بررسی اصطلاحات رایج در بازاریابی رسانه و شبکه های اجتماعی که باید بدانید در این موضوع به اشتراک گذاشته شده در این دیکشنری بازاریابی شبکه های اجتماعی حدود ۳۰ واژه پر کاربرد در اینستاگرام, فیسبوک, تیک تاک, یوتیوب و دیگر سوشال مدیای معروف وجود دارد. Top Social Media Marketing Terms And Definitions
(https://www.meta4u.com/images/meta-ads.jpg)
منابع مآخذ:
1. تست A/B
A/B Testing or split testing is one of the basic social media tests to identify what marketing strategy works for your brand or service. The testing compares two variants on your social media posts to measure which one drives more conversions. For example, you can run A/B testing on Instagram content-type: photo content v/s video content to determine the best strategy to convert consumers into customers.
2. Algorithm
An algorithm is a mathematical system used to solve problems and deliver results. In social media, an algorithm refers to a set of rules that help search engines to rank, filter, and organize search results and advertisements. Marketers are constantly vying to beat social media algorithms to improve their rank in social media ads and content placement.
3. Blog
A blog is a truncation of 'weblog' and refers to a discussion or informational website published on the web and updated frequently by an individual or enterprise. Blog entries or posts are often informal, diary-style text displayed in reverse chronological order. Digital marketers and business owners stay updated on the latest social media developments by reading social media blogs.
یک بلاگ کوتاه و مختصرتر شده از مطالب "وب" است و به یک وب سایت گفتگو یا اطلاعاتی اشاره دارد که در وب منتشر می شود و اغلب توسط یک فرد یا شرکت به روز می شود. نوشتهها یا پستهای وبلاگ اغلب متنی غیررسمی و به سبک خاطرات هستند که به ترتیب زمانی معکوس نمایش داده میشوند. بازاریابان دیجیتال و صاحبان مشاغل با خواندن وبلاگ های رسانه های اجتماعی از آخرین تحولات رسانه های اجتماعی به روز می شوند.
4. Chatbot
A chatbot is a form of artificial intelligence (AI) that simulates human-like interactions with customers via text messages or text-to-speech in social messaging apps.
چت بات نوعی هوش مصنوعی (AI) است که تعاملات همانند انسان را با مشتریان از طریق پیامهای متنی یا تبدیل متن به گفتار در اپلیکیشنهای پیام رسان اجتماعی شبیهسازی میکند.
5. Clickbait
Clickbait in social media marketing terms refers to misleading or manipulative content (article, image, or video) that entices users to click on it.
Clickbait در اصطلاح بازاریابی رسانه های اجتماعی به محتوای گمراه کننده یا دستکاری کننده (مقاله، تصویر یا ویدیو) اشاره دارد که کاربران را به کلیک روی آن ترغیب می کند.
6. Clickthrough Rate (CTR)
Click-Through Rate or CTR is a very popular social media marketing term which forms part of almost every activity on any social media platform. is a measure of the percentage of users that click on your post. It is calculated by dividing the number of link clicks by post impressions or the number of views. The higher the CTR score, the better for a business
7. Conversion Rate
This is one of the important social media marketing terms. Conversion Rate in social media terminology refers to the percentage of users who follow through a social post or ad's call to action. This can be a download, purchase, or some other desired action depending upon the marketer's conversion goal. Conversion rate is one of the top indicators of a company's marketing strategy performance.
8. Crowdsourcing
Crowdsourcing means gathering a large group of social media users to generate ideas, services, or content for a brand or campaign.
جمع سپاری به معنای جمع آوری گروه بزرگی از کاربران رسانه های اجتماعی برای تولید ایده، خدمات یا محتوا برای یک برند یا کمپین می باشد.
9. Dark Post
A dark post is a targeted social media ad that doesn't show on the advertiser's timeline. They only appear in the feeds of target users.
پست تاریک یا محو یک تبلیغ رسانه اجتماعی هدفمند است که در جدول زمانی تبلیغکننده نشان داده نمیشود. آنها فقط در فیدهای کاربران هدف ظاهر می شوند.
10. Direct Message (DM)
A Direct Message is a private message between social media users that can only be seen by the sender and the recipient.
پیام مستقیم یک پیام خصوصی بین کاربران شبکه های اجتماعی است که فقط توسط فرستنده و گیرنده قابل مشاهده است.
11. Engagement Rate
Engagement rate is a metric that tells how much interaction a social media content earns from followers. It is calculated as the percentage of users who engaged with your post of the total number who viewed it. A good engagement rate (1-4%) indicates an effective social media marketing campaign.
نرخ تعامل معیاری که نشان دهنده محتوای رسانههای شبکه اجتماعی از میزان تعاملی بازدیدکننده و طرفداران کسب شده است. به عنوان درصد کاربرانی که با پست شما درگیر شده اند از کل تعداد افرادی که آن را مشاهده کرده اند محاسبه می شود. نرخ تعامل خوب (1-4٪) نشان دهنده یک کمپین بازاریابی موثر در رسانه های اجتماعی است.
12. Ephemeral Content
Ephemeral content refers to social media content that disappears after a specific period of time.
محتوای زودگذر یا یکبار مصرف به محتوای رسانه های اجتماعی اطلاق می شود که پس از یک دوره زمانی خاص ناپدید می شوند.
13. Feed
A social media feed is among the generic social media marketing terms used to stream content you see from various social media accounts. It is a wall-like layout that displays all your brand's content from different social media platforms.
خوراک یا فید رسانههای اجتماعی یکی از اصطلاحات عمومی بازاریابی رسانههای اجتماعی است که برای پخش محتوایی که از حسابهای رسانههای اجتماعی مختلف میبینید استفاده میشود. این یک طرح دیوار مانند است که تمام محتوای برند شما را از پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی نمایش می دهد.
14. Follower
In social media marketing terms, a follower is a user who has subscribed to view your posts. The number of followers of an organization or brand is a key metric of how the audience on social media is engaging with the brand.
در اصطلاح بازاریابی رسانه های اجتماعی، فالوور یا دنبال کننده, کاربری است که برای مشاهده پست های شما مشترک شده است. تعداد فالوورهای یک سازمان یا برند معیاری کلیدی از نحوه تعامل مخاطبان در رسانه های اجتماعی با برند است.
15. Handle
A unique public username used on social media accounts is referred to as 'handle'; like in Twitter, a handle refers to the username followed by an @ symbol.
دستگیره یا دسته یک نام کاربری عمومی منحصربفرد که در حسابهای رسانههای اجتماعی استفاده میشود به عنوان «دسته» نامیده میشود. مانند توییتر، یک دسته به نام کاربری و به دنبال آن یک علامت @ اشاره دارد.
16. Hashtag
A hashtag (#) is a word or phrase preceded by a '#' sign used to connect posts on social media to other posts on the same subject or a trending topic. Hashtags are a way to make it easier for users to search for posts related to specific topics.
هشتگ (#) کلمه یا عبارتی است که قبل از علامت «#» برای اتصال پستها در رسانههای اجتماعی به پستهای دیگر در همان موضوع یا موضوعی پرطرفدار استفاده میشود. هشتگ ها راهی برای آسان کردن جستجوی پست های مرتبط با موضوعات خاص برای کاربران است.
17. Impressions
Impressions are the number of times your content has been shown on the feeds of social media users. A viewer doesn't need to engage with a post in order for it to be counted as an impression.
ایمپرشن یا برداشت ها: تعداد دفعاتی است که محتوای شما در فیدهای کاربران رسانه های اجتماعی نشان داده شده است. در ایمپرشن بیننده نیازی به درگیر شدن با یک پست ندارد تا آن را به عنوان یک ایمپرشن دنبال کند.
18. Key Performance Indicator (KPI)
A numeric unit used to measure the progress of your social marketing strategies and campaign goals. KPIs are frequently used to track progress in brand awareness, lead generation, sales conversions, etc.
19. Live streaming
Social media live streaming is a way of using eye-catching content to reach your audience on channels like Facebook, Instagram, Twitter in real-time. Live streaming helps boost your brand's positioning in the news feed algorithms of channels.
پخش زنده رسانه های اجتماعی راهی برای استفاده از محتوای چشم نواز برای دستیابی به مخاطبان خود در کانال هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر در زمان زنده و واقعی است. پخش زنده به تقویت موقعیت برند شما در الگوریتم های فید خبری کانال ها کمک می کند.
20. Meme
In the social media context, the meme is a text, video, or images that is spread through social media platforms, especially for humorous purposes. Memes go viral, and users get in by creating their own variations and sharing them.
Sometimes, brands capitalize on the latest memes to engage and connect with younger audiences, but you need more than a healthy sense of humor to pull off meme marketing.
در زمینه رسانه های اجتماعی، میم ها متن، ویدئو یا تصاویری هستند که از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی به ویژه برای اهداف طنز پخش می شوند.
گاهی اوقات، برندها از جدیدترین الگوهای رفتاری برای تعامل و ارتباط با مخاطبان جوانتر استفاده میکنند، اما برای انجام بازاریابی میم, به چیزی بیش از یک شوخ طبعی سالم نیاز دارید.
21. Native Advertising
Native advertising on social media is the technique of showing paid content to users in such a way that it looks organic. Examples of native ads are promoted Facebook posts, which appear similar to regular posts in user's feeds.
تبلیغات بومی در شبکههای اجتماعی تکنیکی است برای نمایش محتوای پولی به کاربران به گونهای که ارگانیک به نظر برسد. نمونههایی از تبلیغات بومی، پستهای فیسبوکی هستند که مشابه پستهای معمولی در فیدهای کاربر به نظر میرسند.
22. Pay per Click (PPC)
PPC is a social media marketing term referring to a form of paid advertising where advertisers pay a fee for each time a user clicks on the ad.
23. Share
Share refers to how many times a piece of content has been reposted on social media. There is a clickable 'share' feature on social media platforms that allows you to repost other user's content to your own timeline or newsfeed.
Shareable content or content that is useful, entertaining, and inspiring is more likely to get shared by users on social media.
اشتراک گذاری به تعداد دفعاتی که یک قطعه از محتوا در رسانه های اجتماعی بازنشر شده است اشاره دارد. یک ویژگی «اشتراکگذاری» قابل کلیک در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی وجود دارد که به شما امکان میدهد محتوای کاربران دیگر را در جدول زمانی یا فید خبری خود مجدداً ارسال کنید.
محتوای قابل اشتراک گذاری یا محتوای مفید، سرگرم کننده و الهام بخش به احتمال زیاد توسط کاربران در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود.
24. Story
A social media story is a collection of images and short videos that can be shared with other users. A story disappears after 24 hours, making them ephemeral. Marketers use the storytelling aspect of social media to tell stories about brands, products, or services.
داستان یا استوری رسانه های اجتماعی مجموعه ای از تصاویر و ویدئوهای کوتاه است که می تواند با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شود. یک استوری پس از 24 ساعت ناپدید می شود. بازاریابان از جنبه مختلف با اشتراک استوری در رسانههای اجتماعی برای پخش و تبلیغ درباره برندها، محصولات یا خدمات استفاده میکنند.
25. Social Media ROI
Social Media Return on Investment (ROI) is a metric to determine the revenue your social media marketing campaign is generating when compared to how much you are spending on the campaign. ROI is a percentage calculation used to determine the efficiency of a business investment.
بازگشت سرمایه در رسانه های اجتماعی (ROI) معیاری برای تعیین درآمدی است که کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی شما در مقایسه با میزان هزینه ای که برای کمپین هزینه می کنید، ایجاد می کند. ROI یک محاسبه درصدی است که برای تعیین کارایی یک سرمایه گذاری تجاری استفاده می شود.
26. Targeting
Targeting is a social media marketing term that refers to how you target a specific audience to display adverts and posts. Most social advertising platforms allow advertisers to define, identify audiences based on age, location, gender, and other demographics. Your social media target audience consists of people you want to appeal to, which will help develop your brand guidelines.
هدف گیری - هدف گذاری یک اصطلاح بازاریابی رسانه های اجتماعی است که به نحوه هدف قرار دادن مخاطب خاص برای نمایش تبلیغات و پست ها اشاره دارد. اکثر پلتفرمهای تبلیغات اجتماعی به تبلیغکنندگان اجازه میدهند تا مخاطبان را بر اساس سن، مکان، جنسیت و سایر ویژگیهای جمعیتی تعریف و شناسایی کنند. مخاطبان هدف رسانه های اجتماعی شما افرادی هستند که می خواهید به آنها علاقه مند شوید، که به توسعه دستورالعمل های برند شما کمک می کند.
27. Traffic
Traffic refers to all user visits to a website or mobile application. Social traffic includes all traffic coming from social networks. Increasing social media traffic is a common marketing objective, realized by building a larger presence on social media and getting people to see or engage with your content.
28. Trending Topic
Trending topics are subjects or events that have suddenly gained immense popularity on social media. Many social networks search the top hashtags, or subjects users are posting about and include them in a 'trending topics' segment.
موضوعات پرطرفدار موضوعات یا رویدادهایی هستند که به طور ناگهانی محبوبیت زیادی در رسانه های اجتماعی به دست آورده اند. بسیاری از شبکههای اجتماعی هشتگهای برتر یا موضوعاتی را که کاربران در مورد آنها پست میکنند جستجو میکنند و آنها را در بخش «موضوعات پرطرفدار» قرار میدهند.
29. UGC (User Generated Content)
User-Generated Content (UGC) is any content – in the form of text, videos, images, reviews, etc. – created by consumers rather than brands. Marketers are using UGC on their social media accounts and websites as part of their social marketing strategy. Sharing UGC promotes authenticity, builds trust, and drives purchasing decisions from their own audience.
30. Viral
Viral is a term that refers to the content shared across social media such that it spreads exponentially. Marketers often use viral content as a strategy to promote brands and products.
وایرال یا ویروسی اصطلاحی است که به محتوای به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی اشاره دارد به طوری که به طور تصاعدی پخش می شود. بازاریابان اغلب از محتوای وایرال به عنوان یک استراتژی برای تبلیغ برندها و محصولات استفاده می کنند.