واژه نامه توسعه نرم افزار: سادهترین و کاربردیترین اصطلاحات Software Development برای تازه کارها به صورت تفهیمی و کاملاً ساده. این فرهنگ لغت برای دانشجویان برنامهریزی شده.
(https://www.meta4u.com/images/SoftWare/Dictionary-meta4u.png)
Acceptance Testing
Acceptance Testing: The testing that occurs on the client side.
آزمون پذیرش: آزمایشی که در سمت مشتری انجام می شود.
Adaptive maintenance
Adaptive maintenance: If a program changes to a different operating system or environment, this occurs.
نگهداری تطبیقی: اگر برنامه ای به سیستم عامل یا محیط دیگری تغییر کند، این اتفاق می افتد.
Agile Software Development
Agile Software Development: A development approach that involves flexible planning and continuous improvement to deliver the software as fast as possible.
توسعه نرم افزار چابک: رویکرد توسعه ای که شامل برنامه ریزی انعطاف پذیر و بهبود مستمر برای ارائه نرم افزار در سریع ترین زمان ممکن است.
Algorithm
Algorithm: A sequence of steps that will accomplish a task if followed correctly.
الگوریتم: رشتهای از مراحل که اگر به درستی دنبال شود، یک کار را انجام می دهد.
API (Application Programming Interface)
API (Application Programming Interface): A tool that provides completed building blocks with functionality that can be put together and into a software.
ای پی آی: ابزاری که بلوک های ساختمانی کامل شده را با قابلیت هایی که می توانند با هم و در یک نرم افزار قرار داده شوند، فراهم می کند.
Backend
Backend: A 'server' software that users do not interact with directly.
بک اند: یک نرم افزار "سرور" که کاربران مستقیماً با آن تعامل ندارند.
Beta testing
Beta testing: The testing that happens using client or selected personas' feedback.
تست آزمایشی: آزمایشی که با استفاده از بازخورد مشتری یا افراد انتخاب شده انجام می شود.
Bottom-up design
Bottom-up design: An area of program refinement that starts with smaller modules and builds into a complete software program.
طراحی از پایین به بالا و بالعکس: منطقه ای از اصلاح برنامه که با ماژول های کوچکتر شروع می شود و به یک برنامه نرم افزاری کامل تبدیل می شود.
Bugs
Bugs: A program error.
اشکالات: یک خطای برنامه.
Code Refactoring
Code Refactoring: The process of editing code to reduce or eliminate technical debt.
کد بازسازی: فرآیند ویرایش کد برای کاهش, حذف یا بازسازی فنی.
Compiler
Compiler: A program that translates a high-level program into an independent one.
کامپایلر: برنامه ای که یک برنامه سطح بالا را به یک برنامه مستقل ترجمه می کند.
CI (Continuous Integration)
CI (Continuous Integration): The practice of building software when all working copies of code are merged into one branch.
CI (ادغام مداوم): تمرین ساختن نرم افزار زمانی که تمام نسخه های کاری کد در یک شاخه ادغام می شوند.
Corrective Maintenance
Corrective Maintenance: Takes place after a software is installed if previously undetected errors pop up.
تعمیر و نگهداری اصلاحی: پس از نصب یک نرم افزار در صورتی که خطاهای شناسایی نشده قبلی ظاهر شوند، انجام می شود.
Data Abstraction
Data Abstraction: A principle of data modeling that emphasizes the separation between the external interface and internal implementation.
انتزاع داده ها: یک اصل از مدل سازی داده ها که بر جدایی بین رابط خارجی و پیاده سازی داخلی تأکید دارد.
Data Modeling
Data Modeling: A process used in object-oriented languages that identify objects and how they relate.
مدلسازی داده: فرآیندی که در زبانهای شیگرا به کار میرود که اشیا و نحوه ارتباط آنها را شناسایی میکند.
Data Structures
Data Structures: A specialized format for organizing and processing data.
ساختار داده ها: قالبی تخصصی برای سازماندهی و پردازش داده ها.
Debugging
Debugging: The detection and removal of errors in a program.
اشکال زدایی: تشخیص و حذف خطاها در یک برنامه.
Dependencies
Dependencies: Correlations between tasks that show in which order they should be executed.
وابستگی ها: همبستگی بین وظایف که نشان می دهد به چه ترتیبی باید اجرا شوند.
Deploy
Deploy: Inputting the code into the server so it can run.
استقرار: وارد کردن کد به سرور برای اجرای آن.
End User
End User: The individual that uses a particular product.
کاربر نهایی: فردی که از یک محصول خاص استفاده می کند.
Event Driven
Event Driven: A system that responds to an external event.
رویداد محور: سیستمی که به یک رویداد خارجی پاسخ می دهد.
Event Driven Language
Event Driven Language: Designed to handle external events.
زبان رویداد محور: طراحی شده برای رسیدگی به رویدادهای خارجی.
Executable Code
Executable Code: Code that can be run independently without translation.
کد اجرایی: کدی که می تواند به طور مستقل بدون ترجمه اجرا شود.
Frontend
Frontend: A 'client" software that users interact with.
توسعه دهنده: یک نرم افزار «مشتری» که کاربران با آن تعامل دارند.
Functional Language
Functional Language: A language that uses the evaluations of expressions rather than commands.
زبان کاربردی: زبانی که از ارزیابی عبارات به جای دستورات استفاده می کند.
Full Stack
Full Stack: A software developer that can work on the frontend and backend.
توسعهدهنده کامل: یک توسعهدهنده نرمافزاری است که میتواند روی frontend و backend کار کند.
Framework
Framework: A set of templates for a programming platform.
چارچوب: مجموعه ای از قالب ها برای یک پلتفرم برنامه نویسی.
General Purpose Language
General Purpose Language: A language that can be used to program solutions that cover a range of situations.
زبان با اهداف عمومی : زبانی است که می تواند برای برنامه ریزی راه حل هایی که طیف وسیعی از موقعیت ها را پوشش می دهند، استفاده شود.
Git
Git: A system for programmers to manage code content and other versions.
گیت: سیستمی برای برنامه نویسان برای مدیریت محتوای کد و نسخه های دیگر.
Hardware
Hardware: Physical parts of a computer or other electronic device.
سخت افزار: قطعات فیزیکی کامپیوتر یا سایر وسایل الکترونیکی.
High-level Language
High-level Language: A language that is easily understood by programmers and development teams.
زبان سطح بالا: زبانی که به راحتی توسط برنامه نویسان و تیم های توسعه قابل درک است.
Human Computer Interface
Human Computer Interface: The interface that allows the program to interact with the outside world.
رابط کامپیوتر انسانی: رابطی که به برنامه اجازه می دهد تا با دنیای خارج تعامل داشته باشد.
IDE (Integrated Development Environment)
IDE (Integrated Development Environment): An application that facilitates software developers with writing code.
IDE (محیط توسعه یکپارچه): برنامه ای که کار توسعه دهندگان نرم افزار را با نوشتن کد تسهیل می کند.
Independent Test Group
Independent Test Group: Testing of software by a group outside of the development team.
گروه تست مستقل: تست نرم افزار توسط گروهی خارج از تیم توسعه.
Intermediate Code
Intermediate Code: Compiled code that is produced for a target computer.
کد میانی: کد کامپایل شده ای که برای کامپیوتر هدف تولید می شود.
ISO
ISO: A quality assurance system for software development.
استاندارد ایزو: یک سیستم تضمین کیفیت برای توسعه نرم افزار.
Iterative
Iterative: An iterative process that involves feedback and repetition.
تکرار شونده: یک فرآیند تکراری که شامل بازخورد و تکرار است.
Kanban
Kanban: An approach for managing software development that depicts all planned work to optimize the overall process.
کانبان: رویکردی برای مدیریت توسعه نرم افزار که تمام کارهای برنامه ریزی شده برای بهینه سازی فرآیند کلی را به تصویر می کشد.
Linear Search
Linear Search: A standard algorithm that performs searches on data items in sequential order.
جستجوی خطی: یک الگوریتم استاندارد که جستجوها را بر روی اقلام داده به ترتیب متوالی انجام می دهد.
Machine Code
Machine Code: Native computer code that can be understood without translation.
کد ماشین: کد کامپیوتری بومی که بدون ترجمه قابل درک است.
Machine Learning
Machine Learning: The study of algorithms and models that learn from data sets to make predictions or decisions on new data.
یادگیری ماشینی: مطالعه الگوریتم ها و مدل هایی که از مجموعه داده ها برای پیش بینی یا تصمیم گیری در مورد داده های جدید یاد می گیرند.
Maintenance
Maintenance: The upkeep of a software program.
تعمیر و نگهداری: نگهداری از یک برنامه نرم افزاری.
Markup Language
Markup Language: A text-encoding system that consists of symbols and notations to control a structure or relationship within a program.
زبان نشانه گذاری: یک سیستم رمزگذاری متنی که از نمادها برای کنترل ساختار یا رابطه در یک برنامه تشکیل شده است.
Methodology
Methodology: A technique that enables the design and development of software to be implemented.
روششناسی یا مِتُدولوژی: تکنیکی است که طراحی و توسعه نرم افزار را قادر می سازد تا پیاده سازی شود.
Metric
Metric: In software, the measure of whether a product feature or task is quantifiable or countable.
متریک: در نرمافزار، معیاری است که مشخص میکند ویژگی یا وظیفه یک محصول قابل کمیت یا شمارش است.
Normal Operation
Normal Operation: Running of a program under expected normal conditions.
عملیات عادی: اجرای یک برنامه در شرایط عادی مورد انتظار.
Object
Object: A data item that can be manipulated by a computer program or system.
هدف - شی: یک آیتم داده است که می تواند توسط یک برنامه یا سیستم کامپیوتری دستکاری شود.
Object-oriented Programming
Object-oriented Programming: A programming system based on the idea that objects that contain both data and code can modify data.
برنامه نویسی شی گرا: یک سیستم برنامه نویسی مبتنی بر این ایده که اشیایی که هم داده و هم کد دارند می توانند داده ها را تغییر دهند.
Open Source
Open Source: Source code that's freely available for making changes while being free to download.
متن باز - منبع باز: کد منبعی که به صورت متن باز برای ایجاد تغییرات در عین دانلود رایگان در دسترس است.
Operating System
Operating System: The software system that supports a computer or product's basic functions.
سیستم عامل: سیستم نرم افزاری که از عملکردهای اساسی یک کامپیوتر یا محصول پشتیبانی می کند.
Performance Testing
Performance Testing: A form of testing that examines the speed, response time, and usage of software under a particular workload.
تست عملکرد: نوعی آزمایش که سرعت، زمان پاسخگویی و استفاده از نرم افزار را تحت یک حجم کاری خاص بررسی می کند.
Programmers
Programmers: A section of a development team that's responsible for coding, testing, implementation, and maintenance.
برنامه نویسان: بخشی از یک تیم توسعه که مسئول کدنویسی، آزمایش، پیاده سازی و نگهداری است.
Programming Language
Programming Language: A system of notations for writing software programs.
زبان برنامه نویسی: سیستمی از نمادها برای نوشتن برنامه های نرم افزاری.
Project Manager
Project Manager: Member of the development team that supervises the project.
مدیر پروژه: عضو تیم توسعه که بر پروژه نظارت دارد.
Prototype
Prototype: A simple working version of a software.
نسخه یا نمونه اولیه: یک نسخه کار ساده از یک نرم افزار.
Plugin
Plugin: An add-on that adds new functionalities to a host program or software without alternating the host itself.
پلاگین: افزونهای که قابلیتهای جدیدی را به برنامه یا نرمافزار میزبان اضافه میکند، بدون اینکه تغییری در خود میزبان ایجاد کند.
Pull Request
Pull Request: A notification given by developers when they're done building a feature.
درخواست کشش: اعلانی که توسعه دهندگان پس از اتمام ساخت یک ویژگی ارائه می دهند.
QA (Quality Assurance)
QA (Quality Assurance): The process of reviewing a software product to ensure it meets expectations.
QA (تضمین کیفیت): فرآیند بررسی یک محصول نرم افزاری برای اطمینان از برآورده کردن انتظارات.
Relational Database
Relational Database: A database structured to recognize relations among any stored items or objects.
پایگاه داده رابطه ای یا یکپارچه: پایگاه داده ای ساختار یافته برای تشخیص روابط بین هر آیتم یا شی ذخیره شده.
Regression Testing
Regression Testing: The process of re-running tests to verifying the correctness of software after a change.
تست رگرسیون: فرآیند اجرای مجدد تست ها برای تایید صحت نرم افزار پس از تغییر.
Repository
Repository: A place where data is gathered and protected.
مخزن: مکانی که در آن داده ها جمع آوری و محافظت می شود.
Runtime
Runtime: The length of time a program takes to run.
زمان اجرا:مدت زمانی که یک برنامه طول می کشد تا اجرا شود.
SaaS (Software as a service)
SaaS (Software as a service): Type of software delivery model that's provided over the Internet to the end user by the software owner on demand.
SaaS (نرمافزار بهعنوان سرویس): نوع مدل تحویل نرمافزاری که از طریق اینترنت توسط مالک نرمافزار در صورت تقاضا به کاربر نهایی ارائه میشود.
Scrum
Scrum: A project management methodology for effective team collaboration that's based on Agile software development.
اسکرام: یک روش مدیریت پروژه برای همکاری تیمی موثر که بر اساس توسعه نرم افزار Agile است.
SDLC (Software Development Life Cycle)
SDLC (Software Development Life Cycle): The general process of software development that follows a series of steps until completion.
SDLC (چرخه عمر توسعه نرم افزار): فرآیند کلی توسعه نرم افزار است که یک سری مراحل را تا تکمیل دنبال می کند.
Source Code
Source Code: The code for a program that's written in a high-level language that is then translated into machine code.
کد منبع یا کد مبدأ: کد برنامه ای که به زبان سطح بالا نوشته شده و سپس به کد ماشین ترجمه می شود.
Syntax
Syntax: The structure or grammar of a statement in a given language.
نحو: ساختار یا دستور زبان یک عبارت در یک زبان معین.
Testing
Testing: Running the program to ensure its reliability.
تست: اجرای برنامه برای قابلیت اطمینان و اعتبار آن.
Test Plan
Test Plan: A strategy that involves testing software under different conditions.
پلان تست : استراتژی است که شامل تست نرم افزار در شرایط مختلف است.
Top-Down Design
Top-Down Design: A design approach that involves putting larger systems into smaller components.
طراحی از بالا به پایین: یک رویکرد طراحی که شامل قرار دادن سیستم های بزرگتر در اجزای کوچکتر است.
Unit Testing
Unit Testing: Testing specific pieces of code in a system.
تست واحد: تست قطعات خاصی از کد در یک سیستم.
Usability
Usability: A quality system to determine how easy something is to use.
یک نوع سیستم کیفیت برای تعیین اینکه چقدر استفاده از آن چیز آسان است.
User experience
User experience: Software design that focuses on usability and user satisfaction.
تجربه کاربر: طراحی نرم افزاری که بر قابلیت استفاده و رضایت کاربر تمرکز دارد.
User interface
User interface: Software design that focuses on the looks and style.
رابط کاربری: طراحی نرم افزاری که بر ظاهر و سبک تمرکز دارد.
Version Control
Version Control: A software system used to manage changes to a codebase over time to help recall specific versions later.
کنترل نسخه: یک سیستم نرم افزاری است که برای مدیریت تغییرات در یک پایگاه کد در طول زمان برای کمک به فراخوانی نسخه های خاص بعداً استفاده می شود.
Waterfall Model
Waterfall Model: One of the earliest models for software development that incorporates seven stages.
مدل آبشار: یکی از اولین مدلهای توسعه نرمافزار است که هفت مرحله را در خود جای داده است.
Web App
Web App: An application program on a server that is delivered over the Internet.
برنامه وب: یک برنامه کاربردی روی سرور که از طریق اینترنت ارائه می شود.
YAML
YAML: A human-readable data format for storing and transmitting information.
یامِل: یک قالب داده قابل خواندن, توسط انسان برای ذخیره و انتقال اطلاعات.
Z Object Publishing Environment
Z Object Publishing Environment: An open-source set of tools for publishing components within different platforms.
محیط انتشار اشیا Z: مجموعه ای از ابزارهای منبع باز برای انتشار مؤلفه ها در پلتفرم های مختلف.