تأثیر تغییرات فضای زندگی در ازدواج های نوین (خواستگاری شفاف، آینه خوشبختی)

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 09:33:16 - 11/16/11

« شیوه های ارتباطی درست با خانواده همسر | تاثیرات ارتباط کلامی در انتقال محبت زوجین »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

تأثیر تغییرات فضای زندگی در ازدواج های نوین (خواستگاری شفاف، آینه خوشبختی)


ازدواج سفری است كه دختر و پسر از همدلی آغاز كرده و با همراهی و همكاری هم آن را ادامه می‌دهند و به سوی اتحاد و یكرنگی گام برمی‌دارند، انتخاب همسر و روز خواستگاری برای هر دختر و پسر مرحله‌ای بسیار مهم در زندگی محسوب می‌شود، كمتر انتخاب دیگری ممكن است تا این اندازه در طول زندگی زوج‌ها مركز توجه قرار گرفته و بسیار با اهمیت تلقی شود.


آداب و رسوم
دكتر كیهان‌نیا می‌گوید: روز خواستگاری دختر و پسر باید بدانند پرسیدن چه سؤالاتی مهم است و چه سؤالاتی از اهمیت كمتری برخوردار هستند. كسب اطلاعات درخصوص نوع نگاه افراد به مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از ضروریت‌های سؤالات شب خواستگاری است زیرا لابه‌لای این سؤالات و جواب‌ها است كه دو جوان متوجه می‌شوند تا چه حد از نظر فرهنگی و تفكرهای خانوادگی به یكدیگر نزدیك بوده و قادر هستند تا چه مرزی زندگی آرامی را كنار هم داشته باشند، سؤال در مورد تعداد بچه، ملیت، وضعیت كار و تحصیل بعد از مراسم عقد و عروسی، توضیح درخصوص علایق و معایب و محاسن هم گفتن از گفت‌وگوهای مثمرثمر و البته واجب شب عروسی است.

دكتر فرج حسینیان روانشناس با بیان اینكه پیشنهاد ازدواج بی‌شك یكی از مهمترین و بزرگترین گام‌هایی است كه برداشته می‌شود، می‌گوید: شما خواهان آن هستید كه در لحظه خواستگاری همه چیز عالی و به بهترین نحو پیش رود و از آن مهم تر اینكه می‌خواهید نتیجه‌ای مثبت از این جلسه گرفته شود. برای اینكه ازدواج موفقی داشته باشید لازم است قبل از هر اقدامی شریك زندگی آینده‌تان را خوب بشناسید و با خلق و خو، نظرات و سبك زندگی او آشنا باشید.

در وهله اول باید مطمئن شوید كه فرد مناسبی را برای خود برگزیده‌اید. ازدواج چیزی نیست كه بخواهید به خاطر انگیزه های آنی وارد آن شوید، اینكه از لحاظ روحی و مالی آمادگی كامل داشته باشید نیز خیلی مهم است.

بهتر است علاوه بر شناخت بیشتر از شرایط فعلی، آرزوها و انتظارات راجع به زندگی زناشویی مشخص شود نباید فقط شعار داد. اینكه معیارهای صحیح چیست با اینكه معیارهای شما چیست متفاوت است. نگاهی واقع‌بینانه به شرایط موجود و خواسته‌های آینده بسیار مهم است.


خجالت‌كشیدن ممنوع
دكتر یوسفی جامعه‌شناس با بیان اینكه بالای 50 درصد ازدواج‌های امروزی سنتی نیستند، گفت: در حال حاضر جوانان قبل از مراسم خواستگاری به دلیل تغییر فضای زندگی امروزی، متفاوت از فضای مراسم‌های خواستگاری پدران و مادرانشان برای نخستین‌بار اغلب در مكان‌هایی همچون دانشگاه، محل كار و... با یكدیگر آشنا شده و در حد موازین اسلامی به گفت‌وگوی اولیه و شناخت ابتدایی از یكدیگر می‌رسند به همین دلیل برخلاف گذشته كه دوستان و آشنایان و فامیل زوج‌ها را به هم معرفی می‌كردند اكنون این جوانان هستند كه زوج انتخاب شده خود را به خانواده‌ها معرفی می‌كنند تا با كسب اجازه از آنها زندگی مشترك خود را آغاز كنند كه این نوع شكل‌گیری روابط، شرایط خاص خود را همراه دارد.

این جامعه‌شناس می‌گوید: در این دسته از آشنایی‌ها اكثراً به دلیل اینكه دوطرف قصد دارند محبوبیت خود را نزد طرف مقابل نگه‌داشته و یا ازدیاد بخشند ممكن است اطلاعات غیرواقعی از خود به دیگری ارائه دهند كه این اطلاعات به دلیل اینكه خانواده‌های جوانان هنوز با یكدیگر آشنا نشده‌اند شاید سر به مهر باقی مانده و تا روز خواستگاری پنهان باقی بماند و زمانی فاش شود كه مشكلاتی را به همراه خواهد داشت.

وی با تأكید بر اینكه خیلی از افرادی كه بعد از ازدواج و در مدت كوتاهی كارشان به طلاق و جدایی می‌كشد علت انتخاب طلاق در زندگی مشترك خود را فریب‌های روزهای قبل از خواستگاری و یا واهی بودن گفته‌های روز خواستگاری از سوی داماد یا عروس و همچنین خانواده‌های آنان عنوان می‌كنند گفت: روز خواستگاری روز خجالت كشیدن نیست. مسئله دیگری كه باید در خواستگاری مطرح شود برنامه‌های فعلی و برنامه‌های آینده است. وضعیت فعلی‌تان را كاملاً مشخص كنید، برنامه‌های آینده را نیز حتماً مطرح كنید هر آنچه را كه می‌خواهید بدانید و یا تمایل دارید طرف مقابل از شما بداند بگویید حتی جزئی‌ترین مسائل را مطرح كنید. بعضی از اختلافات بزرگ زناشویی بعد از عقد و عروسی از مسائلی آغاز می‌شود كه شاید تصورمان این بوده است كه اگر روز خواستگاری و در همان گفت‌وگوهای اولیه در موردش صحبت كنیم بی‌‌مورد است و یا فكر می‌كردیم كه جای طرح آن نیست ولی همین مسائل كوچك همچون علاقه به نحوه چیدمان خانه، نوع پخت غذا، نوع تفریح‌ها، نوع پوشش لباس در خانه و مهمانی‌ها و... باعث بروز اختلافات بزرگی می‌شود كه علاقه روزهای قبل از عروسی و روزهای نامزدی را به دلخوری‌هایی تبدیل می‌كند كه به جدایی زوج‌ها ختم می‌شود.

ظاهربین بودن در انتخاب همسر كافی نیست باید عشق و عقل در كنار هم حركت كند با خجالت‌كشیدن و یا تصور این كه بعداً و در مسیر زندگی در مورد این مبحث حرف زده و خواسته‌هایم را خواهم گفت تنها به این خاطر كه دختر یا پسر موردعلاقه‌ام را از دست ندهم كار دور از عقلی است كه تنها به بن‌بست رسیدن رشد عشق و محبت شما در مسیر زندگی زناشویی را به همراه خواهد داشت. بن‌بستی كه نام یك شكست را در پرونده زندگی شما هك می‌كند.

دكتر كیهان‌نیا درخصوص نوع آشنایی‌های جوانان با شكل امروزی می‌گوید: جوانانی كه در فضای دانشگاه و یا محل كار با هم آشنا شده و این آشنایی بر حسب سلوك و رفتار و... به مراسم خواستگاری كشیده شده‌اند به دلیل این كه یك شناخت اولیه از خلق و خوی خود دارند واجب است بیشتر از هر چیزی به تشابه فرهنگی و توافق افكاری دو خانواده خویش توجه كنند زیرا درست است كه زندگی زناشویی پیوند دو جوان است ولی این دو جوان با این وصلت اعضای دو خانواده می‌شوند كه قرار است سالیان سال كنار همین افراد كه نقش مادرشوهر، مادرزن، پدرشوهر، پدرزن، خواهر شوهر و خواهرزن و... را دارند زندگی كنند.

یكی دیگر از مطالبی كه حتماً باید در جلسه خواستگاری پرسیده شود، ارزش‌های خانوادگی است. باید بفهمید در خانواده فرد مقابل چه چیزهایی ارزش است. اگر در خانواده شما تحصیل جایگاه مهمی دارد و خانواده برای تحصیلات و فرد تحصیلكرده ارزش زیادی قائل است، ولی در خانواده شخص مورد نظر شما هیچ بهایی به تحصیل و فرد تحصیلكرده داده نمی‌شود، جای تأمل دارد؛ باید اندكی دست نگه دارید. یا چنانچه در خانواده شما حجاب و رعایت كردن آن بسیار مهم است و یكی از ارزش‌های حساس در خانواده به شمار می‌رود ولی در خانواده طرف مقابل حجاب كم‌رنگ است و یا اصلاً جایگاهی ندارد و در عوض پول مهمترین ارزش است، در اینجا همخوانی وجود ندارد.
دكتر كیهان‌نیا می‌گوید بحث درخصوص حق مسكن، حق مكان زندگی، حق خروج از كشور، حق كار، حق تحصیل و... موارد و مباحثی است كه شب خواستگاری می‌توان در مورد آن صحبت كرد ولی حق طلاق و بحث در این خصوص و كسب اختیار آن در اختیار دختر كه همان عروس محسوب می‌شود شاید در شب خواستگاری و مراسم بله‌برون درست نباشد كه تجربیات نشان داده است بحث در این خصوص از همان گام اول زندگی دل‌چركینی و بدبینی را در افكار زوج‌ها ایجاد می‌كند، پس بهتر است گفت‌وگو روی این مبحث تنها در مواردی صورت گیرد كه افراد شناخت كافی از یكدیگر ندارند وگرنه پیشنهاد می‌شود از طرح این موضوع صرفنظر كنند.


سؤالاتی مهم
دكتر یوسفی به عنوان یك جامعه‌شناس و دكتر كیهان‌نیا به عنوان یك روانشناس هر دو پیشنهاد می‌دهند جوانان حداقل شش ماه نامزد بمانند تا در دوره نامزدی همدیگر را در كنار نظارت خانواده بیشتر بشناسند و هم در این زمان خانواده‌ها با دقت نظر و تجربه دریابند كه همراه هم در این مسیر تازه حركت خواهند كرد یا این كه تفاوت‌های اساسی با یكدیگر دارند كه صلاح در آن است عزیزانشان زوج نشوند و این اختلافات، آینده هر دو خانواده را خاكستری نكند.

دكتر فرج حسینیان با بیان این كه سؤالات شب خواستگاری بسیار مهم است گفت: باید سؤالاتی كه برایتان مهم است را بدون امتناع بپرسید ولی توجه داشته باشید جواب متفاوت از آنچه شما فكر می‌كردید نیز نباید باعث نظر منفی شود. خیلی از پاسخ‌‌ها خود باعث سؤال دیگری می‌شوند.

وی با بیان این كه بهتر است با فردی ازدواج كنید كه از لحاظ پایبندی به اصول اخلاقی و مذهب با شما هم عقیده باشد گفت: برای شناخت حریم اعتقادات مذهبی و اصول اخلاقی شخصی وی از او بخواهید عنوان كند تا چه حد اعتقادات مذهبی دارد، آیا دوست دارد در مراسم مذهبی شركت كند، در كار و زندگی شخصی چه مرزی برای رعایت اخلاقیات قائل است، خط قرمزهای زندگی وی چیست، تعریفش از حجاب چیست.

حسینیان می‌گوید: برخی از زوج‌های ناموفق مدام بر سر مسائل مالی با هم مشكل دارند. پس برای اینكه این آفت از زندگی مشترك دور بماند قبل از ازدواج دخل و خرجتان را كاملاً مشخص كنید و بدانید كه قرار است پول‌هایتان را چطور خرج كنید. از او در مورد این موارد نظرخواهی كنید، می‌توانید به طور مستقیم مقدار درآمد ماهانه او را سؤال كنید، اینكه چطور پول خرج می‌كند، اهل ولخرجی است یا اقتصادی فكر می‌كند، آیا به پس‌انداز اهمیت می‌دهد، آیا مایل است برنامه مشخصی برای دخل و خرج زندگی و پس‌انداز داشته باشد، آیا می‌توانید از موجودی تمام حساب‌های او خبر داشته باشید، اینها از دسته سؤالاتی است كه تفكر فرد در مورد مسائل مادی را مشخص می‌كند.

حسینیان سؤال در مورد به چه دلیل مرا دوست داری و تصمیم گرفتی با من ازدواج كنی، در زندگی تو موضوعی وجود دارد كه من از آن بی‌خبر باشم، در گذشته شكست عشقی را تجربه كرده‌ای یا خیر، اهداف كوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تو چیست، وقتی بر سر یك موضوع توافق نداشتیم چطور می‌توانیم دوستانه به تفاهم برسیم، برای اینكه جر و بحث‌های ما آرام و معقولانه حل و فصل شود چه روشی را در پیش خواهی گرفت، در مورد تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی تا چه اندازه به نظر من اهمیت می‌دهی، آیا با جشن عروسی موافقید، آیا درباره مهریه نظر خاصی دارید، رسم و رسوم خاصی هست كه برای خانواده‌تان خیلی مهم باشد، سرگرمی مورد علاقه تو كدام است، آیا اهل مطالعه هستید یا نه، زیباترین فیلمی كه تاكنون دیده‌اید چه بوده است، رابطه‌تان با دنیای مجازی چیست، اهل گفت‌وگوی اینترنتی هستید یا نه را از مواردی دانست كه طرح آن در مراسم خواستگاری مؤثر است.

تحقیق و مشاوره نیز بسیار مهم است. تحقیق در مورد دوستان فرد و شناسایی آنها، مسائل زیادی را در مورد همسر آینده برای شما بازگو می‌كند، سعی كنید بهترین انتخاب را داشته باشید. زیرا هر چند دین ما در صورت اختلاف امكان جدایی را قرار داده، اما میزان مشكلات پس از طلاق به حدی زیاد است كه بهترین روش همان پیشگیری و انتخاب صحیح است.


جعبه متن
منبع: ایران


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
تأثیر ازدواج برقلب مردان (طنز)

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب طنز و کمدی

0 ارسال
1529 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:32:53 - 07/24/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
خوشبختی چیست و شما تا چه اندازه خوشبخت هستید؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات روانشناسی, Psychology Articles

0 ارسال
1965 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:55:29 - 08/03/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ایده های ناب طراحی سازه سایبان در فضای معماری لوکس

نویسنده sima00 در مقالات مکانیک

0 ارسال
466 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:09:58 - 03/02/21
توسط
sima00
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
ازدواج -سن مناسب معیار مناسب و انگیزه ازدواج در افراد مختلف ( مرجع کامل اطلاعات)

نویسنده Mandana در تنظیم خانواده و اخبار علمی روابط زناشویی

0 ارسال
2367 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:21:06 - 08/03/11
توسط
Mandana
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تأثیر پارامترهای مختلف بر ضریب رفتار سازه های فولادی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات عمران

0 ارسال
2023 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:08:11 - 09/03/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
تأثیر منفی شغل های پر استرس بر قدرت باروری زنان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پرستاری و مامائی, Nursing & Midwifery Articles

0 ارسال
1036 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:29:24 - 07/12/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
تأثیر فوق العاده چای در درمان بیماری های چشمی

نویسنده Zohreh Gholami در پزشکی

0 ارسال
1408 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:17:54 - 07/30/11
توسط
Zohreh Gholami