فوتونيك

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 10:35:02 - 07/19/11

« توليد برق پاك با استفاده از انرژی باد و آفتاب | ساختمان و اساس کار ژنراتورها »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

فوتونيك

4.jpg

پايه و اساس رشته فوتونيك بر روي دو مبحث الكترونيك و فتونيك بر مي گردد و به استفاده مدارات فوتوني (مداراتي كه به جاي الكترون از فوتون استفاده مي شود) در وسايل الكترونيكي مانند رادارها، فيبرهاي نوري و ... توجه دارد. فوتونيك در ايران رشته تقريبا نوپايي است.

در اين علم آنچه نقش اساسي را بر عهده دارد بر هم كنش نور (فوتون) و ماده است در حالي كه در علم الكترونيك نقش اصلي بر عهده ي برهم كنش الكترون و ماده است. لذا با توجه به اينكه فوتون از نظر بر هم كنش با ماده هزاران برتري نسبت به برهم كنش الكترون با ماده دارد هر روزه شاهد نشانه هاي اين برتري در عرصه ي فناوري هاي نوين هستيم، به طوري كه با رونق علم فوتونيك در اوايل دهه ي ۱۹۸۰، رفته رفته سهم علم الكترونيك در فناوري و زندگي ما كاهش مي يابد. ليزر، فيبر نوري، نيمه هاديها و نانو فوتونيك از جمله مباحث مطرح در اين رشته است.

از جمله موضوعات مطرح در اين رشته مي توان به موارد زير اشاره كرد:
- ساخت، توسعه و مطالعات بر روي ليزرهاي مختلف با طول موج و توان هاي متفاوت
- به كارگيري ليزرهاي ساخته شده و خريداري شده در طرح هاي مختلف.
- مطالعه و توسعه پايه اي در اپتيك كوانتومي مطالعه و توسعه فيزيك نيمه هادي در جهت مطالعه انواع ليزرهاي نيمه هادي و ساخت آنها
- مطالعه بر روي آشكار سازهاي نيمه هادي
- مطالعه و ساخت فيبرنوري و بررسي كاربردهاي فيبر در جهت رفع مشكلات مخابراتي كشور
- مطالعه و پژوهش در زمينه نانوفوتونيك به منظور رسيدن به تكنولوژي قطعات ديجيتالي فوتوني و نهايتاً پردازنده هاي فوتونيكي

دروس امتحاني آزمون كارشناسي ارشد اين رشته زبان عمومي و تخصصي، الكترومغناطيس، مكانيك كوانتومي، الكترونيك و فيزيك مدرن هر يك با ضريب 1 مي باشد. داوطلبان اين رشته بيشتر داراي مدرك كارشناسي فيزيك و بعضاً از رشته برق مي باشند. نكته جالب توجه در آزمون اين رشته، درصد پايين رتبه هاي برتر اين رشته در درس الكترونيك است كه بايد مورد توجه علاقه مندان اين رشته قرار گيرد زيرا همان طور كه مي دانيد نمرات بالا در دروسي كه ديگران نمره پاييني دارند تاثير زيادي در افزايش نمره كل دارد.

دانشگاه آزاد اسلامي تاكنون در اين رشته پذيرش نداشته است و پذيرش دانشگاه هاي دولتي نيز به اين شرح است: دانشگاههاي شهيد بهشتي (20 نفر)، كرمان(3نفر)، علم و صنعت(6نفر)، گيلان(7نفر)، سمنان(5نفر) و مركز علوم و تكنولوژي كرمان (6 نفر). از اين تعداد 36 نفر در دوره هاي روزانه و 11 نفر نيز به صورت شبانه پذيرش مي شوند.

جعبه متن
منبع: دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp