کتابداران مرد: مردان در یک حرفه زنانه

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 19:00:25 - 07/14/11

« بزرگان کتابداری ایران | پر کردن شکاف دیجیتال: تأملی بر نقش کتابداران و اطلاع رسانان در هزاره سوم »

0 اعضا و 2 کاربران مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

کتابداران مرد: مردان در یک حرفه زنانه

7.jpeg

در اکتبرسال ۱۹۹۲ تحقیقی با عنوان کتابداران مرد و نقش زنان توسط جیمز کارمچیل در مجله کتابداری و اطلاع رسانی منتشر شد که به بررسی وضعیت و جنسیت در این حرفه پرداخته بود. اگر چه نتایج رسیدگیش به طور جزء بد نبودند اما نتایجش دوباره به منظور به روز کردن اطلاعات مهیا شده دوباره مورد بررسی قرار گرفت . کتابداری همیشه حرفه ای بوده است که زنان در آن بیشتر از مردان به کار گرفته شده اند. خلاصه آماری در سال ۱۹۹۹ ایالت متحده نشان داده است که در سال ۱۹۹۸ درصد زنان در این رشته ۴/۸۳ درصد بوده است. حرفه کتابداری اغلب به عنوان یک حرفه مورد تاکید زنان و یا یک حرفه زنانه توصیف شده است . برخلاف تصور عموم از کتابدارها کمترین حقوق به وسیله کتابداران گرفته می شود. و حاشیه های فرهنگی زیاد را به این حرفه که به طور گسترده از زنان ترکیب شده است پیوند داده است. کتابداری اغلب با پرستاری، آموزش ابتدایی و حرفه هایی که بیشتر از زنان ترکیب یافته اند مقایسه شده است.

در پاسخ به این سوال که شما به عنوان یک مرد آیا این حقیقت دارد که شما به طورسنتی و قدیمی کارهای مردانه انجام می دهید ( به عنوان مثال حمل اشیاء سنگین، حمل مبلمان )؛ اکثریت کتابداران مرد جواب داده بودند که این کمتر اتفاق افتاده است (۵/۶۲ درصد کتابداران دانشگاهی و ۵/۵۸ درصد کتابداران عمومی ). این یافته ها عقایدی که در میان کتابداران زن برای درخواست از آقایان برای انجام دادن کارهای مردانه به طور سنتی وجود دارد را نشان می دهد. یکی از پاسخ دهندگان گفته بود که از او به عنوان نمونه خواسته بودند که کامپیوتری را در جای مناسبی قرار دهد که حتی فکر می کردند که او هیچ استعدادی برای انجام آن ندارد؛ این نشان می دهد که این همکاران زن فکر کرده بودند که این کار مردانه است.


ـ سوال : چه چیز باعث شده که به کتابداری به عنوان یک شغل توجه کنید؟
همچنین عنوان شده بود که آیا آقایان به خاطر تکنولوژی موجود به کتابداری وارد خواهند شد؟ که فقط ۴/۸ درصد از پاسخ دهدگان جواب داده بودند که آن ها به خاطر علاقه ای که به کامپیوتر و تکنولوژی دارند کتابدار می شوند و ۶/۵۱ درصد از آقایان به خاطر علاقه به کتاب و ادبیات وارد این رشته می شوند, ۴/۷۱ درصد از پاسخ دهندگان به خاطر پیشرفته وارد این رشته شده بودند و ۲/۳۲ درصد از پاسخ دهندگان ادعا کرده بودن که آنها به طور اتفاقی بدون آنکه بخواهند وارد این رشته شده اند.


ـ سوال : آیا شما فکر می کنید که کتابداران زن نسبت به کتابداران مرد در کارهای گروهی مؤثرترند؟
پاسخ دهندگان فکر نمی کردند که زنان در کار گروهی نسبت به مردان مؤثرتر باشند ( ۴/۷۱ کتابداران عمومی و ۹/۶۱ درصد کتابداران دانشگاهی جواب های خیلی کم یا هیچ وقت را ذکر کرده اند.)


ـ سوال: آیا شما احساس می کنید که مردان نسبت به زنان در رشته تان بیشتر مزد می گیرند؟
 ۵/۶۲ درصد کتابداران مرد کتابخانه های دانشگاهی و ۱/۵۳ درصد از کتابداران عمومی جواب های خیلی کم و هیچ وقت را داده بودند. با این وجود ۵/۳۷ درصد از پاسخ دهندگان کتابخانه عمومی و ۱/۲۸ درصد از پاسخ دهندگان کتابخانه دانشگاهی ادعا کرده بودند که این گاهی اوقات می توان درست باشد.


▪ امنیت و آسایش :
یک بخش مهم و حیاتی در کارکردن امنیت و آسایشی است که به طور مستقیم اثرهایی را روی انجام کار می گذارد. سوالاتی که در اینجا مطرح می باشند عبارتند از:

ـ آیا تا به حال در این رشته برای وجود یک مقدار کم احترام برای زنان احساس غیر راحتی کرده اید؟
تقریباً پاسخ ها هم برای کتابخانه های عمومی (۱/۷۴درصد ) و هم کتابخانه دانشگاهی (۴/۷۳ درصد ) یکسان بودند که این نشان داده بود که این حالت به ندرت و یا هیچ وقت بوده است .

ـ سوال: آیا شما تا به حال در کار با یک راهنما ( مدیر) زن احساس غیر راحتی کرده اید؟
نتایج مشابه انعطاف پذیر داشت. ۶/۹۵ درصد برای پاسخ دهندگان کتابخانه دانشگاهی و ۳/۸۱ درصد پاسخ دهندگان کتابخانه عمومی پاسخ خیلی کم و هیچ وقت داده بودند.

ـ همچنین از آنان پرسیده شده بود که آیا آن ها تا به حال احساس رضایت کرده اند که گفتگوهای اجتماعی اکثراً زنانه است؟
۳/۵۳ درصد کتابداران دانشگاهی مرد و ۵/۵۱درصد کتابداران عمومی مرد این حالت را نشان داده بودند.


▪ کار گروهی:
اگر چه این بخش به طور دقیق به بحث آسایش و امنیت ربط دارد، ولی آن یک بررسی صحیح و دستی از فرهنگ کتابخانه را انعکاس می دهد. بنابراین در این بخش سه سوال که عمیقاً این را بررسی می کنند که چطور مردان در یک جمع و فرهنگ زنان کار می کنند، مطرح می شود.

۱) آیا تا به حال احساس مشابهی در زنان مانند رها کردن فعالیت های اجتماعی بخاطر آنکه مرد هستید داشته اید؟
که این سوال توسط ۷۷ درصد از پاسخ دهندگان کتابخانه دانشگاهی و ۷/۶۳ درصد پاسخ دهندگان کتابخانه عمومی با گزینه های خیلی کم و هیچ وقت جواب داده شده بود.

۲) آیا کار را با یک آقا خوب انجام می دهید یا با یک خانم؟
 ۲/۷۱درصد پاسخ دهندگان کتابخانه های دانشگاهی و ۴/۶۵ درصد پاسخ دهندگان کتابخانه عمومی جواب داده بودند خیلی کم یا هیچ وقت

۳) آیا تا به حال احساس تنهایی از دوستان و همکاران آقا کرده اید؟
کتابداران عمومی؛ جایی که نسبت زنان به کتابداران مرد بیشتر است، ۱/۵۳ درصد از آنها جواب های خیلی کم یا هیچ وقت داده بودند و نیز ۵/۶۲ درصد از کتابداران دانشگاهی جواب های خیلی کم یا هیچ وقت را داده بودند. که دو تا از پاسخ دهندگان نظرات خود را اینچنین بیان کرده بودند که رضایت تمام از یک کار گروهی است.


▪ اجزا دسته مقابل:
دو تا از این پرسش ها تعدادی از یافته های جالب را در بر می گیرد. اگر چه تعداد زیادی از پاسخ دهندگان ۱/۷۹% کتابداران دانشگاهی و ۸۷% کتابداران عمومی ادعا کرده بودند که زنان بیشتری نسبت به مردان در این رشته وجود دارد. کتابداران عمومی با یک حاشیه خیلی کمتر (۳/۵۹%) گفته بودند که آنها این حرفه را به عنوان یک حرفه زنانه مورد توجه قرار داده اند. در حالیکه ۹/۴۳% کتابداران دانشگاهی فکر کرده بودند که کتابداری یک حرفه زنانه است . و نیز زمانی که پرسیده شده بود آیا ورود آقایان به این رشته نسبت به ۱۵ سال گذشته بیشتر شده است، ۳/۲۸ درصد از کتابداران دانشگاهی این احساس را کرده بودند و ۱/۵۶ % از آنها گفته بودند که نمی دانیم در حالیکه ۲۷% از کتابداران عمومی احساس کرده بودند که افزایش وجود داشته است و ۲/۴۷ درصد گفته بودند که نمی دانیم. اگر چه آمارها و ازقام نشان می دهند که اکنون مردان کتابدار بیشتری نسبت به ۲۰ سال گذشته وجود دارد بسیاری از آقایان با مجموعه مهارت های کتابداری ممکن نیست دیگر وارد بخش های سنتی و قدیمی همانند اطلاعات تنالگانی یا مدیریت دانش شوند.


▪ بحث و گفتگو:
در تحقیق کارمچیل، ۴/۸۸% از کتابداران مرد در هنگام جواب دادن اظهار کرده بودند که آنها احساس مشابهی دارند که در محل کارشان یک اقلیت هستند و به خاطر اقلیت بودنشان است که اغلب نسبت به اکثریت به طور متفاوتی رفتار شده است . انتظار این است که آقایان در رشته کتابداری به طور قابل ملاحظه ای این آشفتگی های بیگانگی را تحمل کنند.


▪ پیش داوری ها و پندارها:
وقتی که کارمچیل از کتابداران مرد خواسته بود که آیا آن ها اعتقاد دارند که یک تصوری از کتابداران مرد وجود دارد، تقریبا ۶۰% اظهار کرده بودند که وجود دارد. زمانی که پرسیده شده چه نوع تصوراتی از کتابدارانی که به طور معمول آن ها بیشتر با آن روبرو می شوند وجود دارد، آنها جواب داده بودند : زنانه، ضعیف، از لحاظ اجتماعی ناتوان و بدون جاه طلبی و بلند همتی. کتابداران مرد هنوز با یک نگرش منفی به خودشان می نگرند. کارمچیل اظهار کرده بود که اگر چه تصور زنانه، احترام شخصی کتابداران مرد را پایین می آورد، بیشتر آقایان تمایل دارند از بخش هایی که بیشتر زنانه هستند دوری گزینند، همانند فهرستنویسی و کتابدری کود کان. با توجه به بررسی محل کار همه کتابداران، کتابداران این احساس را هنوز دارند که در کمترین فرصت و زمان ممکن آنها برای کار مشخصی که به طور سنتی برچسب خورده است را پذیرفته اند. " کار مردان " همانند حمل اشیاء سنگین یا حمل تجهیزات و مبلمان و به طور عمده کارهای فیزیکی. اگر چه تکنولوژی به طور معمول به عنوان کار مردان نگاه شده است؛ پاسخ دهندگان فکر نکرده بودند که آقایان نسبت به خانم ها بیشتر مهارت تکنولوژیکی دارند. آیا بیشتر آقایان بخاطر اینکه حرفه کتابداری، کامپیوتری و ماشینی شده است وارد این رشته می شوند که حالا مشخص شده است همه حرفه کتابداری را اخیراً به عنوان وسیله و شغل جدید موضوعی ارائه کرده اند و بسیاری از کتابداران بخصوص در قسمت های سازمانی/ خصوصی ترجیح می دهند عنوان هایی همانند کارگزاران اطلاعات، متخصصان اطلاعات، مدیر اطلاعات، مدیر دانش، زبان شناس؛ که همه عنوان کتابدار می باشد داشته باشند.


● نتایج:
این یک تحقیق راهنما و مقدماتی است و مهمترین چیزی که در این تحقیق باعث تعجب شد پاسخ دهندگانی بودند که اظهار کرده بودند که کتابداران زن بیشتری در این رشته نسبت به آقایان نیستند, اما کتابداری را به عنوان یک حرفه زنانه مورد توجه قرار داده بودند. این احتمالاً می تواند شرح داده شود بوسیله تاکید بر این که آقایان هنوز بسیاری از موقعیتهای قوی در حرفه یا شغل را حفظ می کنند، با آنکه آقایان حقیقتاً حرفه ای را به عنوان یک حرقه زنانه یا مردانه نمی بینند. کتابداری در این زمینه ممکن است منحصر به فرد باشد. نتیجه این تحقیق راهنما و مقدماتی نشان می دهد که آقایان کتابدار به طور جاری کاملاً به این نقششان با احترام به موضوع جنسیت در دنیای کتابداری راضی هستند.



منابع فارسی:
۱ جمشید صادقیانی ،کتابداران مرد ،نشریه ناوک ،۱۳۸۵شماره ۳.

منابع لاتین:
۱. Carmichael ,James.(۱۹۹۲) . Themale Llibrarian and the Feminine Image: Asurvey of Stereotype, Statusand Genderperceptions. Library & Information Science Researche (۱۴),۴۱۱ ۴۴۶
۲. Carmichael, James(۱۹۹۴). Gender Issuses in the Work Place : Male Librarians tell their side. American Libraries(۲۵),۲۲۷ ۲۳۰
۳.Piper,Pauls and Barbara E, Collamer.(۲۰۰۱). Male librarians: men in a Feminized Profession. The Journal of Academic Librarianship,(۲۷)۵,۴۰۶ ۴۱۱



Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تغییر صلاحیت های حرفه ای کتابداران دانشگاهی در محیط شبکه ای

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کتابداری

1 ارسال
2154 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:20:11 - 07/14/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اصول ساده ای که مردان ، باید در همسر داری رعایت کنند ( درگوشی مشاور با مردان)

نویسنده Mandana در تنظیم خانواده و اخبار علمی روابط زناشویی

0 ارسال
1664 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:26:12 - 08/03/11
توسط
Mandana
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نقش کتابداران موضوعی در عصر اطلاعات و فن آوری ارتباطات

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کتابداری

0 ارسال
1995 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:05:13 - 07/14/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
پر کردن شکاف دیجیتال: تأملی بر نقش کتابداران و اطلاع رسانان در هزاره سوم

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کتابداری

1 ارسال
2813 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:24:32 - 07/14/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نشانه های عاشق شدن یک مرد

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1830 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:16:08 - 08/11/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آنچه که یک مرد باید به همسرش بگوید:

نویسنده شیوا ایروانیان در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1381 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:54:30 - 08/27/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تصاویر مرد زنبوری - Bee Man

نویسنده Hooman Ghayouri در نقاشی ، عکس و کاریکاتور

0 ارسال
1379 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:03:45 - 07/25/11
توسط
Hooman Ghayouri