کاشتن گل و تعویض گلدان

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 14:30:39 - 06/26/11

« تیره آلاله (Rununculaceae) | شناخت بیماری های گیاهان آپارتمانی »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

گلدان، خانه گیاه است و اهمیت آن در رشد و طراوت از مهمترین شرایط یک گیاه سالم است. گلدان و گیاه به عنوان بخش های اصلی ترکیب محل مسکونی یا کار شما تابع شکل، رنگ و فضای محیطی است که باید به د قت مورد توجه قرار گیرد. خروج ریشه از سوراخ انتهای گلد ان و کند شدن رشد گیاه از نشانه های لزوم تعویض گلدان است. گیاهان غیرسالم را از فهرست تعویض گلدان خارج سازید چون احتمال دارد بعد از جابجایی به دلیل عدم مقاومت لازم خشک شوند.


12.jpg

گل رز: برای نگهداری گل رز در آب، ابتدا باید گلبرگ های پلاسیده قسمت خارجی آن را جدا کرده و خارهای آن را از شاخه بکنید. سپس ساقه گل را شکاف د هید یا آن را له کنید.
گل سوسن و دیگر گل های پیازدار: انتهای ساقه را قطع کنید ، ماد ه سفید و چسبناکی را که از آن خارج می شود ، آب بکشید و بشویید سپس آن را د رون ظرفی از آب بگذارید.
گل سوسن و زنبق: انتهای ساقه را به شکل اریب قطع کنید . سپس آن را باز کرد ه و د اخل آب بگذارید . بساک و پرچم را که سنگینی گرد ه ها روی آن است، می توانید با انگشت فشار داده و به هم بچسبانید. زیرا این گرد ه ها باعث لک دار شدن گلبرگ می شوند و از زیبایی آن می کاهند.
گل میخک: برای آنکه میخک دوام بیشتری یافته و شاد ابی اش را حفظ کند، آن را بد ون قیچی و با د ست ببرید.

گل شقایق:
ته ساقه را روی شعله شمع یا فند ک بسوزانید تا تبد یل به زغال شود.



▪ اگر می خواهید گل های شما تا آمدن میهمان ها تر و تازه و شاداب بمانند، انتهای ساقه ها را با دستمال مرطوبی بسته و درون یخچال بگذارید تا مدت بیشتری تازه بمانند.
▪ آبی که به گلدان ها می دهید، بهتر است از نظر درجه حرارت با د مای اتاق تطبیق کند. برای این کار، آب را در ظرفی ریخته و بگذارید چند ساعت در اتاق بماند، تا هم درجه حرارت آن متعادل شود و هم اینکه کلر موجود در آن ته نشین شود.
▪ آب لوله کشی به علت آنکه د ارای کلر است، برای گلدان ها چندان مناسب نیست، بهتر است یک روز قبل آب را در ظرفی ریخته و سپس گلدان ها را آب بد هید. این کار از قهوه ای شدن نوک برگ ها جلوگیری می کند.
▪ آبی که تخم مرغ ها را در آن پخته اید، دور نریزید، زیرا این آب سرشار از املاح معد نی است و پس از سرد شد ن برای گیاهان بسیار مناسب است.
▪ پوست تخم مرغ ها را نیز پس از مصرف، داخل ظرف دهان باریکی که حاوی آب است بیند ازید و درش را بگذارید. بعد از گذشتن یک شبانه روز، گل ها را با آن آب دهید.
▪ نوشیدنی های گازدار مانند آب معدنی یا سودا را که گاز آن رفته است، د ور نریزید ؛ زیرا د ارای مواد شیمیایی خوبی است که به گل ها رنگ و شاد ابی خاص می بخشد.
▪ گلدان گیاهان تازه خریداری شد ه را در صورتی تعویض کنید که ریشه پر باشد و این بدین معنی است که حد اقل ۶ ماه از زمان تعویض قبلی گذشته باشد.
▪ سعی کنید زمانی تعویض گلدان را در آغاز فصل بهار انتخاب کنید تا به د لیل جریان شیره نباتی در پیکره گیاه، ریشه بتواند صد مات وارده را د ر حین تعویض با ترمیم بافت های خود جبران کند. شرایط لازم برای یک گلدان مناسب جهت جابجائی گیاه را با اطلاعات زیر به د ست آورید:
▪ اندازه گلدان از مشخصاتی مرتبط با هم، د ر قاعده، در سر، انتها و ارتفاع برخورد ار است که نام گذاری آن براساس دهانه قطر بالایی است که با ترتیب ۷ـ۹ـ۱۲ـ۲۰ـ۲۵ـ۳۷ است. بنابراین برای جابجائی گیاه خود از گلدانی به گلدان دیگر گلدانی با یک سایز بزرگتر را انتخاب کنید.
▪ گلدان های سفالی بدون لعاب و با لعاب، پلاستیکی، چوبی و از جنس فایبرگلاس هر کدام دارای ویژگی هایی هستند که گیاه دار با در نظر گرفتن محل قرارگیری گلدان، حساسیت گیاه و هماهنگی با محیط می تواند بهترین انتخاب را داشته باشد.

ویژگی های گلدان های پلاستیکی: تنوع در شکل، رنگ، طراحی و همخوانی با محیط های آپارتمانی.

گلدان های سفالی: قابلیت نفوذ آب و هوا از جدار آن به صورت دو طرفه، سنگین بودن و عدم امکان واژگون شدن، شکل و رنگ سنتی.

▪ اگر از گلدان کهنه و قدیمی استفاد ه می کنید، قبل از جابجایی گیاه، رسوبات قبلی آن را پاک کنید و در صورت استفاده از گلدان نو، آن را برای مدتی غرق آب کنید تا بدنه آن سیراب شود.
▪ برای جلوگیری از مسدود شد ن سوراخ انتهایی گلد ان بر اثر حرکت خاک به دلیل جریان آب، سطح زیرین آن را با مقداری پوشال یا شلتوک برنج بپوشانید تا راه خروج آب باز بماند. یک روز قبل از جابجایی، گلدان د ارای گیاه را از آب اشباع کنید و در هنگام تعویض دست چپ خود را در پائین گلد ان قرار داده و با وارونه کردن و وارد کردن ضربه به گلد ان، گیاه را خارج کنند. خاک های کهنه را بدون آن که به ریشه ها صدمه ای وارد شود، با یک میله یا مداد حذف کنید و سپس آن را د رون گلدان جدید آماده شده قرار د هید و به آن خاک غنی و مرطوب اضافه کنید. خاک گلدان را با چند لرزش و فشار دست متراکم کنید. ـ گیاه تعویض شد ه در گلد ان جدید را به مدت دو روز آبیاری نکنید تا ریشه ها جهت آب یابی توسعه پید ا کنند. در صورت حرارت بالای محیط می توانید از غبارپاشی استفاده کنید . ـ در صورت بسته شدن احتمالی محل زهکشی، یک مفتول یا میله را با احتیاط در محل سوراخ زهکشی به حرکت درآورید تا آب اضافی خارج شود. ـ با قرار دادن زیرگلدانی، آب جمع شده را مرتب خالی کنید. ـ د ر صورت عدم امکان جابجایی یک گیاه از گلدانی به گلدانی جدید، به علت کمبود زمان، فصل نامناسب و سنگین وزن شدن آن، خاک های سطحی گلدان را تا حدی که به ریشه ها صدمه نزند، با خاک غنی و نو جایگزین کنید.


● سند رم آپارتمان
بنزن یا مواد شیمیایی سمی دیگری به صورت معمول و در مقدار کم، در تمامی محیط های بسته وجود د ارند. آلودگی موادی مانند بنزن بیشتر ناشی از دود اتومبیل ها در ترافیک و یا نقاشی و بنایی در منازل و یا اداره هاست. فرش ها، موکت ها و پارچه های مبل نیز می توانند این مواد سمی را در محیط پخش کنند. بر اساس یافته محققان، این آلود گی، «سند رم آپارتمان» را تشد ید می کند که باعث خواب آلودگی ، تهوع ، بی حوصلگی و سردرد می شود. یافته های این گروه حاکی است که هوای محیط های بسته از ۵ تا ۷ برابر بیشتر از هوای محیط آزاد می تواند آلود ه باشد. این یافته درباره اتاق هایی که دستگاه تهویه مطبوع داشته اند، نیز صدق می کند. آن ها معتقدند گیاهان آپارتمانی می توانند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از آلود گی محیط بکاهند. پس بهتر است از زیبایی این گیاهان به نفع سلامت خود بیشتر بهره ببریم.



Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
تعویض زبان نمایش و ادمین در ویندوز Windows 7 Professional

نویسنده guld118 در سیستم عامل Windows Vista & 7

0 ارسال
1097 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:37:53 - 07/28/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش تصویری تعویض رنگ، دسکتاپ، بک گراند و تم در ویندوز 7 Windows

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سیستم عامل Windows Vista & 7

2 ارسال
17083 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:22:22 - 04/27/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
آموزش تعویض تم پیش فرض در ورد 2007, Themes In Word

نویسنده Amir Shahbazzadeh در آموزش Word

0 ارسال
3968 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:11:36 - 05/21/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
آموزش تصویری تعویض تم پیش فرض در جوملا, Changing the default template of Joomla

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مدیریت محتوای Joomla

0 ارسال
2307 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:08:19 - 05/13/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
آموزش تصویری تعویض پسورد و نام کاربری ادمین, Change the administrative U & P

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مدیریت محتوای Joomla

0 ارسال
1860 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:09:55 - 05/15/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
ایجاد یا تعویض رمز عبور (پسورد) در ومپ سرور, How to reset password in WAMP serve

نویسنده Amir Shahbazzadeh در نکات آموزشی

0 ارسال
1659 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:21:55 - 07/01/12
توسط
Amir Shahbazzadeh