نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه

نویسنده Hooman Ghayouri, قبل از ظهر 11:53:57 - 07/01/11

« چگونه می توان شخصیت افراد را از روی طرز خوابیدن آن ها حدس زد؟ | کاربرد شمع - ستون لوله ای در بهسازی لرزه ای ساختمان ها »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Hooman Ghayouri

نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه

مقدار بار بستگی به نوع آسانسور انتخابی دارد. برای بدست آوردن وزن آسانسور با توجه به ظرفیت آن بایستی به جدول شماره 1 پیوست 2 مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ( آسانسور ها و پله برقی ) مراجعه نمایید. بر اساس بندی در همین آیین نامه بایستی کلیه نیروی های وارده به سازه بر اثر آسانسور برای لحاظ نمودن ضربه های دینامیکی 100% افزایش یابد.  البته این بار نسبت به بقیه بارهای وارد بر سازه زیاد نیست. میزان بار زنده برابر 400 و میزان بار مرده توسط مشخصات فنی شرکت سازنده مشخص میشود که میتوان بصورت عمومی برای ساختمانهای 5 طبقه 800 تا 1000 کیلو در نظر گرفت و این بارها به نبشی ها و از آنجا به چاله آسانسور انتقال پیدا میکنند و در نهایت بار آسانسور را باید تنها به صورت 4 بار متمرکز به ستون های دور باکس آسانسور (نبشی ها) در طبقه آخر (خرپشته) اعمال نمود.

نحوه انتقال بار آسانسور:

در عمل نیروی آسانسور بین تیر هایی که در اطراف داکت قرار داده می شوند و شاستی آسانسور هم به این تیر ها متصل می گردد منتقل می گردد اما از لحاظ فنی در اطاقک آسانسور تکیه گاه هایی که در اطراف حفره آسانسور قرار دارند و نیروی وزن اطاقک به این تکیه گاه ها وارد می شود نیروی کلی را تحمل می نمایند  آسانسورهای معمولی از چهار عدد نبشی برای دور باکس آسانسور استفاده میشود. این نبشی ها در تراز طبقات به تیرهای سقف مهار میگردند.

اتصال آسانسور به سازه:

سازه آسانسور تنها از یک وجه به سازه اصلی متصل است. برای طراحی اتصالات آسانسور جدولی داریم که به عنوان مثال بیان میکند که اگر ظرفیت آسانسور ما 6 یا 8 نفره است از چه نبشی، از چه ریل راهنمایی، از چه براکتی و ... استفاده کنیم.
در مورد نحوه اتصال، بصورت عمومی در ساختمانهای بتنی با قرار دادن plate توی تیر یا هر جایی که قابلیت اتصال دارد بوسیله شاخک هایی نبشی های آسانسور را به آنها جوش میکنند. نبشی فقط نقش ريل دارد و باربر نيست. سازه آسانسور به  مهاربند نياز ندارد يك ديافراگم داريم با باری محوری كه توسط كابل تحمل ميشود و به تیر های دور باکس واقع در خرپشته منتقل میشود.

معمولا از مدل سازی اثر آسانسور در etabs صرف نظر میشود. چون سازه آسانسور کاملا جدا از سازه می باشد بهتر است فونداسیون آن نیز بصورت جداگانه طراحی شود. چاله آسانسور باید در تمامی موارد تعبیه گردد و در طراحی پی باید محل چاله آسانسور در نظر گرفته شود.

نحوه مدل کردن چاله آسانسور در SAFE :
چاله آسانسور در نرم افزار Safe تنها یه صورت یک بازشو تعریف شده و با توجه به سادگی طراحی دستی آن امکان پذیر است. همچنین در پی های گسترده با تنظیمات در بخش Detailing می توان آرماتورهای گوشه های بازشو را مطابق آیین نامه بدست آورد .چون نرم افزار SAFE قادر به طراحی در حالتی که در پی اختلاف تراز وجود دارد، نیست و سطح را در یک تراز در نظر می گیرد... شاید بهترین راه طراحی دستی چاله آسانسور باشد، ولی چون چاله آسانسور ابعاد کوچکی دارد می توان عملکرد آن را با پی یکنواخت در نظر گرفت و پی را کلا در یک تراز طراحی کرد....اگر ابعاد چاله آسانسور بزرگ باشد به صورتی که عملکرد آن مجزا از پی باشد می توان چاله را به صورت یک پی مجزا در نرم افزار مدل و طراحی کرد.


به نقل از khakzad.com

sazeafzarR

#1
امروزه با توجه به پیشرفت ساختمان سازی و رشد ابرسازه­ ها، آسانسورها دارای اهمیت بالایی در میان مردم هستند و بخش مهمی در رفت و آمد زندگی روزمره­ آن­ ها محسوب می ­شوند. در هر نوع و کیفیتی که باشد، نیازمند این است که طی مدت زمانی مشخص توسط یک تکنسین ماهر، بررسی و به اصطلاح سرویس شود. به طور کلی چگونگی و کارکرد درب آسانسور و زمان باز و بسته شدن آن، مدت زمان حرکت بین طبقه­ های یک ساختمان، تراز بودن و بررسی نشانگر کف آسانسور، همگی از موارد تشکیل دهنده­ سرویس آسانسور می ­باشند.

اگر می­خواهید از عملکرد یک سرویس آسانسور اطمینان کافی حاصل کنید، باید مدت زمان مشخصی برای بررسی آن بگذارید. در انجام این کار مواردی مانند تجهیزات اضطراری، ارتباط تلفنی، مسیر حرکت و از همه مهم­ تر سرعت آسانسور مورد آزمایش قرار می ­گیرد.

همچنین برای متوجه شدن و درک مشکلات ناشی از عملکرد سرویس آسانسور نیز باید اطلاعات دقیقی از کارکرد آن در طول روز به دست آورد. برای مثال در روز چند بار از آسانسور در جهت رفت و آمد استفاده می شود، در چه زمان­ هایی تأخیر دارد و ... .

در نظر داشته باشید، سرویس و نگهداری آسانسورها باید به گونه ­ای باشد که تمامی قطعات آن را شامل شود. همچنین عملکرد مناسب سرویس آسانسور، به رعایت اصول فنی مرتبط می ­شود. برای جلوگیری از مختل شدن عملکرد و کارایی یک آسانسور میزان سرعت، کنترل نمودن باز و بسته شدن درب آسانسور، ولتاژ برق، مقدار ارتفاع و از همه مهم تر ظرفیت هر نفر حائز اهمیت است. علاوه بر این، تغییرات ناگهانی ولتاژ و یا قطع بی موقع برق­ ها در یک ساختمان، می ­تواند نقص شدیدی در یک آسانسور به وجود آورد.

اجرای آسانسور
بعد از مراحل نصب آسانسور که شامل آماده کردن کف چاله آسانسور، تولید و طراحی نقشه­ آسانسور، بتن ریزی، آهن کشی چاه، دیوارکشی کناره­ های چاه آسانسور، تولید و ساخت موتورخانه، راه اندازی تابلو برق سه فاز و بتون ریزی سقف است، نوبت به اجرای آسانسور می ­رسد که به معنای امتحان و بررسی موارد مذکور است.

هزینه­ نصب آسانسور
آسانسورها به چند دسته­ کلی هیدرولیکی، مغناطیسی، پیچی و کششی تقسیم شده که در مکان ­های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می­ گیرند. عواملی مانند تعداد طبقات و فاصله میان هر طبقه، نوع تأسیسات ساختمان، ابعاد ساختمان و همچنین شمار توقف آسانسور، تعیین کننده هزینه­ نصب آسانسور می ­باشند.

یکی دیگر از مواردی که در تعیین هزینه­ نصب آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است، گروه خدماتی و شرکتی است که با آن همکاری خواهید کرد. به جرات می توان گفت که آسانسورها قیمت و ارزش یک ساختمان را بالا می ­برند؛ بنابراین اگر برای نصب آسانسور خانگی می ­خواهید اقدام کنید، نباید هزینه ­های راه اندازی و خرید آن، شما را از تصمیم تان منصرف کند. آسانسورهای خانگی نسبت به سایر آسانسورها دارای سایز و ابعاد کوچکی هستند و وزنی حدود 225 الی 450 کیلوگرم دارند. مسلماً ابعاد، وزن و نوع یک آسانسور در تعیین قیمت آن مؤثر است.

در این میان، نصب آسانسورهای هیدرولیکی معمولاً به صرفه و مفید تلقی می­ شود؛ زیرا هزینه نصب آن بین 10 تا 15 درصد پایین تر از سایر آسانسورها رقم می ­خورد. به همین جهت، در ساختمان­ های قدیمی و یک تا سه طبقه بیشتر از آسانسورهای هیدرولیکی استفاده می ­گردد.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تأثیر رفتار غیر خطی سازه ها در توزیع نیروی برشی و لنگر واژگونی طبقات

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات عمران

0 ارسال
1741 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:21:53 - 09/03/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بارگذاری ساختمان

نویسنده Hooman Ghayouri در مقالات عمران

0 ارسال
1174 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:59:13 - 07/01/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ده (10)توزیع ناشناخته لینوکس( Linux)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سیستم عامل Linux

1 ارسال
2605 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:11:28 - 08/14/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
معرفی انواع توزیع های آماری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات آمار, Statistics Articles

0 ارسال
4849 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:10:05 - 08/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
*کانالهای توزیع کالا (distribution channels)*

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات مدیریت, Management Articles

3 ارسال
3502 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:46:23 - 06/23/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تحلیل کامپیوتری سازه ها

نویسنده Hooman Ghayouri در مقالات عمران

0 ارسال
1496 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:55:19 - 07/01/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
10 سازه خاص - The 10 sexiest buildings

نویسنده Hooman Ghayouri در نقاشی ، عکس و کاریکاتور

0 ارسال
1032 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:59:44 - 07/25/11
توسط
Hooman Ghayouri