بلیس، هنری اولین

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 15:21:44 - 07/14/11

« تئودور دئوداتوس ناتانیل بسترمن، کتابشناس برجسته | نقش کتابداران موضوعی در عصر اطلاعات و فن آوری ارتباطات »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

بلیس، هنری اولین

2.jpeg

بلیس از چهره های برجسته امریکایی است که بیش از نیم قرن در قسمت رده بندی کتابخانه کنگره در دانشکده شهر نیویورک فعالیت داشت. وی زندگی خود را وقف تدوین، آزمایش، و اجرای نظام رده بندی کتابشناختی (رده بندی بلیس) کرد و به تألیف آثار و مقالات متعدد و مهمی درباره مباحث نظری و عملی رده بندی کتابخانه پرداخت. وی سردبیر (آگاهینامه رده بندی بلیس)[۲]نیز بود.

بلیس در ۲۹ ژانویه سال ۱۸۷۰ در شهر نیویورک چشم به جهان گشود. پدر او هنری هِیل و مادرش اولینا ماتیلدا دیویس بلیس بود. خانواده او سال ها در نیویورک می زیستند و سپس در املاک دیویس در نیوجرسی اقامت گزیدند. بلیس در نیویورک ماندگار شد و در سال ۱۹۰۱ با اِلن دوکاستر ( ـ ۱۹۴۳) مربی کالج هانتر ازدواج کرد.

بلیس تا پانزده سالگی هیچ گونه آموزش رسمی ندیده بود و مادرش در خانه به او خواندن و نوشتن می آموخت و معلم سرخانه به وی زبان فرانسوی، زبان لاتینی، حساب، و دستور زبان یاد می داد. او در سال ۱۸۸۵ به دانشکده ادبیات روم و یونان باستان کالج شهر نیویورک وارد شد، اما این رشته نتوانست او را قانع کند. لذا در سال ۱۸۸۹، به پیشنهاد پدرش، دانشکده را ناتمام رها کرده و به دنبال تجارت رفت.

سه سال بعد، در مشاغل دفتری متعددی در تجارتخانه های نیویورک فعالیت کرد. پس از آن در مدرسه ای در شهر نیویورک به تدریس مشغول شد تا اینکه در ۱۸۹۲ در دانشکده شهر نیویورک شغل کمک کتابدار را پذیرفت. بلیس در آن زمان حرفه واقعی خود را یافته بود و زندگی حرفه ای خود را آغاز کرد. بدین ترتیب، شصت و سه سال زندگی خود را وقف کتابداری و رده بندی کتابخانه کرد.

تلاش های او به ابداع "نظام رده بندی کتابشناختی" که عموماً به "رده بندی بلیس" مشهور است انجامید. بلیس کتابداری اندیشمند و دقیق بود و اندیشه هایش به دقت در مجموعه دانشکده نیویورک متبلور و آزموده شد. وی معاصر جان دیویی، چارلز امی کاتر، و نظام های رده بندی آنها بود، اما آرمان ها و هدف های او در رده بندی کتابخانه متفاوت بود. بلیس روابط میان اشیا را دریافت و متوجه شد که کلید اصلی این روابط رده بندی است. از این رو، نظام رده بندی او بازتابی از مطالعه عمیق نظریه دانش و کتابداری بود.

بلیس در اوایل سال ۱۹۰۰، مطالعه درباره طرح رده بندی خود را آغاز کرد. وی هیچ یک از نظام های رده بندی موجود را برای نیازهای کتابخانه مناسب نمی دانست و از این رو اقدام به تدوین نظام مورد نظر خود کرد. در سال ۱۹۰۸، زمانی که دانشکده نیویورک به محل جدید انتقال یافت، بلیس فرصتی پیدا کرد تا مجموعه کتابخانه را با استفاده از رده بندی کتابشناختی خویش مجدداً نظم دهد. در سال ۱۹۱۰ مقاله ای با عنوان (رده بندی نوین با نشانه گذاری ساده، قابل یادسپاری، و مناسب برای کتابخانه ها) نوشت که نخستین معرفی عمومی طرح رده بندی او به شمار می آید. سال ها بعد، از کار خود در دانشکده کناره گرفت و مقالاتی برای نشریات کتابداری نوشت و برخی اندیشه های خود را درباره رده بندی ارائه کرد. نقد او بر رده بندی دهدهی دیویی که در آن زمان رایج ترین نظام به شمار می آمد برای بسیاری از همکاران محافظه کار او بسیار تکان دهنده می نمود. وی در سال ۱۹۲۸ بار دیگر به عنوان کمک کتابدار مشغول به کار شد. در سال ۱۹۲۹ اثر نظری خود را با عنوان (سازماندهی دانش و نظام علم)[۳] منتشر کرد که جان دیویی به عنوان "اثری جاودانه" از آن یاد کرد. این کتاب، زمینه را برای انتشار اثر مهم بلیس در سال ۱۹۳۵ با عنوان (نظام رده بندی کتاب شناختی)[۴] فراهم آورد. این کتابِ دو جلدی به شرح مهارت های اجرای این نظام پرداخته و شامل دستوراتی برای استفاده از طرح های اصلی و تقسیمات فرعی بود. اثر بلیس بازتاب مثبتی در جامعه کتابداری داشت. محققان، نظام رده بندی او را "واقعاً عظیم" توصیف کرده و بر این باور بودند که کار او می تواند به معرفی کتابداری به عنوان رشته علمی کمک کند. در مدت بیست سال بعد، بلیس به توسعه، بازنگری، و انتشار جداول طرح رده بندی خود همت گماشت. او به خدمت در دانشکده ادامه داد تا در سال ۱۹۴۰ بازنشسته شد. سایر فعالیت های وی در دانشکده، شامل تقویت کتابخانه های گروه های علمی متعدد دانشکده و کمک سردبیری (فصل نامه دانشکده شهر نیویورک) بود. همچنین در سال ۱۹۳۷ به انتشار مجلد کوچکی از اشعار خود با عنوان (توفیق اندک به از هیچ است)[۵] همت گمارد. طرح کامل رده بندی بلیس در سال ۱۹۵۳ منتشر شد.

در اوایل سال ۱۹۵۴، انتشار (آگاهی نامه رده بندی بلیس) به منظور گسترش همکاری میان کتابخانه های استفاده کننده از این نظام آغاز شد. این آگاهی نامه، جداول جدید و روزآمد رده بندی مذکور را برای کتابداران منتشر می کرد و به اصلاح برخی نقایص جزیی نظام رده بندی بلیس می پرداخت.

بلیس نخستین سردبیر این آگاهینامه بود، و دارایی هایش پشتوانه انتشار شماره های بعدی این نشریه قرار گرفت. محور طرح رده بندی بلیس رویکرد موضوعی به اطلاعات بود. طرح اصلی این رده بندی، موضوعات را تحت عناوین کلی دسته بندی کرده و سپس عناوین کلی به صورت سلسله مراتبی به تقسیمات فرعی تر تفکیک می گردید. رده بندی از تحلیل چهریزه ای استفاده کرده و از اولین نظام هایی است که برای برخی موضوع ها جایگاه های مختلفی را پیشنهاد می کند. به همین دلیل، این رده بندی یکی از انعطاف پذیرترین نظام های رده بندی است که تاکنون ابداع شده است. بلیس از شیوه نشانه گذاری کوتاه بهره گرفت. این نشانه به گونه ای تعیین می شود که شماره کتاب ها به ندرت بیش از چهار رقم می شود. نمایه جامع این رده بندی، با بیش از ۲۰۰۰۰ مدخل، دسترسی به رده های اصلی و تقسیمات فرعی را امکان پذیر می ساخت.

نظام رده بندی بلیس از بسیاری جهات با رده بندی کتابخانه کنگره قابل مقایسه بوده اما انعطاف پذیری بیشتری داشت.

این نظام، ابتدا، در کتابخانه های آموزشگاهی، دولتی، و تخصصی انگلیس و کشورهای مشترک المنافع با موفقیت به کار گرفته شد و در حال حاضر بیش از ۸۰ کتابخانه در استرالیا، نیجریه، و زلاندنو از این رده بندی استفاده می کنند. انتشار آگاهینامه رده بندی بلیس در انگلیس ادامه یافت. بسیاری از جداول این رده بندی روز آمد و منتشر گردیده است. در سال ۱۹۶۷ ویرایش خلاصه ای از این رده بندی برای کتابخانه های آموزشگاهی انگلیس منتشر شد.

اگرچه این رده بندی مورد استفاده و ویرایش قرار می گیرد، جای تأسف است که در رکوردهای فهرستنویسی ماشین خوان کتابخانه کنگره و کتابخانه بریتانیا، رده بندی بلیس وجود ندارد؛ با این حال کاربرد رایانه در رده بندی بلیس بسیار جالب خواهد بود. در سال های بعد، بلیس بسیار مشتاق بهره گیری از رایانه در نظام رده بندی خود شد. خصوصیت نمایه سازی چهریزه ای که از مهم ترین ویژگی های نظام رده بندی بلیس به شمار می آید، در بسیاری از نظام های ماشینی امروز موجود است. ویرایش های فرانمای رده بندی بلیس با توجه به بسیاری از اصول نظام خودکار پرسی صورت گرفته و ضمن تأکید بر دستیابی موضوعی و با استفاده از رایانه، به آسانی قابل اصلاح و تغییر است.

بلیس در ۹ اوت سال ۱۹۵۵ در پلین فیلد نیوجرسی چشم از جهان فرو بست. مهم ترین آثار او عبارت است از: (سازماندهی دانش و نظام علم) (۱۹۲۹)، (نظام رده بندی کتاب شناختی) (۱۹۳۶)، (سازماندهی دانش در کتابخانه ها و رویکرد موضوعی به کتاب ها) [۶] (۱۹۳۹)، و (رده بندی کتاب شناختی) [۷] (جلد ۱ ۴: ۱۹۴۰ ۱۹۵۳).




پانویس:

۱) Bliss, Henry Evelyn
۲) Bliss Classification Bulletin
۳) Organization of Knowledge and System of the Science
۴) System of Bibliographic Classification
۵) Better Late Than Never
۶) Organization of Knowledge in Libraries and SubjectApproach of Books
۷) A Bibliograhic Classification
۸) Julie Glienna Mueller

منبع: آفتاب


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
هنر خاتم، هنری سنتی و ناشناخته

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هنر, Art Articles

0 ارسال
1774 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:45:08 - 07/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
اندیشه هایی در باب هنر و کارهای هنری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هنر, Art Articles

0 ارسال
1691 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:35:49 - 07/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
اولین تصاویر کیهان با فلامینگوس 2

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات هوا فضا

0 ارسال
1176 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:43:52 - 07/06/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
اولین هواپیمای مسافربری جهان

نویسنده guld118 در نقاشی ، عکس و کاریکاتور

0 ارسال
883 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:00:07 - 02/23/17
توسط
guld118
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
کاهش ناگهانی وزن، اولین علامت آلزایمر

نویسنده Zohreh Gholami در پزشکی

0 ارسال
845 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:01:16 - 11/26/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
راهنمای اجاره ماشین برای اولین بار

نویسنده sorenaseir در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
513 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:36:40 - 12/13/18
توسط
sorenaseir
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اولین تبلت شرکت مانتین ویوو با هدف رقابت با اپل شش ماه آینده وارد بازار می‌شود

نویسنده maxim354 در فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)

0 ارسال
1646 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:55:47 - 12/29/11
توسط
maxim354