مقاله ای مفید و خواندنی درباره فست فود *Fast food*

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 17:45:18 - 10/20/11

« طرح توجيهي توليد ماكاروني با ظرفيت 1200 تن در سال | مصرف داروهای گیاهی بهترند یا داروهای شیمیایی؟ »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

فست فود یا غذاي آماده چیست؟
فَست فود ( به انگلیسی: Fast food) یا غذاي فوري یا زود غذا یا غذاي سریع عنوانی است براي غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده میشوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهاي رایج هستند. فست فود در مورد غذاهاي خانگی به کار نمیرود. بلکه بیش تر اشاره به غذاهایی میکند که در رستورانها تهیه میشوند. مک دونالد و کی اف سی از رستورانهاي مشهوري هستند که در سراسر دنیا غذاي سریع ارائه میدهند.


انواع غذاهاي فوري
همبرگر ، انواع ساندویچ هاي سوسیس و کالباس، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاري، ناگت مرغ، انواع پیتزا و...


ترکیبات فست فود ها
ترکیبات سوسیس و کالباس که شایعترین نوع غذاهاي آماده هستند عبارتند از:
گوشت چرخ کرده(گوشت گاو، گوساله، بره، گوسفند، مرغ و بوقلمون): 40 تا 90 درصد محتویات سوسیس و کالباس را گوشت تشکیل می دهد. در موارد نادر ماهی نیز در تهیه سوسیس مورد استفاده قرار می گیرد.

نمک: نمک به عنوان طعم دهنده، نگهدارنده (به علت خاصیت ضد باکتریایی ) و پیوند دهنده ذرات گوشت عمل می کند. جذب کلسیم و پروتئین در بدن با مصرف زیاد این غذاها به علت نمک بالاي آنها کم شده و در نهایت منجر به پوکی استخوان می شود.

ادویه جات: فلفل، دانه خردل، پیاز، سیر، رازیانه و زنجبیل براي ایجاد طعم هاي مختلف در انواع سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می گیرند.
شیر خشک، آرد، نشاسته، پروتئین سویا، خرده هاي نان، پودر سیب زمینی و برنج، روغن مایع، آب، شکر (دکستروز) و ویتامین C
جگر و چربی گاو، گوسفند و مرغ.
پسته، قارچ و پنیر (در برخی موارد استفاده می شوند)


نیتریت ها، نیترات ها و فسفات ها: این ترکیبات جهت حفظ رنگ و طعم سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می گیرند.



معرفی برخی از فست فودها
برگر مرغ : این محصول شامل گوشت مرغ، ادویه مخصوصمرغ، آرد سوخاري، تخم مرغ و روغن میباشد.

ناگت مرغ : براي تهیه ناگت مرغ، ابتدا گوشت قسمتهاي ران و سینۀ مرغ شستشو شده و پس از چرخ کردن با ادویه جات ، آرد ، تخم مرغ، روغن و نمک مخلوط میشود و پس از قالب زنی، سرخ کردن اولیه صورت میگیرد و پس ازآن منجمد و بسته بندي میشود. قابل ذکر است تمامی مراحل توسط دستگاه هاي تمام اتوماتیک صورت میگیرد.

کراکت سیب زمینی و مرغ : این محصول شامل سیب زمینی رنده شده، گوشت مرغ، تخم مرغ، ادویه، روغن و نمک میباشد که بصورت نیمه آماده و منجمد عرضه میگردد.

همبرگر ممتاز: همبرگر ممتاز شامل گوشت گوساله، پیاز، ادویه و نمک بوده و مزیت اصلی آن درصد بالاي گوشت ( 85 %) و همچنین عدم استفاده از سویا میباشد. همبرگر به صورت منجمد وخام بوده و به صورت وکیوم عرضه میشود.

ناگت گوشت : این محصول به صورت نیمه آماده عرضه میگردد و شامل گوشت، ادویه و نمک با پوشش آرد سوخاري میباشد.
فیله ماهی : فیله هاي ماهی میتواند از مرغوبترین ماهیان صنعتی خلیج فارس و دریاي عمان و یا ماهیان وارداتی تولید شود و در بسته بندیهاي وکیوم و غیرقابل نفوذ به عوامل خارجی عرضه میگردد. از جمله فیله هاي ماهی میتوان به فیله ماهی شوریده، شیر، سنگسر و سرخو اشاره کرد.

میگو سوخاري : میگوي استفاده شده از با کیفیت ترین میگوهاي آبهاي جنوب کشور میباشد که پس از جداسازي سر و پوست و رگ پشتی و انجام شستشوي مناسب، با عطر و بوي مناسب، میگوي تازه وارد خط تولید میشود. میگوها با نمک و ادویه مخلوط میشوند و با پوشش آرد سوخاري سرخ کردن اولیه صورت میگیرد و به صورت نیمه آماده عرضه میگردد.

فیله سوخاري ماهی : این محصول فیله ماهی بدون استخوان میباشد که با استفاده ازادویه هاي مخصوص طعم بسیار مناسبی را دارا میباشد و با پوشش آرد سوخاري به صورت نیمه آماده و منجمد در بسته بندي جهت مصرف عرضه میگردد.

فیش برگر : فیش برگر از گوشت خرد یا چرخ شدة ماهیهاي خوراکی حلال گوشت، با افزودنیهاي مجاز تهیه و بصورت خام یا نیمه پخت با پوشش یا بدون پوشش فرآوري و در نهایت بصورت منجمد عرضه میگردد.

گوشت خرد یا چرخ شده ماهی (Minced Fish )
به گوشت ماهی اطلاق می شود که با روش هاي مکانیکی، پوست، استخوا ن ، سر ودم و امعاء و احشاء از آن جدا شده و در نتیجه آن گوشت ماهی خرد شده باشد.

سوریمی (Surimi )
گوشت خرد یا چرخ شده ماهی است که پس از شستشو، آبگیري و پالایش (Straining ) شده باشد این عملیات به منظور تثبیت پروتئینهاي میوفیبریلی گوشت ماهی انجام میگیرد. سوریمی حد واسط گوشت چرخ شده و فرآورده هاي خمیري ماهی مانند فیش برگر، فیش فینگر و غیره میباشد که به دو صورت خام و فرآوري شده تهیه میگردد.



یادآوري- عملیات پالایش به منظور حذف هرگونه مواد خارجی ماهی نظیر فلس، باقیماندة استخوان و پوست و لخته هاي خون صورت میگیرد.
[/b]


سوریمی خام ماهی (Row surimi )
سوریمی خام ماهی به خمیر یا سوریمی گفته میشود که به آن هیچ افزودنی اضافه نشده باشد.


سوریمی فرآوري شده ماهی ( خمیر ماهی) Processed Surimi (Fish paste)
عبارت است از اختلاط گوشت خرد شده یا خمیر ماهی به میزان کمینه 65 درصد با مواد پرکننده (Filler)، اتصال دهنده (Binder)، عطر و طعم دهنده (Flavour) که آماده قالب گیري میباشد.


یادآوري- پرکننده ها شامل آرد غلات و پودر نان و آرد سیب زمینی.
[/b]

یادآوري- اتصال دهنده از قبیل کنسانتره و ایزوله پروتئین سویا ، تخم مرغ ، شیر خشک و کازئینات سدیم.
[/b]

یادآوري- عطر و طعم دهنده ها شامل انواع ادویه جات و سبزیجات می باشد.


[/b] لعاب زنی (Battering)
این عملیات به منظور حفظ بافت، جلوگیري از افت رطوبت، افزایش ماندگاري و همچنین بهبود رنگ و طعم انجام میگیرد به این صورت که خمیر آماده را در مخلوطی متشکل از آرد غلات یا سیب زمینی، نمک، مواد عطر و طعم دهنده و مواد ورآوردنده (Leaving Agents) غوطه ور مینمایند.


یادآوري- مجموع عملیات آردزنی و لعاب زنی را پوشش (Caoting) دادن مینامند.
[/b]


آرد زنی (Breading)
این عملیات براي بهبود رنگ و طعم و افزایش وزن انجام میگیرد، به این صورت که خمیر لعاب زده شده را در مخلوطی از پودر سوخاري، نمک و مواد طعم دهنده با رعایت شرایط خوب ساخت میغلطانند. 

Zohreh Gholami

چرا فست فود نخوریم؟
در دنیاي امروز و ظهور زندگی ماشینی که بر تمام جوامع بشري حاکم شده است، فستفودها دیگر نوعی تغذیه محسوب نمیشوند بلکه این نوع رژیم غذایی به یک سبک زندگی تبدیل شده است. افرادي که شب و روز با شتاب کار میکنند تمایل چندانی ندارند که وقتشان را صرف آشپزي کنند. اما ساندویچهاي رنگارنگی که در رستورانهاي فست فودي عرضه میشوند سرشار از قندها و چربیهایی هستند که براي سلامتی مضر هستند. اگر از آن دسته افرادي هستید که آشپزي را وقت تلف کردن میدانید و فستفودها را جایگزین غذاهاي خانگی و سالم کردهاید توصیه میکنیم اندکی تأمل کرده و این مطلب را تا انتها بخوانید شاید نظرتان نسبت به سبک زندگی که در پیش گرفته اید تغییر کند.

هر فردي با توجه به جنسیت، سن و سال و نوع فعالیتهاي روزانهي خود نیاز به رژیم غذایی خاصی دارد. اما فست فود ها بدون در نظر گرفتن این نیازها، سن و سال و فعالیتهاي روزمرهي افراد، تأثیر واحدي روي آنها میگذارد. با این معنی که فرقی نمیکند شما کودك باشید یا نوجوان، بزرگسال یا یک فرد سالخورده، سالم باشید یا خداي ناکرده مریض، اهل ورزش و فعالیت باشید یا خانه دار و خانه نشین، باردار باشید یا در هر وضعیت دیگر. فست فودها توجهی به شرایط شما ندارند و تأثیر غذایی یکسانی روي تمام افراد میگذارد.


همبرگرهاي خوشمزه و سیبزمینی سرخکردهها اساس منوهاي تمام رستورانهاي فستفودي را تشکیل میدهد. البته چند سالی هست که تنوعی در این منوها ایجاد شده و چند نوع سالاد، مرغ، ماهی و چند نوع غذاي دیگر هم به لیست غذایی اضافه شده است. اما در هر صورت تمام این غذاهاي فست فودي معمولاً ارزش غذایی یکسانی دارد. این غذاها:
*سرشار از چربی اند.
*سرشار از قند و نمک هستند.
*فاقد فیبرهاي گیاهی هستند.
*از نظر ویتامین نیز فقیر هستند.

به عنوان مثال همان منوي قدیمی و آشناي فستفودها را نظر بگیرید. منظورمان همبرگرهاي معروف، سیب زمینی سرخ کرده، کوکاکولا و کچاپ است. این مواد غذایی، سه طعم از شش طعم موجود را دارا میباشند: یعنی شیرین، شور و اسیدي. در واقع گوشت و نان ساندویچ هایی که بی مهابا گاز میزنید و نوشابه هاي گازداري که سر میکشید شیرین هستند؛ سیب زمینی سرخ کرده هایی که سفارش میدهید شور هستند و کچابی که با لذت به همبرگرتان اضافه میکنید حاوي سرکه و اسیدي است.

این نوع تغذیه بیشتر مورد استفادهي افرادي است که بیشتر در زندگی ماشینی امروزه غرق شده اند و مصرف این نوع غذاها شاید راهی باشد براي تسکین مشکلات عاطفی مثل استرس و اضطراب. اما باید بگوییم که این نوع تغذیه راه به جایی نمیبرد و براي سلامت شما مضر است. میپرسید چرا؟ دلیلش ساده است به خاطر این که این نوع غذاها نامتعادل و دیر هضم هستند.



اثرات کوتاه مدت تغذیهي فست فودي
به محض اینکه عادت کردید شب و روز راهی رستوران هاي فست فودي شوید و به اصطلاح دلی از عزا در بیاورید به مرور دچار خواب آلودگی و خمودگی میشوید. یعنی به مرور زمان شادابی و سرزندگیتان را از دست میدهید. احساس سنگینی میکنید و حرص و ولعتان براي خوردن انواع ساندویچ ها و سیب زمینی سرخ کرده ها بیشتر میشود.

باید بدانید که نوشیدنیهاي لایت مثل نوشابههاي گازدار یا کوکاها حاوي آسپارتام هستند. چربی هاي موجود در فست فودها از نوع چربی هاي ترانسیا اشباع شده اند و قند و نمک آن تصفیه شده است. از این گذشته گاهی در سیبزمینی سرخ کردهها و چیپس ها ترکیبات شیمیایی مثل « آکریلامید » یافت میشود. متأسفانه متخصصان معتقدند که این ماده سرطانزا است. علاوه بر این در سیبزمینی سرخ کردهها مواد دیگري مثل « گلوتن » و « دکستروز » نیز پیدا میشود. در این غذاها مواد افزودنی شیمیایی زیادي نیز وجود دارد و تمام این مواد میزان رادیکالهاي آزاد خون را بالا میبرند. حتماً میدانید که همین رادیکالهاي آزاد چه صدماتی به بدن میزنند. رادیکالهاي آزاد باعث التهاب و پیري سلولهاي بدن میشوند. لازم است که بدانید محققان نشان دادهاند که تنها یک ساعت بعد از صرف غذا در فستفودها میزان رادیکالهاي آزادي خون 125 درصد افزایش مییابد، دو ساعت بعد این میزان به 175 درصد و سه ساعت بعد به 138 درصد میرسد.

متخصصان معتقدند که گوشت قرمز مسئول 70 درصد تمام آسیبهاي غذایی مرتبط با فست فودها است در طولانی مدت « تغذیهي فستفودي » خطرات بالقوه اي حال که با اثرات کوتاه مدت فستفودها روي سلامتتان آشنا شدید بهتر است اندکی هم به آینده نگاهی بیندازیم و اثرات این قبیل غذاها را در طولانی مدت بررسی کنیم.



فست فودها در طولانی مدت باعث:
*اضافه وزن
*ابتلا به بیماريهاي قلبی عروقی
*ابتلا به فشار خون
*ابتلا به برخی سرطانها مثل سرطان پروستات، پانکراس، سینه، ریه، روده و...
*ابتلا به دیابت
*چاقی مفرط
*اختلالات کیسهي صفرا
*و همچنین افسردگی میشود



آماري در خصوص چاقی مفرط:
در آمریکا از هر 4 نفر یک نفر دچار چاقی مفرط است. در انگلستان از هر 40 زن 1 زن از چاقی مفرط رنج میبرد و در اروپا نیز نیمی از افراد بزرگسال چاق هستند و حدود 30 درصد آنها دچار چاقی مفرط هستند.



خطرات سوسیس و کالباس براي بدن
افزایش فشارخون، بیماريهاي قلبی عروقی، سرطانها، بیماريهاي ژنتیکی و مشکلات پوستی، قسمتی از عوارض مصرف بی رویه ي سوسیس و کالباس هاست.

سوسیس و کالباس، یکی از نمونه هاي مواد غذایی است که به راحتی آماده مصرف میشود و در عین حال بسیار خوشمزه است و به همین دلیل طرفداران زیادي در میان مردم دارد. اما افزایش استقبال مصرف کنندگان از انواع سوسیس و کالباس، در شرایطی مشاهده میشود که بسیاري از متخصصان تغذیه، به مضرات مصرف این نوع مواد غذایی اشاره میکنند. این در حالی است که مصرف نوشابهها، سوسیس و کالباس نیز هم پاي این مواد هر روز افزایش مییابد به همین علت اغلب کودکان و نوجوانان با مشکل کمبود آهن، روي و انواع ویتامینها مواجه هستند و رشد آنها به طور کامل انجام نمیشود.

سیدضیاءالدین مظهري متخصص تغذیه در این رابطه میگوید: 2 مسأله اصلی در موضوع استفاده از سوسیس و کالباس وجود دارد که سوسیس و کالباس از چه موادي تهیه میشود و در تهیه این فرآورده آیا از استانداردهاي تعیین شده، تبعیت میکنند. تمام محصولات موجود در بازار در کارخانه هاي نام آور تولید نمیشود، مشخص نیست سوسیس و کالباس هاي فلهاي موجود در بازار با چه مواد اولیهاي و در چه اماکنی تولید میشود و نباید میزان مصرف مواد نگهدارنده نیترات و نیتریت در این مواد از میزان استاندارد بیشتر باشد و مدت نگهدارندگی آنها نیز نباید افزایش یابد. این مواد توان دفاعی بدن را تحت فشار قرار میدهد و موجب هجوم اسیدهاي چرب اشباع شده، میشود و عوارضآن به صورت بیماريهاي قلبی، عروقی و سرطانها بروز میکند. مصرف استاندارد مواد نگهدارنده مسئلهاي ایجاد نمیکند اما بیش
از آن خطرناك است.


سوسیس، فشار خون را بالا میبرد
کارشناسان تغذیه در انگلیس هشدار دادند مقدار نمک موجود در اکثر سوسیس ها بیشتر از نمکی است که در یک پاکت چیپس وجود دارد. گروهی از متخصصان تغذیه به مطالعه روي محتواي نمک موجود در گوشت تازه، گوشت منجمد و سوسیس ها پرداختند و متوجه شدند از بین 246 محصول مختلف سوسیس که در این کشور توزیع میشود مقدار نمک موجود در آنها بیشتر از نمک یک پاکت چیپس است.

بیماري هاي ژنتیکی 2 دسته هستند: این بیماريها یا ارثی هستند و از پدر و مادر به ارث میرسند یا بر اثر جهش جدید در ژن فرد به وجود می آید. به عنوان مثال آکندروپلازي که کوتاهی قد را موجب میشود، دوسوم به علت جهش جدید در ژن ایجاد میشود. یکسوم افرادي که به هموفیلی مبتلا میشوند بر اثر جهش جدید است و قبلاً پدر و مادر فرد به آن مبتلا نبودهاند.

سیدضیاءالدین مظهري، متخصص تغذیه در این رابطه میگوید: مصرف بیش از حد مواد افزودنی در سوسیس و کالباس خطرناك است و رادیکالهاي آزاد که بر اثر استفاده از این مواد به وجود میآید، میتواند اطلاعات DNA را تغییر دهد و یک سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد. افرادي که در دوره رشد قرار دارند نیازمند 4 گروه اصلی نان، غلات، سبزي و میوه هستند. هر روزه هر فرد به سبزي پخته یا خام 300 تا 700 گرم و میوه 200 تا 400 گرم نیاز دارد. بهبود روش زندگی و مناسب بودن مواد غذایی روي رفتار ژنها تأثیر میگذارد.


دشمنی سوسیس و کالباس با قلب
تحقیقات تازه حاکی از آن است که گوشتهاي فرآوري شده مثل سوسیس و کالباس به سلامت قلب آسیب میرساند. به گزارش هلثدي نیوز، بررسی هاي دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان می دهد که چربی هاي گوشت قرمز موجود در گوشت هاي فرآوري شده عامل خطري براي بیماريهاي قلبی است. واژه گوشت فرآوري شده به هر گوشتی اشاره میکند که با دودي شدن، نمک سود کردن و اضافه کردن مواد شیمیایی خاص و مواد نگهدارنده تهیه میشوند. همبرگر، سوسیس، کالباس و ژامبونها جزو گوشتهاي فرآوري شده هستند.

براي کاهش خطر حملات قلبی و دیابت افراد باید از مصرف زیاد گوشتهاي فرآیند شده اجتناب کنند. به عنوان مثال نباید زیاد در وعدههاي غذایی خود هاتداگ، سوسیس و یا کالباس بخورند. مصرف این غذاها نباید بیش از یک بار در هفته باشد. طبق تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد روي یک میلیون و دویست هزار نفر که نتایج آن در کنفرانس انجمن قلب آمریکا مطرح شد، مشخصشد 23 هزار و هشتصد نفر از این افراد دچار بیماريهاي قلبی بوده و 2 هزار و دویست نفر هم به سکته مبتلا شده و 10 هزار نفر دیابت داشتند.

محققان در این بررسی دریافتند که افرادي که گوشت قرمز فراوري نشده مصرف میکردند به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر بیماري هاي قلبی و دیابت قرار داشتند. اما در هر حال خوردن گوشتهاي فرآیند شده با افزایش خطر ابتلا به این دو بیماري ارتباط داشت. در واقع براي هر 50 گرم گوشت فراوري شده در هر وعده خطر بیماريهاي قلبی تا 42 درصد افزایش مییابد و خطر دیابت نیز تا 19 درصد بالاتر می رود. به گفته محققان وجود نمک، مواد شیمیایی نگهدارنده و چربی دلیل ابتلا به بیماريهاي قلبی و دیابت است. خوب است بدانیم که هم گوشت هاي فراوري شده و هم سایر غذاها نظیر کره و پنیري که داراي چربی هاي اشباع باشند با ابتلا به بیماري هاي مزمن ارتباط دارند و باید در مصرف آنها محدودیت وجود داشته باشد.

Zohreh Gholami

اشتباهات خانواده ها در رستوران هاي فست فود

مصرف روزانه ي فست فودها، همراه کردن آنها با نوشابه ها، انتخاب رستوران هاي شلوغ، غرق کردن غذا در سس و تمام کردن همه ي غذا از اشتباهات رایج افراد در فست فودهاست.

1- هر روز، فست فود!
بعضی خانواده ها عادت دارند هر روز فست فود بخورند اما اولین عارضه ي این عادت وحشتناك، افزایش بروز چاقی است و چاقی هم یعنی افزایش احتمال بیماري هاي قلبی عروقی، دیابت، سرطان روده، سرطان معده، سرطان سینه، آرتروز، فشار خون بالا، نازایی و غیره. اگر نمیتوانید دور این غذاها خط بکشید، توصیه میشود حداکثر هفته اي یکبار (و ترجیحاً هر 2 هفته یکبار) از این جور غذاها بخورید.

2- غذا که بی نوشابه پایین نمیرود!
اگر سلامتیتان را دوست دارید، با نوشابه هاي گازدار خداحافظی کنید. قبلاً از مضرات این جور نوشابه ها زیاد نوشته ایم و نیازي به تکرار نیست. میتوانید به جاي این نوشابه هاي ناسالم، بروید سراغ آب، آب معدنی، سوداي رژیمی، آب میوه هاي طبیعی یا عصاره طبیعی میوه ها.

3- رستوران خوب یعنی رستوران معروف و شلوغ
اتفاقاً در بیشتر رستوران هاي شلوغ، با توجه به ازدحام مشتري و تعدد سفارشات، معمولاً نظافت به درستی رعایت نمیشود. اخیراً بررسی 1000 شعبه از 10 تا از بهترین رستورانهاي زنجیرهاي فست فود در 38 ایالت آمریکا نشان داد که در بیش از 60 درصد این رستوران ها، کارکنان پیش از آغاز به کار، دست هاي شان را نشسته بودند و اصلاً از دستکش استفاده نمیکردند. حالا که اشتباه کرده اید و می خواهید فست فود بخورید، لااقل اشتباه تان را با انتخاب یک رستوران غیر بهداشتی تکمیل نکنید.

4- غرق کردن غذا در سس
سس چاق کننده است. ضمن این که فقط یک قاشق غذاخوري سس مایونز، حدود 80 میلیگرم سدیم دارد و این براي فشارخونی ها خطرناك است. به همین دلیل توصیه میشود: یا غذايتان را با سس رژیمی سفارش بدهید، یا سس را خودتان در منزل درست کنید و همراه ببرید (به جاي استفاده 100 درصدي از سسهاي مایونز، آن را به نسبت 50 ، 50 با ماست مخلوط کنید) و به پیشخدمت تاکید کنید که سس را روي سالاد یا غذايتان نریزد یا در ظرفی جداگانه برايتان بیاورد. طعم دهنده هایی مثل سس گوجه فرنگی، سس خردل یا سالسا (سس تند مکزیکی) انتخاب هاي سالم تري هستند.

5- رودربایستی با عالم و آدم
رودربایستی را کنار بگذارید. اگر پرس غذاي رستوران بزرگتر از معمول است، از پیشخدمت بخواهید برايتان ظرف یکبار مصرف بیاورد تا نیمی از غذا را در همان ابتدا داخل ظرف بریزید و آن را بدون خجالت براي ناهار یا شام فردايتان به خانه ببرید. اگر هم بتوانید غذا را همراه خودتان به منزل ببرید و آنجا بخورید، خیلی بهتر است؛ چون فضاي رستوران هاي فست فود طوري است که آدم معمولاً بی محابا غذا می خورد. به علاوه، در خانه می توانید میوه، سبزي، ماست و دیگر چیزهاي سالم و سودمند را هم به غذاي خودتان اضافه کنید.



فست فود یا مواد مخدر: خطر اعتیاد جدي است
دلایلی وجود دارد که نشان میدهد غذاهاي سرشار از قند، چربی و نمک میتواند فعل و انفعالات شیمیایی در مغز ایجاد کند که شبیه به عملکرد مواد مخدري مثل کوکائین و هروئین است. مسئله ي تغذیه و مهم تر از آن تغذیهي متعادل و سالم از اهمیت بالایی برخوردار است.

امروزه با رشد بی رویه فست فودها سوال مهمی مطرح میشود که بهتر است به آن فکر کنید:
این که آیا غذاهایی که فست فودها ارائه می دهند اعتیاد آورند؟
آیا کالري ها و چربی هاي زیاد موجود در این مواد غذایی شما را به دام اعتیاد می کشاند؟

باید بگوییم که بله فست فودها مثل مواد مخدر اعتیادآور هستند. پژوهش هاي اخیر نشان می دهد چربی، نمک و قندهاي زیادي که در این غذاهاي نسبتاً ارزان وجود دارد اثري همانند مواد مخدر در مغز ایجاد می کنند. امروزه تمام محققان به مسئله ي فست فودها و اثرات اعتیادآور آنها توجه خاصی معطوف داشته اند.

در پژوهش هاي اخیر، محققان به موش ها آزمایشگاهی سوسیس، کالباس، گوشت خوك دودي، شکلات و ... خوراندند و ملاحظه کردند رفتارهاي فیزیولوژي و روحی - روانی این موشها شبیه موش هایی است که به مورفین اعتیاد دارند. علاوه بر این زمانی که اعتیاد به این قبیل مواد غذایی شکل میگیرد هیچ مانعی نمیتواند موشها را از رسیدن به مواد مخدر خود(فست فودها) منصرف کند.



همبرگر بهتر از هروئین نیست
بعد از موش ها نوبت به انجام آزمایشات روي انسان ها رسید. زمانی که عکس غذاهاي مورد علاقه ي شرکت کننده ها نشان داده شد، مغزشان شروع به ترشح میزان زیادي هورمون دوپامین کرد. حالتی شبیه به این پدیده در سر معتادین به کوکائین زمانی که عکس پودر سفید می بینند نیز اتفاق می افتد. محققان می گویند دلایل قابل قبولی وجود دارد که نشان میدهد غذاهاي سرشار از قند، چربی و نمک می تواند فعل و انفعالات شیمیایی در مغز ایجاد کند که شبیه به عملکرد مواد مخدري مثل کوکائین و هروئین است.



فست فود، IQ کودکان را پایین می آورد
محققان هشدار داده اند مغز کودکانی که فست فود بیشتري می خورند آسیب هاي جدي و طولانی مدتی متحمل می شود. براي نخستین بار نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان داده است کودکان زیر سه سالی که پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و بیسکوییت زیادي می خورند در پنج سال آینده ي عمر خود IQ پایین تري خواهند داشت.

در واقع بهره ي هوشی این کودکان نسبت به کودکانی که تغذیه سالم تري حاوي میوه، سبزیجات و غذاي خانگی دارند، کمتر خواهد بود.
مسئله ي نگران کننده تر این است که حتی اگر این کودکان بعد از سه سالگی تغذیه ي بهتري داشته باشند باز هم امکان دارد اثرات منفی فست فودهایی که خورده اند تا آخر عمر با آنها بماند. محققان معتقدند که تغذیه ي سالم و خوب در سه سال نخست تولد کودکان بسیار مهم است به خاطر این که در این سال ها مغز کودکان در حال رشد است.

کودکانی که تغذیهاي سرشار از چربی، قند و مواد غذایی تصفیه شده دارند به میزان کافی ویتامین و مواد مغذي دریافت نمی کنند این در حالی است که وجود ویتامین و مواد مغذي براي رشد مغز لازم و ضروري است. البته پیش از این محققان از مضرات فستفودها روي بدن زیاد صحبت کردهاند. این که فست فودها باعث چاقی مفرط، ابتلا به بیماريهاي قلبی عروقی، آلزایمر و ... میشوند بر همه روشن است و متأسفانه از این به بعد باید آسیب هایی که به مغز انسان وارد می کنند را نیز به لیست بلند بالاي خطرات و مضرات این غذاها اضافه کرد.

انسان هاي امروزي با چنان شتابی زندگی میکنند که توجهی به سلامت خود و اطرافیانشان ندارند. درست است که زندگی مدرن با سرعت در حال جریان است و براي هماهنگی با آن باید با شتاب بیشتري عمل کرد اما آیا به نظرتان منطقی است چنان با شتاب زندگی کنیم که از سلامتی خود و کودکانمان غافل بمانیم؟



استفاده از فست فود ها و بی تحرکی
کارمندان اغلب وقت خود را در اداره می گذرانند و معمولاً غذاهاي آماده، چرب و مملو از نمک مصرف می کنند، بنابراین در معرض ابتلا به انواع بیماري ها هستند. تغذیه ارتباط مستقیمی با کارایی قشر کارمند که اتفاقاً درصد زیادي از جمعیت شاغلان کشور را هم تشکیل می دهند دارد.

همه ي کارشناسان و مشاوران تغذیه بر این باور هستند که تغذیه ي صحیح در بهبود کارکرد کارمندان، سلامت جسمی آنها و در نتیجه سلامت روحیشان نقش پررنگی دارد. البته اگر هر کدام از کارمندان به جدول غذایی خود رجوع کنند، با انبوهی از انواع غذاهاي چرب و مضري که در طول روز کاري خود مصرف میکنند مواجه می شوند. مصرف انواع پیتزا، ساندویچ، غذاهاي طبخ شده در رستوران ها و تنقلات، بعضی از عادت هاي غذایی غلط رواج یافته در بین کارمندان است. اما بیشتر کارمندان اطلاع ندارند که در واقع با مصرف بی رویه و دایمی این دسته از غذاها باعث ابتلاي خود به انواع بیماريهاي جسمی و روحی هستند.

چاقی، اختلالات استخوانی، انواع آرتروزها، انواع اختلالات عصبی، روحی روانی و چاقی هاي موضعی تنها گوشه اي از بیماري هایی هستند که میزان ابتلا به آنها در کارمندان بیشتر از هر قشر و دسته دیگري است. اما لازم نیست با خواندن این مطلب تنها استرس و افسردگی بگیرید که تا چند سال دیگر یا شاید چند ماه دیگر یکی از این بیماري ها انتظارتان را میکشند و تنها باید سعی در تغییر عادت هاي غذایی خود داشته باشید. به همین بهانه با مصطفی نمکیان، کارشناس ارشد تغذیه گفت وگو کردیم که در ادامه توصیه هاي این مشاور تغذیه را می خوانید.


زندگی صنعتی، تغذیه سنتی
بزرگترین مشکل در این حوزه این است که صنعتی شده ایم اما تغذیه مان از رشد جامانده است؛ یعنی زندگیمان صنعتی شده در حالی که تغذیه مان هنوز سنتی است. شکل زندگی کارمندي باعث شده است که غذاهاي آماده و انواع فست فودها به تعدد در وعده هاي غذایی جاي بگیرند و این باعث افزایش درصد دریافت چربی و انرژي و به طبع آن چاقی، فشار خون، بیماري هاي قلبی عروقی در آنها میشود.


زندگی در محل کار، آفت زندگی شهري
اصولاً کارمندان بخش زیادي از زندگی خود را در محیط کار می گذرانند و این مسأله باعث می شود از مصرف سبزیجات و میوه ي تازه دور بمانند. غذاهایی که استفاده میکنند اغلب حاضري و تهیه شده از بیرون و رستوران ها است؛ این غذاها معمولاً چرب هستند و نمک زیادي دارند. در کنار آن از نوشیدنی هاي پرکالري مثل نوشابه هاي قندي که میزان دریافت قند بدن را افزایش می دهند، استفاده می کنند. در نتیجه ي این فرایند میزان دریافت ویتامین ها و مواد معدنی به حداقل خود می رسند. در نهایت این عادت هاي غذایی به همراه کم تحرکی و زندگی پشت میز نشینی زمینه ساز بیماري هاي قلبی عروقی و مسایل مختلف دیگر میشود.


غذا داروي ماست
توصیه میکنم کارمندان به روز زندگی کنند، یعنی تغذیه شان از اولویت هاي زندگیشان باشد. غذا داروي ما است و دارو غذاي ما. کارمندان تمام انرژي خود را براي دریافت سرمایه صرف می کنند، در حالی که در آینده ي نه چندان دور باید همین میزان سرمایه را صرف درمان و بازگرداندن سلامتی شان صرف کنند. بنابراین در این زمینه پیشگیري توصیه میشود.


میان وعده میوه را فراموش نکنید
براي این مهم حتماً از میان وعده هاي میوه استفاده کنند و این براي کارمندان قابل انجام است چون در جاي مشخص و ثابتی مشغول به کار هستند. مصرف میان وعده میوه را در ساعت 10 صبح به صورت عادتی نهادینه شده براي خود تبدیل کنند.


حتماً سبزیجات تازه و سالاد را در وعده ي ناهار خود بگنجانند.
سعی کنند از غذاهاي سالم و مقوي مثل نان و پنیر و سبزي، نان و پنیر و خیار و گوجه و نان و پنیر و مغز گردو استفاده کنند. کارمندان حتی می توانند از این نوع از غذاها هفته اي یکبار در وعده ي ناهار استفاده کنند.


سوءهاضمه در کمین
وقفه اي که در بین وعده هاي ناهار و صبحانه ي کارمندان پیش می آید بزرگترین مسأله است که باعث می شود کارمندان درگیر مشکلات تغذیه اي یا سوءهاضمه شوند، در صورتی که اگر در ساعت 10 صبح میان وعدهاي مصرف کنند این مشکل برطرف می شود. شیر کم چرب نیز میتواند به عنوان میان وعده مصرف شود. جایگزین کردن خرما و کشمش به جاي قند در اداره ها که ابتدا تصویب شد و بعد به فراموشی سپرده شده اقدام به جایی بود.

Zohreh Gholami

مقایسه اي بین غذاهاي خانگی و صنعتی
غذاهاي خانگی و صنعتی هر یک مزایا و معایبی دارند و بر اساس شرایط میتوانیم هر یک از آنها را انتخاب کنیم. از نظر تغذیه اي، به دلایل مختلف غذاهاي خانگی و محلی با ارزشتر از غذاهاي صنعتی هستند.

*به عنوان مثال غذاهاي صنعتی حاوي ترکیبات نگهدارندهاي هستند که در طولانیمدت به خصوص میتوانند براي سلامت افراد آسیب پذیر مثل کودکان، زنان باردار و شیرده یا سالمندان یا افراد در معرض آلرژي هاي غذایی مضر باشند.

*در ضمن، چربی و نمک در غذاهاي صنعتی بیشتر از غذاهاي خانگی است.

* از سوي دیگر غذاهاي صنعتی از نظر ویتامین ها فقیرتر از غذاهاي خانگی و به ویژه محلی اند مثلاً سبزي ها در مرحله آخر به غذاهاي خانگی اضافه می شوند و شیوه پخت به گونه اي است که مواد مغذي با ارزش، در غذا بهتر حفظ میشوند ولی در صنعت، تمام مواد غذایی در شرایط یکسانی پخته میشوند و حرارت بالاي پاستوریزاسیون هم باعث میشود بیشتر ویتامینها از بین بروند اما از نظر مواد معدنی، تفاوت بارزي میان غذاهاي خانگی، محلی و صنعتی وجود ندارد.

*تفاوت دیگر در تازگی مواد غذایی است. مواد غذایی صنعتی معمولاً به دلیل حرارت بالا و اضافه کردن نگه دارنده ها به مدت طولانی قابل نگهداري اند. در طول این مدت عطر و طعم آنها، از بین میرود. در واقع، در غذاهاي خانگی میزان حرارت، مدت نگهداري و نحوه پخت به گونه اي است که این مواد از بین نمیرود و تفاوت طعم و بو از اینجا نشأت میگیرد و در مجموع غذاهاي خانگی و محلی لذیذتر و سالمتر هستند. البته غذاهاي صنعتی هم مزایایی دارند که با توجه به شرایط، لازم است آنها را انتخاب کنیم.

*به عنوان مثال خیلی راحت در همهجا در دسترس هستند و باعث صرفهجویی در وقت میشوند. اگر فردي عجله داشته باشد یا وقت یا لوازم تهیه غذا را نداشته باشد، بهتر است از غذاهاي صنعتی استفاده کند.

* از نظر قیمتی نیز غذاهاي صنعتی چون در مقادیر انبوه تولید میشوند، ارزانتر از غذاهاي خانگی و محلی هستند.

* از سوي دیگر غذاهاي صنعتی را مدت بیشتري میتوان نگه داشت و در طول زمانی که روي بسته بندي به عنوان تاریخ تولید تا انقضا درج شده، اگر ماده غذایی از بسته بندي خارج نشود قابل نگهداري در خارج از یخچال است اما غذاهاي خانگی را به هیچ عنوان نمی توان براي مدت طولانی نگه داشت مگر آن که داخل فریزر قرار گیرند که در آن حالت نیز مقداري از مواد مغذي شان کاسته می شود.



ترکیب فست فود با قهوه کشنده است!
قهوه و فست فود یک ترکیب خطرناك است که به خصوص وقتی با هم مصرف شوند، قند خون را به شدت افزایش میدهند. اگر عاشق خوردن فست فود هستید از این پس مراقب باشید که از نوشیدن قهوه بعد از خوردن این غذاها خودداري کنید چون قهوه و فست فود یک ترکیب خطرناك است که به خصوص وقتی با هم مصرف شوند، قند خون را به شدت افزایش می دهند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، پزشکان هشدار دادند افرادي که دیابت ندارند و از این نظر کاملاً سالم هستند، پس از خوردن یک وعده غذایی پرچرب، قندشان به مقدار زیادي افزایش پیدا میکند اما اگر بلافاصله بعد از این وعده ي غذایی چرب، قهوه ي کافئین دار نیز بنوشند، قند خون آنها تا دو برابر افزایش پیدا میکند و به اندازه افرادي میرسد که در معرض خطر دیابت هستند.

در کانادا یادآور شد: « گوالف » به گزارش پایگاه اینترنتی مدگورو، دکتر ماري – سولیل بئودوین متخصص دانشگاه این نتایج به ما میگوید که چربی هاي اشباع شده میتوانند در توانایی بدن در پاکسازي قندها از خون تداخل ایجاد کنند و وقتی با کافئین موجود در قهوه همراه شوند، این تداخل تشدید می شود. این متخصصان در آزمایشات خود دریافتند که مقدار قند خون افراد تحت آزمایش، پس از خوردن غذاي چرب تا 32 درصد در مقایسه با قبل از خوردن آن افزایش پیدا می کند.



کدام فست فود بهتر است؟

1- ساندویچ برگر
به طور کلی همبرگرها به مراتب از سوسیس ها و کالباس ها بهتر هستند زیرا مواد نگهدارنده ندارند ولی باید سعی کنیم برگرهایی انتخاب کنیم که از نوع مرغوب باشند.

2- قارچ برگر
قارچ یک نوع شکم پرکن است و براي افرادي که گرسنه هستند، یک انتخاب مناسب است. بعضی ها به اشتباه قارچ را جایگزین گوشت می دانند، این در حالی است که قارچ به هیچ عنوان جاي گوشت را نمی گیرد.

3- چیزبرگر
اگر فرد مشکل چربی و اضافه وزن نداشته باشد، نسبت به همبرگر معمولی به خصوص براي جوانان غذاي کامل تري به حساب می آید. زیرا چیزبرگر می تواند براي جوانانی که کمتر لبنیات مصرف می کنند، تامین کننده کلسیم باشد. یک ساندویچ چیزبرگر داراي هر 4 گروه غذایی یعنی پروتئین، لبنیات، غلات و سبزي ها است.

4- دوبل برگر
میزان استاندارد مصرف روزانه گوشت بین 80 تا 100 گرم است ولی دوبل برگر تقریبا 180 گرم گوشت دارد. این گوشت اضافی در بدن تجمع پیدا میکند و باعث چاقی و دیگر مشکلها میشود. اگر کسی گرسنه است بهتر است نان بیشتري بخورد و از مصرف بیشتر گوشت پرهیز کند.

5- پیتزاي مخصوص
پیتزاي مخصوص، پیتزایی است که همه چیز در آن به چشم میخورد. بنابراین حجم و کالري بالایی دارد که باعث چاقی می شود. از سوي دیگر ماده اصلی این پیتزاها، سوسیس و کالباس است که مورد تایید متخصصان تغذیه نیست. فلفل سبز، گوشت قرمز و سبزیجاتی که در این پیتزاها به کار میرود از موارد خوب این دسته از پیتزاهاست. یک پیتزاي مخلوط تقریبا 1200 کالري انرژي دارد. بنابراین باید در مصرف آن محتاط بود تا به چربی دور شکممان اضافه نشود.

6- پیتزاي پپرونی
ماده اصلی پیتزاي پپرونی، سوسیس است که به دلیل داشتن چربی، نمک و مواد نگهدارنده، مصرف آن به هیچ وجه به صلاح نیست.

7- پیتزاي سبزیجات
بی نظیرترین نوع پیتزا است و براي کسانی که به دنبال یک فستفود نسبتا سالم هستند، بهترین انتخاب به شمار می آید.

8- پیتزاي مرغ و قارچ / پیتزاي قارچ و گوشت
با یک درجه تخفیف نسبت به پیتزاي سبزيها، بهترین نوع پیتزا به شمار میآید. فقط افرادي که نسبت به مصرف گوشت قرمز محدودیت یا حساسیت دارند باید در مصرف این نوع پیتزا محتاط باشند. اما بهطور کلی چون مصرف گوشت بخشی از یک رژیم غذایی سالم است، فرد میتواند گوشت مورد نیاز روزانه خود را از این طریق به دست بیاورد.

9- پیتزاي چیپس و پنیر
بدترین نوع پیتزا است. زیرا چیپس از وحشت ناكترین خوراکی هایی است که بشر اختراع کرده است. به دلیل ترکیب هاي مضري که در اثر سرخ کردن سیب زمینی ایجاد می شود و چربی و ترانس بالایی که دارد خوردن حتی یک حلقه سیب زمینی سرخ شده خیانت نابخشودنی در حق بدن است.

10- مرغ هاي سوخاري و بریانی
تلاش ما باید این باشد که از موادي که با روغن داغ سرخ می شوند دوري کنیم. بنابراین مرغ هاي بریانی یک غذاي سالم و مقوي محسوب می شوند. مرغ سوخاري هم باید با حداقل روغن و در روغن مناسب سرخ شود. معیار بدي روغن هم این است که یا سیاه شود یا دود از آن بلند شود یا بدبو شود.

11- ساندویچ هاتداگ
به دلیل اینکه سوسیس ساندویچ هاتداگ در روغن سرخ نمیشود و معمولاً آن را کبابی میکنند، نسبت به ساندویچ سوسیس که در روغن سرخ می شود، انتخاب بهتري است.

12- ساندویچ ژامبون
کالباس ها نیز داراي مواد نگهدارنده و چربی فراوان هستند و همان مشکلات سوسیس ها را دارند. علاوه بر این، ساندویچ ها دو مشکل دیگر نیز دارند، اول اینکه خیارشور فراوان دارند که میتواند سبب افزایش فشارخون، سرطان و مشکل هاي دیگر شود و دوم اینکه در آنها از نان سفید استفاده میشود که مصرف آنها توصیه نمی شود. بهتر است در ساندویچ ها به جاي خیارشور از گوجه، کلم، کاهو و دیگر سبزیجات استفاده شود.

13- ژامبون تنوري
ژامبون معمولی از ژامبون تنوري بهتر است چون در اثر تنوري کردن، ممکن است ترکیب هاي حلقوي در ژامبون ایجاد شود که این ترکیب ها سرطان زا هستند.

14- ساندویچ سوسیس
سوسیس ها به دلیل دارا بودن نمک، چربی و مواد نگهدارنده براي سلامت فرد مضر هستند و مصرف زیاد آنها توصیه نمی شود. مواد نگهدارنده باعث تولید نیتروزآمین در بدن می شوند که سرطانزا بودن آنها اثبات شده است. این مواد داراي آثار تجمعی هستند و اگر مرتبا استفاده شوند، در درازمدت میتوانند باعث سرطان شوند.

15- ساندویچ کباب ترکی
سالم ترین ساندویچ ها به شمار میآیند به شرط اینکه هنگام سرو به آنها سس مایونز اضافه نشود و بدون خیارشور سرو شوند. در مجموع کباب ترکی مرغ از کباب ترکی گوشت بهتر است.

16- ساندویچ رستبیف/ استیک
جزو ساندویچ هاي خوب طبقه بندي می شوند و ایراد آنها این است که در روغن سرخ می شوند.

17- سیب زمینی سرخ کرده
در اثر سرخ کردن سیبزمینی علاوه بر اسیدهاي چرب ترانس دو ترکیب آکریلامید و پروکسید نیز در سیب زمینی تولید می شود که سرطان زا و براي کبد نیز مضر هستند.

Zohreh Gholami

فست فود خوب هم داریم
چطور میتوان بهترین فست فود را انتخاب کرد؟ در اینجا ما فست فود را به سه دسته قرمز، زرد و سبز با توجه به میزان سالم بودن آنها تقسیم میکنیم.


براي خوردن یک فست فود سالم، 3 قانون ساده زیر را رعایت کنید:
قانون اول: از مصرف فست فودهاي قرمز دوري کنید.
قانون دوم: در مصرف فست فودهاي زرد زیاد سخت نگیرید، اما زیاده روي هم نکنید.
قانون سوم: با مصرف فست فودهاي سبز، تغذیه اي سالم داشته باشید.


فست فودهاي قرمز خطرناك هستند
عوامل زیادي براي قرارگرفتن یک غذا در این گروه وجود دارد. اولین عاملی که موجب می شود بیشتر غذاها وارد گروه قرمز شوند، داشتن بیش از یک گرم چربی ترانس است. البته بیشتر رستوران ها در مورد محتواي چربی ترانس غذاهاي خود گزارش نمی دهند. سیب زمینی سرخ کرده از دسته غذاهاي قرمز است، زیرا بیشتر رستوران ها براي سرخ کردن آن از روغن هایی استفاده میکنند که موجب افزایش چربی ترانس آن می شود. البته اگر رستورانی از روغن مخصوص سرخ کردنی براي تهیه سیب زمینی سرخ کرده استفاده کند میتواند سیب زمینی سرخ کرده سالم تري عرضه کند، ولی با این وجود، باز هم نباید در مصرف آن زیاده روي کنید. البته غذاهایی که توسط روغن هاي سالم طبخ شوند، براي شما مفید خواهند بود؛ به عنوان مثال اگر سیب زمینی در روغن بادام زمینی سرخ شود، جزو گروه سبز و سالم طبقه بندي می شود.

غذاهایی که حاوي مقدار زیادي گوشت قرمز هستند نیز قرمز طبقهبندي میشوند. همچنین اکثر پیش غذاهایی که در رستوران ها عرضه می شوند، جزء قرمز طبقه بندي می شوند، زیرا حاوي کالري بالا، چربی اشباع شده و قند هستند.


احتیاط در مصرف فست فودهاي زرد
این گروه از فست فودها آنقدر سالم نیستند که بتوان آنها را در گروه سبز جاي داد و آنقدر هم غیرسالم نیستند که آنها را در گروه قرمز طبقه بندي کنیم. به عنوان مثال پیتزاي معمولی در این دسته قرار می گیرد، زیرا چربی ترانس و گوشت قرمز زیادي ندارد و از طرف دیگر سبزیجات یا غلات سبوس دار هم ندارد. چیکنبرگر هم مانند پیتزا در همین دسته قرار میگیرد.


فست فودهاي سبز:
این دسته بهترین غذاها را در خود جاي میدهد. براي این که غذایی در این گروه قرار گیرد باید خصوصیات مختلفی داشته باشد. واضح است غذاهایی که با غلات سبوس دار، میوه ها، سبزیجات و روغن هاي سالم تهیه شوند در این دسته قرار می گیرند. غذاهاي سبز شامل پیتزاي سبزیجات ، بیشتر ساندویچ ها، سالادها، تخم مرغ و پیش غذاهایی که با سبزیجات درست می شوند، می باشد.

غذاهاي سبز، چربی اشباع و ترانس کمی دارند، نمک و کلسترول آنها کم است و کالري آنها در مقایسه با غذاهاي زرد و قرمز پایین تر است. این غذاها را میتوان به صورت روزانه نیز مصرف کرد. با انتخاب غذاهاي سبز شما میتوانید هم فست فود بخورید و هم سالم بمانید. یکی دیگر از راهها براي تشخیصاین که یک غذا میتواند جزو گروه سبز قرار گیرد این است که ببینید آیا به فرم طبیعی نزدیک است یا نه؛ مثلا محتویات سالاد به فرم طبیعی بسیار نزدیک و بنابراین سالم هستند.

اگر نگاهی به لیست غذاهایی که در فست فودها عرضه می شوند بیندازید، به نکات مختلفی پی خواهید برد. اول این که میزان کالري بعضی از این غذاها بسیار بالاست. بگذارید مثالی در این مورد بزنیم. وقتی یک شخص 70 کیلویی با سرعت 5 کیلومتر در ساعت قدم میزند، 1/5 کالري در دقیقه مصرف می کند. حال فرض کنید غذایی سفارش داده شده است که 2710 کالري دارد. در این حالت این شخص 70 کیلوگرمی باید 45 مایل پیاده روي کند تا بتواند این مقدار کالري را بسوزاند و این مقدار راه رفتن حدودا 9 ساعت طول خواهد کشید.


اگر فست فود می خورید توجه کنید
راهنمایی در خصوص سلامتی غذاهاي فست فود در رستوران ها:
این مقاله حاوي اطلاعات و نکته هاي بسیاري در خصوص تداوم سلامتی به هنگام خوردن غذا در بیرون از خانه است یا زمانی که در رستوران هاي فست فود می خواهیم تمام گروه هاي غذایی را مصرف کنیم.

آیا شما فکر می کنید که غذاهاي فست فود حاوي مواد مغذي هستند؟
تحقیقات نشان میدهد که آمریکا بعنوان یک کشور استفادهکننده از غذاي فست فود مشهور است و هر روز از بین 4 تا 10 نفر از افراد آمریکا غذاي فست فود می خورند. بیشتر این اشخاص بنا به دلایلی مثل کمبود وقت و ارزان بودن از این غذاها استفاده می کنند. اگر شما در خارج از خانه غذا می خورید رستوران هاي فست فود اغلب بعنوان ارزانترین گزینه انتخاب میشوند متاسفانه غذاهاي فست فود داراي کالري بالا، نمک زیاد و چربی هاي بالایی هستند و اغلب فاقد ویتامین ها و مواد معدنی مهم می باشند بنابراین رستوران هاي فست فود انتخابی براي کامل رسیدن مواد مغذي به بدن نیستند. اخیراً سیب زمینی هاي سرخ شده ( در روغن زیاد) تنها گزینه براي غذاي گیاهی در خیلی از رستوران هاي فست فود است. با توجه به استاندارها با سختی می توانیم بگوییم که سیب زمینی هاي سرخ شده بعنوان نوعی سبزي نامیده میشوند زیرا رستورانهایی که این مواد را سرو میکنند مقدار زیادي چربی، نمک یا شکر به سیب زمینی هاي سرخ شده اضافه می کنند بطوري که مقدار لازمه بیش از مقدار معمولی میباشد و این درست نیست که این غذاها را جزء غذاهاي با منبع سبزیجات نام ببریم. هنگامی که به رستوران هاي فست فود غذاهاي سالمی را پیشنهاد می کنند این خود مردم هستند که باید آنها را انتخاب کنند. انتخابهاي خوب غذایی به شما کمک خواهد کرد که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. بخاطر داشته باشید کنترل اندازه غذا، چربی زیاد، سس هاي کالري دار و آب معدنی ها به میزان مناسب استفاده شود. دانستن آنکه کدام یک از غذاهاي فست فود سالمتر از بقیه هستند به شما کمک خواهند کرد که کمتر دچار اشتباه شوید و همچنین بچه هایتان را تشویق کنید که انتخاب هاي سالمی را انجام دهند.

رستوران هایی که غذاي فست فود سرو می کنند دستورالعمل هاي جدیدي را طرح کردند. مثلاً بیشتر رستوران هاي فست فود اطلاعات غذایی خود را داخل وب سایت خود نوشته اند. دقت داشته باشید زمانی که می خواهید از غذاهاي فست فود استفاده کنید بهتر است از غذاهاي پرکالري و غیر مغذي اجتناب نمایید. مثلاً افزودنی هاي کالري دار مثل سس ها، کرم ها، پنیرها و غیره. مثلاً می توانید ساندویچ هاي خود را بدون سس سفارش دهید یا از سس هاي با چربی کم یا بدون چربی استفاده کنید. شما می توانید انتخاب هاي مغذي تر و داراي چربی کمتر را انتخاب کنید.


برخی از انتخاب هاي فست فود سالم شامل مواد زیر است:
1- میوه با ماست
2- سیب زمینی پخته با سبزیجات به جاي سیب زمینی سرخ شده با پنیر
3- سالادهاي بدون سس یا سس هاي با چربی کم یا بدون چربی
4- همبرگر ساده و کوچک
5- شیر بدون چربی
6- ساندویچ باکالري کم
7- ساندویچ ماهی

زمانی که غذاي شما ناسالم است بدانید که اغلب اوقات این غذاها با سس هاي ناسالم مزه دار شده اند و رنگ ها و مزه هاي آنها تغییر کرده است. منظور از سس هاي ناسالم، سس هایی است که به سرعت فاسد می شوند مثل:
1- سس پنیر
2- سس تارتار


پیشنهاد غذا براي کودکان در رستوران هاي فست فود:
هنگامی که شما با فرزندانتان بیرون از منزل هستید این نکته مهم است که چگونه غذاهاي خوب فست فود را در رستوران ها می توان انتخاب کرد. بچه ها دوست دارند که بیرون از خانه غذا بخورند ولی رشد تعداد افرادي که اضافه وزن دارند و یا داراي چربی اضافه هستند، زیاد شده است و این موضوع به این معنی است که بزرگترها مسئولیت بیشتري براي انتخاب درست و مناسب مواد مغذي دارند و مسئله مهم اینست که به بچه ها کمک کنیم تا انتخاب خوبی داشته باشند. آمارها نشان می دهد که نزدیک به یک سوم از بچه هاي آمریکایی هر روز از غذاهاي فست فود استفاده می کنند و کالري بالاي این غذاها منجر به افزایش وزن بچه ها می شود. وقتی که به همراه فرزندتان مجبور به خوردن غذا در این رستوران ها هستید مشکل است که جوانان، سالاد را به جاي چیزبرگرها انتخاب کنند ولی شما می توانید مانع شوید از اینکه آن ها به سمت انتخاب هاي غیر سالم تر بروند.


در زیر بعضی نکات مهم وجود دارد که شما میتوانید به خاطر داشته باشید:
1- نوشیدنی ها مثل نوشابه داراي کالري زیادي هستند و مواد مغذي ندارند. بچه ها می توانند به جاي آن آب و شیر بخورند.
2- مانع شدن از خوردن ناگت مرغ
3- دوري از سرخ کردنی ها. به جاي آن می توانید از سبزیجات و میوه ها مثل انگور استفاده کنید که به غذاي شما فیبر و ویتامین اضافه میکند.
4- جعبه کودك را براي کودکان خود سفارش دهید. زیرا آنها جعبه هاي جالبی هستند و اسباب بازي داخل این جعبه ها را بیشتر از غذا دوست دارند و به آنها اجازه بدهید که جعبه کودك را انتخاب کنند و از رستوران ها بخواهید به جاي مواد سرخ کردنی، مواد دیگري را جایگزین کنند.
5- در رستوران هایی که جایی براي نشستن دارند اجازه بدهید که مرغ، ماکارونی و سبزیجات را انتخاب کنند.

Zohreh Gholami

فست فود بخورید به پنج شرط
دلکندن از فست فودها براي بیشتر ما چندان هم آسان نیست. ولی اگر این بار نیز در هنگام عبور از جلوي یک رستوران وسوسه شدید که ناخنکی به غذاهاي خوشمزه آن بزنید، می توانید با رعایت دستورات زیر، کمترین ضرر را از استفاده از فست فودها ببرید.


براي منزل سفارش دهید:
مطالعات نشان می دهند هنگامی که افراد پشت میز غذاخوري در منزلشان غذا میل می کنند، بیشتر از خارج از منزل غذا می خورند. بنابراین بهتر است شما با یک فروشگاه عرضه فست فودها تماس بگیرید و بخواهید غذا را به منزل شما بیاورند. در این شرایط شما ممکن است غذاهاي سالم دیگري مثل انواع سبزي ها و میوه ها را روي میز غذا تدارك ببینید که ممکن است با میل کردن از آن غذاهاي سالم، کمتر شکم تان را با فست فودها پر کنید.


منو (فهرست غذاهاي سالم) را انتخاب کنید:
رستوران هاي ارایه دهنده غذاهاي حاضري در برخی نقاط دنیا دست به ابتکار جالبی زده اند. آنها فهرست فست فودهاي سالم را از فست فودهاي معمولی جدا کرده اند و یا حتی فضاي داخل رستوران را به دو بخش تقسیم کرده اند که در یک بخش فقط فست فودهاي سالم به مشتریان عرضه می شود. گاهی در فهرست غذاها آورده شده است که هر غذاي حاوي چه موادي است و حتی فرآیند تهیه آن چگونه است. اگر شما طریقه آماده کردن هر غذا حاضري را بدانید، می توانید متوجه شوید که آیا خوردن آن غذا با رژیم شما جور درمی آید یا نه. غذاهاي کبابی (کبابی شده)، آب پز شده و بخارپز شده به طور معمول سالم تر هستند. سالادهاي مملو از سبزي ها و میوه هاي تازه به طور معمول سالم تر از سالادهاي حاوي پنیر، گوشت و سس هستند.


از سفارش دادن غذاهاي سالم خجالت نکشید:
شاید اگر به یکی از فروشگاه هاي عرضه غذاهاي فست فود سر بزنید و از پیشخدمت بخواهید آن غذا را به روش سالم تري براي شما تهیه کند، چندان با استقبال خوبی رو به رو نشوید. ولی این اتفاقی است که این روزها در بیشتر فروشگاه هاي فست فود در سراسر دنیا می افتد. مشتریان می توانند از صاحبان رستوران بخواهند به جاي اینکه غذاي شان را در روغن یا کره سرخ کند، غذا را کبابی برای شان آماده کند و یا انواع سس هاي موجود در غذا را حذف کند. صاحبان این رستوران ها عمل به این خواسته مشتریان خود را، راهی براي جلب رضایت مشتري و جمع کردن مشتریان بیشتر می دانند. پس شما از همین امروز این فرهنگ را رواج دهید، خجالت نکشید.


سایز (اندازه) کوچکتر سفارش دهید:
به طور معمول در بیشتر رستوران ها، آنچه به عنوان یک پرس غذا به مشتریان ارایه می شود، گاهی حاوي دو، سه برابر کالري است که فرد باید از یک وعده غذایی به دست بیاورد. بنابراین در صورتی که سایزهاي کوچکتر از غذاهاي مورد علاقه تان موجود است، آن سایزهاي کوچکتر را سفارش دهید ولی اگر چنین امکانی فراهم نیست، از همان ابتدا غذایتان را نصف کنید و با دوست و یا فردي از خانواده تان که با شما به رستوران آمده است، شریک شوید. حتی می توانید نیمه دیگر غذا را با خود به منزل ببرید و در وعدهاي دیگر آن را نوش جان کنید.


سس را جدا سفارش دهید:
از مسوولان رستوران بخواهید سس را روي غذاي شما نریزند، بلکه آن را در ظرفی جداگانه کنار غذایتان قرار دهند. در این صورت شما میتوانید مقدار سسی را که همراه غذایتان می خورید کنترل کنید و یا به طور کل آن را حذف کنید.



چرا فست فود مغضوب است؟
خیلی از کارشناسان بهداشت و سلامت در سراسر دنیا به مقابله با فست فود برخاسته اند. دعاوي حقوقی زیادي صورت می گیرد که یک طرف آن صاحبان صنایع فست فود قرار دارند. اما چرا فست فود این قدر مغضوب است؟

این سئوال، جواب هاي زیادي می تواند داشته باشد. براي حفظ و نگهداري دراز مدت غذاهاي حاضري و خوش طعم کردن آن ها، از افزودنی هاي متعددي استفاده می شود. این افزودنی ها به همراه دیگر فرآیندهایی که روي غذا انجام می شود، موجب از دست رفتن بخش زیادي از ارزش غذایی فست فود می شود. از طرف دیگر، کارشناسان معتقدند که گسترش فست فود یعنی گسترش چاقی. چاقی هم یعنی بیماري هاي قلبی عروقی، دیابت، سرطان روده، سرطان معده، سرطان سینه، آرتروز، فشارخون بالا، نازایی و .... چندي پیش محققان آمریکایی هشدار دادند که سکونت در نزدیکی رستوران هاي فست فود برابر است با کوتاهی عمر.

این محققان که پژوهش خود را در شهر شیکاگو متمرکز کرده بودند، پس از انجام یک سري مطالعات روي شیوه تغذیه مردم این شهر دریافتند شهروندانی که در نزدیکی رستوران هاي فست فود زندگی می کنند و کمتر به خواروبارفروشی ها و سوپرمارکت هاي حاوي مواد غذایی متنوع دسترسی دارند، عمرشان کوتاهتر می شود و اغلب دچار مرگ زودهنگام می شوند. این گزارش نشان داد که این شهروندان بیشتر در اثر ابتلا به بیماري هایی چون دیابت، سرطان و بیماري هاي قلبی جان خود را از دست می دهند. افرادي که در نزدیکی این قبیل رستوران ها زندگی می کنند، بیشتر از دیگران با مشکل چاقی، اضافه وزن و افزایش فشارخون مواجه هستند. به عبارت دیگر، هرچه تنوع غذایی افراد یک جامعه کمتر شود، دسترسی به مواد غذایی گوناگون مورد نیاز بدن هم کمتر می شود و احتمال ابتلا به بیماري هاي مزمن و نیز مرگ و میر زودرس در میان مردم آن جامعه به دلیل داشتن رژیم غذایی نامطلوب، افزایش پیدا می کند.


کارشناسان حوزه سلامت البته دلایل متعدد دیگري نیز براي وحشت از فست فود دارند:

1- بیشتر غذاهاي حاضر در منوي این رستوران ها از نظر محتواي کالري، چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتی است. به عبارت دیگر، اکثر این غذاها براي سلامت انسان مضر است، او را چاق می کند و شانس ابتلا به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می دهد.

2- بیشتر غذاهایی که در این رستوران ها عرضه می شوند، به شکل سرخ شده است و بدتر از آن، اینکه براي سرخ کردن این غذاها از روغن نباتی جامد استفاده می کنند. درصد اسیدهاي چرب اشباع و ایزومرهاي ترانس در این روغن ها بالاست. کارشناسان به اسیدهاي چرب ترانس می گویند چربی قاتل (Killer Fat) این چربی، همان چربی است که در دیواره سرخرگ ها رسوب کرده و آنها را مسدود می کند.

3- وعده هاي غذایی فست فود از نظر اندازه یا به اصطلاح سایز، می تواند بسیار بزرگ تر از یک وعده غذاي خانگی باشد. به علاوه، انرژي موجود در آن بسیار بیشتر از یک وعده غذاي خانگی در همان حجم است.

4- نوع تبلیغات و بازاریابی آنها فریبنده است و کودکان را دچار عادات غذایی ناسالم می کند. استفاده زیاد از طعم دهنده ها روغن هاي اشباع، مواد قندي و نمک، طعم خوشمزه اي به این نوع غذاها می دهد و ذائقه بچه ها و حتی بزرگسالان را گمراه می کند و آنها را به سوي مصرف هرچه بیشتر سوق می دهد.

5- بسته بندي هاي فست فود متعدد است و می تواند از حیث بازیافت براي محیط زیست زیان آور باشد.

6- گسترش فست فود فراگیري و تنوع غذاهاي بومی را کم می کند. به عبارت دیگر، باعث می شود آدم ها، غذاهاي سنتی خودشان را فراموش کنند. غذاهاي سنتی بخشی از فرهنگ یک ملت است.

7- مصرف گسترده فست فود سبب می شود میزها و سفره هاي غذا در خانواده ها به فراموشی سپرده شود و فرصت دور هم جمع شدن از خانواده ها گرفته شود.

8- بسیاري از رستوران هاي فست فود به شکل زنجیره اي اداره می شوند. این امر می تواند فرصت اشتغال را از کاسبان و فروشندگان خرده پا بگیرد.

9- در بسیاري از رستوران هاي فست فود با توجه به ازدحام مشتري و تعدد سفارش ها، نظافت به شکل تمام و کمال رعایت نمی شود. بررسی 1000 شعبه از 10 تا از بهترین رستوران هاي زنجیره اي فست فود در 38 ایالت آمریکا نشان داد که تنها تعداد کمی از آنها نظافت را در حد مطلوب رعایت می کرده اند. در بیش از 60 درصد این رستوران ها، کارکنان پیش از آغاز به کار دست هاي خود را نشسته بودند و از دست کش استفاده نمی کردند.


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای مفید درباره متالوگرافی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات مواد

0 ارسال
2424 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:40:05 - 07/29/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
فست فود و افزایش فشارخون

نویسنده Zohreh Gholami در اخبار تغذیه

0 ارسال
1204 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:48:13 - 11/25/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
راهنمای تشخیص فست فود سالم

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تغذیه, Nutrition Articles

0 ارسال
1740 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:04:27 - 09/12/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای مفید درباره بیماری HIV/AIDS

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پزشکی

0 ارسال
4378 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:38:22 - 11/23/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مقاله ای مفید درباره سازهای الکترونیک ابتدایی و پیدایش موسیقی الکترو آکوستیک

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هنر, Art Articles

0 ارسال
1476 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:21:13 - 07/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
طراحی سایت فست فود، کافی شاپ، رستوران، پیتزا فروشی، ساندویچی، اسنک، سفره خانه

نویسنده Hooman Ghayouri در خدمات پيشگامان متا, Meta Pioneers Services

1 ارسال
3181 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:49:03 - 03/22/12
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نکات خواندنی درباره گن های لاغری

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

2 ارسال
2757 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:37:31 - 11/25/11
توسط
Zohreh Gholami