عوارض تزريق چربي زيرپوست دست مي‌توان به خون‌مردگي يا تجمع خون، عفونت در محل تزريق چربي، جذب چربي يا جذب نامتوازن يا متقارن‌نبودن در محل‌هاي تزريق چربي اشاره كرد. هزينه اين عمل زيبايي حداقل 3-2 ميليون تومان است. البته باز هم اين رقم به محل انجام عمل جراحي، پزشك جراح، ميزان چربي موردنياز، محلي كه چربي از آن برداشته مي‌شود، بستگي دارد.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
پوست بادمجان خاصیت ضد سرطانی داشته و از پیری زودرس جلوگیری کرده و موجب ...

نویسنده Hooman Ghayouri در اخبار تغذیه

0 ارسال
1431 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:41:08 - 08/04/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بلوغ زودرس و خطرات بلوغ زودرس

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات سنی کودکان

1 ارسال
1389 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:19:03 - 12/10/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تابلو حروف برجسته

نویسنده mismona در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
733 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:09:45 - 01/31/17
توسط
mismona
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
تئودور دئوداتوس ناتانیل بسترمن، کتابشناس برجسته

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کتابداری

0 ارسال
2170 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:36:07 - 07/14/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بهداشت پیری یا کهولت

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات بهداشت

0 ارسال
2424 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:02:02 - 09/14/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
داروی ضد پیری و اکسیر جوانی!

نویسنده guld118 در متفرقه

0 ارسال
692 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:59:01 - 07/17/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
گیاهانی که خواص ضد پیری دارند

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تغذیه, Nutrition Articles

0 ارسال
1069 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:18:13 - 06/29/11
توسط
Zohreh Gholami