معرفی و شرح کامل رشته دامپزشکی

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 20:09:35 - 07/27/11

« دانش دامپزشکی "veterinarian" | مقاله ای کامل در خصوص تاریخچه دامپزشكی در جهان »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

معرفی و شرح کامل رشته دامپزشکی

امروزه در دنیا علی‌رغم پیشرفت‌های علمی كه در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است، هنوز هم مساله غذا از نظر اجتماعی و اقتصادی در درجه او اهمیت قرار دارد و به عنوان یك مساله استراتژیك مطرح می‌باشد. به طوری كه موقعیت یك كشور را با سطح و نوع غذای مردم آن كشور محك می‌زنند. و بدون شك در میان مواد غذایی آنچه بسیار اهمیت دارد و جزو لاینفك مواد غذایی روزانه است، پروتئین حیوانی است كه از طریق دام تهیه می‌شود.

دكتر حسینی استاد و رئیس دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران با ذكر مطلب فوق در ادامه می‌گوید:
«حال از همین‌جا می‌توان به اهمیت دانش‌دامپزشكی پی‌برد ، چرا كه از حفظ و حراست بهداشت دامها بر عهده یك دامپزشك است. یعنی یك دامپزشك با تامین بهداشت و مبارزه با عوامل تهیه كننده حیات دام، طیور، آبزیان و حشرات مفید، ضمن اقدامات بهداشتی لازم برای افزایش طول عمر آنها، با تامین سلامتی این دسته از موجودات كمك می‌كند كه بازدهی تولیدی و خدماتی آنها بیشتر بشود.

از طرف دیگر یك دامپزشك وظیفه مبارزه با بیش از 400 بیماری مشترك بین انسان و حیوان را دارد. بیماری‌هایی كه به صورت مستقیم (تماس با دام آلوده) و غیرمستقیم (استفاده از تولیدات یا فرآورده‌های دامی) به انسان منتقل شده و حیات او را به مخاطره می‌اندازد. و بالاخره دامپزشكان در حفظ محیط زیست نقش بسزایی دارند چرا كه به مبارزه با بیماری‌های وحوش و همچنین بیماری‌های مشترك بین انسان و وحوش می‌پردازند. كه البته در كشور ما كمتر به این نقش توجه شده است.»

دكتر حسینی همچنین در مورد عنوان دروس و نحوه آموزش رشته دامپزشكی در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی می‌گوید:
«دانشجویانی كه وارد رشته دامپزشكی می‌شوند باید حدود 220 واحد درسی را در 6 سال بگذرانند كه این واحدها در سه مقطع متوالی علوم پایه ، پاتوبیولوژی و علوم درمانگاهی تدریس می‌شود. یعنی در آغاز دانشجو طی 2 سال علوم پایه را می‌گذراند و سپس در 2 سال بعد ،‌دروس پاتوبیولوژی شامل میكروبیولوژی، آسیب‌شناسی، انگل‌شناسی و بهداشت و كنترل مواد غذایی را مطالعه می‌كند و بالاخره وارد دوره علوم درمانگاهی می‌شود كه این دوره خود شامل دو بخش دروس نظری و عملیاتی و بخش كارورزی می‌شود. به همین دلیل دانشجوی این رشته در علوم پایه پزشكی بنیه علمی خوبی دارد و حتی در دوره‌های تخصصی ایمونولوژی ، ویروس‌شناسی و ... همپای فارغ‌التحصیلان پزشكی شركت كرده و موفق نیز می‌شود.»
دكتر خسروی استاد دامپزشكی شركت كرده و موفق نیز می‌شود. »

دكتر خسروی استاد دامپزشكی دانشگاه تهران نیز در معرفی این رشته می‌گوید:
«دامپزشكی علم شناخت بیماری‌های دامی اعم از بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان یا بیماری‌های خاص دام، پیشگیری از بیماری‌ها ، معالجه بیماری‌ها و همچنین علم تغذیه انسان و دام می‌باشد.  از سوی دیگر در اكثر كشورها از جمله كشور ما، دامپزشكان در تحقیقات پایه پزشكی نقش مهمی دارند. برای مثال دكتر «جی‌بانگ» عامل تب مالت انسان و سقط جنین دامها را كشف كرد و نشان داد كه استفاده از «توبركولین» برای تشخیص سل در انسان وسیله بسیار خوبی است و یا «جی‌رامون» با كشف سرم ضد دیفتیری جان میلیونها كودك جهان را نجات داد.

این توانایی از آنجا نشأت می‌گیرد كه از یك طرف كار با دام محدودیت‌های كار با انسان را ندارد یعنی می‌شود بر روی تعداد زیادی از حیوان با وجود احتمال بیماری یا مرگ آزمایش نمود، كاری كه در علوم میكروبیولوژی ، فاراموكولوژی و فیزیولوژی انجام می‌گیرد. و از سوی دیگر یك دامپزشك دید وسیعتری درباره حیوانات دارد و می‌تواند به روی حیوانات مختلف تحقیق بكند.»

دكتر اسلامی یكی دیگر از اساتید دامپزشكی دانشگاه تهران نیز در معرفی این علم می‌گوید: «چندسال پیش در نشریه سازمان بهداشت جهانی آمده بود كه هدف نهایی دامپزشكی درمان حیوانات نیست بلكه دقیقا تامین مواد غذایی و بهداشت انسان می‌باشد.» چرا كه با واكسیناسیون دام ها می‌توان از مرگ و میر آن ها جلوگیری كرد و بر میزان فرآورده‌های دامی افزود و در نتیجه مواد پروتئینی لازم برای جیره غذایی انسانی را تامین نمود. موادی كه مقاومت انسان ها به خصوص كودكان را در مقابل كلیه بیماری‌ها، افزایش می‌دهد و نه تنها باعث كاهش قابل ملاحظه هزینه‌های درمانی می‌شود، بلكه جامعه‌ای سالم و فعال بوجود خواهد آورد. از سوی دیگر دامپزشكی در پیشگیری از بیماری‌های مشترك بین حیوانات و انسان نقش بسیار مهمی دارد. بیماری‌هایی كه می‌تواند بهداشت عمومی یك جامعه را به خطر بیندازد.»


آینده شغلی، بازار كار، درآمد:
خبر اول:‌
«بیماری‌های دامی در كشورهای جهان سوم ، سالیان 30 میلون تن از شیر دام ها می‌كاهد كه این رقم تأمین كننده شیر سالیانه 200 میلیون كودك به میزان 2 لیوان شیر در روز می‌باشد.»
خبر دوم:
تنها با مبارزه منظم داروئی با كرمهای نخی شكل دستگاه گوارش گوشفند و بز، می‌توان سالیانه 150 میلیون كیلوگرم گوشت قرمز بیشتر در كشور تولید كرد.
خبر سوم:
در حال حاضر بیش از 1000 میلیون واحد دامی و همچنین حدود 600 تا 800 میلیون قطعه طیور در كشور وجود دارد.
خبر چهارم:
سازمان دامپزشكی كشور به عنوان مرجع ذیصلاح در كنترل بهداشت مواد غذایی با منشا دامی كشور ، مسوولیت نظارت بر 560 كشتارگاه دام و طیور، 100 واحد عمل آوری و فرآوری محصولات شیلاتی ، 200 واحد بسته‌بندی فرآورده‌های پروتئینی و بیش از 46 هزار مركز عرضه كننده فرآورده‌های پروتئینی را بر عهده دارد. این در حالی است كه حدود 40 كشتارگاه صنعتی و نیمه‌صنعتی دام و 32 كشتارگاه صنعتی طیور در دست احداث می‌باشد.
تنها با تكیه بر هر یك از خبرهای فوق می‌توان متوجه نیاز كشور به متخصصان دامپزشكی شد. چرا كه حفظ بهداشت و سلامت جامعه و همچنین توسعه دامپروری كشور تنها با حمایت بخش دامپزشكی امكان‌پذیر است.


دكتر خسروی نیز در مورد فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته می‌گوید:
«فارغ‌التحصیلان دامپزشكی می‌توانند در مراكز مختلفی از جمله سازمان دامپزشكی ، موسسه تحقیقات و تولید واكسن رازی، شركت‌های تولید دارو و فرآورده‌های دامی، شركت‌های تولید مواد غذایی با فرآورده‌های دامی ،‌واحدهای دامپروری دولتی و خصوصی و آزمایشگاههای تشخیص بیماری‌های دامی و بیماری‌های انسانی فعالیت بكنند. »


توانایی‌های جسمی، علمی، روانی و ... مورد نیاز و قابل توصیه:
مهمترین وظیفه یك پزشك شناخت بیماری با توجه به علایم و نشانه‌ها و اظهارات بیمار است. كاری كه با توجه به علایم مشابه و مشترك برای بیماری‌های مختلف و همچنین تنوع بیماری‌ها بسیار دشوار می‌باشد. اما با این وجود كار یك پزشك در مقایسه با دامپزشك سهل‌تر است چرا كه در شناخت و معالجه بیماری‌انسانی، می‌تواند از خود بیمار كمك بگیرد. اما یك دامپزشك در معالجه بیماری حیوانات تنها با بررسی و پژوهش و با تكیه بر دانش خود می‌توان به بیماری پی ببرد.

رضا . م دانجوی دامپزشكی دانشگاه تهران در همین زمینه می‌گوید:
«یك دامپزشك علاوه بر دانش بسیار و قدرت تجزیه و تحلیل باید زیرك و هوشیار نیز باشد. چون از یك سو بیمار او نمی‌تواند درد خود را بیان كند و دامپزشك باید خود موفق به شناخت بیماری گردد و از سوی دیگر بسیاری از دامداران سنتی‌ما هنوز فرهنگ استفاده از دامپزشك را پیدا نكرده‌اند و در نتیجه به مشاهده دام بیمار در ابتدا خود از راههای سنتی كه بسیاری از اوقات اشتباه نیز هست، به معالجه دام می‌پردازند و بعد از این كه بیماری به اوج خود رسید و یا حتی دام به بیماری تازه‌ای دچار گردید، به دامپزشك مراجعه می‌كنند و تازه هنگام مراجعه به دامپزشك نیز نمی‌گویند كه قبلا از چه داروها و یا روشهای درمانی استفاده كرده‌اند و در نتیجه اگر یك دامپزشك زیركی و هوشیاری لازم را نداشته باشد، در شناخت بیماری اشتباه می‌كند. »

دكتر خسروی نیز با اشاره به اهمیت دو درس زیست‌شناسی و زبان انگلیسی می‌گوید:
«درس زیست‌شناسی یكی از درسهای مهم رشته دامپزشكی است. همچنین دانشجوی این رشته هرچقدر كه تلاش بكند اگر به زبان انگلیسی و یا یك زبان بین‌المللی دیگر مسلط نباشد، نمی‌تواند در این رشته موفق گردد، چرا كه امروزه اطلاعات علمی بخصوص در علومی مثل ایمونولوژی روزآمد شده است و تا دانشجویی به زبان انگلیسی مسلط نباشد، نمی‌تواند از اطلاعات جدید با خبر شده و یا از كتب مراجع استفاده بكند.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا دانشجوی دامپزشكی باید قدرت بدنی بالایی داشته باشد، می‌گوید:
«بدون شك دانشجوی این رشته باید از سلامت جسمانی برخوردار باشد اما قدرت بدنی در همه بخش‌های دامپزشكی مطرح نیست . برای مثال در مراكز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و یا برای معالجه دامهای كوچك نیازی به قدرت بدنی بالا نیست اما در معالجه دامهای بزرگ ، قدرت بدنی بالا می‌تواند كار یك دامپزشك را راحت‌تر بكند.»

دكتر حسینی نیز علاقه‌مندی به دام و دامپزشكی را برای دانشجوی این رشته ضروری می‌داند و در این باره می‌گوید:
«یك دانشجوی دامپزشكی بعد از فارغ‌التحصیلی باید گاه در دل یك روستا به مداوای حیوانات بپردازد و بدون شك چنین كاری جز به یاری عشق و علاقه امكان‌پذیر نمی‌باشد. »

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: (كارشناسی ارشد و ...)
فارغ‌التحصیلان دوره دكترای عمومی دامپزشكی می‌توانند بر حسب علاقه در بیش از 14 گرایش تخصصی مختلف در علوم دامپزشكی (آسیب‌شناسی، انگل شناسی، میكروبیولوژی، كلینكال پاتولوژی، علوم تشریحی، بیماری های طیور، بیماری های داخلی دام بزرگ، بیماری های داخلی دام كوچك، جراحی، رادیولوژی، بیماری های ماهی و آبزیان، بهداشت مواد غذایی، مامائی و بیماری های تولید مثل و ... ) و همچنین علوم پایه پزشكی و بیوتكنولوژی ادامه تحصیل بدهند. در دوره دكترای تخصصی دامپزشكی به تناسب رشته تعداد 60 واحد تخصصی گذرانده می‌شود و دانش تخصصی دانشجو در یك زمینه خاص گسترده‌تر می‌گردد. هدف از اجرای دوره‌های تخصصی دامپزشكی، تأمین اعضای هیات علمی مورد نیاز برای دانشكده‌های دامپزشكی و محققان مؤسسات پژوهشی وابسته و در نهایت تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای خدمات تخصصی دامپزشكی است.


جعبه متن
منبع: وبلاگ دامپزشک


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
معرفی رشته رادیولوژی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات رادیولوژی

0 ارسال
1989 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:55:09 - 07/31/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
متن کامل گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر در مناطق نفت خیز جنوب

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
4625 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:50:13 - 11/03/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
معرفی رشته علوم تغذیه

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تغذیه, Nutrition Articles

0 ارسال
1684 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:34:54 - 09/12/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
دانلود مقاله معرفی رشته حقوق

نویسنده Amir Shahbazzadeh در دانلود سنتر بخش حقوق و علوم سیاسی

0 ارسال
1705 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:15:00 - 01/23/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
معرفی کامل HTML

نویسنده Zohreh Gholami در زبان های برنامه نویسی

4 ارسال
2890 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:58:31 - 09/06/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
معرفی کامل کهکشان ها و ستاره ها

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات نجوم و ماورا الطبیعه, Astrology Articles

0 ارسال
1857 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:22:23 - 08/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
معرفی کامل موتور پیشران مایع

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هوا فضا

0 ارسال
3329 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:26:19 - 09/05/11
توسط
Zohreh Gholami