دولت الکترونیک, E-government

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 06:58:39 - 11/25/11

« شبکه هيبريدي و ساخت رايانه‌هاي کوانتومي | هکرها چگونه رمزهاي اينترنتي شما را تشخیص می دهند؟ »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

دولت الکترونیک, E-government


مقدمه
در جهان امروز هیچ تجارت و خدماتی بدونه نوآوری و خلاقیت نمیتواند پیشرفت کند،چرا که نیازهای بشر در طول تاریخ هرروز در حال تغییر بوده و نیازهای کنونی با نیازهای 20 سال قبل یا 20 سال بعد کاملاً متفاوت است. لذا نیاز به اطلاعات و ارتباطات زندگی اجتماعی و مجازی، نیاز به پذیرش ریسک بیشتر، تصمیم گیری آگاهانه و ارتقای علمی از جمله نیازهای انسان دراین زمان بوده و مفهومی چون دولت الکترونیک ([wiki]E-government[/wiki])  بیش از پیش اهمیت یافته است.



برخی اصطلاحات در دولت الکترونیک
مشتری ( Customer )
استفاده کننده از سرویس های دولتی را مشتری می گویند، مانند بازنشستگانی که حقوق بازنشستگی می گیرند و یا افرادی که برای معالجه به کلینیک های دولتی مراجعه می کنند.

شهروند ( Citizen )
فردی با حقوق و مسئولیت های تعریف شده و معین در جامعه.
این حقوق شامل حق رأی، حق اظهار نظر آزاد و... میباشد. افرادی که در انتخابات شرکت کرده و رأی می دهند و یا اشخاصی که در یک تجمع سیاسی سخنرانی میکنند، مشتریان دولت نیستند، بلکه شهروندانی هستند که در فعالیت های جامعه شرکت می کنند.

بنگاه ( Business )
شرکت های تجاری و خصوصی بوده که از یک سو با دولت و سازمان های دولتی و از سوی دیگر با مصرف کنندگان ( consumers ) یا  مشتریان در ارتباط هستند، همچنین برخی شرکت ها به عنوان پیمانکار با دولت در تعامل هستند.



تعریف E-government
اصولاً تعریف واحدی درباره ی دولت الکترونیک وجود ندارد.
بکارگیری و گسترش دولت الکترونیک غالباً در جهت انجام تغییرات در فرایندهای دولتی نظیر تمرکز زدایی، بهبود کارایی و اثر بخشی است، که امروزه به استفاده از ICT به منظور بهبود کارایی و اثر بخشی و شفافیت اطلاعات بین دولت و سازمان های تابع آن و بین دولت و شهروندان ( Citizens ) و بین دولت و بخش خصوصی، دولت الکترونیک اطلاق میشود.



چند تعریف از دولت الکترونیک
1- دولت الکترونیک عبارت است از گسترش دموکراسی، ارتقای شأن و منزلت انسان حمایت از توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مردم.

2- دولت الکترونیک استفاده آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم و شبانه روزی به مشتری customer

3- استفاده دولت و سایر سازمان های دولتی از فناوری اطلاعات به منظور ایجاد تحول در رابطه با شهروندان و سایر مواردی که با دولت در حال تعامل هستند.



برخی از اهداف دولت الکترونیک
به طور کلی می توان گفت که هدف دولت الکترونیک ارائه خدمات بهتر با هزینه ی کمتر و اثر بخشی بیشتر است.
1- ایجاد محیط تجاری بهترکه با استفاده از ict یک محیط تجاری جذاب ایجاد شده و باعث جذب سرمایه گزاران میشود.
2- مشتری بر خط ( online )، این امر از طریق ارائه موثر خدمات عمومی به شهروندان حاصل میشود که باید با پاسخ سریع دولت انجام گیرد.



مراحل پیشنهادی سازمان ملل برای پیاده سازی دولت الکترونیک
مرحله اول پیدایش:
در این مرحله ارتباطات یک طرفه است و ابزارهای دوطرفه مانند پست الکترونیک و فرم های الکترونیکی وجود ندارد مانند تله تکست

مرحله دوم ارتقاء:
در سایت ها اطلاعات در یک محدوده زمانی خاص بروز شده و بر اساس نیاز کاربران طبقه بندی می شوند.
سایت ها خدمات پست الکترونیکی و فرم های الکترونیکی ارائه می دهند.

مرحله سوم تعامل:
اطلاعات کاملا در سایت بر اساس نیاز کاربران سازماندهی  می شود، رعایت مسائل امنیتی در سایت ها  و ایجاد موتور های جستجوی قوی بر روی سایت ها

مرحله چهارم تراکنش:
وب سایت ها خدمات گوناگون مانند خرید، پرداخت وجه و ... انجام می دهند وب سایت ها از پویایی و ساختار مناسبی برخوردارند.

مرحله پنجم یکپارچگی:
این مرحله که هدف نهایی کشور ها در زمینه دولت الکترونیک است، شهروندان تنها با مراجعه به یک سایت درگاهی (Portal) به تمام اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی خواهند داشت.


سازمان ملل متحد در گزارشی که در سال ۲۰10 میلادی منتشر کرد اعلام کرد که با توجه به مراحل پیاده سازی دولت الکترونیک و شاخصه هایی که خود در نظر داشته از ۱6۹ کشور که دارای وب سایت دولت الکترونیک هستند ۳۲ کشور در مرحله پیدایش، ۶2 کشور در مرحله ارتقاء، ۵۵ کشور در مرحله تعامل و ۱۷ کشور در مرحله تراکنش و سه کشور از کشور های جهان به مرحله یکپارچگی دست یافته اند.

1.png


تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده دولت الکترونیک

هرچند که اغلب تصور می‌شود که دولت الکترونیک به معنای دولت آنلاین یا دولت بر مبنای اینترنت است اما در حقیقت دولت الکترونیک می‌تواند بر‌اساس تکنولوژی‌های غیر‌وابسته به اینترنت نیز قرار داشته باشد. امروزه پیشرفت تکنولوژی امکانات ارتباطی بسیار زیادی را در اختیار دولت الکترونیک قرار داده که می‌تواند از آنها برای رسیدن به اهداف خویش استفاده کند.

برای مثال تلفن‌، فاکس و پیام‌های اس.‌ام.‌اس. جزو ابزارهای تکنولوژیکی متداولی هستند که امروزه تقریبا در دسترس اکثر شهروندان قرار دارند و دولت الکترونیک می‌تواند از آنها استفاده کند. علاوه بر اینها دولت‌ها می‌توانند از تکنولوژی‌هایی زیر استفاده کند.
منشی‌های دیجیتالی شخصی (PDA – Personal Digital Assistant)‌
پیام‌های MMS - Multimedia Message Service
تکنولوژی‌های نسل سوم (G3 ، (WIMAX
بلوتوث (Bluetooth)



[color=#black]تحویل خدمات به شیوه الکترونیک, مقاله, مقاله های دانشگاهی, تراکنش, تمرکز زدایی, تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده دولت الکترونیک, تکنولوژی‌های نسل سوم, دولتی الکترونیک, سازمان ملل متحد, شهر الکترونیک, شهروند الکترونیک, مقاله های علمی, مقاله و پایان نامه, مجازی شدن سازمان ها, مزایای دولت الکترونیک برای شهروندان, منشی‌های دیجیتالی شخصی, پایان نامه, کاهش تخلفات اداری در دولت, کاهش هزینه های بخش خصوصی و دولت, پیشگامان متا, meta4u.com[/color]

Zohreh Gholami

#1
ادامه

تحویل خدمات به شیوه الکترونیک
تحویل الکترونیکی خدمات به معنای ارائه خدمات دولتی از طریق اینترنت و یا با استفاده از سایر امکانات الکترونیکی است. هرشهروندی‌، تابع هر کشور و متعلق به هر ملتی که باشد‌، به هر حال نیازمند آن است که با نوعی از مقامات حکومتی تعامل و ارتباط داشته باشد. این تعامل برخی اوقات داوطلبانه است مثل شرکت در برخی برنامه‌های اجتماعی و برخی اوقات اجباری است برای مثال شهروندی که قصد رانندگی در جاده‌های کشورش را دارد باید از یکی از مقامات حکومتی کشورش گواهینامه یا تصدیق رانندگی دریافت نماید.

ارتباط دولت با شهروندان خود دارای پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خود است. برای مثال دولت باید در آن واحد علاوه بر امکان برقراری ارتباط با یک فرد عادی‌، امکان برقراری ارتباط با یک فرد معلول و یک فرد بی‌سواد را نیز داشته باشد. اما ارتباطات دولت تنها به ارتباط با شهروندان محدود نمی‌شود. بنگاه‌ها و سایر موسسات و سازمان‌ها مثلا دانشگاه‌ها نیز نیازمند ارتباط مداوم با دولت هستند. علاوه بر این بخش‌های مختلف دولت نیز برای انجام وظایف خود نیازمند به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. به این ترتیب یکی از مهم‌ترین وظایف هر دولتی تحویل خدمات عمومی به شهروندان‌، بنگاه‌های اقتصادی و سایر سازمان‌ها و موسسات موجود در جامعه است.



مزایای دولت الکترونیک برای شهروندان
- افزایش کمیت و کیفیت خدمات دولتی
- افزایش مجازی ساعت کاری موسسات دولتی به صورت ۲۴ ساعته
- ایجاد فرصت های برابر برای همه در جهت استفاده از خدمات دولتی
- تمرکز بیشتر خدمات دولتی بر نیاز های شهروندان و ارائه خدمات با توجه به نیازهای گروه های خاص (مانند معلولین)



مزایای دولت الکترونیک برای دولت
تسهیل روابط تجاری و اداری بخش خصوصی با دولت
کاهش هزینه های بخش خصوصی و دولت
کاهش حجم بدنه دولت
کاهش تخلفات اداری در دولت
اداره موثر تر حکومت
2.png



یکی از زیر مجموعه های دولت الکترونیک، شهر الکترونیک است

شهری است كه اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس های دولتــی  سازما نهــای بخــش خصوصــــی به  صورت برخط (online) و به صورت شبانه روزی و در هفت روزهفتـه باكیفیــت وضریــب ایمنی بالا وبا بهره گیری ازابزارفناوری  اطلاعـات و ارتباطــات  (ICT)  و كاربردهای آن انجــام می شود.



برترین شهرهای الکترونیکی جهان
سئول
سنگاپور
توکیو
هنگ کنگ
استکهلم
سان فرانسیسکو
نیویورک



اهم سرویس های الکترونیکی ارائه شده توسط دولت الکترونیکی
Ask city
یک مرکز ارتباطی منحصر بفرد که وسیله ارتباطش با هر یک از واحدهای دولتی را در شهر فراهم می آورد. یک سرویس 24 ساعته  می باشد که از هرکانال موجود (ایمیل- تلفن، فاکس، و یا حتی چت) مشتری را به بخش مورد نظر متصل می کند.

M city     
این سرویس در 2 قسمت Pull Service و Push Service ارائه  می شود.

Push service     
این سرویس به بخشهای دولتی این امکان را می دهد تا یک SMS یا حجمی از SMS را به لیست آماده شده مشتریان خود از طریق اینترفیس وب ارسال کنند.

Pull service
این امکان را به مشتریان می دهد که اطلاعات مورد نیاز را از واحدهای دولتی از طریق SMS دریافت نمایند. این SMS با یک کلمه کلیدی (keyword) به شماره  خاصی ارسال می شود و سپس مشتری پاسخ را دریافت می کند.

city.ae
پورتال دسترسی به کلیه سرویس ها و خدمات شهری است که همه شهروندان، بازرگانان و ساکنان شهر را در بر می گیرد.

eJob
یک بستر مشترک عمومی برای مکانیزه کردن پروسه های استخدامی بومی و غیر بومی جویای کار که از یک Database مشترک برای کلیه واحدهای دولتی بهره می گیرد و جویندگان کار قادر خواهند بود رزومه های کاری خود را بصورت  مستقیم به اینجا ارائه دهند.



موانع و مشکلات
عدم حمایت مدیران ارشد سازمان ها و ناتوانی در مرز بندی اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه، نحوه ارائه کلیه اطلاعات مورد نیاز مشتریان، مواجه شدن با افرادی که با کامپیوتر آشنا نیستند و...



معایب مجازی شدن (الکترونیکی)سازمان ها:
تماس رودرو و چهره به چهره از بين مي رود و كاركنان از نظر اجتماعی و روابط اجتماعي منزوی می‌شوند.
از آنجا که نحوه مرز بندی در زندگی نامعلوم می گردد امکان افزایش استرس وجود دارد.




تحویل خدمات به شیوه الکترونیک, مقاله, مقاله های دانشگاهی, تراکنش, تمرکز زدایی, تکنولوژی‌های مختلف مورد استفاده دولت الکترونیک, تکنولوژی‌های نسل سوم, دولتی الکترونیک, سازمان ملل متحد, شهر الکترونیک, شهروند الکترونیک, مقاله های علمی, مقاله و پایان نامه, مجازی شدن سازمان ها, مزایای دولت الکترونیک برای شهروندان, منشی‌های دیجیتالی شخصی, پایان نامه, کاهش تخلفات اداری در دولت, کاهش هزینه های بخش خصوصی و دولت, پیشگامان متا, meta4u.com

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
معماری و الکترونیک

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات معماری, Architecture Articles

0 ارسال
1725 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:13:05 - 09/05/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
دانلود آیکون برق و الکترونیک

نویسنده متا در آیکون, Icon

0 ارسال
1810 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:09:34 - 04/26/17
توسط
متا
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
آیا پست الکترونیک (Email) شما خصوصی است؟ خیر!!

نویسنده Zohreh Gholami در شبکه و امنیت شبکه, Network

0 ارسال
1905 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:13:18 - 07/30/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
دولت در جهاد اقتصادی مردود شد...

نویسنده Amir Shahbazzadeh در اجتماعی

0 ارسال
1519 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:13:09 - 10/08/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مقاله ای مفید درباره سازهای الکترونیک ابتدایی و پیدایش موسیقی الکترو آکوستیک

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هنر, Art Articles

0 ارسال
1478 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:21:13 - 07/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اهداف و برنامه های دولت آینده در انتخابات 96

نویسنده guld118 در سیاسی

0 ارسال
972 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 01:50:53 - 03/21/17
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
كارت هوشمند دروازه ورود به دولت الكترونيك است

نویسنده Zohreh Gholami در فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)

0 ارسال
1761 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:12:15 - 06/19/11
توسط
Zohreh Gholami