چاقی و راههای درمان

نویسنده Hooman Ghayouri, قبل از ظهر 09:21:05 - 07/22/11

« تشخیص دیرهنگام آپاندیس (Appendicitis) | کمبود ویتامین D در خانمهای باردار »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Hooman Ghayouri

هشت کلید لاغری

اگر شما بدنبال کاهش وزنید، رژیمهای غذایی سخت و غیر منطقی معجزه ای را برای شما به همراه نخواهند داشت. پس آگهی های مکرر وسوسه انگیز برای رژیمهای غذایی کاهش وزن چند روزه را جدی نگیرید. شما حتی با رعایت نکات ساده در زندگی روزمره تان می توانید کاهش وزن پایدار و بدون تحمل سختی را تجربه نمایید. از آنجا یی که بسیاری از ما کاهش وزن را به عنوان یک تلاش طولانی و بی پایان  و مسنلزم دست شستن از غذاهای مورد علاقه مان  تا پایان عمر می دانیم ، لذا همواره رژیم را برای یک دوره زمانی کوتاه میسر می دانیم که حاصل آن خستگی و ناامیدی است. در ذیل هشت کلید لاغری را برای شما باز می گوییم:

1- برای کاهش وزن آسان و طبیعی به صورت خانوادگی و دسته جمعی غذا بخورید و وزن کم کنید. خیلی از چاقها ترجیح می دهند در حضور دیگران یا چیزی نخورند و یا اگر همراه خانواده وبصورت دسته جمعی غذا می خورند، اینطور وانمود می نمایند که کم غذا هستند!! ولی واقعیت آنست که وقتی وزنشان هفته به هفته بالا می رود حتما باید بخورند وگرنه این افزایش وزن امکان پذیر نخواهد بود. توصیه ما به شما اگر در این گروه هستید آنست که بصورت خانوادگی و دسته جمعی غذا بخورید چراکه بویژه اگر آشنایانتان دچار افزایش وزن نباشند شیوه غذاخوردن آنان مشوق شما در کنترل غذای دریافتی خواهد بود.

2- غذاهای مورد علاقه تان را بطور کامل حذف ننمایید. کاهش دادن غذاهایی که شما بسیار دوستشان دارید، کار آسانی است و لاغری شما را تسهیل می کند، اما حذف کامل آن نوع غذاها برای همیشه امکان پذیر نیست و لذا وقتی رژیمتان را بشکنید در مدت کوتاهی همه وزن کاهش یافته را و بلکه بیش از آن را باز خواهید یافت. پس توصیه آنست که با یک برنامه مدون و زیر نظر یک متخصص وابستگی و به نوعی اعتیاد خود را به مواد غذایی پرانرژی و لذیذ کنترل نمایید.

3- شما برای رسیدن به تناسب اندام راه راحت و دشوار را در پیش رو دارید. راه سهلتر را در رسیدن به تناسب اندام انتخاب نمایید. اگر شما فقط با رعایت رژیم غذایی بدنبال کاهش وزن باشید و تحرک و فعالیت بدنی را فراموش نمایید، مجبور خواهید بود که رژیم غذایی سخت را تحمل نمایید علاوه بر آنکه کاهش وزن شما خیلی متزلزل خواهد بود. حقیقت این است که وقتی غذا خوردن سالم و انجام فعالیت بدنی و ورزش ، موثر واقع می شوند ، پس به تلاشهای قهرمانانه و ریاضتهای سخت برای کاهش وزن نیاز نیست. تنها تغییرات ساده اندکی در شیوه زندگی می تواند منجر به کاهش وزن زیادی شود.

4- یک برنامه لاغری برای آینده زندگی خود طراحی نمایید. می دانید چرا لاغرها تناسب اندام خود را می توانند حفظ نمایند؟ آنها همیشه مراقب خوردن و نیز فعالیت بدنی خود هستند. شما هم باید بپذیرید که هیچکس بهتر از خودتان نمی تواند بر رژیمتان نظارت کند. پشیمانی پس از یک وعده غذایی مفصل و یا ندامت پس از یک دوره پرخوری فایده ای ندارد. قبل از آنکه عذاب وجدان بگیرید برای کاهش وزنتان برنامه ای منظم با کمک پزشکتان طراحی نمایید.

5- در هفته های اول باید ریاضت بکشید. مانند رسیدن به هر موفقیت دیگر برای پیروز شدن در برنامه کنترل رژیم غذایی، درهفته های اول باید ریاضت بکشید و محدودیت در برابر عادات ناصحیح غذایی را تحمل کنید. پس از مدتی همانطور که قبلا کم کم به سمت غذاهای پر انرژی و پرچرب علاقه پیدا کردید ، یاد می گیرید که از غذاهای سالم نیز لذت ببرید.

6- کاهش وزن آهسته را انتخاب نمایید. شما یک شبه و یک روزه چاق نشدید که یک شبه لاغر شوید. اگر دنبال کاهش وزن پایدارید کاهش وزن نیم تا یک کیلو گرم در هفته را هدف قرار دهید تا هم بدون عارضه وزن کم کنید و هم احتمال افزایش وزن مجدد را کم نمایید.

7-  ناامید نشوید. اگر یک یا دو هفته وزنتان در حین رعایت رژیم کاهش نیافت، انگیزه لاغری را از دست ندهید. روند تغییرات وزن، پلکانی است و مانند سقوط آزاد نخواهد بود چرا که بدن شما بطور طبیعی نسبت به تغییرات وزن مقاومت می نماید. ولی همانطور که استعداد افراد مختلف در یادگیری ، ورزش و سایر جنبه های زندگی متفاوت است ، شاید استعداد شما به چاقی نسبت به اقوام درجه اولتان نیز بیشتر باشد ولی معنای آن ناامیدی نیست! بلکه با کوشش بیشتر، این مقاومت نیز روزی شکسته خواهد شد.

8- خوراک روزانه خود را یادداشت نمایید. حتی اگر گاه ناپرهیزی می کنید حتما یادداشت نمایید. چراکه خیلی از چاقها در طی روز مواد غذایی زیادی را می خورند بدون آنکه به حساب بیاورند. اگر مدتی هر چه می خورید را بنویسید، خواهید دید که شاید بدون دلیل هم چاق نشده اید!!


Hooman Ghayouri

کاهش وزن بدون شمارش کالری

شاید شما هم از افرادی هستید که سالیان طولانی از چاقی و افزایش وزن رنج می برید. خیلی از افرادی که سالها با مشکل رژیم غذایی و نیز چاقی دست و پنجه نرم می کنند از شمارش کالری مواد غذایی خسته شده اند و بدنبال راه حلی می گردند که بدون شمارش کالری مواد غذایی وزن خود را کاهش داده و از آن مهمتر بتوانند وزن کاهش یافته را نگاه دارند.

اگر شما در اثر مصرف یک رژیم پرچرب مبتلا به اضافه وزن گشته اید، بهترین راه برای کنترل وزن محدود کردن چربی گذشته تان است. در این حالت ، بررسیهای مطالعاتی نشان می دهد که می توانید کربوهیدرات را آزادانه تر مصرف کنید.  ولی یک چنین رژیمی نیز به هرحال در خیلی از موارد مستلزم وزن کردن و یا ارزیابی مواد غذایی مصرفی و یا حداقل مطالعه برگه های حاوی اطلاعات تغذیه ای مندرج روی بسته های غذایی است.

لازم بذکر است که در هنگام استفاده از رژیم غذایی پرکربوهیدرات،کربوهیدرات مصرفی تان می بایست از نوع پیچیده باشد. ماننددانه های کامل و غلات سبوس دار و پاستا سبوس دار و میوه جات و سبزیجات. اگر شما ذائقه شیرینی دوست دارید و یا غذاهای کم ارزش فست فود را دوست دارید ، بنابراین رژیم گرفتن برای شما به معنای ایجاد تغییرات اساسی در رژیمتان می باشد و یک راه حل برای تغییر کمتر و آسوده تر بودن این است که هرچه می خواهید بخورید ولی در مقادیر کوچک و اندک. این کار نیز نوع دیگری از شمارش کالری است یعنی گرچه به کنترل وزن و یا اندازه گیری های غذایی نمی پردازید ولی فقط دوسوم یا نصف آنچه که معمولا می خوردید را مصرف می کنید . از معایب این روش این است که احساس گرسنگی می کنید و نیز ذائقه شما به سوی  لذت از غذاهای سالم تر اصلاح نمی شود. علاوه بر این که این کم نمودن حجم بدون مشاوره متخصصین بویژه در افراد چاق تقریبا غیر ممکن است.

در استفاده از رژیمهای بدون شمارش کالری، با اضافه کردن مقادیر فراوان از سبزیجات کم کالری و سالاد، شانس موفقیت خودتان را افزایش می دهید چرا که این مواد به افزایش احساس سیری در شما کمک می کنند.

آخرین راه حلی که می توانید امتحان کنید افزایش فعالیت بدنی تان است، اگر روزانه چند صدکیلو کالری اضافه تر بسوزانید ( مانند: یک ساعت دوچرخه سواری)،  می توانید بدون تغییر زیاد در عادات غذایی تان ، وزنتان را کاهش دهید. ولی در عمل، بهترین راه ترکیب کردن فعالیت بدنی با یک رژیم کم کالری و کم چرب متعادل است. نکته ای که من همیشه به بیماران یادآور می شوم آنست که کاهش وزن  را شاید شما بتوانید خودتان نیز تجربه نمایید ولی  مهم آنست که با کمترین عوارض یک کاهش وزن مداوم را برای خود برنامه ریزی نمایید. راههایی وجود دارند که شما را در این زمینه کمک می نمایند تا این کار را بدون دردسر انجام دهید.

مطالعات تحقیقاتی انجام شده نشان داده است که اغلب افراد دارای اضافه وزن می توانند بدون اینکه حتی تفاوتی احساس کنند به طورمیانگین 450 کیلوکالری را از رژیم غذایی شان کم کنند، که این کاهش انرژی دریافتی منجر به کاهش وزن حدودا  نیم کیلو در هفته می گردد. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که متاسفانه و یا خوشبختانه کنترل وزن در طولانی مدت اغلب با غذا خوردن بر طبق یک الگوی سالم و فعالیت بدنی بیشتر ، میسر می گردد.

نگاه داشتن وزن کاهش یافته

دو موردی که افراد چاق در طولانی مدت از آن ترس دارند : وزن کردن خود و اندازه گیری های مداوم کل غذایشان از طریق مراجعه مداوم به راهنماهای کالری/چربی است. این کارها می توانند کسل کننده و وقت گیر باشد و لذا بدیهی است که هر کسی، دنبال ساده ترین راه برای کاهش وزن است.

تجربیات کلینیکی ما حاکی از آنست که انجام کارهای مذکور برای 1-2 هفته خوب و مفید است ، حقیقتا دانستن اندازه انرژی 1 واحد پنیر و یا 100 میلی لیتر از بستنی جالب است. چراکه دانستن یک مقدار اطلاعات شانس شما  را در لاغر شدن و نگهداری رژیم، افزایش می دهد. حتی اگر بخواهید از رژیم یک کتاب هم پیروی کنید بازهم حداقل مجبور به اندازه گیری و ارزیابی برخی از اقلام غذایی می باشید. یکی دیگر از فواید این کار این است که پس از اندک مدتی شما می دانید اندازه هر واحد غذایی چگونه است و به طور وسیع تری می توانید در مورد اینکه چگونه باید غذایتان را نسبت به قبل کاهش دهید، و یا از کدام غذا اجتناب کنید و کدام غذا را آزادانه بخورید، نظر بدهید.

برخی اوقات این امر به نام سیستم چراغ راهنمایی (traffic light system) می باشد که انواع غذاها در  سه گروه، طبقه بندی شده اند. غذا خوردن به این شیوه می بایست منجر به لاغر شدنی سالم و راحت و نیز نگهداری طولانی مدت وزن گردد. استفاده ازچند نکته ساده برای کاهش چربی دریافتی نیز شما را دریافتن راه آسانتر برای کاهش وزن کمک می نماید.

اما در هر صورت یک رژیم طبیعی کم چرب و پرکربوهیدرات و استفاده کمتر از غذاهای فر آوری شده، ساده ترین و قابل اعتماد ترین راه برای لاغری و حفظ وزن می باشد و نیز این رژیم یک روش سالم و تغذیه ای به شمار می آید.  انجمن های علمی تخصصی نیز معمولا با این روش کاملا موافق هستند. علاوه بر این اغلب متخصصین تغذیه نیز رژیم کم چرب و پرکربوهیدرات را تایید می کنند.

البته من باید اعتراف کنم که استفاده از یک رژیم پرپروتئین و کم کربوهیدرات، ممکن است که در کوتاه مدت آسان تر از رژیم کم چرب و پر کربوهیدرات باشد علاوه بر اینکه انگیزه شما را برای کاهش وزن بدلیل جواب سریعتر تحریک می نماید ولی باید بدانیم علاوه بر عوارض مصرف بیش از حد پروتئین بویژه در بیماران مستعد به اختلالات کلیوی ، نگهداری طولانی مدت وزن با استفاده از این رژیم بدلیل ناسازگاری این نوع رژیم با شیوه معمول زندگی ناممکن می باشد.

Hooman Ghayouri

15 راه رهایی از شکم

با همین چند حرکت ساده می‌توانید کم‌کم از دست چربی‌های شکم‌تان‌ خلاص شوید.

قدیم‌ها، چاق بودن و شکم بزرگ داشتن نشانه‌ای بود از اعیان و اشراف بودن. اما این روزها دیگر کسی اضافه وزن را دوست ندارد و بیشتر آدم‌ها ترجیح می‌دهند این جمله را از دیگران بشنوند که:" خوش به حال‌ات، چه هیکل خوبی داری!" خوش‌هیکل بودن این روزها مترادف شده است با باریک‌اندام بودن و شکمی برآمده نداشتن. این مطلب، شما را با 15 تمرین ورزشی آشنا می‌کند که انجام روزانه آنها می‌تواند شما را به همین معنا خوش‌هیکل‌تر کند.

1. روی یک صندلی دسته‌دار بنشینید. ساعد دست‌های تان را روی دسته صندلی بگذارید. ران‌های‌تان را به هم بچسبانید و سعی کنید پاهای‌تان را حداقل 6 سانتی‌متر از سطح زمین بالاتر بیاورید. 10 ثانیه در این وضعیت بمانید و دوباره به حالت اول برگردید. شما باید این حرکت را از 5 مرتبه در روز شروع کنید و کم‌کم به 20 مرتبه در روز برسانید.

2. روی یک بالش به پشت دراز بکشید. دستان خود را در امتداد بدن‌تان قرار دهید و پاهای‌تان را به هم بچسبانید. حالا سعی کنید که بدون استفاده از دست، پاهایتان را 15 تا 20 سانتی‌متر بالا بیاورید و حداقل 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. این حرکت هم می‌تواند از 5 مرتبه در روز شروع ‌شود و به 20 تا 25 مرتبه هم برسد.

3. وقتی پیاده‌روی می‌کنید، هنگام راه رفتن بدن خودتان را به سمت چپ و راست متمایل کنید. با این کار، هم شکم‌تان آب می‌شود و هم پهلوهای‌تان.

4. از حلقه‌های ورزشی برای کوچک شدن شکم‌تان استفاده کنید. شما می‌توانید در ابتدای کار، تنها روزی 2 دقیقه یا 50 بار حلقه بزنید و به مرور زمان حلقه زدن را تا 30 دقیقه هم ادامه دهید.

5. دراز و نشست یکی از موثرترین و ساده‌ترین ورزش‌هایی است که می‌تواند شکم را کوچک کند. پس به پشت روی زمین دراز بکشید. دست‌های‌تان را پشت گردن خود گره بزنید و هر چند بار که می‌توانید حرکت دراز و نشست را تکرار کنید و در روزهای بعد، دفعات تکرار حرکت را افزایش دهید.

6. هنگام پیاده‌روی، ضربه‌های سبک و آرامی را با انگشتان دست به شکم‌تان وارد کنید. این جوری تحرک ماهیچه‌های شکم خود را افزایش می‌دهید و باعث می‌شوید که آنها چربی بیشتری بسوزانند.

7. در طول روز شکم‌بندهای سفت و محکم را دور شکم خود ببندید.

8. همان‌طور که نشسته‌اید و مشغول کارهای روزمره‌تان (مثلا تماشای تلویزیون) هستید، با کف دست خیلی آهسته به شکم خود ضربه بزنید.

9. طناب زدن هم برای کوچک کردن شکم بسیار مفید است، به شرطی که شما حداقل روزی 50 مرتبه طناب بزنید.

10. زیاد یک جا ننشینید. نشستن طولانی‌مدت باعث چاق شدن افراد می‌شود و این چاقی‌ها هم بیشتر در ناحیه ران پا و شکم رخ می‌دهد. شاید به همین خاطر باشد که بیشتر رانندگان شکم بزرگی دارند.

11. سرپا بایستید. دو دمبل نیم تا دو کیلویی دست‌تان بگیرید و دست‌های‌تان را به حالت عمود با بدن‌تان قرار دهید. حدود 20 ثانیه در این حالت بمانید و بعد از 10 ثانیه استراحت این حرکت را دوباره انجام دهید. برای هر چه زودتر آب شدن شکم‌تان باید این حرکت را حداقل روزی 15 مرتبه انجام دهید و به مرور آن را به 30 مرتبه در روز هم برسانید.

12. به پشت دراز بکشید. یک بالش کوچک زیر پاشنه پاهای‌تان قرار دهید و دست‌های‌تان را در راستای پهلو‌های‌تان روی زمین بگذارید. دوباره دو دمبل نیم تا دو کیلویی در دست بگیرید و سپس دست‌هایتان را به صورت صاف 10 سانتی‌متر از سطح زمین بالا بیاورید. 10 ثانیه در این حالت بمانید، 5 ثانیه استراحت کنید و این حرکت را حداقل 7 بار در روز انجام دهید.

13. سرپا بایستید. دست‌های‌تان را کاملا از هم باز کنید و یک پای‌تان را از روی زمین بردارید و بدن‌تان را به سمت جلو و پای بلند شده‌تان را به سمت عقب متمایل کنید. چند ثانیه دراین وضعیت بمانید و در هر مرتبه تکرار، پای بلند شده‌تان را جابه‌جا کنید.

14. به پشت دراز بکشید. دستان خود را پشت سرتان قلاب کنید و کمی سر و شانه‌های‌تان را به سمت جلو متمایل کنید. این حرکات را در حالی انجام دهید که پاهای‌تان به صورت عمود با بدن‌تان قرار دارند.

15. به پشت دراز بکشید. زانوهای‌تان را کمی خم کنید. دست‌های‌تان را پشت گردن‌تان قلاب کنید و سر و شانه‌های‌تان را تا وسط کمر به سمت جلو متمایل کنید.


Hooman Ghayouri

5 راه آسان براي كاهش چربي‌هاي بدن

تحقيقات جديد نشان مي دهد كه اندازه گيري سلامت فرد توسط توده هاي چربي بدن، نتيجه بخش تر از اندازه گيري توسط وزن است.

سلامت نيوز نوشت؛ پژوهشگران در كلينيك مايو به تازگي دريافته اند كه كه افراد با وزن طبيعي و درصد چربي بالا (بيش از 20 درصد براي زنان ، 30 درصد براي مردان) ممكن است در معرض خطر به بيماري هاي قلبي و ديابت باشند.
در اين مقاله سعي بر آن است كه با چند روش ساده كاهش چربي هاي بدن را به شما آموزش دهيم.

1. وقت كمتري را به نشستن پاي تلوزيون اختصاص دهيد
تحقيقات نشان دهنده ان است كه افرادي كه بيشتر از 5 ساعت را صرف تماشاي تلوزيون ميكنند بيشتر در معرض انباشته شدن چربيها هستند.

2. خوردن سالاد در طول روز
حتي طرفداران سبزيجات هم ممكن است از خوردن سبزي هاي برگ دار در طول روز ممانعت كنند.اما بايد بدانيد كه خوردن سالاد بيش از هفت بار در هفته كمك زيادي به سوختن چربيهاي بدن ميكند.

3. از خوردن غذاهاي آماده بپرهيزيد
تحقيقات نشان ميدهد كه خوردن بيش از شش بار در هفته غذاي آماده منجر به بروز چاقي ميشود.سعي كنيد حتي المقدور از خوردن غذاهاي رستوراني و بخصوص فست فودها بپرهيزيد.

4. كاهش استرس
استرس تقويت كننده چربي بدن است.هنگاميكه با مشكلي مواجه هستيد بهتر است با قدم زدن ، انجام كارهاي مورد علاقه خود و شركت در جمع هاي دوستانه استرس را خود دور كنيد چرا كه در بلند مدت تاثير بسزايي را در افزايش بافتهاي چربي در بدن خواهد گذاشت.

5. مصرف ماهي
خوردن غذاهاي شامل مواد امگا 3 غني، از قبيل ماهي آزاد ، ماهي تن ، گردو و يا تخم مرغ مي تواند كمك به حفظ ميزان مناسب چربي بدن كند .سعي كنيد ميان وعده‌هايي مانند غلات را به تغذيه روزانه خود بي‌فزاييد. و در وعده‌هاي غذايي خود بيشتر از ماهي استفاده كنيد.

Hooman Ghayouri

پیشگیری از چاقی را از گهواره آغاز کنید

یک تیم از پزشکان آمریکایی ادعا کردند که پیشگیری از چاقی باید از سنین بسیار پایین و در دوران نوزادی آغاز شود.

مطالعاتی که توسط این پزشکان انجام شده است نشان می‌دهد نیمی از کودکان آمریکایی قبل از دوسالگی دچار مشکلات اضافه وزن می‌شوند.

در این تحقیقات که در نشریات طب کودکان به چاپ رسیده آمده است سن حیاتی برای پیشگیری از چاقی کودکان باید در دو سال اول زندگی و برای بسیاری در اولین 3 ماه اول زندگی آغاز شود.

متاسفانه با تمام اقدامات پیشگیرانه که برای جلوگیری از چاقی کودکان انجام می‌شود فقط بین 20 تا 50 درصد از کودکان دارای اضافه وزن شناسایی می‌شوند و حتی تعداد کم‌تری از آن‌ها درمان‌ها و داروهای مناسب را برای درمان چاقی خود درمان می‌کنند.

برای بررسی این موضوع دانشمندان 480 پرونده پزشکی را برای بیمارانی که بین 2 تا 20 سال سن داشتند بررسی کردند.از بین این بیماران پزشکان 184 بیمار را در تحقیقات خود گنجاندند زیر  قد و وزن این بیماران در پنج نوبت مراجعه آن‌ها به بیمارستان به دقت ثبت شده و آن‌ها حداقل در یکی از مراجعات خود دارای اضافه وزن بودند.

محققان متوجه شدند سن متوسط که کودکان دچار اضافه وزن می‌شوند 22 ماهگی است و هم‌چنین نزدیک به یک چهارم از نوزادان تا قبل از 5 ماهگی دچار اضافه وزن می شوند.

در این تحقیقات توصیه شده است که سن بررسی اضافه وزن باید تا حد امکان پایین آمده و از اولین ماه‌های اولیه زندگی نوزادان سلامت آن‌ها از لحاظ ابتلا به اضافه وزن بررسی شود.در حال حاضر بسیاری از نوزادان و کودکان با مشکل اضافه وزن خود رها می‌شوند و زمانی که مشکل آن‌ها به صورت غیر قابل کنترل درآمد تازه اقدامات درمانی آغاز می‌شود.

بر اساس تحقیق که توسط سازمان سلامت ملی آمریکا در سال 2007 انجام شده است مشخص شد نزدیک به نیمی از کودکان آمریکایی دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند.


Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
لجبازی در کودکان و راههای درمان آن

نویسنده شیوا ایروانیان در نکات مهم و کلی در خصوص کودکان

0 ارسال
1996 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:07:00 - 09/10/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
راههای جلوگیری از اضطراب

نویسنده Hooman Ghayouri در پزشکی

0 ارسال
1487 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:21:37 - 07/23/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
رابطه کم خوابی و چاقی در کودکان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات سنی کودکان

0 ارسال
1270 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:14:56 - 12/11/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چگونه چاقی ران را از بین ببریم؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پزشکی

0 ارسال
1296 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:57:55 - 06/29/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مصرف روزانه نارنگی و پیشگیری از چاقی

نویسنده Zohreh Gholami در اخبار تغذیه

0 ارسال
1134 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:56:01 - 11/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
انگور خاصیت ضد چاقی، ضد پیری و ضد دیابت دارد

نویسنده Hooman Ghayouri در اخبار تغذیه

0 ارسال
1777 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:46:56 - 08/04/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چرا کمبود ویتامین منجر به چاقی می شود؟

نویسنده guld118 در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
702 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:38:08 - 03/06/18
توسط
guld118