آموزش تصویری استفاده از کلید های Ctrl+Alt+Del در سیستم عامل لینوکس (Linux)

نویسنده Amir Shahbazzadeh, بعد از ظهر 15:30:12 - 08/23/11

« تعیین سطوح دسترسی کاربران در لینوکس (Linux) | ده (10)توزیع ناشناخته لینوکس( Linux) »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Amir Shahbazzadeh

آموزش تصویری استفاده از کلید های  Ctrl+Alt+Del در سیستم عامل لینوکس (Linux)

در سیستم عامل ویندوز شما به آسانی می توانید هر پروسه ای را با فشار دادن همزمان دکمه های Ctrl+Alt+Del  روی صفحه کلید و باز نمودن تسک منجر ببندید. در توزیع های لینوکسی که از میزکار گنوم استفاده می کنند(مثلا دبیان ، اوبونتو ، لینوکس مینت ، و غیره) ابزار مشابهی گنجانده شده که می توان آن را  برای اجرا دقیقا به همان شیوه ویندوز فعال نمود. در این نوشته برآنیم تا شیوه فعال کردن این ابزار در لینوکس  را بیاموزیم.

راه اندازی تر کیب کلید ها برای منظور مورد نظر ما

محیط دسکتاپی گنوم به طور پیش فرض از کلید های Ctrl+Alt+Del  برای نمایش پنجره ای با گزینه های خاموش کردن ، خروج از سیستم ، راه اندازی مجدد ، و بیهوش کردن سیستم (hibernate) استفاده میکند. این پیش فرض برای کاربرانی که می خواهند از این کلیدها برای دسترسی سریع به مدیریت وظایف استفاده کنند مناسب نیست.


برای تغییر تنظیمات Ctrl+Alt+Del  در گنوم تنظیمات کلیدهای میانبر صفحه کلید (keyboard shortcuts preferences) را باز کنید. در اوبونتو این بخش در این قسمت واقع شده:

System -> Preferences -> Keyboard Shortcuts

و در لینوکس مینت: mintMenu -> Control Center -> Keyboard Shortcuts


تنظیمات کلیدهای میانبر صفحه کلید تمامی کلیدهای میانبر را که  در محیط گنوم می توان کنترل کرد را نشان می دهد.

توجه : کلیدهای میانبر سایر برنامه خاص در این بخش نشان داده نخواهد شد. برای دیدن این کلیدهای میانبر شما باید در خود آن برنامه ها چک کنید که هر کلید میانبر چه کاری انجام می دهد.


اضافه کردن کلیدهای میانبر سفارشی به میانبر های استاندارد به سادگی کلیک کردن روی Add  است. پس روی آن کلیک کنید.



برای تعویض کارکرد Ctrl+Alt+Del ما میانبر جدید را به نام "Task Manager"  نام گذاری کرده و در  کادر  command  عبارت gnome-system-monitor  را وارد می کنیم


روی Apply  کلیک کنید. همانطور که ملاحظه میکنید یک میانبر صفحه کلید جدید  زیر بخش میانبر های سفارشی اضافه شده اما غیرفعال (disabled) است.

در قسمتی که نوشته شده disabled کلیک کنید و سپس دکمه میانبر جدید مورد نظر خود را که عبارت است از Ctrl+Alt+Delete روی صفحه کلید و همزمان با هم فشار دهید. اگر چنین میانبر صفحه کلید  پیش ار این به عنوان یک میانبر صفحه کلید تعریف شده گنوم  وجود داشته باشد  پنجره ای به شما نشان داده خواهد شد که از شما برای جابه جا کردن میانبر صفحه کلید سوال می پرسد.


بر روی reassign کلیک کنید تا میانبر صفحه کلید جدید هم اکنون فعال شود و به جای واژه disabled این بار ترکیب کلیدهای صفحه کلید برای  اجرای فرمان را نشان می دهد.


در ادامه به شما  راه حتی ساده تری برای کشتن برنامه هایی  که هنگ می کنند، توسط راه اندازی یک میانبر صفحه کلید دیگر و نام  گذاری آن به  xkill خواهیم اموخت.به این منظور از همان روش بالا چنین میانبری ایجاد کنید(به تصویر زیر توجه کنید:)


...

Amir Shahbazzadeh

درست مانند قبل بر روی "Disabled"  کلیک کرده و این بار برای تنظیم میانبر صفحه کلید  دکمه های Ctrl+Delete ر ابا هم برای بستن یک پنجره فشار دهید.


استفاده از سیستم مانیتور (System Monitor)

برای آزمایش میانبرهای جدید صفحه کلید  دکمه های Ctrl+Alt+Del را فشار  دهید. پنجره سیستم مانیتور باز خواهد شد و در تب سیستم بسیاری از اطلاعات مفید را نشان می دهد. این برگه به شما اجازه دسترسی آسان به توزیع لینوکس شما و نسخه آن را می دهد، به جز آن کرنل جاری در حال اجرا، نسخه گنوم ، و بر فضای خالی هارد دیسک را هم میتوانید مشاهده کنید.


تب بعدی برگه پردازش ها (Processes) است و شبیه به مدیر وظایف در ویندوز است. شما می توانید پردازش ها را بر حسب میزان استفاده از پردازنده ، میزان استفاده از حافظه ، نام فرایند  و غیره مرتب سازی کنید.


برای بستن یک پردازش، نام آن را در لیست پیدا کرده و بر روی دکمه پایان پردازش (End Process) کلیک کنید. یک پنجره تایید ظاهر می شود و شما به راحتی می توانید پردازشهایی را که هنگ کرده اند ببندید.


تب منابع (Resources) اطلاعاتی از پردازند، حافظه، و تاریخچه شبکه را نشان می دهد و در  هنگام عیب یابی عملکرد سیستم بسیار مفید است. تاریخچه فقط تا زمانی که سیستم مانیتور باز است ذخیره می شود بنابراین مطمئن شوید که آن را هنگامی که می خواهید برنامه های مشخصی را برای مشاهده عملکرد سیستم خود اجرا کنید به حالت باز رها کنید. (یعنی پنجره  سیستم مانیتور را نبندید)


آخرین زبانه، فایل های سیستم (File Systems) است که اطلاعات مربوط به دیسک سخت و پارتیشن های محلی را نشان می دهد. به خصوص اطلاعات مربوط به دستگاه، دایرکتوری ، و اطلاعات مورد استفاده سیستم داده های  مفیدی است. ستون device نشان می دهد که چگونه سیستم پارتیشن را شناسایی می کند ، و شاخه directory نشان می دهد که در کجا پارتیشن نصب شده است و آیا همه پارتیشن های موجود در لینوکس نصب شده اند یا خیر.


استفاده از xkill

آخرین میانبر صفحه کلیدی که راه اندازی کردیم که برای بستن سریع برنامه های بود xkill نام داشت. این برنامه دارای رابط کاربر و یا تنظیمات خاصی نیست. هنگامی که شما میانبرهای تعریف کرده را روی صفحه کلید برای اجرای xkill فشار دهید تنها چیزی که متوجه خواهید شد است تغییر ظاهر نشانگر ماوس به یک علامت ضربدر X است.


برای بستن یک پردازش با xkill کافیست پس از تبدیل نشانگر ماوس به علامت ضربدر، آن را به پنجره ای که نیاز به بسته شدن دارد برده و با یک کلیک چپ موس در هر قسمتی از محیط پنجره ان را ببندید. برنامه باید فورا همراه با هر زیر مجموعه ای که برای خود باز کرده بود بسته شود.

اگر از هر کدام از این روش ها برای بستن یک فرایند استفاده کردید فقط یادتان باشد که هر بخش از کار شما که ان را ذخیره نکرده باشید از دست خواهد رفت زیرا هیچ یک از این دستورات به برنامه اجازه ذخیره کار قبل از بسته شدن را نخواهند داد.

جعبه متن
howtogeek

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
دلیل اهمیت لینوکس چیست و چرا این سیستم عامل مهم است؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

2 ارسال
4271 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:05:09 - 11/12/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
ده (10)توزیع ناشناخته لینوکس( Linux)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سیستم عامل Linux

1 ارسال
2594 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:11:28 - 08/14/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تعیین سطوح دسترسی کاربران در لینوکس (Linux)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سیستم عامل Linux

0 ارسال
2356 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:59:29 - 08/29/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
(فعال سازی سایت میل) آموزش تصویری استفاده از سرویس ایمیل در جوملا, Email service

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مدیریت محتوای Joomla

0 ارسال
2855 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:16:05 - 04/21/12
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آیکون های فولدر مخصوص سیستم عامل, OS-specific icons

نویسنده maxim354 در آیکون, Icon

0 ارسال
1601 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:40:28 - 07/17/12
توسط
maxim354
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
سیستم عامل آندروید چیست؟

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
1916 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:41:47 - 12/10/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
سیستم عامل iOS چیست؟

نویسنده Hooman Ghayouri در فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)

0 ارسال
1633 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:31:42 - 08/09/11
توسط
Hooman Ghayouri