کودکانی که در منزل دود سیگار را تحمل می کنند در معرض انواع بیماریها قرار دارند.

نویسنده Hooman Ghayouri, بعد از ظهر 23:39:08 - 07/27/11

« آشنایی با عوارض سیگار | سیگار کشیدن می تواند موجب تشدید حملات ام اس ‌شود »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Hooman Ghayouri

کودکانی که در منزل دود سیگار والدینشان را تحمل می کنند در معرض انواع بیماریها قرار دارند.

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه هیدلبرگ آلمان در بررسی های خود دریافتند کودکانی در سنین پیش از مدرسه در معرض دود سیگار والدین سیگاری خود قرار می گیرند نسبت به کودکان والدین غیر سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به افزایش فشار خون در آینده قرار دارند.
[/b]

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، پزشکان اطفال تاکید کردند تماس با دود سیگار، موجب افزایش فشار خون در کودکان می‌شود.  این پزشکان هشدار داده‌اند که کودکان والدین سیگاری خیلی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.

بنا بر مطالعات این متخصصان، افزایش فشار خون در دوران کودکی اغلب تا سنین بالاتر باقی مانده و ادامه پیدا می‌کند. بدین معنی که استنشاق دود سیگار در دوران کودکی سلامت عروق کرونری را هم در دوران کودکی تهدید می‌کند و هم خطرات بلند مدت آن برای بدن باقی می‌ماند.

پیشگیری از بیماریهای دوران بزرگسالی مثل حمله قلبی و سکته مغزی در واقع باید از دوران کودکی آغاز شود تا تاثیر بگذارد.

بر همین اساس هرچه فاکتورهای خطرزا از سنین پایین و زودتر کنترل شوند امکان کاهش خطر بروز بیماریهای قلبی بیشتر می‌شود و سلامت کودک در سنین بالاتر تامین می‌شود.

قرار گرفتن در معرض نیکوتین محیطی می تواند باعث بالا رفتن فشار خون در کودکان زیر ۴ و ۵ سال شود.

بنابراین محققان مطالعاتی را روی حدود ۴ هزار و ۲۳۶ کودک ۴ تا ۷ سال انجام دادند و عادات سیگار کشیدن حدود ۴ هزار و ۱۵۸ والد را مورد بررسی قرار دادند. ۵/۲۸ درصد از پدران، ۷/۲۰ درصد از مادران و ۹/۱۱ درصد هر دو سیگاری بودند.

قد، نمایه توده بدنی، جنس فرد و عوامل پرخطر پیش از تولد روی فشار خون کودک تأثیرگذار است. کودکان چاق ۲ برابر کودکانی که وزن طبیعی دارند دچار فشار خون بالا می شوند. دختران کم تر از پسرها در معرض فشار خون بالا قرار دارند.

از سوی دیگر، کودکانی که پیش از موعد متولد شده اند یا در زمان تولد وزن کمی دارند نسبت به کودکانی که به موقع متولد شده، بیشتر دچار فشار خون می شوند.

از سویی، کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می کشد، نسبت به کودکانی که در دوران جنینی در معرض دود سیگار نبودند، بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.

ولی بررسی های جدید حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض دود سیگار والدین خطر بروز فشار خون بالا را در کودکان ۴ تا ۵ ساله افزایش می دهد.

در واقع کودکانی که در منزل دود سیگار والدینشان را تحمل می کنند بیشتر دچار فشار خون بالا می شوند. کودکان والدین سیگاری حدود ۲۱ درصد بیشتر دچار فشار خون بالای ۱۵ درصد می شوند.

همچنین برخی پژوهش های جدید نشان دهنده رابطه بین والدین سیگاری و اضافه وزن یا سوء رفتار کودکان است.

البته پژوهشگران به طور قطع اثبات نکرده اند که سیگار کودکان را در معرض خطر اضافه وزن و چاقی قرار می دهد، چرا که اثبات چنین رابطه ای، به نظر غیرممکن می رسد، زیرا استفاده از والدین و درخواست از آنها برای استعمال سیگار برای بررسی عوارض آن بر فرزندان، اصولاً کاری غیراخلاقی است.

به گفته «جاناتان وینیکاف»، پرفسور و پزشک کودکان از بیمارستان مرکزی ماساچوست، با این حال، تا همین جای کار هم تحقیقات نشان دهنده وجود رابطه میان سیگار کشیدن والدین و مشکلات روحی و جسمی در فرزندان است.

حدود یک دهه است پزشکان درباره خطرات استعمال سیگار در دوران بارداری به مادران باردار هشدار داده و تحقیقات نشان داده است که ارتباطی بین مادران سیگاری و نوزادان کم وزن وجود دارد. به این معنا که اگر مادر در دوره سه ماهه اول بارداری، سیگار مصرف کند، خطر آن بیشتر از دوره پس از سه ماهگی است.

این در حالی است که تا کنون رابطه ای بین مادران سیگاری و نوزادان و یا پدران سیگاری و تأثیر آن _ احتمالا _ بر نطفه آنها مشخص و اثبات شده نبوده است.

در یکی از مطالعات جدید، محققان روی نوزادانی آزمایش کردند که دارای پدرانی سیگاری با مادرانی سالم و پاک بودند. این تحقیقات از دانشگاه هنگ کنگ روی ۷۹۲۴ نوزادی که در یک منطقه در سال ۱۹۹۷ به دنیا آمدند، انجام شد که نشان داد کودکانی که پدران سیگاری داشتند، در سن هفت یا یازده سالگی  اضافه وزن داشته اند.

بنا بر این گزارش، ۵۰۹ کودک در برزیل و ۶۷۳۵ کودک در بریتانیا مورد تحقیق قرار گرفتند که مشخص شد، میزان کودکان پرخاشگر در میان مادرانی که سیگاری بوده اند، بیشتر است.

به گفته کارشناسان، این موضوع که سیگار باعث لاغری می شود، حقیقت ندارد؛ بلکه باعث پدید آمدن بافت های چربی شکم شده و فرضیه دیگری بیان می دارد که انتقال از راه ژنتیک مانند قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار است. در این باره باید افزود که بدن مادران سیگاری، نمی تواند مواد مضر سیگار را در بدن فیلتر کند و برای همین، زهر سیگار تأثیر خود را بر جنین می گذارد.

وی افزود: هر کسی که در زمان زایمان یک مادر سیگاری در اتاق زایمان باشد، می تواند به این امر شهادت دهد؛ به طور کل، نوزاد پژمرده و رنگ پریده بوده و روشن است که خون رسانی به جنین نامناسب انجام گرفته است.

همچنین تحقیقات جدید نشان میدهد افرادی که سیگار می کشند خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۳۴ درصد در اطرافیان خود به ویژه کودکان افزایش می دهند.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر ابتلا به بیماریهای تنفسی را تا ۳۰ درصد و خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۳۴ درصد افزایش میدهد.

این تحقیقات همچنین نشان میدهد، احتمال ابتلای کودکان افرادی که هر روز به مدت چند ساعت در معرض دود سیگار قرار میگیرند به سرطان، چهار برابر بیشتر از کودکانی است که والدین آنان سیگاری نیستند.

بر اساس مطالعات انجام شده ۵۰ درصد عوارض دود تنفس شده در محیط بسته به فرد غیر سیگاری می رسد و در این زمینه باید ممنوعیت استفاده از دخانیات در اماکن عمومی لحاظ شود.

همچنین روانشناسان اسپانیایی تاکید کردند عادات سیگار کشیدن از مادر به فرزند دختر و از پدر به فرزند پسر منتقل می‌شود.

دکتر لوریرو متخصصان دانشگاه سانتیاگو دی کامپوستلا در اسپانیا در این باره خاطرنشان کرد: اگر مادری سیگاری باشد، این عادت به فرزند پسر او منتقل نمی‌شود و همین طور اگر پدری سیگاری باشد این رفتار به دختر وی منتقل نمی‌شود اما این انتقال عادت در دو جنس مشابه صورت می‌گیرد.
این یافته حاصل مطالعه روی خانواده‌هایی است که در تعدادی از آنها هم پدر و هم مادر حضور داشتند و در تعدادی دیگر مادر، سرپرستی اصلی خانواده بود.
نتایج این بررسی‌ها تایید کرد که به لحاظ دنبال کردن عادت سیگار کشیدن در خانواده دختران تمایل دارند از مادرانشان تقلید کنند در حالی که پسران اکثرا از پدرهای خود در این زمینه تقلید می‌کنند.

اگر هر دوی والدین سیگار بکشند احتمال سیگاری شدن فرزند پسر ۲۴ درصد است اما اگر هیچ یک از والدین سیگاری نباشند احتمال سیگاری شدن پسر آنها تا ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. در دختران نیز این آمار به ترتیب ۲۳ و ۱۲ درصد برآورد شده است.

با توجه به این یافته ها  و مطالعات قبلی پزشکان باز هم تاکید می‌کنند که به خاطر حفظ سلامت خود و کودکانتان هرگز در خانه سیگار نکشید.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
قرار گرفتن در معرض دود سیگار ، موجب یک واکنش پیچیده التهابی در بدن می شود

نویسنده Hooman Ghayouri در سیگار

0 ارسال
1282 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 23:58:51 - 07/27/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
قرار گرفتن در معرض میزان اندک دود سیگار نیز، موجب سرطان و ... می شود.

نویسنده Hooman Ghayouri در سیگار

0 ارسال
1197 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:29:48 - 07/28/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
با کودکانی که کج خلقی می کنند چگونه رفتار کنیم؟

نویسنده Zohreh Gholami در روانشناسی کودک

0 ارسال
1280 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:27:46 - 12/17/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
صدها هزار نفر در اثر تنفس دود سیگار دیگران می میرند

نویسنده Hooman Ghayouri در سیگار

0 ارسال
1697 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 23:57:37 - 07/27/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
استفاده از سیگار بدون دود و دخانیات جویدنی می تواند عاملی برای رشد سرطان باشد

نویسنده Hooman Ghayouri در سیگار

0 ارسال
1495 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:11:30 - 07/28/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه مي‌توان خود را در معرض هدايت قرآن قرار داد؟(مرحوم آيت‌الله طالقاني)

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

1 ارسال
2104 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:38:44 - 01/08/12
توسط
اکبرزاده
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
افراد سیگاری با مصرف سیگار ‌۸۰ ماده سرطان‌زا را وارد بدنشان می کنند

نویسنده Hooman Ghayouri در سیگار

0 ارسال
1301 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:20:25 - 07/28/11
توسط
Hooman Ghayouri