پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لکل شیء زکاة وزکاة الابدان الصیام.
هرچیزی زکاتی دارد و زکات بدنها روزه است.
میزان الحکمه، ج7، ص 3208.
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:
الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب؛
روزه دوری کردن از حرام هاست، همچنان که مرد از خوردن و آشامیدن خوداری می کند.
بحارالانوار، ج96، ص 294.
حضرت فاطمه ی زهرا (علیها السلام) فرمودند:
فرض الله الصیام تثبیتا للاخلاص.
خداوند روزه را برای استواری اخلاص، واجب فرمود.
بحارالانوار، ج96، ص 368.
حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
خواب روزه دار، عبادت و سکوتش، تسبیح و عملش، پذیرفته و دعایش مستجاب است.
من لایحضرالفقیه، ج2، ص 76.
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:
خواب روزه دار، عبادت و سکوتش، تسبیح و دعایش پذیرفته و عملش دو چندان است. دعای روزه دار به هنگام افطار از درگاه خدا رد نمی شود.
میزان الحکمه، ج7، ص 3210.
حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
خدای تبارک و تعالی می فرمایند: روزه از من است و پاداش آن را هم می دهم.
اصول کافی، ج4، ص 63.
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
بر شما باد به حسن خلق زیرا که صاحبش را به درجه ی روزه داران و نمازگزاران واقعی می رساند.
وسایل الشیعه، ج 15، ص 199.
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:
خواب روزه دار، عبادت و سکوتش، تسبیح و دعایش پذیرفته و عملش دو چندان است. دعای روزه دار به هنگام افطار از درگاه خدا رد نمی شود.
میزان الحکمه، ج7، ص 3210.
حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
هر که روزه او را از خوردن غذایی که هوس آن را کند باز دارد، بر خداست که وی را از غذای بهشت سیر کند و از شراب بهشتی بنوشاندش.
بحارالانوار، ج40، ص 331.
حضرت امام حسن عسگری (علیه السلام) در پاسخ به پرسش از علت واجب شدن روزه فرمودند:
تا توانگر درد گرسنگی را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند.
بحارالانوار، ج96، ص 369.
حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
خواب روزه دار، عبادت و سکوتش، تسبیح و عملش، پذیرفته و دعایش مستجاب است.
من لایحضرالفقیه، ج2، ص 76.
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:
روزه دوری کردن از حرامهاست، همچنان که مرد از خوردن و آشامیدن خوداری می کند.
بحارالانوار، ج96، ص 294.
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
بر شما باد به حسن خلق زیرا که صاحبش را به درجه ی روزه داران و نمازگزاران واقعی می رساند.
وسایل الشیعه، ج 15، ص 199.
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ.
عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.
(تحف العقول، ص448)
امام علی علیه السلام فرمودند:
صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام.
روزه نفس از لذت هاى دنیوى سودمندترین روزه هاست.
(غرر الحكم، ج 1 ص 416)
امام صادق علیه السلام فرمودند:
اذا صمت فلیصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك.
آن گاه كه روزه مى گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز كند.)
(الكافى ج 4 ص 87)
امام صادق علیه السلام فرمودند:
ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة یعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (صلی الله علیه و آله و سلم) من تمام الصلوة
تكمیل روزه به پرداخت زكاة یعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) كمال نماز است.
(وسائل الشیعه، ج 6 ص 221)
امام حسن عسكری(علیه السلام) فرمودند:
لیست العبادة كثرة الصیام و الصلاة ، و إنما العبادة كثرة التفكر فی أمر الله.
عبادت پر روزه گرفتن و پر نماز خواندن نیست ، عبادت پر اندیشه كردن در امر خداست.
(تحف العقول ، ص 518)
امام حسن(علیه السلام) فرمودند:
ان لكل صائم عند فطوره دعوة مستجابة فاذا كان اول لقمة فقل : بسم الله اللهم یاواسع المغفرة اغفر لی
هر روزه داری هنگام افطار یك دعای اجابت شده دارد. پس در اولین لقمه افطار بگو: به نام خدا، ای خدایی كه آمرزش تو فراگیر و وسیع است، مرا ببخش.
(اقبال الاعمال ، ص 116)
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند:
جعل الله ... الزكاة تزكیة للنفس و نماء فی الرزق ، و الصیام تثبیتا للاخلاص.
خدای تعالی زكات را مایه پاكی جان و فزونی روزی، و روزه را برای پابرجایی اخلاص قرار داد.
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1)
امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
یاك و ما تعتذر منه، فإن المؤمن لا یسیء و لا یعتذر، و المنافق كل یوم یسیء و یعتذر
حذر كن از مواردی كه باید عذرخواهی كنی ، زیرا مؤمن نه كار زشتی انجام می دهد و نه به عذرخواهی می پردازد، اما منافق همه روزه بدی می كند، و به عذرخواهی می پردازد.
( بحار الانوار، ج 78، ص120 )
حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند:
ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.
روزه دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده، روزه اش به چه کارش خواهد آمد.
(بحار الانوار، ج 93 ص 295)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
عَدلُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ سَبعینَ سَنَةً قِیامِ لَیلِها وَ صِیامِ نَهارِها
ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است که شبهایش به نماز و روزهایش به روزه بگذرد.
(مشکاةالأنوار، ص 544)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
عَدلُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ سَبعینَ سَنَةً قِیامِ لَیلِها وَ صِیامِ نَهارِها
ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است که شبهایش به نماز و روزهایش به روزه بگذرد.
(مشکاةالأنوار، ص 544)
حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
امَنِ اغتابَ مُسلِماً اَو مُسلِمَةً لَم یقبَلِ اللَّهُ تَعالى صَلاتَهُ وَ لا صیامَهُ اَربَعینَ یوماً وَ لَیلَةً اِلّا اَن یغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ.
خداوند متعال تا چهل شبانه روز نماز و روزه غیبت کننده مرد و زن مسلمان را نمىپذیرد، مگر این که غیبت شونده او را ببخشد.
(جامع الأخبار، ص 412، ح 1141)
امام على(علیه السلام)فرمودند:
صِیامُ القَلبِ عَنِ الفِكرِ فِی الآثامِ أفضَلُ مِن صِیامِ البَطنِ عَنِ الطَّعامِ
روزه دل، اندیشیدن به گناهان، برتر است از روزه شكم، یعنى غذا خوردن
میزان الحكمه ، ح 10948
حضرت على(علیه السلام) فرمودند:
صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ وَ صَومُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ.
روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
غرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80
پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
يا مَعشَرَ الشَّبابِ عَلَيكُم بِالباهِ فَاِن لَم تَستَطيعوهُ فَعَلَيـكُم بِالصّيامِ فَاِنَّهُ وِجاؤُهُ.
اى گروه جوانان! ازدواج كنيد. اگر نمىتوانيد، روزه بگيريد كه روزه مهارِ شهوت است.
كافى ، ج 4، ص 180، ح 2
اميرالمومنان على عليه السلام می فرمایند:
صومُ النَّفسِ عَن لَذّاتِ الدُّنيا اَنفَعُ الصّيام.
روزه نفس از لذت هاى دنيوى سودمندترين روزههاست.
غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
پيامبر اکرم صلىاللهعليهوآله وسلم می فرمایند:
يا مَعْشَرَ الشَّبابِ عَلَيْكُم بِالْباهِ فَاِنْ لَمْ تَسْتَطيعوهُ فَعَلَيْـكُمْ بِالصّيامِ فَاِنَّهُ وِجاؤُهُ.
اى گروه جوانان! ازدواج كنيد. اگر نمىتوانيد، روزه بگيريد، كه روزه مهارِ شهوت است.
كافى ، ج 4، ص 180، ح 2 .
امام صادق عليه السلام می فرمایند:
لا تَغْتَرّوا بِصَلاتِهِمْ وَلا بِصيامِهِمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ وَالصَّوْمِ حَتّى لَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ ، وَلكِنِ اخْتَبِروهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَديثِ وَأداءُ الأمانَةِ؛
فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مىكند كه اگر آنها را ترك گويد، احساس ترس مىكند، بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى بيازماييد.
كافى، ج2، ص 104، ح2.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله می فرمایند:
ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّى وَحَجَّ وَاعْتَمَرَ وَقالَ اِنّى مُسْلِمٌ مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتُمِنَ خانَ؛
سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمره كند و بگويد من مسلمانم، كسى كه هنگام سخن گفتن دروغ بگويد و وقتى كه وعده دهد تخلف نمايد و چون امانت بگيرد، خيانت نمايد.
نهج الفصاحه، ح 1280 .
امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
زكات بدن، جهاد و روزه است.
غررالحکم ، باب جهاد
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
كـوشـش شـمـا در دنـيـا ايـن بـاشد كه از اين چند روزه كوتاه براى روزهاى بلند آخرت توشه برگيريد.
نهج السعاده ، ج 3، ص 150
امام على عليه السلام :
وَ عَنْ ذلِكَ ما حَرَسَ اللّهُ عِبادَهُ الْمُؤمِنينَ بِالصَّلَوات وَ الزَّكَواتِ وَ مُجاهَدَةِ الصِّيامِ فِى الاَْيّامِ الْمَفْروضاتِ تَسْكينا لاَِطْرافِهِمْ وَ تَخْشيعا لاَِبْصارِهِمْ وَتَذْليلاً لِنُفُوسِهِمْ وَ تَخْفيضا (تَخْضيعا) لِقُلُوبِهِمْ.
خداوند، بندگان مؤمن خود را به وسيله نمازها و زكاتها و جدّيت در روزهدارى روزهاى واجب حفظ مىكند، تا اعضا و جوارحشان آرام، ديدگانشان خاشع، جانهايشان فروتن و دلهايشان خاشع گردد.
نهج البلاغه، خطبه 192.
پيامبراکرم صلىاللهعليهوآله :
اِعْلَموا اَنَّ اللّهَ تعالى قَدْ فَرَضَ عَلَيْكُمْ الْجُمُعَةَ فَمَنْ تَرَكَها فى حَياتى وَ بَعْدَ مَماتى وَ لَهُمْ اِمامٌ عادِلٌ اِسْتِخْفافا بِها وَ جُحودا لَها فَلا جَمَعَ اللّهُ شَمْلَهُ وَ لا بارَكَ لَهُ فى اَمْرِهِ اَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ اَلا وَ لا زَكاةَ لَهُ اَلا وَ لا حَجَّ لَهُ اَلا وَ لا صَوْمَ لَهُ اَلا وَ لا بَرَكَةَ لَهُ حَتّى يَتوبَ.
بدانيد كه خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است پس آنان كه در زندگى و پس از مرگ من، از روى سبك شمردن و يا انكار، آن را ترك كنند، با وجود اينكه پيشواى عادلى دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در كارشان بركت ندهد، آگاه باشيد نه زكات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذيرفته است. بدانيد كه زندگى آنان بركتى نخواهد داشت، مگر توبه كنند.
(عوالى اللالى، ج 2، ص 54، ح 146.)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
عَدْلُ ساعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعينَ سَنَةً قِيامِ لَيْلِها وَصِيامِ نَهارِها
ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شبهايش به نماز و روزهايش به روزه بگذرد.
مشكاةالأنوار، ص 544.
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله می فرمایند :
إِنَّ الْمُؤْمِنَ هِمَّتُهُ فِي الصَّلاةِ وَالصِّيامِ وَالْعِبادَةِ وَالْمُنافِقُ هِمَّتُهُ فِي الطَّعامِ وَالشَّرابِ كَالْبَهيمَةِ
همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن، مانند حيوانات.
تنبيه الخواطر،ج1، ص 94.
امام صادق عليهالسلام می فرمایند:
علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن، ثروتمند و فقير برابر شوند، زيرا ثروتمند گرسنگى را احساس نكرده، تا به فقير رحم كند، هرگاه هم چيزى را بخواهد مىتواند فراهم كند. پس خداوند خواست ميان بندگانش برابرى ايجاد كند و توانمند مزه گرسنگى و درد را بچشد تا بر ناتوان مهر بورزد و بر گرسنه ترحم كند.
بحارالأنوار، ج 96، ص 371، ح 53.
امام صادق عليه السلام می فرمایند:
ثَلاثٌ يُذْهِبْنَ النِّسْيانَ وَ يُحْدِثْنَ الذُّكْرَ: قِراءَةُ الْقُرآنِ، وَ السِّواكُ وَ الصِّيامُ
سه چيز، فراموشى را از بين مىبرد و حافظه را زياد مىكند: خواندن قرآن، مسواك زدن و روزه گرفتن.
دعائم الاسلام، ج 2، ص 137، ح 481.
پيامبر صلىاللهعليهوآله:
اَللّهُمَّ لَكَ صُمْنا وَ عَلى رِزْقِكَ اَفْطَرنا فَتَقَـبَّلْهُ مِنّا ذَهَبَ الظَّماءُ وَ ابْتَلَّتِ الْعُروقُ وَ بَقىَ الاَْجْرُ
بار خدايا! براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مىكنيم، پس آن را از ما بپذير، تشنگى رفت، رگها شاداب شد و پاداش ماند.
كافى، ج 4 ، ص 95، ح 1.
پيامبر صلىاللهعليهوآله:
آيا شما را از چيزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنيد، شيطان از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ عرض كردند: چرا. فرمودند: روزه روى شيطان را سياه مىكند، صدقه پشت او را مىشكند، دوست داشتن براى خدا و هم يارى در كار نيك، ريشه او را مىكند و استغفار شاهرگش را مىزند.
امالى صدوق، ص 117 .
پيامبراکرم صلىاللهعليهوآله وسلم می فرمایند:
اَلا اُخْبِرُكُمْ بِاَفْضَلَ مِنْ دَرَجَةِ الصّيامِ وَ الصَّلاةِ وَ الصَّدَقَةِ؟ صَلاحُ ذاتِ الْبَيْنِ، فَاِنَّ فَسادَ ذاتِ الْبَيْنِ هِىَ الْحالِقَةُ
آيا به چيزى با فضيلتتر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان مردم است، زيرا تيره شدن رابطه بين مردم ريشهكن كننده دين است.
نهج الفصاحه، ح 458.
قال الامام علی ( علیه السلام):
صلاح ذات البین أفضل من عامة الصلاة و الصیام.
اصلاح اختلاف ها، از تمامی نمازها و روزه ها برتر است.
نهج البلاغه
امام باقر (علیه السلام ) می فرمایند:
بنی الاسلام علی خمس : الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة
اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است: نماز، روزه، زکات، حج، ولایت.
( کافی ، ج 2، ص 17 )
امام رضا (علیه السلام ) می فرمایند:
ان الصلواة افضل العبادة لله
همانا، نماز، بهترین عبادت برای خداست.
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 50 )
امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:
قال لقمان لابنه : لکل شی ء علامة یعرف بهاو یشهد علیها و ان للدین ثلاث علامات : العلم و الایمان و العمل به ، (الی ان قال ) وللعامل ثلاث علامات الصلوة و الصیام و الزکوة
حضرت لقمان به فرزندانش فرمود:برای هر چیزی علامتی است که به وسیله آن علامت شناخته می شود و به او شهادت داده می شود، به درستی که برای دین سه علامت است: 1- علم، 2- ایمان، 3- عمل به ایمان تا آنجا که فرمودند: برای عامل به دین سه علامت است : 1- نماز، 2- روزه ، 3- زکات .
(مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 183)
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
قم فصل فان فی الصلوة شفاء
بر خیز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است.
(جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 28)
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
من اقام فی مسجد بعد صلوته انتظارللصلوة فهو ضیف الله و حق علی الله ان یکرم ضیفه
کسی که بعد از هر نماز درمسجد بایستد، در حالی که انتظار نماز بعدی رامی کشد، پس او مهمان خداست، و برخداست که مهمانش را اکرام کند.
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78)