تاریخچه بازی...؟

نویسنده Amir Shahbazzadeh, قبل از ظهر 00:50:10 - 08/23/11

« بیلیارد 3 بعدی با دانلود DDD Pool | بازی بسیار مهیج و زیبای ماریو (قارچ خور) - Super Mario Forever 5.01 »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Amir Shahbazzadeh

یک نگاه کوتاه به تاریخچه ی بازیهای کامپیوتری


1958 -- آزمایش معروف ویلیام هیگین بوتام با نام "Tennis For Two" در آزمایشگاههای Brookhaven به نمایش در آمد.در این آزمایش میشد کنترل صفحه ی نمایش را برای بازی کردن به عهده گرفت، هر چند که تا به امروز بسیاری بر این عقیده اند که این آزمایش یک بازی واقعی نبوده است.

1962 -- نسخه ی نهایی بازی SpaceWar! در دانشگاه MIT نوشته میشود که بعدها این بازی تبدیل به ایده ی اولیه ی نولان بوشنل (پدر بازیهای کامپیوتری) برای ساخت بازی Computer Space در سال 1971 میشود.

1966 -- Ralph Baer یک مقاله ی چهارصفحه ایی در مورد اینکه چطور میتوان بازیهای تعاملی را بر روی دستگاههای تلویزیون اجرا کرد مینویسد.

1971 -- اولین دستگاه ژتونی بازیهای کامپیوتری با بازی معروف Computer Space که توسط نولان بوشنل نوشته شده بود ساخته میشود.

1972 -- (شروع اصلی صنعت بازی) کنسول ساخته شده توسط Ralph Baer با نام Magnavox Odyssey عرضه میشود.بازی معروف PONG که توسط بوشنل نوشته شده بود برای اولین بار بر روی دستگاههای Arcade عرضه شده و تبدیل به اولین بازی پرفروش تاریخ میشود.

1973 -- صنعت بازیهای Arcade شروع به اوج گرفتن میکند و شرکتهایی نظیر Chicago Coin , Midway , Ramtek , Taito , Allied Leisure و Kee Games (که بطور مخفیانه توسط Atari خریداری شده بود) شروع به فعالیت میکنند.

1974 – بازی Tank از شرکت Kee Games اولین بازی ایی است که اقدام به ذخیره ی اطلاعات گرافیکی بازی بر روی ROM میکند.بازی TV Basketball اولین بازی Arcade ایی است که از اشکال شبیه به انسان به جای مربعها و یا ماشینها برای نشان دادن افراد درون صحنه استفاده میکند.

1975 -- بازی Gun Fight ساخته شده توسط شرکت Midway اولین بازی ایی است که اقدام به استفاده از یک میکروپروسسور میکند.بازی Steeplchase از شرکت Atari اولین بازی 6 نفره و بازی Indy 800 اولین بازی 8 نفره از شرکت Kee Games که همراه با 8 فرمان و گاز برای بازیبازها طراحی شده بود (این بازی همچنین از یک CRT رنگی نیز استفاده میکرد)

1976 -- چیپ AY-3-8500 از شرکت General Instruments عرضه میشود که تمامی مدارهای منطقی لازم را برای بازیهای کامپیوتری داشت.بازی FairChild به عنوان اولین بازی مبتنی بر کارتریج عرضه میشود.بازی Night Driver شرکت Atari اولین بازی ایی است که دید اول شخص را شبیه سازی میکند هر چند که یک دید واقعی سه بعدی نداشت.بازی Breakout شرکت Atari عرضه میشود.

1977 -- اولین سقوط و شکست صنعت بازی در این سال به وقوع میپیوندد و بسیاری از شرکتها از دور رقابت و صنعت خارج میشوند.کنسول VCS شرکت آتاری عرضه میشود (که بعدها اسمش به Atari 2600 تغییر پیدا کرد). در کشور ژاپن شرکت Nintendo اولین بازی کامپیوتری رنگیش را با نام Color TV Game 6 عرضه میکند.بازی Arcade شرکت Kee Games با نام Super Bug اولین حرکت Scrolling چهار جهته را معرفی میکند.
1978 -- بازی معروف Space Invaders عرضه شده و تبدیل به ایده ی اولیه ی بسیاری از بازیهای شوتر Vertical میشود.بازی Arcade شرکت آتاری با نام Football حرکت Scrolling دو جهته را معرفی میکند.

1979 -- شرکت VectorBeam بازی Warrior را عرضه میکند که اولین بازی مبارزه ایی تک به تک محسوب میشود.بازیهای شرکت آتاری که هر دو از گرافیک برداری استفاده میکنند با نامهای Asteroids و Lunar Lander عرضه میشوند.بازی Galaxian از شرکت Namco اولین بازی ایی است که کاملا از سیستم رنگی RGB استفاده میکند.بازی بسیار معروف Puck-Man (که بعدها به Pac-Man تغییر نام یافت) در ژاپن عرضه میشود.
1980 -- بازی Pac-Man در آمریکای شمالی بهمراه بازیهای تاثیرگذار دیگری همچون Battlezone و Defender عرضه میشوند.بازی Battlezone از شرکت آتاری اولین بازی ایی است که سیستم سه بعدی واقعی را در یک بازی پیاده سازی میکند.بازی Ultima تبدیل به اولین بازی کنسولهای خانگی میشود که از Scrolling چهارطرفه بهره میبرد.بازی StarFighter اولین بازی ایی است که در داخل یک دستگاه مثل هواپیما قابل بازی بود و همچنین از یک سیستم امتیازدهی برای بازیبازها استفاده میکرد.

1981 -- بازی Doneky Kong از شرکت Nintendo و همچنین بازی Tempest از آتاری عرضه میشوند.سود بازیهای Arcade در ایالات متحده به 5 میلیارد دلار میرسد.

1982 -- بازی Q*bert از شرکت Gottlieb عرضه میشود.بازی Arcade شرکت Sega با نام Zaxxon اولین بازی ایی میشود که در تلویزیون بصورت تجاری تبلیغ میشود.در ادامه ی همین سال سود بازیهای Arcade شروع به سقوط کردن میکنند و به نظر میرسد که اینبار سقوط و شکستی بزرگتر از سال 1977 در انتظار صنعت بازی است.

1983 -- سقوط دوم صنعت بازی در این سال باعث تاثیر بر سیستم بازیهای کنسولهای خانگی میشود.کنسول خانگی شرکت نینتندو با نام Famicom عرضه میشود.بازی I Robot از شرکت آتاری اولین بازی ایی است که از سیستم گرافیکی Raster استفاده میکند و همچنین از چند ضلعیهای برای نشان دادن مدلهای سه بعدی بازی استفاده میکند.بازی برداری آتاری با نام Star Wars عرضه میشود.

1984 -- سقوط و شکست صنعت بازی همچنان ادامه دارد.شرکت RDI کنسول خانگی Halcyon را عرضه میکند که از دیسکهای لیزری بر خلاف کارتریج های رایج آن زمان استفاده میکند.

1985 -- نینتندو نسخه ی جدیدی از کنسول Famicom ش را با نام Nintendo Entertainment System (NES) در آمریکا عرضه میکند.موفقیت این کنسول باعث خاتمه یافتن "شکست و سقوط بازیهای کامپیوتری" میشود.از طرفی نینتندو بازی Super Mario Bros را طراحی میکند که تبدیل به یکی از پرفروشترین بازیهای کامپیوتری تمام تاریخ میشود.Alex Pajitnov بازی Tetris را طراحی میکند.

1986 -- بازی Legend of Zelda برای Famicom عرضه میشود که اولین بازی در سری بسیار طولانی Zelda محسوب میشود.بازیهای Bubble Bobble و Arkanoid از شرکت Taito بر روی سیستمهای Arcade عرضه میشوند.شرکت Sega کنسول Sega Master System (SMS) را عرضه میکند.

1987 -- بازی The Manhole از شرکت Cyan اولین بازی کامپیوتری است که بر روی CD-ROM عرضه میشود.اولین بازی 16 بیتی با نام Yokai Douchuuki در کشور ژاپن عرضه میشود.اولین بازی ماجراجویی بهمراه سیستم Point & Click با نام Maniac Mansion توسط شرکت Lucas Arts عرضه میشود.شرکت Incentive Software بازی Driller را که اولین بازی با گرافیک شگفت انگیز در صنعت بازیها بود عرضه میکند.بازی Double Dragon از شرکت Taito عرضه میشود.

1988 -- بازی Assault از شرکت Namco عرضه میشود.بازی NARC از شرکت Williams اولین بازی ایی میشود که از یک پردازنده ی 32 بیتی استفاده میکند.شرکت نینتندو بازی Super Mario Bros 2 را عرضه میکند.

تاریخچه ی کوتاه بازیها از سال 1989 تا سال 2007


1989– آتاری بازیهای Arcade یی با نامهای Hard Drivin' و S.T.U.N Runner را عرضه میکند.بازی Exterminator از شرکت Gottlieb اولین بازی ایی میشود که از تصاویر تماما دیجیتالی شده برای صحنه های Background بازی استفاده میکند.دو کنسول دستی توسط شرکتهای نینتندو (Game Boy) و آتاری (Lynx) عرضه میشوند.کنسول Sega Genesis معرفی میشود.


1990 -- شرکت Maxis بازی Sim City ساخته ی Will Wright را عرضه میکند که اولین بازی در سری طولانی Sim محسوب میشود.شرکت نینتندو بازی Super Mario Bros 3 را عرضه میکند.دستگاه Game Gear توسط سگا در ژاپن عرضه میشود.بازی Final Fantasy توسط شرکت Square Soft در آمریکای شمالی عرضه میشود.

1991 – نینتندو کنسول Super Nintendo Entertainment System (SNES) و یا همان میکروی خودمان را در آمریکای شمالی عرضه میکند ! شرکت Capcom بازی Street Fighter II را عرضه میکند.سگا اولین نسخه ی بازی Sonic the Hedgehog را عرضه میکند و از شخصیت Sonic به عنوان نماد خودش استفاده میکند.شرکت الکترونیکی Philips دستگاه CDi و یا Compact Disk Interactive را عرضه میکند که از دیسکهای فشرده استفاده میکند.


1992 -- بازی Mortal Kombat از شرکت Midway عرضه میشود. بازی 7th Guest از شرکت Virgin Games تبدیل به پرفروشترین بازی کامپیوتری در آن زمان میشود. سگا بازی Virtua Racing را که یک بازی رانندگی سه بعدی بود عرضه میکند.
شرکت id Software با مدیریت جان کارمک بازی Wolfenstein 3D را عرضه میکند که اولین بازی اول شخص رسمی سه بعدی در تاریخ بازیهای کامپیوتری است.شرکت Virtuality بازی Dactyl Nightmare را که یک بازی Arcade بهمراه دستگاههای شبیه سازی مجاری (VR) بودند را عرضه میکند.


1993 – بازی شرکت Cyan با نام Myst عرضه شده و تبدیل به پرفروشترین بازی سیستمهای کامپیوتری تا سال 2002 میشود.شرکت id Software بازی Doom را عرضه میکند.سگا بازی Virtua Fighter که یک بازی مبارزه ایی سه بعدی بود عرضه میکند.سیستمهای خانگی جدیدی از جمله LaserActive CLD-A100 از شرکت Pioneer و Jaguar از شرکت آتاری عرضه میشوند.

1994 -- نینتندو بازی Donkey Kong Country را برای سیستمهای خانگی عرضه میکند. کنسولهای Sega Saturn و Sony Playstation در ژاپن عرضه میشوند.شرکت Blizzard بازی استراتژی همزمان Warcraft را عرضه میکند. شرکت سگا بازی Daytona USA را برای سیستمهای Arcade عرضه میکند که یک بازی رانندگی با تکنولوژی Texture Mapping عرضه میکند.کنسول خانگی Neo.Geo از شرکت SNK پدیدار میشود.

1995 -- کنسولهای Sony Playstation و Sega Saturn در آمریکای شمالی عرضه میشوند.شرکت نینتندو بازی Donkey Kong Country 2 : Diddy's Kong Quest را عرضه میکند.شرکت Blizzard قسمت دوم بازی Warcraft را عرضه میکند.


1996 -- کنسول Nintendo 64 در ژاپن و آمریکای شمالی عرضه میشود.نینتندو همچنین کنسول دستی خاصی را با نام Virtual Boy عرضه میکند که دارای دو صفحه ی مختص برای هر کدام از چشمها بود و نگاه کردن هر چشم به این صفحه های جدا باعث تفاوت رنگی صفحه و ایجاد تصاویر سه بعدی درون چشم میشد.موسسه ی تکنولوژی DigiPen تبدیل به اولین موسسه ی آموزش ساخت بازیهای کامپیوتری میشود.


1997 -- کنسول Nintendo64 در اروپا و استرالیا عرضه میشود. شرکتهای فیلمسازی DreamWorks و Universal به همراه شرکت Sega اولین Arcade با نام GameWorks را در ایالت سیاتل برپا میکنند.بازی Tamogotchi از شرکت Bandai عرضه میشود.قسمت دوم بازی Myst با نام Riven از شرکت Cyan عرضه میشود. سگا بازی Top Skater را که یک بازی Arcade با یک Interface اسکیت بود عرضه میکند.نینتندو بازی Mario Kart 64 را عرضه میکند.بازی Ultima Online به عنوان اولین بازی MMORPG شروع به کار میکند.

1998 -- شرکت Konami اولین نسخه ی بازی Dance Dance Revolution را بهمراه اولین نسخه های بازیهای Beatmania و GuitarFreaks عرضه میکند. کنسول دستی جدید نیتندو با نام Gameboy Color عرضه میشود. شرکت Sierra Studios بازی Half-Life را عرضه میکند.شرکت SNK کنسول دستی Neo.Geo Pocket را معرفی و عرضه میکند.شرکت Rockstar Games بازی Grand Theft Auto را معرفی میکند.


1999 -- کنسول DreamCast شرکت سگا عرضه میشود.بازی Everquest به عنوان دومین MMORPG رسمی کار خود را آغاز میکند.نینتندو بازی Donkey Kong 64 را عرضه میکند. کنفرانس ساخت بازیها، اولین فستیوال بازیهای مستقل را برگزار میکند. بازی Tony Hawk's Pro Skater عرضه میشود.بازی MMORPG با نام Asheron's Call شروع به کار میکند.

2000-- کنسول Sony Playstation 2 معرفی میشود.نینتندو به فروش صد میلیونی GameBoy دست پیدا میکند.بازی The Sims از شرکت Maxis عرضه میشود. شرکت پست ایالات متحده مهر مخصوصی برای بازیهای کامپیوتری را معرفی میکند.


2001 -- کنسولهای Xbox از شرکت مایکروسافت و GameCube از شرکت نینتندو معرفی میشوند.شرکت Midway با صنعت بازیهای Arcade خداحافظی میکند.بازی Halo : Combat Evolved از شرکت Bungie معرفی میشود. Sega به طور رسمی اعلام میکند که دیگر قصد ساخت کنسولهای بازی را ندارد.


2002 -- بازی The Sims پس از دو سال گوی سبقت را در فروش از رقبا ربوده و با جلو زدن از بازی Myst تبدیل به پر فروشترین بازی کامپیوتری تمام تاریخ میشود.بازی MMORPG با نام Sims Online شروع به کار کرده و شرکت Sega بازی Rez را بر روی Playstation 2 عرضه میکند.سرویس بازیهای آنلاین مایکروسافت با نام Live شروع به کار میکند.


2003 -- بازی نقش آفرینی به شدت آنلاین (MMORPG) جنگهای ستاره ایی شروع به کار میکند.نینتندو تولید کنسولهای NES و SNES را بالاخره متوقف میکند.بازی Enter the Matrix از شرکت آتاری منتشر میشود.شرکت Nokia تلفن همراه مخصوص بازی خود را با نام N-Gage عرضه میکند.


2004 -- سونی کنسول دستی Playstation Portable را در ژاپن و Playstation 2 را در چین عرضه میکند.شرکت نینتندو کنسول دستی Nintendo DS را معرفی و عرضه میکند.شرکت Bungie قسمت دوم بازی Halo را منتشر میکند.

2005 -- نینتندو کنسول دستی Gameboy Micro را عرضه میکند.سونی کنسول PSP را در آمریکای شمالی و از طرفی مایکروسافت کنسول Xbox 360 را عرضه میکند.شرکت Tiger Telematics کنسول دستی خود را با نام Gizmondo در آمریکا و انگلستان عرضه میکند. علامت بازی The Sims بر روی مهرهای پستی کشور فرانسه معرفی میشوند.


2006 -- کنسولهای Nintendo Wii و Sony Playstation 3 عرضه میشوند.از طرفی مایکروسافت اقدام به فروش Xbox360 در استرالیا میکند.



2007 -- بازی World of Warcraft با بیش از 9 میلیون بازیباز در سرتاسر دنیا به معروفترین و موفقترین بازی MMORPG تاریخ تبدیل میشود.

یک بازی ویدئویی چیست ؟!

با اینکه توضیح در مورد این سوال ساده به نظر میرسد ولی در واقع توضیح همین اسم ساده در طول سالها با تغییرات فراوانی همراه بوده است.میتوانیم به دو کلمه ی "بازی" به عنوان حالت آن و "ویدئویی" به عنوان وسیله ی آن اشاره کنیم.

توضیح در این قسمت ممکن است کمی مشکل به نظر بیاید ! هر "بازی ویدئویی" یک "بازی کامپیوتری" به حساب نمی آید که اولین دلیل آن به این حقیقت برمیگردد که "بازیهای کامپیوتری" الزاما دارای "ویدئو" و یا همان تصویر نیستند.به عنوان مثال میتوان به بازی صفحه ایی (Board Based Game) با نام Stop Thief در سال 1979 اشاره کرد که برای حالات مختلف بازی از یک مدارمنطقی جهت ایجاد صدا بر روی بورد بازی استفاده میکرده است.این بازی از جهتی میتواند نام "بازی کامپیوتری" را به خود اختصاص دهد ولی به دلیل عدم وجود تصاویر ساخته شده ی مجازی (ویدئو) نمیتوان نام "بازی ویدئویی" را به آن داد !


با اینکه توضیحات در مورد کلمه ی "بازی" متفاوت است ولی میتوان موارد زیر را در اغلب آنها یکسان دانست :


•  مبارزه و درگیری (در برابر یک دشمن و یا یک موقعیت خاص)
•  قوانین (برای مشخص کردن اینکه چه کارهایی باید و چه کارهایی نباید در چه زمانهایی انجام شوند)
•  قدرتها و قابلیتها (همچون مهارتها، استراتژیها و یا شانس)

•  یک ارزش (مثل بردن یا باختن، گرفتن بالاترین امتیاز، یا سریعترین زمان انجام)


اغلب موارد بالا در بیشتر بازیها موجود هستند هر چند که شدت تاکید و یا اهمیت آنها در بازیها متفاوت میباشند.

بیشتر بازیهای ویدئویی، بازیهایی هستند که در آنها بازیباز در مقابل یک دشمن که توسط کامپیوتر هدایت و کنترل میشود قرار گرفته است.با توجه به سرعت بالای محاسبات یک کامپیوتر، بیشتر بازیها طوری طراحی میشوند که نیاز فرد به تصمیم گیری سریع و درست در زمان مناسب را افزایش دهند (مثل بازیهای ورزشی همچون فوتبال و یا بازیهای مبارزه ایی با هوش مصنوعی پیچیده که بازیباز نیاز به مقابله با دشمن را به روشهای هوشمند در خود حس میکند).


اکشن سریع برای برخی از بازیبازها به قدری مهم است که این افراد بازیهای ویدئویی آرام همچون Riven (در سال 1997) و یا Rhem (در سال 2002) را بهمراه بازیهایی همچون سریهای Ultima و یا Zork ، اصلا بازی به حساب نمی آورند !

موضوع بعدی، درک کامپیوتر به عنوان یک بازیباز دیگر است.کیث فنشتاین (Keith Feinstein) ، صاحب موزه ی بازیهای ویدئویی VideoTopia نظریه ایی را در مورد بازیها دارد که انجام بازیهای کامپیوتری نیاز به عنصر احساسات برای کنار آمدن با خود بازی دارد، این احساسات میتواند عاطفی و یا رقابتی (مثل رقابت با یک بازیباز واقعی دیگر در ورزشهایی مثل فوتبال) باشد.از نظر وی کامپیوتر باید چیزی فراتر از یک داور و یا یک مدیر دنیای مجازی بازی باشد و بیشتر باید شبیه به یک رقیب و یا حتی یک دوست به نظر بازیباز بیاید.


با در نظر گرفتن یک هویت برای کامپیوتر و نسبت دادن آن هویت به این سیستم، در واقع ما یک حالت "یک-به-یک" به وجود آورده ایم که بازیباز مثل یک بازی چند نفره به راحتی میتواند در آن به رقابت پرداخته و احساساتی همچون رقابت در وی تقویت میشوند.

تمامی حالاتی که از بازیهای کامپیوتری در بالا ذکر کردیم بر اساس توضیح جدید و مدرنی که به بازیها نسبت داده میشود، همگی به عنوان "بازی ویدئویی" محسوب میشوند !
بسیاری از وسایل دستی الکترونیکی از LED و یا LCD به عنوان دستگاه نمایش اصلیشان استفاده میکنند ولی این دستگاهها ممکن است از شبکه های پیکسلی معروف در مانیتور و یا تلویزیونها، استفاده نکنند.بازیهایی مثل Parker Brother's Merlin (در سال 1978) و یا Mattel Electronics Basketball (باز هم سال 78 !) از بانکهای نوری LED استفاده میکنند که قابلیت روشن و خاموش شدن را دارند.

این بانکها میتوانند مشخص کننده ی بسیاری از اشیاء مثل بازیکنان و یا محیط بازی باشند و موضوع مهم اینجاست که این بانکهای نوری در کنار هم به عنوان یک سیستم تصویرپردازی (Imaging Technology) شناخته نمیشوند.شبیه همین موضوع در بازیهایی که از LCD استفاده میکنند همچون Invader's of the Mummy's Tomb (سال 1982) ، Escape from the Devil's Doom (سال 82) ، Fireman Fireman (سال 1980) و یا Exterminator که در سال 1980 عرضه شد دیده شده است.

در این بازیها سیستم تصویری بازی و صفحه ی LCD آن به شکل اشیاء و اشکال درون بازی بصورت صنعتی طراحی شده اند و فقط در بازی نیاز است که آنها روشن شوند تا مثلا شکل یک فرد را که قبلا بر روی LCD طراحی و پیاده سازی شده است را روشن کنند.این طراحیها بر روی صفحه چسبانده شده اند و بر روی هم قرار نمیگیرند تا شکلها را به هم نریزند و به همین دلیل مکانهایی که کاراکترهای طراحی شده در بازی میتوانند داشته باشند محدود به فضایی خواهد بود که LCD طراحی شده شان اشغال کرده است.این کاراکترها با روشن و خاموش شدن صفحه ی LCD طراحی شده به نمایش در می آیند و این ایده را در ذهن به وجود می آورند که واقعا در حال حرکت هستند !

این تکنولوژی نیز جزو تکنولوژیهای ایجاد تصاویر محسوب نمیشود برای اینکه در تکنولوژی ایجاد تصاویر، پیکسلها به کمک معادلات ریاضی در کنار هم جمع شده، روشن و خاموش میشوند و تصاویری را که قابلیت حرکت و یا تغییر حالت را دارند تشکیل میدهند.


بدینصورت میتوان به کمک ایده ی Grid Pixel و یا پیکسلهای شبکه ایی وجه تمایزی بین بازیهای ویدئویی و بازیهای دیگر مشخص کرد : در پیکسلهای شبکه ایی، پیکسل که کوچکترین واحد نمایش یک تصویر محسوب میشود و میتواند به شکلهای مختلف مثلث، مربع و یا مستطیل باشد بر روی صفحه به تعداد مشخصی مثل 640 پیکسل در 480 پیکسل جای گرفته اند.

این پیکسلها به خودی خود نقاط ریزی محسوب میشوند که روشن شدن تک تک آنها به دور از هم تصویر خاصی را به وجود نمی آورد.تجمع و گروه بندی شدن این پیکسلها به شکلهای مختلف به بار آورنده ی تصاویر مشخص و متمایزی با یک سری نقطه خواهد بود.بدین ترتیب صفحه ایی که از شبکه ایی از پیکسلها تشکیل شده است، وجه تمایز بسیار خوبی برای فرق گذاشتن بین بازیهای ویدئویی و دیگر بازیهای کامپیوتری و غیره میباشد.


در انتها اشاره میکنم که صنعت بازیهای کامپیوتری که با دستگاهی که در خانه به تلویزیون وصل میشد و تصاویر Raster Based را به نمایش میگذاشت، با گذشت سالها به گستره ی وسیعی از انواع تکنولوژیهای تصویربرداری و ثبت تصویر رسیده است که وجود این پیشرفتها باعث شده که مرز میان اسم "بازیهای ویدئویی" و "بازیهای کامپیوتری" و حتی "بازیها" کمرنگتر از همیشه شود...

همانطور که تکنولوژی پیشرفت میکند باید منتظر تغییر و تمایز جدید بین نام "بازیهای ویدئویی" و "بازی" در آینده باشیم...ولی برای حال...این توضیح باید تکمیل کننده ی نواقص بوده باشد.


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
جام جهانی 2018 بازی فینال - بازی تیم های کرواسی و فرانسه

نویسنده guld118 در فوتبال

0 ارسال
5082 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:59:12 - 07/16/18
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تاریخچه تعزیه در ایران

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات تاریخ, History Articles

0 ارسال
2233 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:33:37 - 12/21/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مروری بر تاریخچه ایدز

نویسنده Hooman Ghayouri در پزشکی

0 ارسال
1623 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:01:49 - 08/03/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تاریخچه اجاره خودرو

نویسنده azaran در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
673 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:16:54 - 02/19/17
توسط
azaran
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تاریخچه علم آمار

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات آمار, Statistics Articles

1 ارسال
2982 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:19:25 - 08/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تاریخچه جهانی بهداشت

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات بهداشت

0 ارسال
1736 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:10:18 - 08/17/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تاریخچه روانپزشکی در جهان و ایران

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات روانشناسی, Psychology Articles

0 ارسال
3251 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:33:06 - 10/31/11
توسط
Zohreh Gholami