آي‌بي‌ام صد ساله شد

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 13:29:30 - 06/19/11

« زندان در انتظار ويروس نويسان | نرم‌‌افزار جايگزين رمز عبور مي‌شود »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

مهر - شرکت آمریکایی IBM، سومین غول بزرگ فناوری دنیا، روز 16 ژوئن صدمین سال تولد خود را در شرایطی جشن گرفت که ابررایانه "واتسون" محصول این شرکت در روزهای اخیر به عنوان یکی از برندگان جایزه "وبی 2011" انتخاب شد.

آی. بی. ام" در 16 ژوئن 1911 در آرمونک نیویورک با عنوان اولیه "شرکت ثبت جدول نویسی محاسباتی" (CTR ) رسماً گشایش یافت و از سال 1924 به "تجارت بین المللی ماشین" (IBM) تغییر نام داد.
این شرکت که در ابتدا با هدف توسعه ماشینهای محاسباتی در دنیای بازرگانی راه اندازی شده بود در سال 1953 و پس از گذشت بیش از 40 سال فعالیت تصمیم گرفت در بخش تحقیقات و توسعه سرمایه گذاری کند و به اولین شرکت رایانه ای در دنیا تبدیل شود.
در راستای نیل به این هدف، "آی. بی. ام" ارتباط تنگاتنگی را با دانشگاهها و موسسات علمی چون "ام. آی. تی" (موسسه تکنولوژی ماساچوست) آغاز کرد.

در سال 1954 "جان وارنر بکوز" در "آی. بی. ام" زبان "فورت رن" (FORTRAN) را ایجاد کرد. امروز "آی. بی. ام" شرکتی است که هر سال بیشترین حق انحصاری را در دنیای رایانه به ثبت می رساند و به این ترتیب با عنوان "آبی بزرگ" (BIG BLUE) شناخته می شود.
در سال 1957 "آی. بی. ام" با رایانه های لوله ای وداع و تولید رایانه های الکترونیکی برپایه ترانزیستورها را آغاز کرد و سپس دیسکهای سخت، حافظه، فلاپی دیسکها، نرم افزارهای رایانه ای، پردازنده های مرکزی، میکروسکوپهای اثر تونلی، ماشین تایپهای الکترونیکی، برنامه پردازش کلمات، نرم افزارهای تشخیص صدا، نانولوله ها و دستگاههای فتوکپی را توسعه داد.
در سال 1964 "آبی بزرگ" اولین سری از رایانه های "سیستم/ 360" را وارد بازار کرد. این رایانه از ماشینهای محاسباتی مختلفی ساخته شده بود که همگی در سطح نرم افزاری با هم سازگار بودند.
در سال 1981 رایانه های شخصی "آی. بی. ام" و سپس سیستم عامل OS/2 این شرکت وارد بازار شدند و تحولی در دنیای رایانه های شخصی ایجاد کردند.
در دهه 80 اپل وارد میدان رقابت شد، اما باوجود پیشرفت سریع شرکت استیو جابز، "آبی بزرگ" همچنان توانست به رشد خود ادامه دهد، اما در 1992 به دلیل سیستمهای جدید "مک" اپل، این شرکت 8.1 میلیارد دلار ضرر مالی داد.

در این راستا، "لوئیس گرستنر"، رئیس جدید "آی. بی. ام" تصمیم گرفت با تولید فناوریهایی در خدمت مشتریان، شرکت را به سمت تولید "راه حلهای یکپارچه" سوق دهد.
در سال 1995 "آبی بزرگ" شرکت "لوتوس" را خریداری کرد. تمرکز این شرکت بر روی تولید "میان افزارها" (middleware ) بود. میان افزارها، برنامه هایی هستند که میان برنامه های جانبی و سایر نرم افزارها تعامل ایجاد می کنند و برای ساماندهی سیستمهای پیچیده مورد استفاده قرار می گیرند. خرید "لوتوس" رشد اقتصادی را به خانه "آرمونک" بازگرداند.
بین سالهای 2004 و 2005 غول رایانه ای دنیا از بازار مصرفی خارج شد، تولید رایانه های شخصی را متوقف کرد و خط تولید این بخش را به شرکت چینی "لینوو" فروخت و از آن پس توجه خود را به جنبه های بالاتر بازار معطوف کرد.

برای مثال، این شرکت شروع به تولید "سی. پی. یو" برای کنسولهای بازی و ایجاد فناوریهای نوین کرد.
همچنین در توسعه پرقدرت ترین ابررایانه های دنیا به نتایج شگفت انگیزی رسید. چند ماه قبل یکی از جواهرات "آی. بی. ام" که ابررایانه ای با عنوان "واتسون" توان خود را به نمایش گذاشت.
این ابررایانه که نام خود را از توماس واتسون، رئیس "آی. بی. ام" بین سالهای 1914 تا 1956 گرفته است، یک سیستم هوشمند بسیار پیشرفته است که توانست در کوئیز تلویزیونی Jeopardy در برابر دو انسان به پیروزی دست یابد.
به نوشته Cnet، این ابررایانه هفته گذشته در مراسم "جایزه وبی" که به اسکار اینترنت شهرت دارد، توانست شخصیت منتخب سال 2011 شود.
یک قرن قبل در چنین روزهایی، شرکت چندملیتی آمریکایی "آی. بی. ام" که پس از اپل و مایکروسافت، سومین غول فناوری در دنیا است کار خود را با هزار و 300 کارمند و سرمایه ای در حدود 950 هزار دلار آغاز کرد.


منبع: itiran.com

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp