ده (10)توزیع ناشناخته لینوکس( Linux)

نویسنده Amir Shahbazzadeh, بعد از ظهر 13:06:10 - 08/14/11

« آموزش تصویری استفاده از کلید های Ctrl+Alt+Del در سیستم عامل لینوکس (Linux)

0 اعضا و 2 کاربران مهمان درحال دیدن موضوع.

Amir Shahbazzadeh

توزیع‌های لینوکس در هر شکل و اندازه‌اي عرضه می‌شوند و هدف آن‌ها برآوردن هر نیاز قابل تصوری است. در این مقاله ما تعدادی از توزیع‌هایی را که به احتمال حتی نامی از آن‌ها نشنیده‌اید، اما ارزش امتحان کردن را دارند به شما معرفی خواهیم کرد.


تنوع طعم‌های لینوکس از بستنی‌های مشهور بسکینز و رابینز هم بیشتر است و صد البته برخی از این توزیع‌ها ارزشمندتر از سایرین خواهند بود. اما در کنار اوبونتوها، فدوراها، مینت‌ها و اپن‌سوزه‌ها، چه نسخه‌های دیگری ارزش زمانی را که صرف آن‌ها می‌کنید، خواهند داشت؟ باور کنید یا نه، توزیع‌های ارزشمند تنها به همین نام‌های بزرگ محدود نمی‌شوند. توزیع‌های گمنام بسیاری وجود دارند که ارزش مرور و استفاده را دارند. فهرستی که در ادامه آورده‌ایم، تعدادی از این توزیع‌ها را معرفی می‌کند که هر یک به نوعی بر زندگی شما تأثیر خواهند گذاشت.

1- لینوکس نفوذپذیر لعنتی (Damn Vulnerable Linux)

لینوکس نفوذپذیر لعنتی (DVL)، دقیقاً همان چیزی است که از اسمش بر‌می‌آید. به گفته سایت رسمی این توزیع، DVL دقیقاً جمع همه چیزهایی است که توزیع‌های خوب لینوکس از آن‌ها پرهیز می‌کنند. توسعه‌دهندگان ساعت‌ها وقت صرف کرده‌اند تا این توزیع بر مبنای کدهایی خراب، با پیکربندی اشتباه، تاریخ گذشته و قابل‌نفوذ بنا شود و در برابر انواع حمله‌ها نفوذپذیر باشد. می‌پرسید چنین توزیعی چه کاربردی خواهد داشت؟ آموزش! ایده‌ای که در پس این توزیع نهفته است، آموزش‌دادن به مديران‌سيستم‌هاي لینوکس است و برای آموزش دادن این افراد راهی بهتر از این وجود ندارد که آن‌ها را با توزیعی درهم ریخته و خراب مواجه کنیم تا آن را از نو سرپا کنند. با نسخه‌های قدیمی یا معیوب آپاچی،MySQL ،PHP، FTP و SSH مديران لینوکسی با دستی پر از دوره آموزشی باز خواهند گشت.


2-  لینوکس کاینی (CAINE Linux)

کاینی، یکی از جذاب‌ترین لینوکس‌های گمنام دنیا است! کلمه CAINE (سرنام Computer Aided INvestigation Environment) به معنای «محیط تحقیقات جنایی به کمک کامپیوتر» است. در واقع کاینی لینوکس مخصوص افراد CIS است که برای تحقیقات جنایی دیجیتال طراحی شده است. این توزیع شامل برنامه‌هایی نظیر TheSleuthKit، Autospy Forensic Browser، ابزارهای پنهان‌نگاری (با رمز نگاری متفاوت است) و ابزارهای فراوانی برای پاک‌سازی هارددیسک‌ها است. این توزیع همچنین به ابزاری نیمه خودکار مجهز است که برای تهیه گزارش نهایی درباره یک تحقیق جنایی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.



3-  زیروشل (Zeroshell)

زیروشل توزیع جالبی است که سیستم‌های توکار (Embedded) و به‌ویژه سخت‌افزارهای شبکه را هدف گرفته است. این لینوکس از طریق یک رابط وب هدایت و مدیریت می‌شود و می‌تواند تمام سرویس‌های مورد نیاز یک شبکه LAN را فراهم آورد. به کمک این توزیع می‌توانید تمام سرویس‌های Failover، RADIUS، پورتال‌های محدود (Captive Portal)، مدیریت کیفیت خدمات، پراکسی‌های HTTP، نقاط دسترسی بی‌سیم، شبکه‌های مجازی Host-to-LAN VPN و LAN-to-LAN VPN، مسیریابی با آدرس IP ایستا و پویا و بسیاری از موارد دیگر را برپا كنيد.



4-  پارتد مجیک (Parted Magic)

این توزیع بسیار شبیه توزیع Gparted Live CD است و تنها ابزارهای اندکی نظیر Clonezille، ،TestDisk، Partimage، Truecrypt، G4L، Super Grub Disk و ddrescue را به آن افزوده است. چنین ابزارهایی برای عملیاتی نظیر عیب‌یابی هارد‌دیسک‌ها بسیار ایده‌آل هستند. این توزیع خاص لینوکس، روی سخت‌افزارهای x86 اجرا می‌شود و حداقل به 256 مگابایت حافظه نياز دارد. پارتدمجیک می‌تواند با انواع پارتیشن‌های Ext2، Ext3، Ext4، FAT16، FAT32، hfs، hfs+، jfs، linux-swap، ntfs، reiserfs، reiser4 و xfs کار کند.




5-  تاینی کر (Tiny Core)

تاینی‌کر همان‌گونه که از نامش بر‌می‌آید، توزیعی بسیار کوچک است که در حجمی کمتر از ده مگابایت (به همراه یک محیط گرافیکی!) عرضه می‌شود. اما تصور نکنید که کارایی آن به عملیات ساده محدود خواهد بود. زمانی‌که این توزیع نصب شود، می‌توانید نصب برنامه‌های موردنیازتان را شروع کنید. اما در حالت پیش‌فرض شما تنها یک دسکتاپ ساده و مختصر مبتنی بر X و ارتباطات شبکه‌ای را در اختیار خواهید داشت. این توزیع بر مبنای Tiny X، Busybox (مجموعه ابزارهای فایل و گرافیک دسکتاپ)، Fltk (یک کتابخانه گرافیکی بسیار جمع و جور و مستقل از پلتفرم) و هسته سری 2,6 ساخته می‌شود.




...

Amir Shahbazzadeh

6-  کائه‌لینوکس (CAELinux)

تمرکز توزیع کائه روی مهندسی به کمک کامپیوتر است. این توزیع بر پایه نرم‌افزارهای اپن‌سورسی نظیر Salome (نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی محاسبات عددی و مدل‌های اشیا)، Code_Aster (نرم‌افزاری برای محاسبات المان‌های محدود و شبیه‌سازی محاسبات عددی در مهندسی راه و ساختمان) و OpenFOAM (نرم‌افزاری برای محاسبات دینامیک سیالات و محاسبات مربوطه) بنا شده است. این توزیع که بر مبنای اوبونتو توسعه داده می‌شود، می‌تواند رویدادهای فیزیکی از جمله ترمومکانیک غیرخطی، دینامیک زوج ساختارهای سیال (coupled fluid-structure dynamics،( seismic/nonlinear explicit dynamics، برخورد، ویسکوپلاستیسیتی، داینامیک سیالات، تبادل حرارت، انتقال حرارت تشعشعی و الکتروداینامیک را شبیه‌سازی کند. این توزیع به همراه یک wiki عرضه می‌شود که مستندات بسیاری را برای هر برنامه در بر دارد.



7-  موزیکس (Musix)

موزیکس توزیعی مبتنی بر دبیان و ناپیکس است که استفاده‌های هنری و آموزشی را در عرصه موسیقی هدف قرار داده است. این توزیع به‌صورت یک CD زنده عرضه شده و می‌تواند بدون نصب مورد استفاده قرار بگیرد. دو نرم‌افزاری که در این توزیع بیش از سایرین خودنمایی می‌کنند، Rosegarden و Ardour هستند. به کمک این دو نرم‌افزار تمام چیزهایی را که برای ساخت و ضبط موسیقی به آن نیاز دارید، در اختیار خواهید داشت. این توزیع ابزارهای دیگری را نظیر Inkspace برای تهیه تصاویر گرافیکی برداری، Blender برای مدل‌سازی سه‌بعدی و Cinerella برای ویرایش ویدیو نیز به همراه خود دارد.




8-  اسلمپ (SLAMPP)

اسلمپ توزیعی زنده بر پایه اسلکور (Slackware) است که می‌تواند درجا پاسخ‌گوی تمام نیازهای یک سیستم سرور باشد. با راه‌اندازی این توزیع شما تمام سرورهای HTTP، FTP، DHCP، DNS و بسیاری از سرورهای دیگر را آماده به خدمت در اختیار خواهید داشت و نكته‌جالب توجه این‌که تمام این‌ها بدون نصب سیستم‌عامل در اختیار شما خواهد بود. با استفاده از یک دي‌وي‌دي زنده، بدون صرف زمان طولانی تمام ای



9-  اوبونتو نسخه مسیحی (Ubuntu Christian Edition)

این توزیع نسخه‌ای از اوبونتو است که برای کاربران مسیحی تهیه و تنظیم شده است. این توزیع با حجم عظیمی از نرم‌افزارهای مذهبی مسیحی نظیر OpenSong، E-Sword و Xiphos همراه است. همچنين اين نسخه به‌صورت كامل با يك نرم‌افزار اعمال كنترل والدين بر محتواي وب تركيب شده است كه از فناوري‌هاي  Dansguard استفاده مي‌كند.



10-  سبیلی (Sabily - Ubuntu Muslim Edition)

Win  از ديگر برنامه‌هايي است كه به همراه اين توزيع نصب خواهد شد. سبیلی که تا چندی پیش با نام Ubuntu ME عرضه می‌شد، توزیعی است که برای کاربران مسلمان بهینه‌سازی شده است. در این توزیع علاوه‌بر‌نرم‌افزارهای استاندارد مورد نیاز کاربران، نرم‌افزارهای مذهبی نظیر Minbar (نرم‌افزار اعلام اوقات شرعی)، Zekr (نرم‌افزار آموزش قرآن)، Hijra (تقویم هجری قمری)، rejal (نرم‌افزار صحابه پیامبر«ص») نیز گنجانیده شده‌اند. همچنين این توزیع با تم‌ها و پس‌زمینه‌های اسلامی همراه است.




جعبه متن
نویسنده: جک والن ترجمه: احمد شریف پور


Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تعیین سطوح دسترسی کاربران در لینوکس (Linux)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سیستم عامل Linux

0 ارسال
2357 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:59:29 - 08/29/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آموزش تصویری استفاده از کلید های Ctrl+Alt+Del در سیستم عامل لینوکس (Linux)

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سیستم عامل Linux

1 ارسال
3308 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:36:04 - 08/23/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
هنر خاتم، هنری سنتی و ناشناخته

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هنر, Art Articles

0 ارسال
1774 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:45:08 - 07/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بیش فعالی جنسی ، اختلالی خطرناک اما ناشناخته

نویسنده indigo2018 در پزشکی

0 ارسال
616 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:58:14 - 11/27/18
توسط
indigo2018
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
هسته لینوکس

نویسنده bozorgmehrco در سیستم عامل Linux

0 ارسال
725 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:55:30 - 02/19/18
توسط
bozorgmehrco
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
*کانالهای توزیع کالا (distribution channels)*

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات مدیریت, Management Articles

3 ارسال
3497 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:46:23 - 06/23/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
معرفی انواع توزیع های آماری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات آمار, Statistics Articles

0 ارسال
4775 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:10:05 - 08/28/11
توسط
Zohreh Gholami