همه چیز در رابطه با اس اف ای SFI

نویسنده guld118, بعد از ظهر 20:53:37 - 08/18/19

« شروع زبان سوئدی - Börja lära dig svenska | Sfi - آموزش زبان سوئدی برای بزرگسالان »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

guld118

هدف از آموزش - زبان به روی جهان پنجره ای می گشايد. زبان تشابهات و اختلافات، خصوصيات، انگيزه ها و گذشته انسانها را منعكس می سازد، دوره sfi برای آموزش زبان سوئدی به دانش آموزانی كه زبان مادريشان غير سوئدی است، احتصاص دارد و امكان می دهد كه آنها پيشرفت كنند و يک زبان حرفه ای جديدی را ياد بگيرند.

اين دوره حتی شامل آموزش تلفظ خوب نيز هست، زيرا آن با شايستگی امر مراوده رابطه نزديكی دارد. آموزش تلفظ هم چنين شامل ريتم سخنرانی و آهنگ نيز می شود. آمادگی پيشرفت در يك زبان جديد، به انسان اعتماد به نفس و احساس امنيت می بخشد كه در شرايط و امكانات مختلف، به خود ويژگيهای شخصی، رشد و ترقی می آفريند. ٍگذشته افراد و تجربيات فرهنگی از جمله با چگونگی استفاده از زبان، آشكار و بيان می شود. حائز اهميت است كه ادراك و آگاهی زبانی، در چگونگی استفاده از زبان در مناسبات مختلف فراهم می شود. آموزش بايد شرايطی به تسلط زبانی ارائه دهد كه دانش آموز بتواند از تحصيلات خود بهره مند شود و در روند محيط كار و جامعه سهيم باشد.

آموزش بايد ميزان معلومات درباره چگونگی يادگيری زبان افراد را تكامل بخشد. دوره sfi از ابتدا تا انتها برای آموزش زبان به معنی ايجاد شرايط مناسب است كه ايجاد ارتباطات و مناسبات بمعنی واقعی در مركز آن قرار دارد. آموزش بايد از نياز وشرايط و انگيزه منحصر بفرد دانش آموزان شروع شود. انجام شدن يك ارزيابی از نيازمندی در رابطه با شاگرد و سنجش می تواند با مزيت مدرك نشان داده شود. انتخاب مطالب لازم برای متون آموزش، گفتگو و مباحثات ازمطالب روزمره آغاز ميشود و تا فهم دانش محيط جامعه رشد می كند.

بايد بين آموزش زبان و معلومات جهت درك جامعه، بالانسی ايجاد شود. بسيار حائز اهميت است كه به شاگردان همه امكانات داده شود تا زبان سوئدی را در محيط كار تمرين كنند و دوره sfi بتواند ديگر فعاليتها را باهم ديگر مثلا تجربيات محيط كار، ارزيابی مهارت ها، پراتيك و ديگر آموزش ها را درهم آميزد. توان تركيب دوره sfi با كار، اغلب شرايط برای افرادی است كه خواهان ادامه تحصيل می باشند. در مقابل چنين زمينه بزرگی است كه مفهوم آموزش برای هر فرد مشخص، مناسب و قابل تحرک است.

ساختار آموزش
آموزش به سه شكل گوناگون سازمان داده شده است، 1sfi، 2sfi و 3sfi كه برای دانش آموزان دارای اهداف تحصيلی گوناگون، پيشينه تحصيلی و شرايط زيستی مختلف می باشند. دوره sfi ١ شامل دوره درسی A و B است، دوره sfi ٢ شامل دوره درسی B و C و هم چنين sfi ٣ شامل دوره درسی C و D است.
هر يک از اين مسيرهای درسی از دو دوره درسی تشكيل می شود كه واجد پيشرفت آشكار در امر آموزش هستند. بدين ترتيب دانش آموزان، امكان می يابند تا با كمك اهداف قابل دسترسی، در طول زمان مناسب، برای تحصيلات خود برنامه ريزی كنند. در دو دوره درسی، چندين مسير درسی وجود دارد. با توجه به مسير درسی، دوره درسی B و C می تواند دوره آغازين و دوره پايانی باشد. آن دوره درسی كه دوره آغازی است و نيز آن دوره درسی كه دوره پايانی است، دارای اهداف درسی يكسانی هستند ولی با توجه به مسير درسی مورد نظر، دوره های درسی مزبور به اشكال متفاوت سازمان داده خواهند شد، عليرغم اين، اهداف دوره برنامه درسی جديد برای آموزش زبان سوئدی به مهاجران (sfi( اين برنامه از اول ژانويه سال ٢٠٠٧ به اجرا در می آيد آموزش، طرح و شكل نهائی آن، همان، وابسته به دانش در زبان سوئدی در آغاز دوره و در انتخاب مسيردرسی دانش آموز خواهد بود. قضاوت اينكه دانش آموز از كدام سطح تحصيلی بايد آغاز كند به يك ارزيابی مربوط می شود كه از معلومات و دانش او، شرايط وی و از ديگر امكانات موجود كه می تواند برای رسيدن به مقصد ياری كند، بعمل می آيد.

گرچه امكانات ارائه شده بعد از چند دوره و مسير درسی به آموزش sfi منتهی می شود، ليكن مقصد اين است كه به همه دانش آموزان بايد امكان داده شود تا تحصيل را تا دوره D ادامه دهند. يادگيری خواندن و نوشتن بدين معنی است كه افرادی كه باسواد نيستند، خواندن ونوشتن بياموزند. هم چنين خواندن و نوشتن بدين معناست كه افرادی با آموزش كوتاه مدت كه اديب حرفه ای نيستند، امكان يابند تا دانش خودرا تعميق بخشند و اوتوماتيك پيش روند. در اساس، برای نائل شدن به مقام اديب برجسته، وقت زيادی طول می كشد.

يادگيری خواندن و نوشتن می تواندحتی شامل كسانی كه اديب هستند نيز باشد، آنهائی كه دارای دانش زبانی نوشتاری در سيستم خطی ديگری هستند اما بايد الفبای لاتينی را ياد بگيرند تا بتوانند زبان سوئدی را بخوانند و بنويسند. در حالت اخير، روند يادگيری، شكل ديگری بخود می گيرد. يادگيری خواندن و نوشتن، داخل دوره های D-A نمی شود مگر اينكه دوره مخصوص خود را داشته باشد كه می تواند به صورت آزاد و يا در ارتباط با ديگر دوره ها باشد. اين روندی است كه درطول زمان دوره sfi ،جريان دارد و بايد برای آمادگيها، اتوماتيزه شود. تدريس می تواند به زبان مادری دانش آموزان و يا ديگر زبانها و بايد پارالل با زبان سوئدی صورت پذيرد.

منبع: fargelanda.se/download/20948/sfi_persiska.pdf و skolverket.se

guld118

هدف sfi - در تحقق اهداف دوره sfi بايد، دانش آموز:

– استعداد خود را برای خواندن و نوشتن زبان سوئدی رشد دهد.
– قابليت خود را در سخنرانی، صحبت كردن، خواندن، گوش دادن و فهميدن زبان سوئدی در موقعيت های مختلف ارتقاء دهد.
– تلفظ خوب داشته باشد.
– شايستگی خود را در استفاده از وسايل كمكی مناسب بخرج دهد.
– لياقت خود را در تطبيق زبان در برخوردها و موقعيت های مختلف نشان دهد.
– بينش خود را در چگونگی يادگيری زبان توسعه دهد، و...
– اهداف فراگيری و تامين ارتباطات برای ادامه پيشرفت زبان را گسترش دهد.

منبع: fargelanda.se/download/20948/sfi_persiska.pdf و skolverket.se

guld118

سنجش و نمره گذاری در اس اف ای SFI - در اين بخش از آموزش كه شامل يادگيری خواندن و نوشتن می شود، نمره گذاری نمی گردد. برای دوره های D-A بعد از خاتمه آنها نمره گذاشته می شود. ارزيابی فقط از معلومات زبانی، دانش آموزان بعمل می آيد. نمره گذاری در ارزيابی، همچنين بقيه مقررات در معين كردن چارچوب دوره نامبرده، بايد به سطح دوره و محتوای آن مربوط باشد.
سنجش در دوره sfi شامل:
– چگونگی دانش آموز در سخن گفتن و نوشتن، تغييرصدا دادن و تلفظ كردن، ادراك نمودن و ابراز وجود كردن.
– چگونگی دانش آموز در تطبيق زبان هنگام ملاقات و موقعيت های مختلف.
– توانائی درك دانش آموز هم در جزئيات وهم دركليات، مثلادريافت كردن و فهميدن، تغييرصداها وتلفظ هادر زبان و ...
– چگونه دانش آموز از قواعد اساسی زبان پيروی می كند، در گفتگوها شركت می كند و مباحثه می نمايد و تلاش می كند خود را به ديگران بفهماند، هم چنين چگونه شاگرد با درك و شعور عكس العمل نشان می دهد و بطرق مختلف يادگيری سوئدی را تجزيه و تحليل می نمايد و چگونه توانائی خود را در رشد يادگيری حرفه ای زبان سوئدی، ارتقاء می دهد.

ساختار مواد درسی
دوره sfi مركب از يك بخش مستقل يعنی يادگيری خواندن و نوشتن بعلاوه چهار دوره می باشد.
يادگيری خواندن و نوشتن
دوره A
دوره B
دوره C
دوره D

يادگيری خواندن و نوشتن
اين بخش مربوط به مهاجران بزرگسالی است كه فاقد سواد خواندن ونوشتن هستند ويا ادبائی كه به الفبای لاتين تسلط ندارند. يادگيری در دوره خواندن و نوشتن می تواند به زبان سوئدی باشد اما به زبان مادری دانش آموز و يا ديگر زبان نيز می تواند عملی گردد. چه اهدافی را دوره خواندن و نوشتن می تواند در بر داشته باشد دانش آموز بايد
– بفهمد كه چگونه نوشته پيغام را منتقل می كند وساختار زبان به چه نحوی است.
– به تواند در مناسبات مختلف همين زبان را استفاده كند.
– به تواند قواعد معمولی زبان را در نوشته بكار گيرد.
– به تواند خواندن و نوشتن را در يادگيری، فهم و بيان منظور خود، استفاده كند.
– آگاهی كسب كند كه چگونه زبان ياد بگيرد و ...
– با خواندن و نوشتن موضوعات مختلف به چند مقصد ساده نايل آيد.

guld118

دوره A در اس اف ای SFI - دوره A بايد در رشد استعداد دانش آموز در ارتباط با سخن گفتن، همچنين فهميدن و بكار گرفتن زبان در مناسبات مختلف ياری رساند. در اين رابطه به شيوه های گوناگون، مسائل زبانی مورد مباحثه قرار ميگيرد. متون و گفتگوها، به انگيزه، شرايط و نيازهای دانش آموز مربوط می شود. اين دوره به دانش آموز ياد می دهد كه چگونه می توان زبان يادگرفت و چه روش واهدافی را بكار برد، به طورمثال به چه نحو می توان از وسايل كمكی ساده و از ارتباطات استفاده نمود.
اهدافی كه دانش آموز بعد از اتمام اين دوره به آن بايد نايل آيد
دانش آموز بايد
– به تواند فرق بين زبان كتبی و شفاهی را درك كند.
– به تواند به طور شفاهی وارد مناسبات ساده گردد.
– به تواند زبان محاوره ای ساده را درك كند.
– به تواند دانسته های خود و تجربيات خويش را به طور شفاهی بيان كند.
– به تواند برخی پيغامهای نوشتاری را ترجمه كند و مورد استفاده قرار دهد و ...
– آگاه باشد به اين كه چگونه می توان زبان ياد گرفت و به نوان از وسايل كمكی ساده استفاده كرد. معيار نمره گذاری برای دوره A معيارها برای نمره قبولی
– دانش آموز می تواند با برخی كمكها يك دستور العمل ساده شفاهی را دنبال كند.
– دانش آموز در گفتگوهای ساده درباره موضوعاتی كه به خوبی آشناست، شركت می كند و منظور خود را به ديگران می فهماند.
– دانش آموز بطور شفاهی و بصورت قابل درك و بهم پيوسته، درباره چيزی كه آشناست، صحبت می كند.
– دانش آموز می تواند در برخی موقعيت های روزمره كه نوشتاری در ميان باشد، وارد عمل شود.
– دانش آموز می تواند مثالهائی درباره فراگيری زبان خود، ارائه دهد.
– دانش آموز از وسايل ساده برای يادگيری و ارتباط گيری استفاده می كند.
– مثال هائی درباره تجارب ناشی از زندگی روزمره، اجتماعی و شغلی در سوئد را ارائه می دهد.

معيارها برای كسب نمره خوب
– دانش آموز می تواندخود به طور مستقل يك دستور العمل ساده شفاهی را دنبال كند.
– دانش آموز در گفتگوهايی درباره موضوعاتی كه به خوبی آشناست، شركت می كند و منظور خود را به ديگران می فهماند.
– دانش آموز می تواند در موقعيت های روزمره كه نوشتاری در ميان باشد، وارد عمل شود.

guld118

دوره B در اس اف ای SFI - دوره B بايدكمك كند تا دانش آموز، استعداد خود را در ايجاد مناسبات با سخن گفتن ونوشتن تكامل بخشد. متون و گفتگوها، به انگيزه، شرايط و نيازهای دانش آموز مربوط می شود. زندگی روزمره سوئدی و حيات شغلی می تواند مبدا واقع گردد. دانش آموز توان توضيح و تامل و واكنش در پيشرفت خود و مثلا شايستگی استفاده از وسايل كمكی ساده را داشته باشد.
اهدافی كه دانش آموز بعد از اتمام اين دوره به آن بايد نايل آيد
دانش آموز بايد
– به تواند بطور شفاهی و كتبی ساده، درباره مسائل روزمره با ديگران تماس برقرار كند.
– به تواند متون ساده و زبان محاوره ای را درك كند.
– به تواند معلومات و تجربيات خويش را بيان كند و آنها را با تاثرات موجود از زندگی سوئد مقايسه نمايد.
– به تواند آزمايش كند و شيوه های گوناگون آموزش خويش را از زبان سوئدی شرح دهد و...
– به تواند وسايل ساده آموزش را دريادگيری وتماس مورد استفاده قرار دهد. معيار نمره گذاری در دوره B معيارها برای نمره قبولی
– دانش آموز می تواند عمده ترين نكات موجود در يك سخن واضح درباره يك موضوع آشنا را بازگو نمايد.
– دانش آموز می تواند بطور شفاهی و بوضوح درباره چيزی كه برای وی كاملا آشناست توضيح و اطلاعات دهد.
– دانش آموز می تواند اطلاعات موجود در يك متن روزمره را بصورت قابل درك بازگو نمايد.
– دانش آموز می تواند در گفتگوهای گوناگون پيرامون مسائل روزمره زندگی خود شركت كند.
– دانش آموز می تواند بطور كتبی، بطور مثال از راه نوشتن پيغام ساده، با ديگران ارتباط برقرار كند.
– دانش آموز می تواند توضيحاتی درباره فراگيری زبان خود ارائه دهد.

معيارها برای كسب نمره خوب
– دانش آموز می تواند عمده ترين نكات موجود در يك سخن واضح درباره يك موضوع آشنا را درك كند و آن را بازگو نمايد
– دانش آموز می تواند با برخی تجزيه وتحليل بوضوح درباره چيزی كه برای وی كاملا آشناست توضيح و اطلاعات دهد.
– دانش آموز می تواند در گفتگوهای گوناگون به طور فعال شركت كند. – دانش آموز می تواند بطور كتبی، بطور مثال از راه آماده كردن يك بيانيه با ديگران ارتباط برقرار كند.

guld118

دوره C در اس اف ای SFI - دوره C بايدكمك كند تا معلومات دانش آموز، در زبان سوئدی در سخن گفتن ونوشتن به خوبی تكامل يابد. متون و گفتگوها، بستگی به انگيزه، شرايط و نيازمنديهای دانش آموز تهيه می شود. حتی استعداد مقايسه كردنها نيز شامل اين دوره می باشد. مقايسه زندگی روزمره جامعه سوئدی و محيط كار دانش آموز با ديگر كشورها می تواند نقطه آغاز واقع گردد. عكس العمل اطراف محيط و برنامه ريزی در مورد تحصيلات خويش، بخش مهمی را تشكيل می دهد.
اهدافی كه دانش آموز هنگام خاتمه اين دوره درسی بايد بدان دست يافته باشد
دانش آموز بايد
– بتواند بطور شفاهی و كتبی در موقعيت های مختلف كه به وی مربوط باشد، با ديگران ارتباط برقرار كند.
– بتواند صحبت ها را در موقعيتهای مختلف و متن ها را در انواع گوناگون به فهمد.
– بتواند تجارب و معلومات خود را در زمينه فراگيری زبان، اشتغال و فرهنگ بيان كند و آنها را با شرايط گوناگون موجود در سوئد مقايسه كند و...
– بتواند از راهبردهای گوناگون برای فراگيری زبان سوئدی استفاده كند، توان برنامه ريزی درسی خود داشته باشد و بتواند وسايل كمكی مربوطه را به كار گيرد. معيارهای نمره گذاری در دوره C معيارها برای نمره قبولی
– دانش آموز می تواند مضمون اصلی يك سخن واضح درباره موضوعی آشنا را بصورت عمده درك و بازگو نمايد.
– دانش آموز می تواند بطور كتبی و شفاهی بصورت قابل درك و بهم پيوسته تجارب و نظرات خودرا بيان كند و موضوعی در زمينه مسائل روزمره، مسائل تحصيلی و شغلی را بيان كند.
– دانش آموز می تواند اطلاعات معمولی پيش آمده و دستورالعملهای كتبی و تصاوير نموداری، نگارهای آماری و جداول حاوی اطلاعات معمولی را بخواند و تفسير كند.
– دانش آموز می تواند متون ساده توضيحی و تشريحی روزمره و هم چنين پاره ی متون ادبی در عرصه های شناخته شده را بخواند و درباره آنها اظهار نظر كند.
– دانش آموز می تواند درباره شيوه خود برای فراگيری زبان سوئدی تامل و واكنش نشان دهد و برخی راهبردها را كه موجب تسهيل در امر ادامه فراگيری زبان می شود تشريح كند.
– دانش آموز می تواند وسايل كمكی مربوطه را مورد استفاده قرار دهد.

معيارها برای كسب نمره خوب
– دانش آموز می تواند محتوای يك موضوع آشنا را بطور واضح با تجزيه وتحليل بازگو نمايد
– دانش آموز می تواند بطور كتبی و شفاهی بصورت قابل درك و بهم پيوسته به چندين طرز، تجارب و نظرات خودرا منتقل كند و يا موضوعی در زمينه مسائل روزمره، مسائل تحصيلی و شغلی را بيان كند.
– دانش آموز می تواند متون توضيحی و تشريحی روزمره و هم چنين پاره ی متون ادبی در عرصه های شناخته شده را بخواند و درباره آنها اظهار نظر كند.
– دانش آموز می تواند راهبردهای مختلف و وسايل كمكی برای خاتمه دادن به مشكلات زبانی را به كار گيرد.

guld118

دوره D در اس اف ای SFI - دوره D بايدكمك كند تا معلومات دانش آموز در زبان سوئدی افزونتر تعميق و تكامل يابد. متون و گفتگو ها بستگی به انگيزه، شرايط و نيازمنديهای دانش آموز تهيه می شود. حتی استعداد مقايسه كردنها نيز شامل اين دوره می باشد. مقايسه زندگی روزمره جامعه سوئدی و محيط كار آن با ديگر كشورها، پايه واساس قرار می گيرد. اين دوره چنان معلومات زبانی ارائه می دهد كه دانش آموز می تواند آن را به موقعيت ها و ملاقات ها تطبيق دهد وزبان را با اطمينان نسبی مورد استفاده قرار دهد. دانش آموز آگاهانه، راهبردهای گوناگونی را برای ادامه يادگيری به كار می گيرد.
اهدافی كه دانش آموز هنگام خاتمه اين دوره درسی بايد بدان دست يافته باشد
دانش آموز بايستی
– بتواند منظور خودرا با اطمينان نسبی معلوم و آشكار سازد.
– بتواند بطور شفاهی و كتبی درباره مسائل گوناگون، روزمره و مسائل شغلی و اجتماعی مربوط به دانش آموز، با ديگران ارتباط برقرار كند.
– بتواند تجارب خود و ديگران در زمينه زبان، فرهنگ، مسائل اجتماعی و اشتغال در سوئد را با شرايط موجود در كشور ديگری مقايسه كند.
– بتواند انواع متون را بخواند تشريح و صحبت كند.
– بتواند از راهبردهای گوناگون برای فراگيری زبان سوئدی استفاده كند و بتواند برای ادامه تحصيل خود برنامه ريزی كند و وسايل كمكی مناسب را به كار گيرد. معيارهای نمره گذاری در دوره D معيارها برای نمره قبولی – دانش آموز می تواند مضمون انواع سخن و متون را بفهمد و بازگو كند.
– دانش آموز می تواند در گفتگوها و بحثهای پيرامون مسائل روزمره، مسائل شغلی وزندگی اجتماعی به طور فعال شركت فعال داشته باشد. – دانش آموز می تواند بطور واضح و قابل درك و با قدری تنوع زبانی و بصورت بهم پيوسته شفاهی و كتبی، نظرات و عقايد شخصی خود را بيان كند.
– دانش آموز می تواند انواع گوناگون متون را بخواند و از مضمون آنها بهره مند شود و درباره محتوی و منظورآنها تامل و واكنش نشان دهد.
– دانش آموز می تواند تجارب خود را در زمينه زبان، فرهنگ و مسائل اجتماعی و شغلی با تجارب ديگران مقايسه كند.
– دانش آموز می تواند راهبردهای يادگيری خويش را مورد مباحثه قرار دهد و وسايل كمكی انتخاب كند.

معيارها برای كسب نمره خوب
– دانش آموز می تواند محتوای يك موضوع به نوعی غير آشنا را بفهمد و بازگو نمايد.
– دانش آموز به طور فعال در زمينه مسائل روزمره، امور شغلی و حيات اجتماعی شركت می كند و می تواند نقطه نظرات خودرا استدلال نمايد.
– دانش آموز می تواند انواع گوناگون متون را بخواند و بهره مند شود و درباره محتوا و منظورآنها تامل و واكنش نشان دهد و نظرات خودرا جمعبندی كند.

منابع: fargelanda.se/download/20948/sfi_persiska.pdf و skolverket.se


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
همه چیز در رابطه با بیماری آنفولانزا (Influenza)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در پزشکی

7 ارسال
7760 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:10:19 - 08/31/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
همه چیز در رابطه با بستن کراوات همراه +عکس و تصویر (Tie)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

1 ارسال
2738 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 21:46:29 - 06/14/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
همه چیز در رابطه با راه اندازی سرویس ADSL (همراه با آموزش تصویری ای دی اس ال)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سرویس های اینترنت

17 ارسال
31548 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:09:57 - 08/24/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
همه چیز در مورد زعفران

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات امورزراعی و دامی, Agronomy & Domestics Articles

1 ارسال
2541 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:22:01 - 07/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
همه چیز درباره سزارین

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پرستاری و مامائی, Nursing & Midwifery Articles

1 ارسال
1569 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:38:41 - 07/11/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
همه چیز درباره تب خال

نویسنده Hooman Ghayouri در پزشکی

0 ارسال
1156 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:26:57 - 09/10/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
همه چیز درباره ی کارتن سه لایه

نویسنده lina1 در اقتصادی

0 ارسال
478 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:59:05 - 10/10/20
توسط
lina1