چگونه از دندان های مصنوعی مراقبت کنیم ؟

نویسنده Hooman Ghayouri, بعد از ظهر 22:47:37 - 08/15/11

« چند راهکار ساده جهت رفع بوی بد دهان | اورژانس های دندانپزشکی »

0 اعضا و 2 کاربران مهمان درحال دیدن موضوع.

Hooman Ghayouri

چگونه از دندان های مصنوعی مراقبت کنیم ؟

[img]meta4u 012.jpg

دندان مصنوعی که جایگزین دندان های از دست رفته می شود، معمولاً از آکریل یا ترکیبی از آکریل و فلز است. دندان مصنوعی پارسیل جایگزین تعدادی از دندان های از دست رفته (تا زمانی که تمام دندان ها از دست بروند و دندان مصنوعی کامل جایگزین شود) می شود. مانند دندان های طبیعی، دندان مصنوعی نیز می تواند محل تجمع پلاکت ها و ذرات غذایی باشد. خصوصاً زیر دندان مصنوعی محل بسیار مناسبی برای رشد میکروب هاست. به همین دلیل رعایت بهداشت روزانه دهان کاملاً لازم به نظر می رسد.
[/b]

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  بهداشت نامناسب دندان مصنوعی می تواند منجر به تشکیل جرم و بوی بد دهان  شود. در صورت امکان، بهتر است پس از هر بار صرف غذا، دندان مصنوعی را در آورید و آن را بشوئید.

بهداشت دهان و دندان های مصنوعی متحرک یکی از مزایای دندان های مصنوعی متحرک این است که می توان به راحتی آن ها را از دهان خارج کرد و بعد از تمیز کردن سرجای خود قرار داد. بنابراین کسانی که از دندان های مصنوعی متحرک استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که علاوه بر بهداشت دهان و دندان های طبیعی، دندان های مصنوعی را نیز باید به طور مرتب تمیز کنند.

بهداشت پروتزهای مصنوعی متحرک کامل بعد از هر وعده غذایی، دندان های مصنوعی باید از دهان خارج و ابتدا با آب گرم شسته شود و سپس به کمک مسواک کلیه سطوح آن بخصوص سطحی که در تماس با مخاط دهان است، ‌از خرده های مواد غذایی باقی مانده تمیز گردد بهداشت دهان در افراد بی دندان بعد از هر وعده غذایی که دست دندان از دهان خارج می شود، دهان باید بطور کامل با آب گرم یا محلول نمکی رقیق شسته و با یک مسواک نرم لثه ها تمیز شود.

برای تحریک جریان خون داخل بافت لثه و افزایش مقاومت آن می توان لثه ها را ماساژ داد. بدین منظور می توانید انگشت شست و نشانه را روی نواحی مختلف بی دندان بگذارید و فشار دهید. هم چنین می توانید با پشت انگشت شست سقف دهان را ماساژ دهید. این کار را حداقل روزی یک بار انجام دهید. بهداشت دهان و پروتزهای مصنوعی متحرک ناکامل بیمارانی که از پروتزهای متحرک ناکامل استفاده می کنند باید بعد از هر وعده غذایی پروتز را از دهان خارج کنند. ابتدا دندان های طبیعی باقی مانده داخل دهان را به کمک مسواک و نخ دندان تمیز کنند سپس به کمک مسواک یا برس های مخصوص کلیه سطوح پروتز بخصوص داخل قلاب های آن، را به طور کامل تمیز کنند سپس پروتز را داخل دهان قرار دهند. این افراد باید از دو مسواک استفاده کنند، یکی برای تمیز کردن دندان های طبیعی که داخل دهان قرار دارد و یکی هم برای تمیز کردن پروتز. مراقبت از دندان های مصنوعی متحرک در طول شبانه روز دندان های مصنوعی متحرک باید برای مدتی از دهان خارج شود تا مخاط دهان که تحت فشار دندان های مصنوعی هنگام غذاخوردن بوده است، استراحت کند و به وضعیت طبیعی خود بازگردد

برای اغلب بیماران،‌ برداشتن دندان مصنوعی هنگام خواب مطلوب است. هم چنین هنگام حمام کردن می توان دندان های مصنوعی را از دهان خارج کرد و آن ها را داخل آب یا یک محلول تمیزکننده قرار داد توجه داشته باشید که جنس دندان مصنوعی از ماده ای است که در خارج دهان باید حتماً در محیط مرطوب(داخل آب) باشد در غیر این صورت دندان مصنوعی تغییر شکل می دهد.

هنگام حمام کردن می توانید دست دندان مصنوعی را داخل یک محلول تمیز کننده قرار دهید. محلول تمیزکننده را می توان به راحتی در منزل تهیه کرد با اضافه کردن یک قاشق چای خوری سرکه) به یک لیوان آب ولرم محلول تمیزکننده تهیه می شود بعد از خارج کردن دندان مصنوعی از محلول تمیزکننده آن را بطور کامل زیر شیر آب بشویید سپس آن را داخل دهان قرار دهید بهتر است هفته ای یک بار دندان مصنوعی را داخل یک محلول ضدعفونی کننده قرار دهید


از دندان مصنوعی محافظت کنیم

دندان مصنوعی شکننده است بنابر این مراقبت صحیح از آن حائز اهمیت می باشد.لازم است که هر روز دندان مصنوعی را از دهان خارج کرده و مسواک بزنید.بهترین روش شستشو این است که از مسواک های ویژه دندان مصنوعی استفاده کنید.

دندان مصنوعی جایگزینی قابل برداشتن برای دندان های طبیعی و مناسب بافت های مجاور می باشد. جنس دندان مصنوعی از اکریلیک رزین می باشد و بعضی مواقع ترکیبات فلزی دیگری نیز در ساخت آن به کار می رود. دندان مصنوعی جایگزینی کامل برای تمام دندان هاست که اصولا یک ماه بعد از کشیدن تمام دندان های طبیعی قابل استفاده است.

اتفاقات قابل پیش بینی در ورای این تغییر

همان طور که گفته شد یک ماه بعد از تخلیه کلیه های دندان های مصنوعی و پس از التیام کامل جای دندان ها و لثه زمان مناسبی برای استفاده از دندان مصنوعی است. بهترین دندان مصنوعی با انجام معاینات متعدد و قالب گیری و دقت در انتخاب رنگ و سایز دندان ها صورت می گیرد اما فراموش نکنید که حتی کار کردن و عادت به بهترین ساخت دندان مصنوعی نیاز به زمان دارد . اصولا صحبت کردن با وجود این نوع دندان ها چندان مشکل نیست اما جویدن غذا بدون اشکال نخواهد بود به خصوص در روزهای اولیه استفاده از دندان مصنوعی. برای کنار آمدن با این مشکل توصیه می شود که ابتدا از غذاهای نرم شروع کنید و به مدت چند هفته همین رویه را دنبال کنید.


در هنگام شستشو، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

حتماً از مسواک نرم یا مسواک مخصوص دندان مصنوعی استفاده کنید.

از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ به دندان مصنوعی آسیب می رساند.

حتماً هر شب پیش از خواب، دندان مصنوعی تان را درآورید و از قرص های تمیز کننده و ضد عفونی کننده مخصوص این کار استفاده نمایید.

در هنگام شستشو، دندان مصنوعی را محکم در دست بگیرید؛ در غیر این صورت ممکن است دندان مصنوعی از دست شما بیافتد و بشکند.


چه مواقعی باید دندان مصنوعی را در بیاوریم؟

طبیعتاً در روزهای اول، ممکن است در طول روز به دلیل ناراحتی، چندین بار آن را از دهانتان خارج سازید. اما به طور معمول باید به خاطر داشته باشید که حتماً پیش از خواب دندان مصنوعی تان را درآورید. این امر اجازه استراحت به لثه ها می دهد. هم چنین با قرار دادن دندان مصنوعی در محلول متشکل از آب و قرص جوشان تمیز کننده دندان مصنوعی، به بهداشت دهانتان کمک شایانی خواهید کرد. صبح روز بعد، پیش از گذاشتن دندان مصنوعی در دهان، حتماً آن را با آب ولرم بشویید.


شیوه مراقبت از دندان های مصنوعی

استفاده از مسواک و خمیر دندان ساینده و سخت اصلا توصیه نمی شود. برای ضد عفونی کردن دندان مصنوعی از روش جوشاندن آن هرگز استفاده نکنید زیرا ممکن است اسیب فیزیکی و جدی ببیند. و اگر نمی خواهید برای مدتی از آن استفاده کنید در محلول های شوینده مخصوص دندان مصنوعی و یا در آب قرار دهید.

آیا استفاده از دندان مصنوعی شب هنگام نیز لازم است؟

اگر چه ممکن است توصیه شود که حتی در هنگام خواب نیز (به خصوص روزهای اول استفاده و به منظور عادت کردن و هماهنگ شدن با بافت دهان) دندان مصنوعی را خارج نکنید اما محققان معتقدند که خارج کردن دندان مصنوعی به مدت ۸ ساعت در روز فرصت مناسبی است تا بافت لثه استراحت نموده و به کمک زبان و بزاق شستشو یافته و تحریک شود و همین روند باعث حفظ سلامت لثه ها می شود.

آنچه در مورد استفاده از دندان مصنوعی توصیه می شود این است که در فواصل زمانی مناسب به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار به منظور معاینه سلامت دهان و دندان صورت می گیرد . به مرور زمان دهان دچار تغییر شده و ممکن است استخوان زیر دندان مصنوعی تحلیل رود . مراجعه منظم به دندانپزشک و انجام معاینات لازم مانع از بروز مشکلاتی از این دست می شود. زیرا به مرور زمان حتی لازم است که دندان مصنوعی تعویض شود. هیچ گاه سرخود تلاش نکنید تا به دندان مصنوعی عادت کرده و یا آن را با بافت دهان هماهنگ کنید. استفاده از چسب دندان مصنوعی اصلا توصیه نمی شود.


جایگزینی برای دندان مصنوعی

استفاده از دندان مصنوعی تنها راه احیا ساختمان دهان نیست.اصولا کاشت دندان از روش های جدید و جایگزین برای دندان های از دست رفته است.البته هزینه آن سنگین تر است اما هماهنگی با این نوع دندان ها ساده تر است و تفاوت چندانی با دندان طبیعی ندارد.

یکی از مزایای دندانهای مصنوعی متحرک این است که می‌توان براحتی آنها را از دهان خارج کرد و بعد از تمیز کردن سرجای خود قرار داد، بنابراین کسانی که از دندانهای مصنوعی متحرک استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که علاوه بر بهداشت دهان و دندانهای طبیعی، دندانهای مصنوعی را نیز باید بطور مرتب تمیز کنند.


بهداشت پروتزهای مصنوعی متحرک کامل (دست دندان)

بعد از هر وعده غذایی، دندانهای مصنوعی باید از دهان خارج و ابتدا با آب گرم شسته شود و سپس به کمک مسواک کلیه سطوح آن بخصوص سطحی که در تماس با مخاط دهان است، ‌از خرده‌های مواد غذایی باقیمانده تمیز گردد.


بهداشت دهان در افراد بی‌دندان

بعد از هر وعده غذایی که دست دندان از دهان خارج می‌شود، دهان باید بطور کامل با آب گرم یا محلول نمکی رقیق شسته و با یک مسواک نرم لثه‌ها تمیز شود. برای تحریک جریان خون داخل بافت لثه و افزایش مقاومت آن می‌توان لثه‌ها را ماساژ داد. بدین منظور می‌توانید انگشت شست و نشانه را روی نواحی مختلف بی‌دندان بگذارید و فشار دهید. همچنین می‌توانید با پشت انگشت شست سقف دهان را ماساژ دهید. این کار را حداقل روزی یک بار انجام دهید.


بهداشت دهان و پروتزهای مصنوعی متحرک ناکامل

بیمارانی که از پروتزهای متحرک ناکامل استفاده می‌کنند باید بعد از هر وعده غذایی پروتز را از دهان خارج کنند. ابتدا دندانهای طبیعی باقیمانده داخل دهان را به کمک مسواک و نخ دندان تمیز کنند سپس به کمک مسواک یا برس‌های مخصوص کلیه سطوح پروتزبخصوص داخل قلابهای آن را بطور کامل تمیز کنند، سپس پروتز را داخل دهان قرار دهند. این افراد باید از دو مسواک استفاده کنند، یکی برای تمیز کردن دندانهای طبیعی که داخل دهان قرار دارد و یکی هم برای تمیز کردن پروتز.


مراقبت از دندانهای مصنوعی متحرک

در طول شبانه روز دندانهای مصنوعی متحرک باید برای مدتی از دهان خارج شود تا مخاط دهان که تحت فشار دندانهای مصنوعی هنگام غذا خوردن بوده است، استراحت کند و به وضعیت طبیعی خود باز گردد. برای اغلب بیماران ،‌ برداشتن دندان مصنوعی هنگام خواب مطلوب است. همچنین هنگام حمام کردن می‌توان دندانهای مصنوعی را از دهان خارج کرد و آنها را داخل آب یا یک محلول تمیزکننده قرار داد.

توجه داشته باشید که جنس دندان مصنوعی از ماده‌ای است که در خارج دهان باید حتماً در محیط مرطوب (داخل آب) باشد در غیر این صورت دندان مصنوعی تغییر شکل می‌دهد. هنگام حمام کردن می‌توانید دست دندان مصنوعی را داخل یک محلول تمیز کننده قرار دهید. محلول تمیزکننده را می‌توان براحتی در منزل تهیه کرد. با اضافه کردن یک قاشق چایخوری سرکه یا محلول سفیدکننده خانگی (وایتکس) به یک لیوان آب ولرم محلول تمیزکننده تهیه می‌شود. بعد از خارج کردن دندان مصنوعی از محلول تمیزکننده آن را بطور کامل زیرشیر آب بشویید سپس آن را داخل دهان قرار دهید.

بهتر است هفته‌ای یک بار دندان مصنوعی را داخل یک محلول ضدعفونی کننده قرار دهید. برای ضدعفونی کردن می توان از محلولهای سفیدکننده خانگی استفاده کرد. دست دندان مصنوعی را به مدت ۵ دقیقه داخل محلول سفیدکننده غوطه ور کنید سپس آن را بطور کامل با آب بشویید و داخل دهان قرار دهید. دقت کنید که دندان مصنوعی بیش از ۵ دقیقه داخل این محلول نباشد زیرا رنگ آن تغییر می‌کند.

دندان مصنوعی - دندانهای مصنوعی - دندان مصنوعی خوب - مراقبت از دندان مصنوعی - نگهداری دندان مصنوعی - تمیزی دندان مصنوعی - تمیز کردن دندان مصنوعی - نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی - نحوه تمیزی دندان مصنوعی

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مراقبت از دندان های شیری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات دندان پزشکی

0 ارسال
1402 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:51:01 - 06/29/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه از بروز عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی پیشگیری کنیم

نویسنده Mandana در اخبار مامایی

0 ارسال
1672 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:54:07 - 07/29/11
توسط
Mandana
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
با دندان هاي ضربه ديده کودکان چه کنیم؟

نویسنده Zohreh Gholami در پزشکی کودکان

0 ارسال
1424 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 07:08:18 - 09/21/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه پهلوها را آب کنیم؟

نویسنده guld118 در فیتنس - بدنسازی

0 ارسال
910 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:52:12 - 12/14/17
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه کفش طوسی را ست کنیم؟

نویسنده BMtips در مد و لباس

0 ارسال
1365 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:12:08 - 07/15/21
توسط
BMtips
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه با اضطراب مقابله کنیم؟

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1540 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:20:45 - 09/17/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
چگونه با دستـگاه گلوکومـتـر کار کنیم؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پزشکی

0 ارسال
2095 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:58:37 - 08/17/11
توسط
Zohreh Gholami