گل یاقوت Browallia speciosa

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 18:12:25 - 06/27/11

« کشت انواع گل های بهاری | گل میمون (Antirrhinum majus) »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

اسم علمی گل یاقوت Browallia speciosa و از خانواده Solanaceae می باشد. گل یاقوت گیاهی است بومی کلمبیا. این جنس دارای شش گونه مختلف است که تمامی آنها یکساله می باشند این گیاه هم به صورت گلدانی و هم آویزی برای آپارتمان و یا در حاشیه گلکاری ها در خارج از منزل استفاده می شود. که معمولاً برای به دست آوردن گیاه متراکم 4 تا 6 گیاه را در یک گلدان کشت می نمایند و باید شاخه های انتهایی را پنسمان نمود. تا شاخه های جانبی، زیادتر، تولید شود. برگ های برووالیا سبز، براق، نوک تیز و تخم مرغی شکل می باشند. گل ها بنفش متمایل به آبی و عرض آنها در حدود 5 سانتی متر است که در اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر می شوند گل یاقوت واریته ای دارد که در زمستان به گل می رسند و گل های آن به رنگ آبی پر رنگ می باشد.

21.png


مراقبت:
این گیاه به نور متوسط، گرمای معمولی، خاک همیشه خیس، رطوبت 50 تا 70 درصد و خاک قلیایی تا کمی اسیدی احتیاج دارد.

کود:
کود مورد نیاز برووالیا را میتوان به میزان 2 گرم در لیتر هر دو هفته یک بار از فروردین تا شهریورماه، مورد استفاده قرار داد.
خاک: مخلوطی از دو قسمت کود حیوانی و یک قسمت خاک برگ با کمی ماسه، برای رشد این گیاه، مناسب می باشد.

ازدیاد: گل یاقوت را می توان به سادگی از طریق کاشت بذر تکثیر کرد. مشروط بر اینکه ، عمل کاشت ، به موقع و در اوایل سال، انجام شود. تا گیاه جدید رشد کرده و در همان سال گل دهد. اگربذرها در اوایل تا اواسط بهار کاشته شوند، در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز همان سالها ظاهر شده و چند هفته دوام خواهند داشت. بذرها را به صورت پراکنده و نسبتا سطحی در سینی بذر یا گلدان کوچک و یا ظرف مسطح حاوی کمپوست مخصوص بذر وقلمه بکارید. خاک را مرطوب نگاه دارید و ظرف را با پلاستیک شفاف یا شیشه بپوشانید. گاهگاهی در پوش را بردارید تا از رطوبت بیش از اندازه که باعث فساد گیاه می شود، جلوگیری کنید. بذر را در دمای حدود 18 تا 20 درجه سانتیگراد، نور مناسب و کافی، ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. زمانی که بلندی نشاء ها به 5/2 سانتیمتر رسید، آنها را بیرون بیاورید. در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی بکارید. زمانی که نشاء ها رشد کرده و گلدان را پر کردند می توانید هر دو نشاء را در گلدان بزرگتری با قطر دهانه 11 تا 13 سانتیمتر قرار دهید تا گیاه بالغ و کاملی به دست اورید.


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp