مقاله ای کامل درباره انتخاب و طراحی محصول با استفاده از رویکردهای QFD و MCD فازی

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 10:30:55 - 09/02/11

« سیستم پشتیبانی تصمیم گیری هوشمند برای طراحی چیدمان | مدیریت ریسک های عملیاتی و اقتصادی یک پالایشگاه »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

مقاله ای کامل درباره انتخاب و طراحی محصول با استفاده از رویکردهای QFD فازی و MCDM فازی
(بخش اول)

چکیده:
گسترش عملرد کیفیت (QFD) یک ابزار تحلیلی سودمند در طراحی و توسعه محصول است. برای رفع عدم قطعیت و یا نادرستی در QFD، محققان بسیاری نظریه مجموعه فازی را بر QFD اعمال کرده و مدل های QFD فازی بسیاری را بوجود آورده اند. سه موضوع با استفاده از مدل های آنها بررسی شده است. اول اینکه اغلب مطالعات بر شناسایی ممیزه های مهم مهندسی تمرکز کرده اند و تعداد اندکی از آنها موضوع انتخاب نمونه اولیه محصول متعاقب را مورد کاوش قرار داده اند. دوم اینکه مطالعات قبلی معمولاً از عملیات جبری اعداد فازی برای محاسبه مجموعه های فازی در QFD استفاده کرده اند. این احتمال وجود دارد که چنین رویکردی باعث انحراف شدید نتایج نسبت به مقدار صحیح شود. سوم اینکه مطالعات معدودی به آنالیزهای رقابتی در QFD توجه کرده اند. با این حال انها می توانند انبوه اطلاعات ارزشمند را در اختیار توسعه دهندگان قرار دهند. این مطالعه با در نظر داشتن سه مسئله فوق، QFD فازی را با مدل انتخاب نمونه اولیه محصول مجتمع می سازد تا رویکرد طراحی و انتخاب محصول (PDS)  بوجود آورد. در QFD فازی ، عملکرد گسستگی آلفا (α-cut) برای محاسبه مجموعه فازی هر جزء بکار گرفته شده است. آنالیزهای رقابتی و همبستگی های میان ممیزه های مهندسی نیز در نظر گرفته می شوند. در فرایند انتخاب نمونه اولیه محصول ، ممیزه های مهندسی و و عوامل دخیل در توسعه محصول نیز بررسی خواهند شد. یک رویکرد تصمیم گیری فازی چنداصلی(MCDM) برای انتخاب بهترین نمونه اولیه محصول ارائه گردیده است. یک بررسی موردی برای روشن ساختن مراحل مطالعه مدل PDS پیشنهادی ارائه شده است. مدل پیشنهادی اطلاعات سودمند و نتایج ارزشمند آنالیز را در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد داد. از این رو روش PDS قادر است به عنوان ابزار سود مند تصمیم گیری در طراحی محصول عمل کند.



مقدمه
به دلیل رشد سریع تقاضا برای عملکردهای محصول، چرخه حیات محصول به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و شرکت ها را بر آن داشته است تا محصولات جدید را به منظور تامین نیازهای مشتری در کوتاهترین زمان ممکن، توسعه دهند. با این حال چگونگی تبدیل کارآمد نیازهای مشتری به ممیزه های مهندسی و عواملی کیفی که می بایست در فرایند طراحی و توسعه محصول لحاظ گردند، یکی از مهمترین مشکلات شرکت های امروزی است.

تاکنون چندین رویکرد طراحی و توسعه محصول تدوین و بر حوزه های متعددی اعمال شده است. رش های مذکور شامل مهندسی وارونه، مهندسی ارزش، روش تاگوچی و گسترش کارکرد توسعه(QFD) می باشند. سه روش اول بیشتر بر عملکردهای محصول تاکید دارند و کمتر به نیازهای مشتری و عملیات تولید می پردازند. در مقابل QFD بیشتر بر درخواست های مشتری و هماهنگی در فرایند تولید تاکید می کند. واسرمان و لوکامی و خاورانا عنوان داشته اند که محدودیت های فنی QFD کمتر است که امکان هماهنگی بین دپارتمان ها را فراهم آورده و نظرات دقیق تری را به دنبال دارد و از این رو برای طراحی محصولات جدید مناسب تر خواهد بود. بنابراین QFD به عنوان روش طراحی محصول در این تحقیق بکار برده خواهد شد. QFD روشی برای تبدیل عملکردها و الزامات کیفیت مشتریان به ممیزه های مهندسی (EC) است که در فرایند طراحی محصول مدنظر قرار می گیرند. QFD نه تنها به تیم طراحی محصول در درک نیازهای مشتری و روند بازار کمک می کند بلکه به طور کارآمدی زمان توسعه محصول را کوتاه خواهد کرد.

QFD سنتی بر پیمایش بازار و ارتباطات با مشتریان برای بدست آوردن نیازهای مشتریان (CR) اتکا دارد. علاوه بر این توسعه دهندگان محصول معمولاً مجبورند از متغیرهای کلامی برای تعیین پارامترهای مختلف استفاده کنند. با این حال نتیجه پیمایش بازار و متغیرهای کلامی معمولاً غیرقطعی و نادرست هستند و عمدتاً نتایج انالیزها را به صورت یکطرفه تغییر می دهند. برای حل این مشکل تعدادی از دانشندان نظریه مجموعه فازی را بر QFD اعمال کرده و رویکردهای مختلف QFD فازی را تدوین کرده اند. رویکردهای مذکور عبارتند از محاسبه سنتی QFD با استفاده از متغیرهای فازی، رتبه بندی فازی، انتروپی، انالیز تمایل فازی، MCDM فازی، انتگرال فازی، فرایند شبکه تحلیلی فازی ، ارزش منتظره فازی، برنامه سازی هدف فازی، سیستم های تخصصی فازی و غیره. توجه داشته باشید که رویکردهای QFD فازی معمولاً بر بدست آوردن رتبه بندی اهمیت EC ها تمرکز می کنند.


با مرور منابع مربوطه خواهیم توانست که سه موضوع دیگر را بیشتر بررسی کنیم که عبارتند از:

1- پس از محاسبه اهمیت هر EC ، تیم طراحی محصول قادر خواهد بود تا از ECهای مهم برای طراحی محصولات جدید موردعلاقه مشتریان استفاده کند. با این حال در فرایند طراحی معمولاً بیش از یک محصول اولیه وجود دارد. بواسطه منابع محدود، سرمایه ها و امکانات تنها بهترین نمونه اولیه محصول را می توان برای تولید انبوه انتخاب کرد. مطالعات بیشماری بر شناسایی ECهای مهم پرداخته اند و معدودی از آنها موضوع انتخاب نمونه اولیه محصول متعاقب بر تجزیه و تحلیل کرده اند.

2- مطالعات قبلی معمولاً از عملگرهای جبری اعداد فازی برای محاسبه مجموعه فازی هر کدام از اجزاء در QFD استفاده کرده اند. از لحاظ نظری پس از ضرب و یا جمع اعداد فازی، نتیجه بایستی بیشتر به صورت منحنی باشد تا به صورت خطی و در این بین احتمال وقوع خطا وجود دارد. در خلال فرایندهای ضری و یا تقسیم ، خطاها به تدریج افزایش یافته و باعث انحراف شدید نتایج از مقدار واقعی خواهند شد.

3- تنها معدود مطالعاتی به انالیزهای رقابتی در QFD توجه کرده اند و این در حالی است که مسائل کیفیت طراحی و میزان فروش نیز درگیر هستند. چنین آنالیزهایی توسعه دهندگان محصول را به درک نقاط قوت، نقاط ضعف و الزامات کیفیتی یک محصول خاص آگاه می سازند و از این رو چنین موضوعی درخور توجه بیشتر است.

مطالعه حاضر برای رفع مسائل فوق سعی دارد تا QFD فازی و مدل انتخاب نمونه اولیه محصول را یکپارچه سازد تا رویکرد انتخاب و طراحی محصول (PDS) را تدوین کند که PDS اساس قادر است توسعه دهندگان را در فرایند طراحی محصول یاری دهد. در QFD فازی ،انالیزهای رقابتی و همبستگی بین EC ا در نظر گفته می شود. علاوه بر این عملگر گسستگی الفا برای محاسبه مجموعه فازی هر جزء در QFD بکار برده می شود. در فرایند انتخاب نمونه اولیه علاوه بر EC ها، عوامل تولید نیز به عنوان اصول ارزیابی مد نظر خواهند بود. انتخاب محصول یک مسئله MCDM است و یک روش MCDM فازی در این تحقیق ارائه خواهد شد. براساس مفهوم اسناد خطی ، بهترین نمونه اولیه محصول را می توان برای توسعه متعاقب محصول انتخاب کرد.

Zohreh Gholami

(بخش دوم)


QFD و QFD فازی

2.1. QFD
QFD در سال 1972 در ژاپن متولد شد  و تاکنون ابزاری موفقی برای کمک به تیم طراحی و توسعه محصول (که از این به بعد تیم نامیده می شود) در تبدیل سیستماتیک تحقیقات بازار و نیازهای مشتری به الزامات فنی که باید در طراحی محصول رعایت شوند، بوده است. بنا به گفته بتانی و ریزی، QFD از چهار متریک متوالی تشیل شده است، ماتریس برنامه سازی نیازهای مشتری، ماتریس گسترش ممیزه های محصول، ماتریس کنترل کیفیت و فرایند محصول و ماتریس دستورالعمل عملیاتی. در اینجا بر اولین ماتریس تمرکز خواهیم کرد.

ماتریس برنامه سازی نیازهای مشتری که انجمن کیفیت (HOQ) نیز نامیده می شود اولین گام در راه بررسی نیازهای مشتری و الزامات بازار است. HOQ با نیازمندهای  مشتری (CR) اغاز بکار می کند که معمولاً CR ها از پیمایش بازار یا مصاحبه با مشتری بدست می آیند. CR بدست امده به لیستی از EC های قابل اندازه گیری تبدیل می شوند. تیم براساس CR ها و EC های بدست آمده، قادر خواهد بود که رابطه بین EC و CR، انالیزهای رقابتی و همبستگی بین EC ها را تعیین کند. می توان اطلاعات بدست آمده را برای محاسبه اهمیت EC بکار برد. اجزاء HOQ در شکل شماره 1 نمایش یافته اند. استدلال بنیادین HOQ در انتشارات متعددی بیان شده است.

ساح اصول QFD  را گسترش داد و رویکرد جدیدی را تحت عنوان طراحی بنداشتی (AD) را معرفی کرد. AD یک روش طراحی عقلانی و ساختاریافته است که به منظور بهبود فعالیت های طراحی در حوزه مختلف ایجاد شده است. AD عموما از چهار حوزه طراحی تشکیل می شوند: حوزه مشتری، حوزه عملکردی، حوزه فیزیکی و حوزه فرایند. هر حوزه بواسطه مجموعه ای از اطلاعات تممیز داده می شود. حزه های مذکور از طریق چندین نگاشت مانند شکل شماره 2 متصل هستند.

AD به منظور بهبود طراحی از دو اصل بدیهی استفاده می کند: اصل بدیهی استقلال و اصل بدیهی اطلاعات. دو اصل بدیهی حکایت از آن دارند که باید استقلال تمامی الزامات کارکردی را حفظ کرده و حجم اطلاعات را در طراحی به حداقل رساند. براساس دو اصل بدیهی بالا، می توان ماتریس طراحی را برای توصیف رابطه بین الزامات کارکردی و پارامترهای طراحی بوجود آورد. روش AD ابزار طراحی قدرتمندی را فراهم می سازد که طراحان به راحتی می توانند آنرا درک و بکار گیرند. AD با موفقیت در حوزه های کاربردی متعددی بکار رفته است مانند طراحی سیستم تولید، طراحی محصول و فرایند ، گسترش کارکرد کیفیت، مدیریت زنجیره تولید، تصمیم گیری و غیره.


2.2 QFD فازی
تعدادی از پژوهندگان نظریه مجموعه فازی را بر QFD اعمال کرده اند و رویکردهای مختلف فازی QFD فازی را بوجود آورده اند. مثلا خو و هو مفهوم QFD فازی و متغیرهای کلامی فازی شده را برای مستدل ساختن آنها، پیشنهاد داده اند. علاوه بر این آنها همبستگی بین CR ها و نیز همبستگی بین EC ها را در نظر گرفته اند. چان و همکارانش روش های عدد فازی و انتروپی را برای بدست آوردن اهمیت CR ها بکار گرفته اند و نتایج حاصل را برای بدست آوردن اهمیت نهایی CR ها ترکیب کرده اند. وانگ QFD را به عنوان یک مسئله تصمیم گیری چند اصلی قلمداد نموده است و یک روش رتبه بندی فازی را برای بدست آورده رتبه بندی اهمیت EC ابداع کرده است.

شن و همکارانش به لزوم تبدیل نیازهای مشتری به رویه آنالیزهای آتی پی بردند. آنها شاخص تمایل آتی را به اهمیت CR افزودند تا اهمیت نهایی CR را محاسبه کنند. شن و همکارانش عنوان داشتند که رتبه بندی EC ها احتمالاً تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار خواهد گرفت شامل انواع اعداد فازی، روش های غیرفازی کردن و تعداد اعداد فازی. مشخص گردید که روش های غیرفازی کردن تاثیر نسبتاً بیشتری بر نتایج رتبه بندی دارند. شون و چوی QFD فازی را بر زنجیره تامین اعمال کردند و قابلیت اعتمادپذیری را در ارزشیابی های خود لحاظ قرار دارند. آنها از روش MCDM فازی و ترکیب بهینه اعتماد پذیری و رضایت مشتری را برای انتخاب طرح انتخاب کردند. ونگس و لبیب یک فرایند سلسله مراتبی فازی تحلیلی (AHP) را برای استنتاج اهمیت CR ها دیگر عوامل دخلر مانند رضایت مشتری، هزینه و دشواری تکنیکی بکار برد تا اهمیت نهایی EC ها را نیز بدست آورند.

لین به مشکلات موجود در طراحی EC پرداخت و این عامل را برای محاسبه اهمیت EC ها افزود. تسای انتگرال فازی را بر رتبه بندی EC براساس اهمیت همراه با شاخص پیش بینی تصمیم گیری بازار اعمال نمود. بویوکوژان شبکه سلسله مراتبی را براساس چارچوب QFD بنا نهاد و آنالیزهای امل فازی را برای محاسبه درصد وزنی هر ماتریس دوبدو بکار برد. نتایج بعدها در سوپرماتریس قرار گرفتند تا اهمیت EC ها محاسبه گردد. چن و همکارانش یک رویکرد یکپارچه ارزش منتظره فازی را معرفی کردند که در آن دو مدل ارزش منتظره فازی به مظور تعیین اهمیت EC ها بکار گرفته شده بود. بوتانی و ریزی QFD را در مدیریت لجستیک ها و زنجیره تولید بکار گرفتند.

آنها مقادیر کلامی نیازهای مشتری را به اعداد فاز تبدیل کردند و اهمیت EC ها را با استفاده از روش قراردادی QFD محاسبه کردند. کهرمان فرایند شبکه تحلیلی(ANP) را برای تعیین اهمیت EC بکار گرفت و قیدهای منابع را با قیدهایی مانند بودجه هزینه همراه ساخت تا مسئله برنامه سازی چندمنظوره بوجود آورد و از این راه اهمیت EC را بدست آورد. کونگ و همکارانش رویکرد سیستم کارشناسی فازی را برای اندازه گیری اهمیت EC ها و نیز همبستگی بین آنها، بوجود آورد. دو معیار فوق برای محاسبه اهمیت تجمعی EC ترکیب شدند. توجه داشته باشید که رویکردهای QFD فازی فوق معمولاً بر بدست اوردن رتبه بندی اهمیت EC ها تاکید دارند اما اهمیت موضوع انتخاب نمونه اولیه محصول متعاقب را نادیده گرفته اند.

Zohreh Gholami

(بخش سوم)


رویکرد PDS پیشنهادی
هدف از این تحقیق، تدوین رویکرد انتاب و طراحی محصول (PDS) است که از دو فاز اصلی تشکیل شده است: استقرار QFD فازی و ارزیابی و انتخاب نمونه های اولیه محصول.

قبل ازهمه باید گفت که تیم می تواند در خلال تحقیقات بازار و یا پیمایش مشتری اهمیت نسبی CR ها را بدست آورد. علاوه بر این PDS شامل انالیزهای رقابتی برای محاسبه اهمیت نهایی CR ها خواهد بود. سپس تیم براساس CR شناخته شده EC های متناظر را پدید می اورد تا ماتریس رابطه را برقرار سازدو در نهایت اینکه تیم می تواند اهمیت نهایی EC ها را براساس ماتریس روایط و ماتریس همبستگی محاسبه کند.

PDS به منظور ارزیابی بهترین نمونه اولیه محصول هم از EC ها و هم از تقاضای تولید محصول شرکت به عنوان اصول ارزیابی استفاده خواهد کرد. سپس تیم برحسب هر اصل ارزیابی به ارزیابی درجه بندی عملکرد نمونه اولیه محصولات خواهد پرداخت. نتایح ارزیابی ماتریس تصمیم گیری را بوجود خواهند آود. با استفاده از مفهوم اسناد خطی، ماتریس تصمیم گیری به مسئله برنامه سازی خطی فازی (FLP) تبدیل خواهد شد. در نهایت خواهیم توانست که مسئله FLP را حل ره و بهترین نمونه اولیه محصول را شناسایی کنیم. ساختار سیستم PDS در شکل شماره 3 نمایش یافته است.


3.1 تشکیل QFD فازی
هدف از فاز QFD فازی محاسبه اهمیت نهایی EC هاست. این فاز را می توان به سه گام تقسیم بندی کرد: محاسبه اهمیت نسبی CR ها، محاسبه اهمیت نهایی CR ها و محاسبه اهمیت نهایی EC ها.

3.1.1 محاسبه اهمیت نسبی CR ها
اولین فعالیت در فرایند انتخاب و طراحی تولید ، تشکیل تیمی است که هر عضو آن باید سرشار از دانش بوده و متخصص توسعه و طراحی محصول باشد. اعضای تیم احتمالاً از دپارتمان های مختلفی خواهند آمد مانند دپارتمان تولیدف طراحی، کیفیت، مالی و تحقیقات بازار. تیم بایستی ابتدا پیمایش اولیه مشتری و یا تحقیق بازاری را برای شناسایی تمامی CR های ممکن به عمل آورد. تیم براساس CR های انتخاب شده یک پرسشنامه مشتری طراحی می کند تا اهمیت نسبی هر CR را بدست آورد. در رویکردهای سنتی QFD ، اهمیت نسبی هر CR بسادگی با میانگین گیری درجه بندی CR ها توسط مشتری، بدست می آید. از انجا که نظرات مشتریان ورودی اصلی فرایند QFD را تشکیل می دهند از این رو صحت اهمیت تعیین شده CR ها به شدت بر صحت نتایج آنالیزشده و فرایند بعدی QFD تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین PDS در صدد است تا از روش های پیشرفته تری استفاده کند و به مقایسه دوتایی CR ها بپردازد تا درجه بندی اهمیت آنها را بدست آورد. در پرسش نامه مشتریان هر مشتری باید درجه بندی اهمیت نسبی بین دوتایی های CR ها را برحسب متغیرهای کلامی ارزشیابی کند. در این تحقیق متغیرهای کلامی با استفاده از اعداد فازی مثلثی (TFN) نشان داده می شوند. می توان یک TFN را به صورت زیر نشان داد: A ̃=(a_1,a_2,a_3)  به شرطی که a_1≤a_2≤a_3 باشد.


نتیجه گیری و چند رهنمون
در این تحقیق رویکرد طراحی و انتخاب محصول (PDS) عنوان گردید. این رویکرد QFD فازی را با MCDM فازی همراه می سازد. روش پیشنهادی می تواند به توسعه دهندگان محصول در شناسایی EC های مهم و انتخاب بهترین نمونه اولیه کمک کند. این روش در مقایسه با مطالعات قبلی QFD فازی دارای مزیت های زیر می باشد:
1- روش محاسباتی بهتری (عملکردهای گسستگی الفا) را برای محاسبه مجموعه فازی هر جزء در PDS فراهم می سازد بطوری که مجموعه فازی بدست آمده دقیق تر می باشد.
2- به جای روش های ساده مجتمع سازی درصد وزنی از از روش مقایسه دوبه دو برای استنتاج دقیق تر اهمیت نسبی CR ها استفاده می کند.
3- انالیز رقابتی را در QFD در بر می گیرد بطوری که توسعه دهندگان محصول به راحتی قادرند نقاط قوت، ضعف، موقعیت موردنظر در بازار و نقاط فروش محصول که باید توسعه یابند، را شناسایی کنند.
4- هم نیازهای مشتری و هم تقاضاهای تولیدی از شرکت را در نظر می گیرد بطوری که انتخاب نمونه اولیه محصول جامع تر و دقیق تر خواهد بود. 5- یک رویکرد MCDM فازی جدید را ارائه می کند که قادر است به توسعه دهندگان محصول در انتخاب بهترین نمونه اولیه محصول برای تولید انبوه کمک کند.
6- توسعه دهندگان محصول را قادر خواهد ساخت تا انالیزهای حساست را در رابطه با انتخاب نمونه اولیه به انجام برسانند؛ در شرایطی که از سطوح مختلف اطمینان گسستگی الفا استفاده می شود.

خصوصیات برجسته این تحقیق را می توان از طریق فعالیت های زیر تقویت کرد:
1- بسط روش تحقیق در سیستم حمایت از تصمیمات که می تواند بطور قابل توجهی اراده توسعه دهندگان برای استفاده از محصول را افزایش می دهد و زمان و تلاش موردنیاز برای محاسبه را کاهش خواهد داد.
2- استفاده از الفاهای بیشتر در محاسبه رتبه بندی اهمیت EC ها و انتخاب نمونه اولیه محصول برای انجام یک انالیز جامع حساسیت؛ چرا که توسعه دهندگان را به شناسایی سطوح اعتمادی که تصمیمات در آنها تغییر می کنند قادر خواهد ساخت و همچنین آنها خواهند توانست تا آنرا به عنوان مرجع مهمی در توسعه محصول به کار گیرند.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کامل درباره آمار فازی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات آمار, Statistics Articles

3 ارسال
5401 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:30:34 - 08/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
رویکردی برای تدوین راهبرد تولید براساس منطق فازی و QFD

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات صنایع

1 ارسال
3573 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 17:37:47 - 08/14/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مقاله ای کامل درباره کانسارها

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات معدن

2 ارسال
4883 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:42:54 - 09/04/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کامل درباره حضرت زینب(س)

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

1 ارسال
2824 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:01:59 - 12/14/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کامل درباره شالیکاری در خشکسالی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات امورزراعی و دامی, Agronomy & Domestics Articles

0 ارسال
3952 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:48:53 - 07/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کامل درباره نذر و نذری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

2 ارسال
8891 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:40:09 - 12/10/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مقاله ای کامل درباره الیاف فلزی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات نساجی, Textile Articles

2 ارسال
9505 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:46:17 - 09/19/11
توسط
Zohreh Gholami