بررسی و رفع مشکل WIFI وای فای 2.4GHz که کار نمیکند ولی در عوض در مقیاس 5GHz کار میکند.
یک شبکه 2.4 گیگاهرتز تضمین می کند که اتصال پایدار و پوشش منطقه وسیع را با کمی کاهش سرعت شبکه خود دریافت کنید. اگر فقط یک روتر دارید که کل خانه و چندین دستگاه شما را پوشش می دهد، استفاده از آن بهینه است.
از طرف دیگر 5 گیگاهرتز جدیدترین و برترترین فناوری است که عملکرد و سرعت شبکه وای فای را افزایش می دهد اما برای اتصالات از راه دور یا مناطقی که تداخل بیشتری دارند مناسب نیست. به دلیل فرکانس بالا، اگر شبکه وای فای 5 گیگاهرتزی را با چندین دستگاه در مسافت طولانی متصل کرده باشید، می توانید با مشکلات اتصال مواجه شوید.
4 راه حل برای رفع مشکل:
1. سازگاری و تنظیمات را بررسی کنید compatibility and settings
اکثر جدیدترین دستگاهها به وایفای 5 گیگاهرتز مجهز هستند، اما با وایفای 2.4 گیگاهرتز نیز سازگار هستند. اگر در هر یک از دستگاه های جدید خود با چنین مشکلی روبرو هستید، لطفاً بررسی کنید که آیا از اتصال 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می کند یا خیر. برای سایر دستگاهها مانند تلفنهای همراه یا لپتاپ، مطمئن شوید که دستگاه شما فقط به 5 گیگاهرتز محدود نمیشود و باید مانند قبل برای شما شروع به کار کند. اکثر دستگاه ها روی اتصال خودکار تنظیم شده اند، اما ارزش امتحان کردن را دارد.
2. روتر خود را ریست کنید
ممکن است هنگام تلاش برای تغییر بین این دو، برخی از تنظیمات روتر خود را به هم ریخته باشید. برای اطمینان از مشکل، باید روتر خود را به تنظیمات پیش فرض بازنشانی کنید. این اطمینان حاصل می کند که روتر شما هیچ تنظیماتی ندارد که ممکن است فرکانس شما را به هم بزند و باعث کار نکردن آن شود. هنگامی که روی پیشفرض تنظیم شد، اکثر روترها از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده میکنند، بنابراین شما میتوانید از آن استفاده کنید. اگر هنوز کار نمی کند، ممکن است لازم باشد راه حل دیگری را در نظر بگیرید.
3. سیستم عامل روتر خود را به روز کنید
به روز رسانی سیستم عامل روتر نیز می تواند راه حل خوبی برای مشکل شما باشد. هنگامی که سیستم عامل روتر خود را به روز کردید، باید مجدداً راه اندازی شود و می توانید از آن در فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده کنید. اگر هنوز قادر به انجام آن نیستید، مشکلی در روتر شما وجود دارد که باید برطرف شود.
4. با یک تکنسین مشورت کنید
بعد از اینکه تمام مراحل بالا را امتحان کردید و روترکار نکرد، باید با یک تکنسین مشورت کنید و از آن بخواهید روتر شما بررسی کند. شاید نیاز به تعمیر یا جایگزینی باشد.