چند توصیه برای داشتن ارتباط بهتر بین همسران

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 21:43:16 - 12/24/11

« هدف‌هاي مهم ازدواج و صفات همسران برتر | 7 نشانه ناکامي در ازدواج »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

چند توصیه برای داشتن ارتباط بهتر بین همسران

اگر در يک جمله از شما بخواهند نوازش را تعريف کنيد شما در جواب چه مي‌گوييد؟ اصولا نوازش يک شخص يعني برآوردن خواسته‌هاي او. همه انسان‌ها طالب نوازش به طور يکسان نيستند. نوازش در اصل به معناي وارد شدن به دنياي آگاهي شخص و دنيا را از نگاه او لمس کردن و خود را در جايگاه او قرار دادن. کلمه نوازش به معناي تماس يا فعاليت جسماني نيست. گاهي پيش مي‌آيد که ما پس از شنيدن حرف‌هاي همسرمان او را تنها مي‌گذاريم و اجازه مي‌دهيم او در تنهايي خود با مشکلش کنار بيايد اين خود نوعي از نوازش است، البته اين در مورد آقايان بيشتر صدق مي‌کند و يا در مورد خانم‌ها تنها شنيدن درد دل آن‌ها و بسياري از مواقع راه حلي را ندادن نوازش محسوب مي‌شود. دکتر کلاستانوس اينگونه توضيح مي‌دهد:

وقتي که در کنار همسرتان نشسته ايد، فقط با لمس بازو يا دست او مي‌توانيد فضاي پر از آرامش و آسودگي را ايجاد کنيد. پژوهش‌ها نشان داده است که پايانه‌هاي عصبي خاصي با نام فيبرهاي لمسي سي وجود دارد که در صورتي‌که با ملايمت و آرامي نوازش شوند حس آرامش را ايجاد مي‌کند.

پايانه‌هاي حسي سي در سراسر دست و بازو، پا، پشت و پيشاني يافت مي‌شود و به همين دليل است که لمس و نوازش اين قسمت‌ها آرامش بخش است. اينگونه نوازش کردن به کم شدن درد کمک مي‌کند. جالب است که همه ما بصورت غريزي از اين نکته آگاه هستيم و بصورت ناخودآگاه دست کسي که حال خوشي ندارد را نوازش مي‌دهيم.

ديگر نتيجه شگفت انگيز و مطلوب لمس کردن، آزاد سازي مقدار اندکي اکسيتکسين است. اکسيتکسين يک ماده شيميايي پيام رسان عصبي است که به ما براي ايجاد حس پيوند و متصل بودن کمک مي‌کند. در آغوش کشيدن و خيره شدن در چشم يکديگر راههايي ديگر براي افزايش ميزان اکسيتکسين و ايجاد پيوند بين شما و همسرتان است.

با اين تفاسير ما مي‌توانيم با آگاهي از حضور طرف مقابل که معمولا همسرمان است و دادن پاسخي مناسب به آن چه مي‌گويد و يا انجام مي‌دهد نه آن چه که ما دلمان مي‌خواهد او را مورد نوازش خود قرار دهيم. عشق و محبت زماني آغاز مي‌شود که ما درون ديگري را ببينم و اين کار زماني امکان پذير است که ما از طريق توجه به او با خواسته‌هاي خود کنار بياييم. به طور مثال وقتي توانستيم به روشني همه چيز را ببينيم آن گاه مي‌توانيم به نياز او پي ببريم آيا لازم است دست‌هايش را به گرمي بفشاريم و يا به او خيره شويم و فقط سکوت اختيار کنيم؟ سوال کنيم يا نه؟ پيشنهاد کمک کنيم يا تقاضاي کمک؟ شور دادن نوازش به همسر باعث مي‌شود که فراموش کنيم که آيا او هم چنين نيازي دارد يا نه و اين جاست که فردي بي ملاحظه جلوه مي‌کنيم. وقتي که در شرايط روحي بسيار خوبي به سر مي‌بريم و دوست داريم که همسرمان را نوازش کنيم بايد از خود سوال کنيم چرا اين کار را انجام مي‌دهم؟ براي اين که مجبورم؟ يا دارم معامله‌اي مي‌کنم؟ يا از روي عشق و علاقه و بدون هيچ چشمداشتي است؟ اگر چنان چه نوازش را ضمانتي بدانيم براي دريافت نوازش در روز مبادا ماهيت اين عمل خودخواهانه، روزي خود را نشان خواهد داد.

حال با اين تفاسير اشکال مختلف نوازش را با هم مرور مي‌کنيم:

1-چشم در چشم دوختن: اين عمل باعث نزديکي زن و شوهر مي‌شود. وقتي همسران به هم نگاه مي‌کنند گويي يک روح هستند در دو بدن و اين جاست که خداوند نيز از اين ارتباط صميمانه و تنگاتنگ که بين دو بنده اش به وجود آمده خشنود مي‌شود. البته نيازي نيست که اين تماس آن قدر طولاني باشد که طرف مقابل مجبور باشد نگاه خود را متوجه چيز ديگري کند. در مورد روابط با ديگران شايد برايتان پيش آمده باشد که در يک مهماني طرف مقابل هنوز با شما دست نداده و حال و احوال نکرده حواسش متوجه اطراف مي‌شود آدم مي‌خواهد داد بزند که: حواست کجاست ما هنوز درست و حسابي حال و احوال نکرده ايم. اگر نتوانيم ديگران را درست ببينيم، نه تنها از نوازش آن‌ها محروم مي‌مانيم بلکه خودمان نيز در زمان مناسب قادر به نوازش آن‌ها نخواهيم بود چه رسد که اين طرف مقابل همسر عزيزمان باشد که همه زندگي‌مان در گرو وجود اوست.

2-خوب گوش دهيد: يکي از بهترين نوازش‌ها خوب گوش دادن به حرف‌هاي ديگران به خصوص در ارتباط با همسر است. اجازه بدهيد همسرتان حرفش را تمام کند و حوصله به خرج دهيد. آرام باشيد و در زمان گوش دادن مشغول کار ديگري نباشيد. سرتان را تند تند تکان ندهيد به اين معنا که بخواهيد به طرف مقابل بگوييد زود برو سر اصل مطلب چون که من کار دارم و وقت ندارم با اين کار همسرتان بيشتر احساس افسردگي و دل تنگي مي‌کند و از حرف زدن و درد دل کردن با شما پشيمان مي‌شود و به مرور زمان دنبال فرد ديگري براي شنيده شدن حرف‌هايش مي‌گردد و همين مسأله به ظاهر ساده مقدمه‌اي مي‌شود براي طلاق‌هاي عاطفي که متأسفانه در کشور ما رايج شده. اگر واقعا وقت نداريد کافي است با يک جمله منطقي و دلنشين به همسرتان بگوييد که مثلا خيلي دلم مي‌خواست بايستم و به حرف‌هايت گوش کنم ولي متأسفانه در ساعت نه قرار دارم و بايد بروم و برايم بد مي‌شود اگر سر قرار نرسم. با اين جمله دلنشين هم به او توجه کرده‌ايد و هم به قرار ملاقاتتان مي‌رسيد. چه بسا همسرتان با اين جمله به قدري آرامش بگيرد و شما را در کنار خود احساس کند که نيازي به مطرح کردن مطالب نداشته باشد و همين جمله دلنشين مقدمه‌اي مي‌شود براي احساس همدلي و همراهي بيشتر بين همسران.

3-سوال کنيد: از همسرتان بخواهيد و از او بپرسيد که دوست دارد در خانه او را به چه صورت صدا بزنيد.
از چه کلماتي به همراه اسمش استفاده کنيد تا براي او لذت بخش و دلنشين باشد. در بيرون از خانواده در کنار اقوام و دوستان به چه نحو باشيد و اين که چگونه برخوردي داشته باشيد تا برايش رضايت بخش و دلنشين باشد.

البته نکته‌اي که قابل ذکر است و بايد مدنظر قرار داد اين است که در همه مواقع حدود بايد رعايت شود. در موازين اسلام بيان شده که در جمع براي احترام بيشتر، همسران يکديگر را با اسم کوچک صدا نکنند و از نام خانوادگي براي احترام بيشتر به همسر استفاده شود. حتي در خانه نيز اسم همسر به تنهايي و بدون پسوند و پيشوند استفاده نشود تا همين کلمات به ظاهر کوچک دريچه‌اي باشد براي يکي شدن در مسير زندگي. اگر ما بخواهيم از بزرگان دين نيز تبعيت داشته باشيم مي‌بينيم که حضرت زهرا و حضرت علي (ع) نيز وقتي يکديگر را و حتي فرزندان را صدا مي‌زدند از کلمات زيبايي چون حسنم ميوه دلم، ابالحسن علي جان، و. . . استفاده مي‌کردند. باشد که ما رهرو راه اين عزيزان باشيم تا بتوانيم در زندگي به تعالي برسيم. در مورد ديگران نيز آنچه که از ديگران مي‌پرسيم و چگونگي پرسش ما، بايد زمينه‌اي آگاهانه داشته باشد و با درايت صورت گيرد. با وجود اين که به ما ياد داده‌اند نبايد در کارهاي ديگران دخالت داشته باشيم، ولي واقعيت امر اين است که بسياري از مردم اين کار را دوست دارند البته نه همه، ولي بيشتر مردم. ممکن است در ابتداي کار که هيچ گونه آشنايي وجود ندارد ولي پس از مدت کوتاهي تجربياتشان را در اختيار شما قرار دهند. مثلا با طرح اين سوال که من شنيده ام که شما به تازگي در جايي مشغول به کار شديد و موفق هم بوده‌ايد و با يک سوال کوچک و ظريف که بعضا فضولي هم به نظر نمي‌آيد باب دوستي را باز مي‌کنيد.

4-مردم دار باشيد: هر قدر هم که مشغله کاري داريد، باز مي‌توانيد يکي دو دقيقه وقت صرف کنيد و براي همسرتان، خانواده همسرتان و اقوامشان که ارتباط صميمانه تري داريد نامه‌اي کوتاه، ايميل، پيامک و از همه بهتر استفاده از تلفن که اين روزها جاي خود را به پيامک داده استفاده کنيد به جاي اين که طرف مقابل را ببينيد و صد بار عذر خواهي کنيد و يا با نامه‌اي طولاني و بلند بالا توضيح دهيد که چقدر مشغله داريد. داشتن چند آدرس شماره تلفن و يک خودکار کار را براي شما بسيار آسان‌تر مي‌کند و نشان مي‌دهد که شما به دنبال نوازش و در انتها ارتباطي درست و منطقي و در يک کلام مردم دار مي‌باشيد. با اين کار هم دل همسرتان را به دست مي‌آوريد و هم براي او جايگاهي ويژه پيدا مي‌کنيد. همه اين‌ها روش‌هايي است براي نوازش يکديگر و اين که نشان دهيد چه قدر به همسرتان علاقمند هستيد.

5-همسرتان را ناديده نگيريد: يکي از مسائلي که در همسرداري حائز اهميت است و متأسفانه از جانب همسران به خصوص مردان ناديده گرفته مي‌شود، ناديده گرفته شدن همسر در مسائل زندگي است. به طور مثال در کشور خودمان همسران ديده شده در مسائلي که مربوط به زندگي خانوادگي است و پاي همسر در ميان است با به حساب نياوردن همسر و ناديده گرفتن حق و حقوق او دست به اتخاذ تصميماتي مي‌زنند و از اين طريق سالار بودن خود را در خانواده به نمايش مي‌گذارند غافل از اين که با اين کار فقط فاصله‌اي بين خود و همسرشان قائل شده اند. و يا به طور مثال وقتي که زن و شوهر وارد اقوام طرف مقابل مي‌شود در ابتداي کار آشنا نيست و احساس غريبي مي‌کند و اين جا وظيفه همسر است که با رفتار نوازشگرانه خود که به تفضيل از آن صحبت شد همسر خود را مورد توجه قرار داده و شأن او را در مقابل اقوام خويش بالا ببرد.

6-خودتان را نگيريد: طبع شوخ داشتن نمک هر زندگي و حتي روابط گسترده‌تر است و مي‌تواند کام ديگران را شيرين کند. خنده گاهي بار سنگين وظيفه را سبک مي‌کند.  گاهي اوقات در زندگي مسايل و مشکلاتي پيش مي‌آيد که همسر اوقات تلخي دارد و همه چيز برايش سخت و طاقت فرساست در اين شرايط بهترين کار شوخ طبعي و ناديده گرفتن رفتار تلخ طرف مقابل است با اين کار او را هم به گونه‌اي بيدار مي‌کنيم.

7- سنگ بزرگ دليل نزدن است: اگر همين امروز به هر يک از پيشنهادهاي مطرح شده درباره نوازش عمل کنيد، طلسم بي عملي را شکسته‌ايد و موفق خواهيد شد. يک تلفن امروز بهتر است از تهيه ليستي بلند بالا و عمل نکردن به آن‌ها.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند توصیه به همسران برای داشتن رابطه بهتر با یکدیگر

نویسنده Zohreh Gholami در روابط همسران، روابط فرزندان و خانواده

0 ارسال
1891 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:52:59 - 12/02/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شیوه هایی ارتباطی برای داشتن رابطه بهتر بین همسران

نویسنده Zohreh Gholami در روابط همسران، روابط فرزندان و خانواده

0 ارسال
1736 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:18:18 - 12/09/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
10 نکته کلیدی برای روابط دوستانه بین همسران

نویسنده Zohreh Gholami در روابط همسران، روابط فرزندان و خانواده

0 ارسال
1355 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:13:21 - 12/04/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند توصیه برای درمان بی خوابی

نویسنده Zohreh Gholami در پزشکی

0 ارسال
913 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:26:29 - 11/26/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند توصیه برای جلوگيري از ابتلا به سينوزيت

نویسنده Zohreh Gholami در پزشکی

0 ارسال
1107 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:33:00 - 12/08/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند توصیه برای جوان ماندن ذهن

نویسنده Zohreh Gholami در اخبار تغذیه

0 ارسال
1917 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:43:42 - 12/22/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند نکته برای داشتن خواب راحت ویژه سالمندان

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1997 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:40:45 - 12/17/11
توسط
Zohreh Gholami