بررسی بسته بندي به روش MAP در صنايع غذايي

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 12:44:38 - 08/17/11

« اهمیت تحقیق و توسعه (R&D) بر رشد ارزش افزوده اقتصادی | کاربرد فناوری نانو تکنولوژی در کشاورزی و صنایع غذایی »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

بررسی بسته بندي به روش MAP در صنايع غذايي

در استاندارد بريتانيا واژه بسته بندي به عنوان عمليات مورد استفاده در آماده سازي کالا براي حمل و نگه داري و يا تحويل به مشتري تعريف شده است. ليکن بهترين تعريف براي بسته بندي در سال ۱۹۶۲ م داده شده است که امروز به عنوان کامل ترين تعريف بسته بندي است:
۱) يک سيستم که زمان تحويل کالا را جهت انتقال ، توزيع ، ذخيره و فروش کاهش مي دهد.
۲) يک مفهوم تضمين کننده براي تحويل مطمئن کالا به آخرين مصرف کننده در شرايط مطلوب و با حداقل هزينه است
۳) يک عمل فني - اقتصادي است که هزينه تحويل کالا را به حداقل مي رساند و از طرف ديگر فروش را در نتيجه سود حاصله به بالاترين حد افزايش مي دهد. براساس يک تعريف ساده‌تر پوششي از يک سيستم که اصطلاحا کالا ناميده مي شود.

بنابراين محصولات توليد شده براي حمل ونقل آسانتر، ايجاد امنيت و جلوگيري آلودگي محصول در هنگام توزيع و فروش و در نهايت افزايش مدت نگهداري محصول با حفظ کيفيت مطلوب نيازبه بسته بندي مناسبي دارند . و با توجه به اهميت موضوع نياز هر چه بيشتر به اين صنعت و پيشرفت در آن احساس مي شود. براي بسته بندي محصولات از مواد و وسايل مختلف نظير قوطي هاي فلزي، فويل ها، موادکاغذي، مقوايي و مواد پلاستيکي ممکن است استفاده شود. به طور کلي مواد مورد استفاده بايد از استحکام و انعطاف کافي برخودار باشند. و مسلماً نوع بسته بندي رابطه مستقيم با مذدت زمان نگه داري محصول دارد. در اين مقاله بيشتر سعي شده است در مورد بسته بندي تحت اتمسفر اصلاح شده (Modify Atmospher Packaging ) که به اختصار MAP ناميده مي شود و اثرات آن بر روي مدت زمان ماندگاري محصول (Shelf Life) بحث شود. که امروزه پيشرفت هاي زيادي در اين مورد صورت گرفته است.


بازارپسندي محصول
امروزه به دليل تنوع محصول بازار فروش به عرصه رقابت تبديل شده است و درست است که کيفيت محصول بسيار مهم است اما نوع بسته بندي هم در جلب نظر مشتري حائز اهميت است .رنگ و تازگي محصول نيز مي تواند نشانه کيفيت آن باشد .همچنين بسته بندي هاي قابل حمل تر بيشتر مورد توجه هستند . معولا رنگ وطرح بسته بندي با توجه به نوع محصول و رنج سني مصرف کننده و ذوق وسلبقه عمومي طراحي مي شود درخشندگي پوشش بسته بندي باعث جلب توجه بيشتر است مثلا سلوفان ماده اي است شفاف که براي بسته بندي شيريني ، آبنبات و۰۰۰ به کار مي رود که در واقع سلولز اصلاح شده است . سلوفان پوشانده شده با پلي مرساران درخشانتر از سلوفان پوشانده شده با نيترو سلولز است. براي اتخاب رنگ و طرح بسته بندي بهتر است مواردي رعايت شود.

بدانيم چه تاثيري را مي خواهيم منتقل کنيم و چه رنگ و طرحي اين تاثير را بهتر منتقل مي کند و رنگ هاي انتخابي کليشه اي و تکراري نيست و اگر هست چه جايگزين هاي بهتري وجود دارد؟ آيا رنگها وطرحهاي انتخابي جذابيت تبليقاتي دارد؟
بيش از همه رنگ پس زمينه مهم است. هر چند طرح خط ،رنگ و نام محصول بسيار قدرتمند باشد ولي بدون يک زمينه مناسب قادر نيستيد اين قدرت را باموفقيت نمايش دهيد. هنگام انتخاب زمينه بايد توجه کرد که رنگ هاي روشن بهتر از تيره و رنگهاي گرم بهتر از سرد که البته بستگي به نوع محصول و و يژيگي هاي آن نيز دارد.

رنگ هاي انتخابي سايه هاي بيشتري بپذيرند و از يک طيف رنگي استفاده شود استفاده از سايه ها به کار حرکت و نيرو مي دهد مثلاً براي اين که بخواهيم قرمز و آبي را کنار هم بگذاريم ايجاد حد فاصلي مثل بنفش مي تواند مانند پل ارتباطي عمل کند.

در رنگ پوشش بيشتر از سه رنگ استفاده نشود چون ايجاد همنشيني کامل در بيش از سه رنگ مشکل است هميشه بايد يک رنگ اصلي و تعيين کننده باشد وبهتر است از کاربرد بيش از حد رنگهاي زنده امساک کنيم اين گونه رنگ ها فقط براي تاکيد و اعلام نام و خصوصيت يک کالا به کار مي رود در اين گونه موارد بايد حتما رنگهاي روشن و مرده زمينه فر صت را براي درخشش اين رنگهاي تاکيدي فراهم کند اگر شما يک رنگ زنده را در زمينه بگذاريد فرصت برجستگي را از نام کالا گر فته ايد ام اگر به علل تبليغاتي مجبور به اين کار شديد براي اعلام نام کالا به رنگ مشکي ، نقره اي و يا حتي سفيد متصل شويد زيرا راه ديگري براي اعلام مو جوديت دو رنگ زنده نيست.
مبتکر نيز باشيد ابتکار و نو آوري در بسته بندي در جهت جلب نظر مشتري وسهولت استفاده از کالا بسيار موثر است. سيستم MAP تنها سيستمي است که علاوه بر کارايي بالا بازار پسندي و جذابيت خود را نيز حفظ کرده است.


استفاده از MAP براي محصولات تازه
MAP براي محصولات تازه مراحل سخت تري دارد زيرا بسته بندي هاي محدود جلوي اکسيژن اتمسفري مي گيرند. اما سبزيجات و ميوه جات تازه هنوز زنده هستند و نياز به اکسيژن براي متابوليسم خود دارند .بسته بندي هاي انعطاف پذير هم براي اين منظور مناسب نيستند و نياز به بسته بندي هايي است که که تبادل گازي در آنها مطابق نيا ز محصول باشد. در واقع براي آنها در MAP بايد از ايجاد شرايط بي هوازي جلوگيري شود. همچنان بايد ظاهر جذابي داشته باشند و داراي درزهاي قابل باز و بست شدن و پوشاننده هاي ضد مه و بافت سفت و محکم باشد.

براي تازه ماندن محصول و افزايش طول عمر نگه داري و اطمينان از ايمن بودن محصولات دو فاکتور مهم وجود دارند:
۱- درجه حرارت
۲ - استفاده از MAP
که بايد از هر دو آن ها به صورت توام استفاده کرد. کاهش دما و استفاده از بسته بندي تحت اتمسفر تغييير يافته باعث کند شدن متابوليسم ورسيدن محصولات است بنابراين مدت زمان بيشتري محصولات تازه مي مانند. بافت محصولات تازه زنده است بنابراين تنفس مي کند واز اکسيژن اتمسفري استفاده مي کند. بايد توجه کرد که ميوهاي مختلف وسبزي جات سرعت تنفسي منفاوتي دارند. برخي سرعت تنفسي بالاتري دارند مانند (قارچ و بروکسلي) که احتمال فساد پذيري بيشتري دارند ولي محصولاتي که سرعت تنفس پايين تري دارند کمتر فساد پذيرند (مانند پياز وسيب زميني).

در ميوه هاوسبزي هاي خرد شده سرعت تنفس بالاتر است زيرا سطح آن ها افزايش پيدا مي کند در نتيجه بعد از خرد کردن اکسيژن با سرعت بيشتري به سلول هاي داخلي نفوذ مي کند. همچنين تنفس در سلول هاي صدمه ديده بيشتر است. بهترين کار براي کاهش متابوليسم و حفظ ذخيره کر بو هيدراتي و رطوبت کاهش دما است. معمولا بهترين کيفيت براي محصولات در دماي نزديک ۰ درجه به دست مي آيد مگر محصولات مناطق حاره که معمولا در ۱۰ تا ۱۳ درجه نگه داري مي شوند.

استفاده از MAP مي تواند باعث کاهش، تنفس، از دست رفتن رطوبت، قهوه اي شدن، فاسد شدن وحساسيت به اتيلن شود. اکسيژن در اتمسفر ۲۱ % است. اما غلظت اکسيژن در داخل بسته بندي کمتر از ۱۰ % است بنابراين تنفس شروع به کند شدن مي کند. اين کاهش اکسيژن ادامه دارد تا به ۴-۲ % براي اکثر محصولات برسد. اگر ميزان اکسيژن به کمتر از ۲ % برسد متابوليسم هوازي جاي خود را به متابوليسم تخميري مي دهد و باعث ايجاد بد طعمي و بوي بد در محصول مي شود . غلظت دي اکسيد کربن افزايش پيدا مي کند اما برخي از محصولات به غلظت بالاي دي اکسيد کربن حساسند وسبب افزايش حساسيت آنها به اتيلن مي شود. ( اتيلن هورموني است که در زود رس کردن محصول موثر است.) البته بايد توجه کرد که امکان رشد باکتري ها و قارچ ها درغلظت کمتر از ۱۰ % CO۲ وجود دارد.

کاهش O۲ و افزايش CO۲ تا ميزان مورد نياز محصول به صورت همزمان صورت مي گيرد. بنابراين هدف MAP اين است که اتمسفر متعادلي در بسته بندي ايجاد کند. که براي اين مقصود روابطي وجود دارد:

PO۲ = RRO۲ * t * W/A *( O۲ atm - O۲ pkg)
PCO۲ = RR CO۲ * t * W/A * ( CO۲pkg - CO۲ atm )
۲
PO۲= مقدار نفوذ O۲ در فيلم day - atm - ml - mil / m
۲
PCO۲ = مقدار نفوذ CO۲ در فيلم day - atm - ml - mil / m
RRO۲ = سرعت تنفس محصولات از نظر مصرف O۲ ml / kg - hr
RRCO۲ = سرعت تنفس محصولات از نظر توليد CO۲ ml / kg - hr

t = ضخامت فيلم
W = وزن محصول Kg
A = مساحت سطح فيلم
O۲ atm - O۲ pkg =اکسيژن مورد نياز بين بيرون و داخل بسته بندي
CO۲pkg - CO۲ atm = CO۲ مورد نياز بين داخل وبيرون بسته بندي





مهدي كياني
جعبه متن
منبع: سايت ايران گل آرا


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
الهام از گياهان گوشتخوار در صنايع غذايي

نویسنده Zohreh Gholami در علمی

0 ارسال
1541 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:16:35 - 11/17/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
علل و روش هاي مقابله با بد غذايي در كودك نوپا

نویسنده Zohreh Gholami در تغذیه کودکان

0 ارسال
1370 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:05:08 - 09/21/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
پیشگیری از چاقی و اضافه وزن با رژيم غذايي و الگوي غذايي سالم

نویسنده Zohreh Gholami در اخبار تغذیه

0 ارسال
1475 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:57:32 - 01/07/12
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
روش بررسی تقاضای ثبت اختراع

نویسنده kisa در مقالات حقوق و علوم سیاسی

1 ارسال
888 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:02:26 - 07/09/18
توسط
paye2
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
بررسی بيماري‌هاي دوران پيري و روش‌هاي درمان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پزشکی

4 ارسال
13774 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:00:01 - 01/18/12
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نحوه استفاده از امواج اولتراسوند در صنايع غذائي

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات علوم و صنایع غذایی

0 ارسال
2727 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:47:51 - 08/17/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
منابع طبيعي و امنيت غذايي

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات منابع طبیعی

0 ارسال
1922 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:31:06 - 08/06/11
توسط
Zohreh Gholami