همه چیز درباره ی کارتن سه لایه

نویسنده lina1, بعد از ظهر 22:59:05 - 10/10/20

« کارتن با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟ | آشنایی با کارتن سینگل فیس »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

lina1

کارتن سه لایه چیست؟
ابتدا بد نیست اشاره کوتاهی داشته باشیم که اساسا منظور از این نوع کارتن چیست. در بازار معمولا به کارتن سه لایه ، کارتن 3 لا نیز گفته می شود. بنابراین همانگونه که از نام آن پیداست ، این محصول از سه لایه مختلف تشکیل شده که هر کدام از لایه ها ویژگی خاص خود را دارند. البته بد نیست اشاره کنیم که کارتن با لایه های بیشتری نیز وجود دارد که کارتن 5 لایه یکی از آنها است.

اشاره کردیم که سه لایه مختلف در ساخت کارتن سه لایه به کار برده می شوند که هر کدام کارکرد خاص خود را دارند. معمولا لایه های رویی و زیرین از یک جنس بوده و سطح آنها صاف و مسطح است. این دو لایه را معمولا به نام لاینر یا همان ( liner ) می شناسند و لایه هایی هستند که در تماس با اجسام یا دست آدم ها قرار می گیرند.

اما لایه میانی را می توان اصلی ترین لایه این نوع از کارتن ها نام برد. این لایه حالت شیاردار داشته و به آن مقوای موج دار نیز معمولا گفته می شود. به نحوی که چنانچه شما از ناحیه کناری به لبه کارتن توجه کنید ، متوجه لایه شیاردار خواهید شد. جنس این لایه غالبا از فلوت یا همان ( flutes ) بوده که با دو لایه دیگر متفاوت است.

در ساخت کارتن 3 لایه معمولا لایه های مختلف توسط چسب به یکدیگر متصل می شوند. بنابراین کیفیت چسب به کار رفته نیز بسیار مهم خواهد بود. از طرفی جنس مواد به کار رفته در ساخت هر کدام از لایه ها نیز می تواند متفاوت باشد که در نهایت بر روی کیفیت کلی کارتن سه لایه اثرگذار خواهد بود.

کارتن 3 لایه چگونه ساخته می شود؟
احتمالا چگونگی ساخت کارتن سه لایه برای بسیاری از مصرف کنندگان آن جذاب خواهد بود که در اینجا قصد داریم تا به آن اشاره کنیم. ساخت کارتن سه لایه را می توان به صورت کلی به سه بخش تقسیم بندی کرد. در بخش اول ابتدا مواد خام و اولیه برای ساخت هر کدام از لایه ها فراهم می شود. سپس در بخش بعدی ، اقدامات و فرآوری های خاص برای ساخت هر کدام از این لایه ها صورت می گیرد تا در نهایت با روش های مختلف این لایه ها به یکدیگر متصل شده و قالب فیزیکی کارتن سه لایه شکل بگیرد.

جنس و مواد به کار رفته در ساخت لایه های لاینر یا فلوت متفاوت خواهد بود که در بخش بعدی به آن اشاره می کنیم. با این حال ، چوب درختان شاکله اصلی ساخت کارتن سه لایه را تشکیل می دهد. برای این کار قطعات مختلف از چوب درختان به وسیله دستگاه های خاص خود به قطعات ریزتر تقسیم بندی شده تا در نهایت به صورت برش های چیپس مانند درآیند.

در اینجا با استفاده از دو روش شیمایی و مکانیکی ، صفحات چیپس مانند کاغذ را وارد فرایند اصلی تولید کاغذ می کنند. در روش شیمیایی از برخی محلول ها نظیر سولفات یا سدیم سولفات استفاده می کنند. اما در روش مکانیکی معمولا از برخی رنده های خاص برای برش چیپس ها استفاده می شود.

دقت کنید که در هر دو روش مکانیکی و شیمایی هدف اصلی نازک کردن و حذف کردن لایه مقاوم چوب است که اصطلاحا به آن لیگین نیز گفته می شود. به همین دلیل بنا بر اعتقاد اکثر کارشناسان حوزه چوب ، معمولا روش شیمیایی منجر به تولید کارتن باکیفیت تری نسبت به روش مکانیکی خواهد شد.

چگونگی ساخت لایه های کارتن سه لایه
معمولا جنس و مواد به کار رفته در ساخت هر کدام از لایه های مذکور متفاوت خواهد بود. غالبا برای ساخت لایه میانی این نوع کارتن ها از کارتن بازیافتی استفاده می کنند. البته در برخی مواقع نیز چوب درختان یا سایر مواد دیگر را به کار می برند که اتفاقا کیفیت و ماندگاری بیشتری نیز دارد. چرا که فرایند بازیافت کارتن باعث افت کیفیت آن خواهد شد.

اما برای ساخت دو لایه دیگر کارتن یعنی لایه زیرین و رویی ، غالبا از چوب برخی درختان خاص استفاده خواهند کرد. از جمله این درختان می توان به کاج ، صنوبر ، بلوط یا چنار اشاره کرد. جنس و کیفیت چوب به کار رفته تاثیر زیادی بر روی کیفیت نهایی لایه های لاینر خواهد گذاشت.

کاربرد کارتن سه لایه
در خصوص کاربرد کارتن 3 لایه ذکر این نکته ضروری است که میزان کیفیت کارتن تاثیر زیادی در افزایش میزان کاربرد آن خواهد داشت. ساخت کارتن 3 لایه به نحوی بوده که در بسیاری از موارد مختلف و متعدد کاربرد داشته باشد که یکی از مهم ترین آنها بسته بندی است.

محصولات تولیدی ، قطعات صنعتی مختلف یا مواد غذایی به راحتی توسط این کارتن ها بسته بندی می شوند. فرایند اسباب کشی یکی دیگر از پرکاربردترین موارد استفاده از این نوع کارتن ها است. از موارد دیگر می توان به کارتن های پستی و ارسال بسته های مختلف نیز اشاره کرد.

مزایا ی کارتن سه لایه
یکی از مهم ترین مزایای کارتن سه لا یا 3 لایه ، بسته بندی اجسام یا محصولاتی هستند که اشکال نامتعارفی دارند. غالبا بسته بندی آنها به کارتنی نیاز دارد که انعطاف لازم را داشته باشد تا محصول مورد نظر در آن جای بگیرد. کارتن مذکور برخلاف برخی از کارتن های دیگر انعطاف بسیار بالایی از خود نشان می دهد.

از مزایای دیگر ساخت کارتن سه لایه می توان به میزان استحکام و مقاومت آن اشاره کرد که نسبت به کارتن های معمولی بسیار بیشتر خواهد بود. چرا که لایه میانی یا همان فلوت به استحکام بیشتر آن کمک می کند. این لایه کمک می کند تا کارتن در برابر ضربه اجسام خارجی یا اجسام تیز استحکام بیشتری از خود نشان دهد. همچنین این لایه شیاردار باعث می شود تا رطوبت ، نور ، باران و برف به راحتی به داخل کارتن نفوذ نکند.

مزایای دیگری را نیز می توان برای کارتن سه لایه در نظر گرفت که از جمله آنها می توان به قیمت مناسب ، قابلیت کاربرد برای موارد مختلف و برخی گزینه های دیگر اشاره کرد.


Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
همه چیز درباره تب خال

نویسنده Hooman Ghayouri در پزشکی

0 ارسال
1155 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:26:57 - 09/10/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
همه چیز درباره سزارین

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پرستاری و مامائی, Nursing & Midwifery Articles

1 ارسال
1568 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:38:41 - 07/11/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
*همه چیز درباره استان اردبیل*

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات جغرافیا, Geography Articles

3 ارسال
2062 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:52:47 - 06/27/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
همه چیز درباره معماری نئوکلاسیک

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات معماری, Architecture Articles

0 ارسال
3648 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:57:36 - 08/23/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
(همه چیز درباره ی اقوام آریایی)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات تاریخ, History Articles

0 ارسال
1891 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:32:51 - 06/27/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
همه چیز درباره جوش صورت

نویسنده Hooman Ghayouri در پزشکی

0 ارسال
1618 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:45:11 - 09/13/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
همه چیز درباره ی موکت تافتینگ

نویسنده lina1 در دکوراسیون

0 ارسال
930 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:40:10 - 09/22/20
توسط
lina1