آموزش ftp و نحوه ای کار کردن ftp

نویسنده Amir Shahbazzadeh, بعد از ظهر 17:02:38 - 06/28/11

« بكارگيري فناوري اطلاعات (IT) در متدلوژي شش سيگما | چگونه یک دامنه را بر روی یک وبلاگ تنظیم کنیم؟ »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Amir Shahbazzadeh

FTP مخفف File Transfer Protocol است. FTP هم نام یک سری از برنامه هاست است و هم روشی برای انتقال اطلاعات بین کامپیوتر هاست. Anonymous FTP قابلیتی است که در نرم افزارهای FTP وجود دارد و به استفاده کننده این اجازه را می دهد تا فایلها را از هزاران کامپیوتر Host (اجاره دهنده فضای وب سایت) روی اینترنت به کامپیوتر شخصی خود انتقال دهند. سایتهای FTP شامل کتابها، مقالات، نرم افزار، بازیهای کامپیوتری، عکس، موزیک، فیلم و ... می باشند.


FTP چيست و چگونه فايل هايم را توسط آن در سايت کپی نمايم؟

جواب

برای  کار با اف تی پی به شرح ذيل بايد عمل نمائيد.

ابتدا پنجره my کامپيوتر ويندوز خود را باز نمائيد . سپس در قسمت آدرس آن به اين صورت تايپ نمائيد :

ftp:// name site

مثلا نام سايت شما iran.com است ، پس آدرس (اف تی پی) شما به اين صورت ميشود : ftp:// iran.com


حالا يک تصوير چراغ قوه مانند در صفحه شما ظاهر شده و شروع به جستجو ميکند . پس از لحضاتی پنجره ای باز شده که از شما رمز عبور و نام کاربری ( UserName  - Password ) سايت را ميخواهد که شما بايد آنرا در قسمتهای مربوطه وارد نمائيد . در پائين همين پنجره کادری وجود دارد که شما ميتوانيد با فعال کردن آن نام کاربری و رمز خود را در کامپيوتر ذخيره کرده و در دفعات بعدی بدون سئوال نام کاربری و رمز وارد اف تی پی شويد . البته دقت نمائيد در صورتي اين قسمت را تيک بزنيد که کس ديگری از کامپيوتر شما استفاده نکرده و وارد قسمت مديريت فايل های سايت شما (FTP) نميشود . اين ذخيره سازی رمز عبور فقط روی همان کامپيوتر عمل مينمايد و در کامپيوترهای ديگر ذخيره نشده و مشکلی برای شما ايجاد نميکند.

شما مي بايست فايلهای خود را در پوشه (httpdocs) کپی نموده و حتما اسم فايلی که به عنوان صفحه اول قرار ميگيرد را index يا Default بگذاريد حالا شما بايد فايلهای خود را از روی کامپيوتر انتخاب کرده و از آن يک کپی (Copy) گرفته و در صفحه ( اف تی پی ) (Past) کنيد . به همين راحتی

در صورتيکه خواستيد فايلي را که قبلا در سايت کپی کرده ايد تغيير دهيد فايل تغيير داده شده را مجددا از روی کامپيوتر کپی گرفته و در اف تی پی Past نمائيد در اين حالت از شما تائيديه جابجائی فايل قديمي با فايل جديد سئوال ميشود که بايد کليد YES  را بزنيد

هرگز  پوشه های زير را که در ( اف تی پی ) شما قرار دارد پاک نکنيد :

anon_ftp  ,  cgi-bin  ,  error_docs  ,  private ,  statistic  ,  subdomains  ,  vault_scripts  ,  web_users  ,  httpdocs

هرگز ، هرگز ، هرگز از کافی نت ها و کامپيوتر های عمومی به قسمتهای مديريتی سايت خود مانند کنترل پنل و (اف تی پی) وارد نشويد . زيرا در بسياری از اين کامپيوتر ها نرم افزارهای جاسوسی نصب شده و به راحتی رمز عبور سايت شما به سرقت ميرود . دقت نمائيد ديگر شما يک مدير سايت هستيد و بايد مسائل امنيتی اينترنت را رعايت کنيد و گرنه هک شدن وب سايت شما کار بسيار آسانی خواهد شد . حتما يک آنتی ويروس و فايروال خوب و به روز شده نيز بر روی سيستم خود نصب نموده و فايل و ايميل های مشکوک ( و وسوسه انگيز ) را هرگز باز نکنيد و هرگز از افراد غريبه و يا جديد فايل يا برنامه ای دريافت نکنيد مخصوصا در اتاقهای چت و به ويژه به قصد گرفتن عکس طرف مقابل!!

Amir Shahbazzadeh

نرم افزارهای FTP:

نرم افزراهای زیادی برای کار با FTP وجود دارند که بسیاری از آنها را می توانید به صورت رایگان یا نسخه آزمایشی از اینترنت دانلود کنید. البته در بعضی نرم افزراهای طراحی وب نظیر Dreamweaver هم امکان کار با FTP تعبیه شده است. در این قسمت به معرفی برخی از این نرم افزارها می پردازیم.
Internet Explorer

بسیاری از افراد اینترنت اکسپلورر را به عنوان نرم افزاری که قابلیت کار با FTP را داشته باشد نمیشناسند اما این قابلیت در نسخه های اخیر این مرورگر تعبیه شده است. اینترنت اکسپلورر ساده ترین راه برای شروع کار با FTP است چون احتیاج به دانلود و نصب نرم افزار جدید ندارید اما در صورتی که میخواهید به صورت دائمی و حرفه ای از FTP استفاده کنید ممکن است کار با این مرورگر به مرور زمان برای شما خسته کننده شود.
FileZilla

این نرم افزار توسط تعداد زیادی از طراحان و صاحبان سایتهای اینترنتی مورد استفاد قرار میگیرد. شما میتوانید با مراجعه با آدرس filezilla.sourceforge.net این نرم افزار را به صورت رایگان دانلود کنید یا اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آورید.
Nvu

این برنامه یک یک نرم افزار رایگان برای طراحی و ویرایش صفحات وب است که قابلیت کار با FTP هم در آن تعبیه شده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نرم افزار می توانید به وب سایت آن با آدرس nvu.com مراجعه کنید.
CuteFTP

این نرم افزار مشخصاً برای کار با FTP طراحی شده است و امکانات در خور توجهی در اختیار کاربران خود قرار می دهد. می توانید برای دانلود نسخه آزمایشی این نرم افزار به سایت رسمی آن با آدرس cuteftp.com مراجعه کنید. این نرم افزار با توجه به حجم مناسب (حدود 6 مگابایت برای نسخه 7 آن) و امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار میدهد گزینه مناسبی برای کار با FTP است.
WS_FTP

این نرم افزار هم از طرفداران زیادی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود نسخه آزمایشی آن می توانید به وب سایت نرم افزار با آدرس ipswitch.com مراجعه کنید.
Dreamweaver

امکانات این برنامه بسیار فراتر از یک نرم افزار FTP ساده است. این برنامه جهت طراحی وب در سطح حرفه ای ارائه شده است و علاوه بر HTML و CSS که در طراحی صفحات استاتیک استفاده می شوند از زبانهای برنامه نویسی داینامیک از جمله PHP و ASP هم پشتیبانی میکند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نرم افزر میتوانید به آدرس adobe.com/products/dreamweaver مراجعه کنید.
در صورتی که تمایل دارید از این نرم افزار استفاده کنید من توصیه میکنم Adobe Dreamweaver CS3 نسخه ME را که برای زبانهای رایج در خاور میانه طراحی شده است انتخاب کنید.

Amir Shahbazzadeh

این هم یک دستور خاص
Start > Run > cmd
ftp > open >



پس از آنكه وب سایت خود را طراحی كردید لـازمـ است كه آنرا در شبكه اینترنت قرار دهید تا وب سایت شما بروز شود. برای آنكه بتوانید فایل‌ها و پوشه‌ها را در وب سایت خود قرار دهید باید از پروتكل FTP استفاده كنید. حتما بارها تجربه وبگردی داشته‌اید. اگر دقت كرده باشید آدرس اكثر وب سایت‌ها با حروف HTTP شروع میشود. HTTP پروتكل استاندارد اینترنت است و برای دریافت اطلـاعات از شبكه اینترنت بكار میرود. وقتی كاربری به وب سایت شما مراجعه میكند این پروتكل به وی اجازه میدهد تا به اطلـاعات موجود در وب سایت شما دسترسی پیدا كند و آن را دریافت نماید.
اما برای ارسال فایل به شبكه، پروتكل دیگری تعریف شده كه همان پروتكل FTP یا File Transfer Protocol میباشد. برای استفاده از این پروتكل مراحل زیر را دنبال كنید:
الف)مرورگر ویندوز Windows Explorer یا هر مرورگر دیگر را باز كرده و در نوار آدرس آن، آدرس بخش مدیریت وب سایت خود را كه به شما داده شده است و با حروف FTP شروع میشود وارد نمایید و كلید Enter را بزنید:

یا localhost

ب)پس از این كار دو حالت رخ میدهد. یا پنجره‌ای ظاهر شده و از شما نامـ كاربری و كلمه عبور را میخواهد كه در این صورت مستقیما به قسمت (پ) بروید و مراحل را از آنجا دنبال كنید و یا آنكه پیغامـ خطایی مطابق شكل زیر ظاهر میشود:



در این صورت دكمه Ok را كلیك كرده و روی صفحه سفید پنجره كلیك راست نموده و گزینه Login As... را انتخاب كنید:


پ)حال پنجره‌ی Log On As ظاهر میشود كه در آن از شما نامـ كاربری Username و كلمه عبور Password خواسته میشود. در این قسمت نامـ كاربری و كلمه عبور كه به شما داده شده است را وارد كرده و كلید Enter را فشار دهید:

یا localhost
ت)چنانچه اطلـاعات را درست وارد كرده باشید وارد قسمت مدیریت FTP وب سایت خود خواهید شد (شكل پایین صفحه). كار كردن با این قسمت بسیار راحت و مانند آن است كه شما وارد یكی از درایوهای رایانه خود شده باشید. عملیات Copy، Cut، Paste، Rename در اینجا نیز كاربرد دارند و شما به راحتی میتوانید فایل‌ها و پوشه‌ها را به این قسمت انتقال دهید تا وب سایت شما بروز گردد.

نکته:برای استفاده از پروتكل FTP همانند پروتكل HTTP، رایانه شما باید به اینترنت متصل باشد.


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مدیریت FTP با FileZilla

نویسنده Hooman Ghayouri در نرم افزار اینترنت, Internet

3 ارسال
2828 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:10:56 - 06/02/14
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
انتقال مستقیم فایل و اطلاعات با نرم افزار Home Ftp Server 1.13.1.169

نویسنده Amir Shahbazzadeh در نرم افزار اینترنت, Internet

0 ارسال
1455 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 21:06:21 - 12/26/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
افزونه FireFTP | انتقال فایلها از طریق پروتکل ftp از طریق مرورگر فایرفاکس

نویسنده Hooman Ghayouri در مرورگر فاير فاكس, Firefox Browser

1 ارسال
1587 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:34:26 - 08/15/13
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش تصویری فعال کردن فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر اپرا, Opera Browser

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مرورگر اپرا, Opera Browser

0 ارسال
5053 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:27:45 - 04/11/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش تصویری فعال کردن فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر Internet Explorer

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مرورگر اينترنت اكسپلورر, Internet Explorer Browser

0 ارسال
5732 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:17:38 - 04/11/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
نحوه پاک کردن Run Command History در ویندوز 11

نویسنده متا در نکات آموزشی

0 ارسال
596 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:45:41 - 03/03/22
توسط
متا
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش تصویری نحوه قراردان عکس در ارسالهای انجمن های پیشگامان متا

نویسنده Hooman Ghayouri در آموزش جهت فعالیت بهتر در انجمن های پیشگامان متا

0 ارسال
2173 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:18:20 - 08/24/11
توسط
Hooman Ghayouri