ریسک و بازده مورد انتظار, risk & required return

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 07:20:03 - 11/19/11

« یک مساله در مورد برند سازی(موضوع پایان نامه) | رويكردهاي برنامه درسي براي آموزش نخبگان با تأكيد بر كشور ايران »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

ریسک و بازده مورد انتظار, risk & required return


مقدمه
اساس و بنیان فکری برای سنجش رابطه بین ریسک و بازده در چهارچوبی بنام "مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای" بسط و گسترش یافته است. این مدل ابتدا توسط "شارپ، لینتنر، میلر و مود یگلیانی"  در دهه 1960 پیشنهاد و توسعه یافت، سایرین آن را بسط دادند و امروزه پیشرفت و توسعه یافته است. این مدل تحلیل هزینه سرمایه ای و بودجه بندی سرمایه ای در یک موسسه را اصلاح می کند. در این فصل دارایی سرمایه ای برای رسیدن به بازده مورد انتظار بسط داده می شود و در نهایت "بازده مورد انتظار" و "هزینه سرمایه ای" را با هم مقایسه می کنیم. ما این کار را بدون استنتاج و استخراج عواملی از تئوری "دارایی سرمایه ای" که شدیداً وابسته به ریاضیات پیچیده است انجام خواهیم داد. حقیقت اساسی و برجسته این تئوری و بکارگیری آن در وضعیت های بودجه بندی سرمایه ای می تواند بدون وجود روابط کمی بین آنها مشاهده شود.


تئوری دارایی سرمایه ای capital asset theory
"مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای" تئوری جامعی از روابط بین ریسک و بازده در شرایط بازار کامل است. این مدل فرض هایی از قبیل: رفتار منطقی سرمایه گذاران، وجود رقابت شدید در سرمایه گذاری با توجه به شناخت سرمایه گذاران نسبت به ریسک و بازده مورد انتظار و عدم وجود هزینه، کمسیون و مالیات، و عدم وجود ورشکستگی را در نظر می گیرد، تحت شرایط چنین فرضهایی ، رابطه بین ریسک و بازده با جزییات کامل بسط داده می شود.

برای رسیدن به این هدف باید بازده مورد انتظار را تحت شرایط بازار ناقص بررسی کرد. تحت شرایط بازار ناقص کلیه اطلاعات شناخته شده نیستند. همه سرمایه گذاران منطقی عمل نمی کنند، امکان وجود ورشکستگی بطور روزمره وجود دارد. تئوری دارایی سرمایه ای تحت چنین شرایطی چگونه در نظر گرفته می شود در این بخش تئوری دارایی سرمایه ای  در بازارهای ناقص بررسی و بسط داده می شود.


معنی و مفهوم ریسک
در ارزیابی و بودجه بندی یک طرح، شرکت باید امکان رسیدن یا نرسیدن به بازده پیش بینی شده را بررسی کند در فرایند تصمیم گیری ارزیابی این امکان را میزان ریسک می نامند. بعبارت دیگر احتمال اینکه ، بازده واقعی یک سرمایه گذاری کمتر از بازده پیش بینی شده باشد ریسک نامیده می شود و یا میزان تغییر پذیری در بازده حاصل از یک سرمایه گذاری را ریسک می نامند.

روش های بسیاری برای اندازه گیری ریسک وجود دارد که معمولاً سه روش ذیل مورد استفاده قرار می گیرد:
1- ضریب بتا
ضریب بتا یک معیار و مقیاس ریاضی است که ریسک یک دارایی را از نقطه نظر اثرات آن روی گروهی از دارایی ها بررسی و اندازه گیری می کند، که به آن پورتفولیو (portfolio) می گویند و فقط با ریسک بازار و همچنین با سرمایه گذاری که دارای سهام و اوراق قرضه است ارتباط دارد. این ضریب از طریق محاسبات ریاضی استنتاج می شود. هر چه ضریب بتا بزرگتر باشد نشان دهنده ریسک بالاتری است، و ضریب پائین تر نشان دهنده سطح ریسک پایین تری می باشد.

2- انحراف استاندارد
انحراف استاندارد در واقع یک مقیاس پراکندگی بازده های پیش بینی شده است، بطوریکه این بازده ها به توزیع نرمال نزدیکتر می شوند. انحراف استاندارد یک مفهوم آماری است که کاربرد وسیعی در اندازه گیری ریسک سرمایه گذاری ها دارد. هر چه مقدار عددی انحراف معیار بیشتر باشد به همان نسبت میزان پراکندگی بازده و در نتیجه ریسک آن طرح نیز بالاتر خواهد بود، و بالعکس انحراف استاندارد پایین دارای پراکندگی بازده کم و نشانده ریسک کمتر است.

3- تخمین های ذهنی
اندازه گیری ذهنی ریسک وقتی صورت می گیرد که تخمین های کیفی بیشتر از تخمین های کمی در اندازه گیری پراکندگی ها بکار روند. بعنوان مثال یک تحلیل گر ممکن است پیش بینی کند که یک طرح دارای ریسک پایینی است به این مفهوم که از نظر تحلیل گر پراکندگی بازده ها زیاد نیستند.


معنای بازده
نرخ بازده یک سرمایه گذاری، مفهومی است که از نظر سرمایه گذاران مختلف معانی متفاوتی دارد. برخی از شرکت ها در جستجوی بازده کوتاه مدت نقدی هستند و ارزش کمتری به بازده بلند مدت می دهند . چنین شرکتهایی ممکن است سهام شرکت هایی را که سود سهام نقدی زیادی پرداخت می کنند، خریداری کنند. برخی دیگر از سرمایه گذاران در درجه اول به رشد و توسعه اهمیت می دهند، این قبیل شرکت ها در جستجوی پروژه هایی هستند که در بلند مدت در آمد بیشتری را عاید آنها می کند. برخی از سرمایه گذاران بازده سرمایه گذاری را با استفاده از نسبت های مالی تعیین می کنند. این قبیل سرمایه گذاران در شرکت هایی که بازده سرمایه یا ارزش ویژه آن ها بسیار بالا باشد سرمایه گذاری می کنند.

در این فصل روش تنزیل گردش وجوه (discounted cash flow) با استفاده از روش های "نرخ بازده داخلی" یا ارزش فعلی خالص انجام می گیرد. فرض می کنیم که هر گونه سرمایه گذاری نیاز به یک پرداخت نقدی اولیه دارد و شامل جریانات نقدی (عایدی) آتی در دورۀ معینی باشد.


رابطه ریسک و بازده
بازده مورد نظر هر سرمایه با سطح ریسک آن یک رابطه بنیادی و اساسی دارد، بطوریکه زمانی یک طرح با ریسک بسیار بالا قابل قبول است که بازده پیش بینی شده آن نیز، بسیار بالا باشد. به عبارت دیگر طرحی که دارای ریسک بسیار بالا باشد، ولی بازده پیش بینی شده پایین باشد، طرح قابل قبول نخواهد بود.رابطه ریسک و بازده در شکل زیر نشان داده شده است.


1.png

در بازار سرمایه گذاری، "خط بازار" ممکن است به عنوان یک الگوی کلی ریسک وبازده  در نظر گرفته شود. خط بازار در شکل زیر نشان داده شده است.


2.png


با توجه به شکل بالا برخی از ویژگی های خط بازار عبارت است از:
1- شیب صعودی: از محور چپ نمودار، شیب خط به سمت بالا و صعودی می باشد. این حالت منعکس کننده این واقعیت است که هر چه نسبت ریسک یک طرح بیشتر باشد بازده آن نیز بالاتر است.
2- متغیر ریسک بر روی محورx: محور افقی یا محور xها ، محور متغیر مستقل است و محورy ها یا محور عمودی محور متغیر وابسته می باشد. از این نمودار چنین نتیجه می شود که، نرخ بازده یک طرح به درجه ریسک آن طرح بستگی دارد. بنابراین ریسک یک متغیر مستقل و بازده یک متغیر وابسته است.
3- نرخ بازده بدون ریسک: در شرایطی که "خط بازار" با محورy  در نقطه 08/0 تماس پیدا می کند این وضعیت، نرخ بازده بدون ریسک که شامل نرخ بازده اسناد دولتی است را مشخص می کند. معمولاً این گونه اسناد ریسکی نخواهند داشت و سرمایه گذار به یک بازدهی بدون ریسک دست پیدا می کند. برای یک شرکت، این نرخ بازده، حداقل بازده مورد انتظار هر سرمایه گذاری است.


دو جزء تشکیل دهنده ریسک
در محدودۀ تعریف کلی از ریسک به عنوان پراکندگی بازده، دو عامل مهم وجود دارد:
1- ریسک تجاری: ریسک تجاری موقعیتی است که شرکت قادر به بهره برداری مناسب از دارایی های خریداری شده نباشد. به عنوان مثال، امکان بهره برداری مناسب از ماشین خریداری شده وجود نداشته باشد، یا اینکه محصولات تولیدی این ماشین قابل فروش نباشد و یا شرکت با سایر مشکلاتی مواجه شود که باعث زیان شود. بطور کلی ریسک تجاری شامل کلیه مشکلات عملیاتی می باشد.

2- ریسک مالی: شرایطی است که سرمایه گذاری، گردش نقدی کافی برای پرداخت بهرۀ وامهای دریافتی، باز پرداخت بدهی ها و سود مورد انتظار نداشته باشد. اگر بازدهی یک شرکت کاهش یابد، شرکت ممکن است قادر به پرداخت هزینه های عملیاتی خود باشد، ولی قادر به تامین هزینه های مالی سرمایه گذاری نخواهد بود.

دو جزء تشکیل دهنده ریسک در "خط بازار" وجود دارند. مجموعه پیشنهادات بازار هر دو نوع ریسک تجاری و مالی را شامل می شود. شکل زیر نشان دهنده ریسک تجاری و مالی چهارچوب دارایی سرمایه ای است.



3.png


خط بازار در یک بازار غیر موثر (ناکارا)
در یک بازار موثر (کارامد) کلیه دارایی ها تحت یک رابطه مشخص بین ریسک و بازده مورد معامله واقع می شوند. بنابراین کلیه سهام ها، اوراق قرضه و دارایی های سرمایه ای در نقاطی بر روی خط بازار قرار می گیرند. در یک بازار غیر موثر، بعضی از دارایی ها بازدهی بیشتری نسبت به سایر دارایی ها در یک سطح معین ریسک خواهند داشت و موقعیت کلیه دارایی ها بر روی خط بازار قرار نمی گیرند. شکل زیر یک خط بازار و دارایی های مستقل را در یک بازار غیر موثر نشان می دهد.



4.png


منحنی های بی تفاوتی سرمایه گذار
از طریق بکارگیری و استفاده از منحنی های بی تفاوتی می توان نظرات سرمایه گذاران را در مورد ریسک مشخص کرد. یک منحنی بی تفاوتی نشان دهنده رابطه بین دو متغیر ریسک و بازده می باشد. به عنوان مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که در صورت کسب بازده 11%، هیچ ریسکی را نمی پذیرد و اگر آن شرکت ریسک پایینی را بپذیرد انتظار بازدهی 13% را از آن طرح خواهد داشت. سطح ریسک متوسط پایین انتظار بازده 15% را دارد. ریسک متوسط انتظار بازدهی 17% دارد، ریسک متوسط بالا یا بسیار بالا قابل قبول نیست. آنجایی که ریسک یک متغیر مستقل می باشد ، آنرا در روی محور x یا محور افقی قرار می دهیم.

شرکت سرمایه گذار می تواند بین سطوح مختلف ریسک و بازده انتخاب های متفاوتی داشته باشد. در صورتی که هر دو طرح، اوراق قرضه با 11% و بدون ریسک و همچنین طرح با بازده 15% با ریسک متوسط پایین در دسترس باشند برای شرکت سرمایه گذار تفاوتی نخواهد داشت که کدامیک از این سرمایه گذاری ها را انتخاب کند.



5.png


بازده مورد انتظار سهام عادی, بازده مورد انتظار سهام ممتاز, مقاله مدیریت, تئوری دارایی سرمایه ای, خط بازار در یک بازار غیر موثر, رابطه ریسک و بازده, ریسک پذیری, ساختار سرمایه و هزینه سرمایه, سود و بازده, محاسبه بازده مورد انتظار کل, معنی و مفهوم ریسک, منحنی های بی تفاوتی سرمایه گذار, نحوه محاسبه میانگین موزون بازده مورد انتظار, مدیریت, مقاله, نقاط ضعف روش میانگین موزون در محاسبه هزینه سرمایه, هزینه وام, مقالات مدیریت, پیشگامان متا, meta4u.com

Zohreh Gholami

ادامه

ریسک و بازده مورد انتظار
به منظور تکمیل ارتباط بین ریسک و بازده "خط بازار" و منحنی بی تفاوتی را در نظر می گیریم. سرمایه گذاری بهینه در نقطه ای خواهد بود که منحنی بی تفاوتی با خط یکی از سرمایه گذاری ها مماس شود. این مورد در شکل زیر برای یک بازار ناقص نشاتن داده شده است. چند منحنی بی تفاوتی در این شکل نشان داده شده است، از آنجا که شرکت به سمت سرمایه گذاری های موجود در بازار حرکت می کند، وقتی که منحنی بی تفاوتی در نقطه ای به یکی از حالتهای سرمایه گذاری برسد، این نقطه ای است که شرکت سرمایه گذار به یک سطح ریسک قابل قبول و رضایت بخش برای سرمایه گذاری دست پیدا می کند.


6.png

روش میانگین موزون بازده مورد انتظار
حال با استفاده از تئوری مناسب موجود برای بررسی بازده مورد انتظار حاصل از یک سرمایه گذاری، ابتدا سطح ریسک و سپس میزان بازده حاصل از سرمایه گذاری ها را محاسبه کرده و سپس با مقایسه آنها نتیجه می گیریم که هر چه ریسک سرمایه گذاری بالاتر باشد، بازده مورد انتظار آن بیشتر خواهد بود. این شیوه برای بودجه بندی سرمایه ای پروژه ها، خرید اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار، خرید سهام عادی و هرگونه سرمایه گذاری مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش دارایی سرمایه ای، متدولوژی مرسومی برای تعیین بازده مورد انتظار شرکت در رابطه با طرحهای جدید نیست. هنوز شرکت های زیادی روش میانگین موزون هزینه های وام و بازده حقوق صاحبان سهام را به منظور محاسبه بازده مورد انتظار کل بکار می برند. در این بخش روش میانگین موزون بررسی و با روش دارایی سرمایه ای مقایسه می شود.


ساختار سرمایه و هزینه سرمایه
ساختار سرمایه شرکت را می توان به عنوان ترکیبی از بدهی و حقوق صاحبان سهام برای تامین مالی داراییهای شرکت تعریف کرد .در بعضی از نوشته ها، بدهی کوتاه مدت را از بحث ساختار سرمایه حذف می کنند. با توجه به اینکه بدهی کوتاه مدت به عنوان یک منبع دایمی مالی در طی دوره مالی مورد استفاده قرار می گیرد ، لذا باید در تجزیه و تحلیل ساختار سرمایه در نظر گرفته شود. بنابراین در بحث های این فصل بدهی کوتاه مدت به عنوان یک منبع مالی دایمی در نظر گرفته می شود.

اصطلاح "هزینه سرمایه" در واقع "نرخ بازده مورد انتظار" یک سرمایه گذاری است و مترادف اصطلاح "بازده مورد انتظار" می باشد. روش میانگین موزون هزینه سرمایه تکنیکی است که بازده مورد انتظار را بر حسب اجزاء منفرد تشکیل دهنده ساختار سرمایه شرکت، اندازه می گیرد. در این روش هزینه هر یک از اقلام بدهی و بازده هر یک از اقلام حقوق صاحبان سهام به طور جداگانه محاسبه می شود. با در نظر گرفتن این شاخص ها می توان بازده مورد انتظار کلی را تعیین کرد، بطوریکه این بازده هزینه بهره اقساط بدهی و سود سهام ممتاز را پوشش دهد و در نهایت بازده کافی برای سهامداران عادی که ریسک سرمایه گذاری را پذیرفته اند، باقی بماند.

استفاده از اصطلاح "هزینه سرمایه" در بخش های بازده مورد انتظار اشتباهاتی را ایجاد می کند. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از این اصطلاحات، از اصطلاح "میانگین موزون بازده مورد انتظار" در روش "میانگین موزون" استفاده می شود.

از آنجایی که بدهی دارای هزینه ای است که بر اساس هزینه بهره ای که شرکت می پردازد تعیین می شود، بازده مورد انتظار سهامداران عادی باید حداقل معادل هزینه سرمایه گذاری باشد.


نحوه محاسبه میانگین موزون بازده مورد انتظار


9.png

7.png

مثال زیر نحوه استفاده از این فرمول را نشان می دهد:
مثال: شرکتی با 15 میلیون دلار وام 14% و 10 میلیون دلار سهام ممتاز 15% و 5/4 میلیون سهام عادی به ارزشهر سهم 20دلار فعالیت خود را آغاز می کند. نرخ جاری بازده برای سهام عادی 17% می باشد و نرخ مالیات شرکت 0 4% است. میانگین موزون بازده مورد انتظار چقدر است؟
جواب: به منظور محاسبه نسبت درصدهای اجزاء تشکیل دهندۀ حقوق صاحبان سهام، باید ارزش کل شرکت بصورت زیر محاسبه شود:

7.png
در مثال فوق ارزش کل شرکت  عبارت است از:

10.png
زمانی که هزینه یا بازده های هر یک از اجزاء فوق مشخص شد، فرمول میانگین موزون ، بازده مورد انتظار کل را مشخص می کند. بنابراین نحوه محاسبه هر یک از اجزاء تشکیل دهنده ساختار سرمایه شامل (وام، سهام ممتاز و سهام عادی) را بطور جداگانه بشرح زیر محاسبه می کنیم:


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
زندان در انتظار ويروس نويسان

نویسنده Zohreh Gholami در فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)

0 ارسال
1793 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:32:51 - 06/19/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
Red meat boosts risk of diabetes

نویسنده Hooman Ghayouri در مقالات زبان, Language Articles

0 ارسال
1635 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:56:02 - 08/13/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
*(Risk)سرمايه گذاري خطر پذير در ايده هاي فناورانه*

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات مدیریت, Management Articles

0 ارسال
2109 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:36:38 - 06/23/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مدیریت ریسک در پروژه های IT

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات مدیریت, Management Articles

0 ارسال
4792 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:41:18 - 06/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
کاهش ریسک و مدیریت بحران زلزله

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات زمین شناسی, Geology Articles

0 ارسال
2262 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:10:49 - 08/24/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مدیریت ریسک های عملیاتی و اقتصادی یک پالایشگاه

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات صنایع

2 ارسال
3678 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:21:56 - 09/02/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
آشنایی با ریسک فاکتور های موثر در گرفتگی عروق کرونر

نویسنده Hooman Ghayouri در پزشکی

0 ارسال
1226 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 00:21:58 - 08/09/11
توسط
Hooman Ghayouri