تاثير سن پدر در تولد کودک و آينده او

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 10:21:54 - 12/03/11

« مسمومیت حاملگی در مادران باردار زیر 18 و بالای 35 سال | آیا در دوران بارداری می توان از خدمات دندانپزشکی استفاده کرد؟ »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

تأثير سن پدر در تولد کودک و آينده او

اين واقعيت قابل انکار نيست که تغييرات همه‌جانبه زندگي امروزي، سن ازدواج و زمان باروري را هم تحت‌تاثير قرار داده است. بسياري از ما تصور مي‌کنيم فقط زنان با دير ازدواج کردن و به تبع آن، دير اقدام کردن براي بچه‌دار شدن، دچار مشکل مي‌شوند و سن مردان کمتر به بچه‌دار شدن آنها ربط دارد در صورتي که اين‌طور نيست...

بچه‌دارشدن در جامعه امروزي با همه مشکلات آن، از اولويت‌هاي آخر زوج‌ها شده است. اگر سال‌هاي طلايي باروري براي زنان با رسيدن سن يائسگي پايان مي‌يابد اما مردان تا پايان عمر مي‌توانند بچه‌دار شوند. با اين حال نبايد از آثار منفي افزايش سن پدران بر سلامت کودکان غافل شد. در صفحه «بارداري و زايمان» اين هفته مي‌خواهيم در مورد تاثير سن پدر در تولد کودک و آينده او صحبت کنيم.

سن زنان در باروري بسيار مهم است اما نتايج مطالعه‌ها نشان مي‌دهد که سن پدر مهم‌تر است زيرا ميزان باروري مردان پس از 40 سالگي‌ کاهش مي‌يابد. ساليان طولاني است که تصور مي‌شود باروري مردان همچنان از زمان بلوغ تا مرگ ادامه دارد اما بايد توجه داشت که همانند زنان، بدن مردان هم ساعت بيولوژيک دارد. اگر چه مردان در سنين 70 يا حتي 80 سالگي هم مي‌توانند بچه‌دار شوند اما اين مساله چندان هم بي‌خطر و بي‌ضرر نخواهد بود.

وقتي سن يک مرد بالا مي‌رود، اندازه بيضه‌هايش کوچک‌تر و حجم آن کم مي‌شود. توانايي حرکت اسپرم‌ها نيز کاهش مي‌يابد. براساس تحقيقات دانشمندان، شانس باردارشدن زناني که همسرشان حداقل 5 سال بزرگ‌تر از آنهاست کمتر از زناني است که همسرشان همسن يا حداقل يک سال بزرگ‌تر است. در واقع به ازاي هر يک سال افزايش سن يک مرد از 24 سالگي، ميزان بارورشدن او 2 درصد کاهش مي‌يابد. اين ميزان به اندازه يائسگي قابل‌توجه نيست اما در طول زمان قابل‌تامل است زيرا کيفيت اسپرم با گذشت زمان کم مي‌شود. بروز بيماري‌هايي مانند ديابت هم در مردان با توانايي نعوظ آنها ارتباط دارد، بنابراين لازم است به سلامت و آمادگي جسماني خود توجه زيادي داشته باشند.نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد در مقايسه با پدران جوان‌تر، پدران در سنين سالمندي كمتر تحمل فعاليت فيزيكي فرزند خود را دارند و احساس مي‌كنند فرزندشان شلوغ و پرفعاليت است. طبق اين تحقيقات، پدران سالمند کمتر رفتار عاطفي و محبت‌آميز با همسر و فرزند خود دارند.


سن پدر عليه سلامت کودک
آثار سن روي اسپرم تنها در حجم و شکل آنها نيست. مدارکي وجود دارد که نشان مي‌دهد فرزندان پدران مسن بيشتر در معرض خطر ناهنجاري‌هاي ژنتيکي قرار دارند. در سنين بالاتر، احتمال ايجاد موتاسيون در DNA اسپرم بيشتر است. البته اسپرم‌ها هم در مردان جوان و هم در مردان سالمند دچار آسيب مي‌شوند اما فرآيندي به نام «آپوپتوزيس» اسپرم‌هاي ناقص را حذف و از بين مي‌برد اما اين فرآيند با افزايش سن دچار خلل مي‌شود.


سن پدر و نشانگان داون
تحقيقات نشان مي‌دهد افزايش سن مادران احتمال تولد نوزاد مبتلا به نشانگان داون را تا 50 درصد افزايش مي‌‌دهد. طبق نتايج اين مطالعات، ناهنجاري‌هاي مادرزادي مانند سندرم داون و لوسمي يا همان سرطان خون دوران کودکي هم،‌ با سن پدر، ارتباط دارد.


خطر اوتيسم در كودكان
يك مطالعه كه نتايج آن در نشريه «آرشيو روان‌شناسي عمومي» منتشر شده است، نشان مي‌دهد که فرزندان پدران سالمند به‌طور قابل‌توجهي بيشتر در معرض خطر ابتلا به اوتيسم هستند. احتمال ابتلاي كودكاني كه پدران 40 ساله دارند به اوتيسم، 6 بار بيشتر از آنهايي است كه پدرانشان زير 30 سال سن دارند.


بيماري هاي نادر
شيوع برخي اختلالات نادر مانند نشانگان «مارفان» يا «آكوندروپلازي» (يك اختلال ژنتيكي كه روي رشد استخوان تاثير دارد و شايع‌ترين اختلال مرتبط با رشد است)، در کودکان پدران مسن بيشتر است. اين اختلال در هر يک مورد از هر 25 هزار تولد ديده مي‌شود و هم پسر و هم دختر را مبتلا مي‌كند. برخي از اين نقايص به دنبال تغييرات ژني جديد رخ مي‌‌دهند و اواخر عمر قابل‌تشخيص هستند مانند اسكيزوفرني. تحقيقات تازه دانشمندان دانشگاه كلمبيا روي مردان 50 سال به بالا نشان مي‌دهد احتمال اينکه يک پدر در 45 تا 49 سالگي صاحب فرزند مبتلا به اسکيزوفرني شود، از پدري که 25سال يا كمتر دارد، 3 برابر بيشتر است.


كاهش كيفيت اسپرم‌ها
مطالعات محققان نشان مي‌دهد با افزايش سن، DNA دچار تغيير و شانس باروري در مردان کمتر مي‌شود. حتي هرگونه تغيير در DNA و مواد ژنتيكي اسپرم مي‌تواند به كودك منتقل شود. ناهنجاري‌ها در تخمك زنان به‌راحتي قابل?تشخيص است اما گاهي تشخيص چنين تغييراتي در مردان سخت‌تر خواهد بود.


احتمال سقط بيشتر
زناني كه از مردان سالمند باردار مي‌شوند، بيشتر در معرض خطر سقط هستند و خطر سقط با افزايش سن پدر بيشتر مي‌شود. به گفته محققان خطر از دست دادن نوزاد پدران 40 ساله، 60درصد بيشتر است. اين خطر همچنين وقتي، يك مرد بين 35 تا 39 سال سن دارد، نسبت به زماني كه 25 ساله است، 3 بار بيشتر مي‌شود.


زماني طولاني براي بارور شدن
مرداني که سن بالايي دارند، مدت بيشتري طول مي‌كشد تا بتوانند همسرشان را بارور كنند. شانس باردارشدن زناني که همسرشان 5سال يا بيشتر از آنها بزرگ‌تر است، کمتر از زناني است که همسرشان هم‌سن يا اندکي بزرگ‌تر از آنهاست. احتمال باردارشدن در مدت 6 ماه تلاش براي بارداري به ازاي هر سال که سن يک مرد از 24 سال بيشتر مي‌شود، تا 2 درصد کاهش مي‌يابد.


نمره آپگار پايين‌تر نوزادان
نمره آپگار نوزاداني که پدران 40 و 50 ساله دارند، پايين‌تر است. نمره آپگار 5 پارامتر را مي‌سنجد؛ تنفس، ضربان قلب، واکنش‌ها، توان عضلاني و رنگ پوست كه به هر کدام نمره صفر تا 2 داده مي‌شود و بهترين نمره 10 است. آپگار يك‌دقيقه و 5 دقيقه پس از تولد سنجيده مي‌شود.



جعبه متن
منبع: BABYCENTER

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تأثیر مدیریت و محبت پدر در تربیت کودک

نویسنده Zohreh Gholami در تربیت کودکان

0 ارسال
1360 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:35:50 - 09/24/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
کودک تا چه سنی می تواند در اتاق پدر و مادر بخوابد؟

نویسنده Zohreh Gholami در تربیت کودکان

0 ارسال
1411 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:30:48 - 10/02/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
*تبديل آينده به فرصت*

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1889 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:22:05 - 06/21/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
*تفكر فراقالبي ... تبديل آينده به فرصت*

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات مدیریت, Management Articles

0 ارسال
2050 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:17:12 - 06/23/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تاثير غذاها بر کاهش روند پيري

نویسنده Zohreh Gholami در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
1734 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:11:45 - 12/24/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش علوم و تاثير آن بر خلاقيت كودك

نویسنده Zohreh Gholami در روانشناسی کودک

0 ارسال
1457 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 07:49:22 - 09/23/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
انواع ظروف غذايي و تاثير آنها بر كيفيت غذا

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تغذیه, Nutrition Articles

0 ارسال
1618 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:18:49 - 11/23/11
توسط
Zohreh Gholami