مقاله ای کامل درباره بلوتوث *Bluetooth*

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 15:20:56 - 08/14/11

« تشریح مدل برنامه‌نويسي شطرنج و شيوه تجزيه و تحليل بازي | نظریه و آزمون تورینگ (هوش مصنوعی) »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

مقاله ای کامل درباره بلوتوث
(بخش اول)

بلوتوث يك فناوري بي سيم كوتاه برد است كه به تلفنهاي همراه ،
PDA، كامپيوترها، دستگاههاي ضبط و پخش استريو، لوازم خانگي، اتومبيل ها و همه وسايل ديگري كه مي توانيد ارتباط آنها را با يكديگر فكر كنيد امكان ارتباط مي دهد. در اين مقاله قصد داريم تا از ابتدا تا انتهاي بلوتوث را به شما معرفي کنيم.


به دنيای بلوتوث خوش آمديد:
به تازگي پس از يك سمينار عصرانه به خانه باز گشته ايد. کامپيوتر
[wiki]Notebook[/wiki] تان در كيف تان قرار دارد،  [wiki]PDA[/wiki]خود را به كمر بسته ايد، و تلفن همراه تان در جيب جاي دارد. در سمينار امروز يادداشت هايي را در Notebook خود نوشته ايد. همين كه به خانه مي رسيد و از كنار چاپگر جوهر افشان خود عبور مي كنيد، Notebook ، چاپگر را پيدا مي كند و به طور خودكار يادداشت هاي سمينار را به چاپگر ارسال مي كند و آنها روي كاغذ چاپ مي شوند . درهمين حال ، PDA شما كامپيوتر روميزي را تشخيص مي دهد و درخواست مي كند كه دفتر تلفن و برنامه روزانه شما Update شود. هم چنين همه پيام های ايميلي را كه ارجهيت آنها را تعيين كرده ايد درخواست مي كند.

همه اين كارها در زماني رخ مي دهد كه كت خود را در مي آوريد و براي نوشيدن يك نوشابه به طرف يخچال مي رويد. در عرض چند دقيقه، تلفن همراه شما بوق مي زند تا به شما اطلاع دهد كه عمليات چاپ يادداشت ها تمام شده است. به طرف چاپگر رفته و يادداشت ها را مي خوانيد بلافاصله پس از آن PDA شما بوق مي زند تا به شما بگويد كه دفترچه تلفن و برنامه روزانه شما را Update كرده است و شما ايميل جديد داريد.


وظيفه بلوتوث چيست؟
بلوتوث يك فناوري بي سيم كوتاه برد است كه به تلفنهاي همراه، PDA، كامپيوترها، دستگاههاي ضبط و پخش استريو، لوازم خانگي، اتومبيل ها و همه وسايل ديگري كه مي توانيد ارتباط آنها را با يكديگر فكر كنيد امكان ارتباط مي دهد.


تاريخچه بلوتوث
فكر اوليه بلوتوث در شركت موبايل اريكسون در سال 1994 شكل گرفت. اريكسون كه يك شركت سوئدی ارتباطات راه دور است – در آن زمان در حال ساخت يك ارتباط راديويي كم مصرف، كم هزينه بين تلفن هاي همراه و يك گوشي بي سيم بود.

كار مهندسي در سال 1995 شروع شد و فكر اوليه به فراتر از تلفن های همراه و گوشي هاي آنها توسعه يافت تا شامل همه انواع وسايل همراه شود، با هدف ساخت شبكه هاي شخصي كوچك از وسايل مختلف در طول اين زمان، اريكسون نام "بلوتوث" (يك پادشاه دانماركي) گرفت كه بين سال هاي 940 و 981 ميلادي مي زيست. شاهِ هارالد در دوره حكومت خود كه يك وايكينگ بود – به طور صلح آميز، دانمارك، سوئد جنوبي و نروژ شمالي را متحد كرد. اين كار به او شهرت يك پادشاه ماهر در ارتباط و مذاكره را در تاريخ داد.

براي اريكسون ، اسم بلوتوث براي فناوري داده شده كه اميدوار بود بتواند به طور صلح آميز وسايل مختلف را متحد كند، مناسب بود. اريكسون مي دانست كه اگر فقط يك شركت اين استاندارد ها را حمايت كند هرگز موفق نخواهد شد.

در سال 1998 ، اريكسون يك موافقت نامه با
[wiki]IBM[/wiki]، اينتل، نوكيا، 3com، توشيبا و مايكروسافت امضا كرد که بر پايه اين موافقت نامه و گروه Bluetooth Special Interest Group را به وجود آورد. هدف اين گروه نظارت بر پيشرفت بلوتوث و عمومي ساختن آن بود و پس از آن شركت های  تري كام، Lucent، موتورولا و بيش از 2000 كمپاني ديگر به اين سازمان پيوستند.

فرايند صدور جواز و گواهينامه: قبل از اينكه يك كارخانه بتواند محصولي كه از تكنولوژي بي سيم 
[wiki]Bluetooth[/wiki]استفاده مي كند وارد بازار كند بايد جواز آن را از دو جهت دريافت كند. ابتدا محصول مورد نظر استانداردهايي لازم دارد كه بتواند با دستگاه هاي ديگر كه داراي تكنولوژي بي سيم Bluetooth هستند ارتباط برقرار كند. ديگر اينكه بايد مجوزهاي لازم براي اين سيستم چه در كشور سازنده و چه در كشوري كه محصول به فروش مي رود مجوزهاي قانوني آنها را دريافت كند.


توضيح بلوتوث
تکنولوژي Bluetooth كه بعضي ها در فارسي آن را به دندان آبي ترجمه كرده اند. استانداردي براي امواج راديويي است كه كه براي ارتباطات بي سيم کامپيوترهاي قابل حمل و نقل (مانند laptop ها) و تلفن هاي همراه و وسايل الكترونيكي رايج استفاده مي شوند اين امواج براي فاصله هاي نزديك استفاده مي شوند و براي ارتباطات بي سيم تكنولوژي ارزاني محسوب مي شوند. و بوسيله اين تكنولوژي مي توانيد بين دو وسيله كه داراي اين تكنولوژي باشند به صورت بي سيم پيغام، عكس يا هر اطلاعات رد و بدل كنيد. راديوي Bluetooth در داخل يك ميكرو چيپ قرار دارد و در باند فركانسي 2.4 گيگا هرتز عمل مي كند.

اين تكنولوژي از سيستم "Frequency Hoping Spread Spectrum" استفاده مي كند، كه سيگنال آن 1600 بار در ثانيه تغيير مي كند كه كمك بزرگي براي جلوگيري از تداخل ناخواسته و غير مجاز است. علاوه بر اين بوسيله نرم افزار كد شناسايي وسيله طرف مقابل چك مي شود. بدين ترتيب مي توان اطمينان حاصل كرد كه اطلاعات شما فقط به مقصد مورد نظر مي رسد. اين امواج با دو قدرت وجود دارند. سطح قدرت پايين تر كه محيطهاي كوچك را مي تواند پوشش دهد ( مثلاً داخل يك اتاق ) يا در نوع با قدرت بالاتر كه رنج متوسطي را مي تواند پوشش دهد. (مثلاً كل يك خانه را متواند پوشش دهد.) اين سيستم هم براي ارتباط نقطه به نقطه و هم براي ارتباط يك نقطه با چند نقطه مي تواند استفاده شود.

داراي پهناي باند Kbs 720و 10 متر قدرت انتقال (در صورت تقويت تا 100 متر قابل افزايش است ) مي باشد. اين تكنولوژي كه از سيستم گيرندگي و فرستندگي در جهت مناسب استفاده مي كند. قادر است امواج راديويي را از ميان ديوار و ديگر موانع غير فلزي عبور دهد. اگر امواج مزاحم دستگاه ثالثي باعث تداخل شود انتقال اطلاعات كند مي شود ولي متوقف نمي شود.

با سيستم های امروزي بيش از 7 دستگاه مي توانند براي برقراري ارتباط با توليد كننده امواج در يك دستگاه ديگر فعال شوند. به اين شيوه Piconet مي گويند چندين piconet را مي توان به يكديگر متصل كرد كه يك scatternet را تشكيل مي دهند.

بلوتوث يك رشتـه خصوصيت بي سيم است كه ارتباطات كوتاه برد بين وسايل مجهز به تراشه هاي كوچك و اختصاصي بلوتوث را تعريف مي كند. بلوتوث فقط كابلها را حذف نمي كند ، بلكه يك روش بي سيم براي وصل كردن كامپيوتر ها با همه وسايل همراه الكترونيكي فراهم مي سازد و شبكه هاي كامپيوتري كوچك و خصوصي مشهور به
[wiki]PAN[/wiki] (Personal Area Network) يا شبكه شخصي را بوجود مي آورد. بلوتوث يك زبان مشترك بين وسايل مختلف مي سازد كه به آنها امكان مي دهد كه به آساني با هم ارتباط برقرار كنند و بهم وصل شوند.

وسايل مجهز به تراشه هاي بلوتوث حدود 10 متر تا 100 متر برد دارند و مي توانند داده ها در سرعت 720 كيلوبايت در ثانيه از طريق ديوار ها ، كيف ها و پوشاك انتقال دهند. هيجان انگيزتر آنكه اتصال دادن بين وسايل بلوتوث مي تواند بدون دخالت مستقيم ما انجام بگيرد. وقتي دو وسيله مجهز به تراشه هاي بلوتوث نزديك يكديگر مي رسند ، نرم افزار نهاده شده در تراشه هاي فرستنده / گيرنده (
[wiki]Server[/wiki] / [wiki]Client[/wiki]) بلوتوث به طور خودكار يك ارتباط را برقرار مي سازد و داده ها را نقل و انتقال مي دهد.

با اين همه برد كوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است كه براي شبكه هاي محلي (
[wiki]LAN[/wiki]) بي سيم مرسوم كمتر باشد، چون اين شبكه هاي كامپيوتري معمولاً بيش از 10 متري بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتي آنها 10 تا 100 متر مگابايت در ثانيه است.

Zohreh Gholami

(بخش دوم)

بلوتوث چگونه كار مي كند؟
راه هاي زيادي براي برقراري ارتباط بين وسايل الکترونيکي با يکديگر وجود دارد مانند:
رابط هاي سيمي
دستگاه هاي رابط الکترونيکي
کابل هاي شبکه
wifi
سيگنال های مادون قرمز

لوازمي همچون کامپيوترها، سيستم هاي سرگرمي، تلفن ها و ... لوازمي هستند که در دسته لوازم الکترونيکي جاي مي گيرند. اين وسايل مي توانند از طرق مختلفي با يکديگر ارتباط برقرار کنند مانند استفاده از سيم ها، کابل ها ،سيگنال هاي راديويي ، اشعه مادون قرمز و يا حتي انواع پيشرفته تري از رابط ها و پروتکل هاي ارتباطي.

روش هاي اتصال دستگاه هاي الکترونيکي به يکديگر روز به روز پيچيده تر مي شوند، در اين مقاله به بررسي بلوتوث خواهيم پرداخت. يک روش ارتباطي نسبتا جديد در لوازم الکترونيکي که داراي ساختاري ساده است و بصورت بدون سيم و اتوماتيک انجام مي شود و يکي از خصوصياتي است که کار با لوازم الکترونيکي را جذاب تر و ساده تر مي کند.


مشکل!
قبل از اينکه دو وسيله الکترونيکي با يکديگر ارتباط برقرار کنند بايد يک سري از نکات بين آنها مشخص شده باشد. اولين نکته اي که براي ارتباط بين دو وسيله پيش مي آيد اينست که اين ارتباط از لحاظ فيريکي چگونه بر قرار خواهد شد ؟ آيا لازم است که از سيم استفاده شود يا ارتباط بوسيله بعضي از سيگنال ها و بدون سيم برقرار خواهد شد ؟ و اگر لازم است از سيم استفاده شود چند رشته سيم براي برقراري اين ارتباط لازم است ؟ يک رشته؟ دو رشته ؟ پنج رشته؟ 25 رشته ؟ تازه هنگامي که روش فيزيکي برقراري ارتباط مشخص شد سوالهاي ديگري هم از راه مي رسند:

چه مقدار از اطلاعات بايد درآن واحد منتقل شود؟ براي مثال پرتهاي سريال در آن واحد فقط مي توانند 1bit داده را ارسال کنند اما پرت هاي موازي در همين زمان مي توانند چندين بيت داده را منتقل کنند. دستگاه ها بر چه اساسي با يکديگر ارتباط برقرار خواهند کرد؟ تمامي اطلاعات بايد تحت دستورات و قوانين خاصي منتقل شوند که اين دستورات و قوانين پروتکل ناميده مي شوند ، پس بهتر است اين سوال را اينگونه مطرح کنيم که: اطلاعات تحت چه پروتکلي منتقل شود؟


راه حلي بنام بلوتوث! – بخش اول
فناوري بلوتوث با حذف دخالت کاربر در سيستم و همچنين احتياج به انرژي بسيار کم براي برقراري ارتباط با وسايل ديگر که موجب صرفه جويي زيادي در مصرف باطري مي شود تکنولوژي شبکه هاي کوچک را وارد مرحله جديدي کرد.

اين را تصور کنيد: شما درحالي که پشت در خانه خود ايستاده ايد به وسيله تلفن همراه خود که به فناوري بلوتوث مجهز است مشغول صحبت کردن با شخصي هستيد. از آن شخص مي خواهيد که 5 دقيقه بعد مجددا با شما تماس بگيرد چون شما مي خواهيد وارد خانه شده و لباسهاي مخصوص خانه را بپوشيد. به محظ اينکه شما وارد خانه مي شويد نقشه اي که از دستگاه GPS اتومبيلتان که به فناوري بلوتوث مجهز است به تلفن همراهتان منتقل شده بود به کامپيوتر شخصي شما منتقل مي شود زيرا دستگاه تلفن همراه شما يک سيگنال بلوتوث از کامپيوتر شخصي شما دريافت کرده مبني بر اينکه اطلاعاتي که شما قبلا مشخص کرده ايد را به کامپيوتر شخصيتان منتقل کند. 5 دقيقه بعد هنگامي که دوست شما مجددا تماس مي گيرد بجاي اينکه تلفن همراه شما زنگ بزند گوشي تلفن خانگي شما که آن هم به سيستم بلوتوث مجهز است زنگ مي زند.

دوست شما همان شماره قبلي را گرفته اما تلفن ثابت شما يک سيگنال بلوتوث از گوشي تلفن همراه شما دريافت کرده و به طور اتوماتيک تلفن همراه شما روي تلفن خانگي تان دايورت شده است زيرا متوجه شده که شما در خانه هستيد! هر سيگنال بلوتوثي که گوشي تلفن همراه شما ارسال يا دريافت مي کند فقط 1 ميلي وات از باطري آن را مصرف مي کند . يعني در واقع مي توان گفت که اين فعاليت در واقع تاثيري روي باطري تلفن شما ندارد!
يكي از جالب ترين نكات درباره اين استاندارد روشي است كه وسايل مجهز به تراشه هاي بلوتوث به طور خودكار يكديگر را تشخيص مي دهند ، ارتباط برقرار مي كنند و داده ها را به دستور شما يا بدون دخالت شما انتقال مي دهند. در خصوصيات بلوتوث يك ارتباط راديويي با برد كوتاه تعريف شده است. اين استاندارد هم چنين يك برد متوسط 100 متري را تعريف كرده است ، اما به ندرت به كار مي رود ، چون به توان التريكي و هزينه بيشتري نياز دارد. هر وسيله بلوتوث حاوي يك تراشه فرستنده / گيرنده مربعي 4 سانتيمتري است كه در باند فركانس راديويي ISM (Industrial Scientific Medical) يا صنعتي ، علمي ، پزشكي از 40.2 گيگاهرتز تا 48.2 گيگاهرتز عمل مي كند.

سازندگان و طراحان اين فركانس را بدين لحاظ انتخاب كردند كه در سراسر جهان به رايگان در دسترس است و محدوديت های داشتن مجوز را ندارند. باند ISM به 79 كانال تقسيم مي شود كه هر كدام پهناي باند يك مگاهرتزي دارند كه اين باند رايگان است. بلوتوث از لحاظ نظري پهناي باند يك مگابايت در ثانيه را دارد ، كه سرعتي نزديك به 723 كيلوبيت در ثانيه است. اين سرعت خيلي بالا نيست ، اما براي انتقال داده ها بين وسايل دستي و دسترسي به اينترنت كاملاً كافي است.


راه حلي بنام بلوتوث! – بخش دوم
بلوتوث در واقع يک استاندارد شبکه است که داراي 2 سطح است:

● سطح اول که به عنوان سطح فيزيکي شناخته مي شود و بيانگر اين است که بلوتوث يک فرکانس راديويي استاندارد است.
● سطح دوم که به عنوان سطح پروتکل شناخته مي شود و دربرگيرنده قوانين و دستوراتي همچون مکان و زمان ارسال اطلاعات، تعداد بيت هاي ارسالي در آن واحد و همچنين شمار وسايلي که بطور همزمان مي توانند در عمليات ارسال و دريافت اطلاعات شرکت داشته باشند مي باشد.

شبکه بلوتوث اطلاعات را توسط امواج راديويي با قدرت کم انتقال مي دهد که فرکانس اين امواج برابر با 2.45GHz است ( دقيقا بين 2.402GHz تا 2.480 GHz) که اين باند فرکانس طبق يک توافقنامه بين المللي براي استفاده توسط لوازم علمي ، پزشکي و صنعتي کنار گذاشته شده است (ISM).

بعضي از وسايلي که شما هم اکنون نيز از آن استفاده مي کنيد مانند دستگاه کنترل درب پارکينگ يا جديد ترين نسل تلفن هاي بيسيم از فرکانس هاي باند ISM استفاده مي کنند. اطمينان حاصل کردن از اينکه امواج بلوتوث با امواج دستگاه هاي نام برده شده تداخل پيدا نکنند يکي از سخت ترين مراحل طراحي اين فناوري است.

يکي از راه هايي که تجهيزات بلوتوث از آن براي جلوگيري از تداخل امواجشان با ساير تجهيزات بهره مي جويند ارسال سيگنال هاي بسيار ضعيفي در حدود يک ميلي وات است. براي مقايسه فقط کافي است بدانيد تلفن هاي همراه مي توانند يک سيگنال در حدود 3 واتي را مخابره کنند. استفاده از امواج کم قدرت شعاع برد سيگنال هاي بلوتوث را به حدود 10 متر محدود مي کند و همچنين با استفاده از اين سيگنال هاي ضعيف امکان ايجاد تداخل بين امواج بلوتوث با امواج تلفن همراه ، کامپيوتر و يا دستگاه تلويزيون به کلي منتفي مي شود. اما با همين امواج ضعيف هم لازم نيست که دو دستگاه فرستنده و گيرنده امواج در ديد مستقيم يکديگر باشند. امواج بلوتوث براحتي از ديوارهاي خانه شما عبور مي کنند و اين يک امکان خوب براي کنترل چند دستگاه در اتاقهاي مختلف است.

بلوتوث مي تواند همزمان با 8 دستگاه ارتباط داشته باشد به شرطي که اين دستگاه ها در شعاع ده متري باشند. شايد شما تصور کنيد که ممکن است بين اين دستگاه ها تداخل بوجود بيايد اما اين غير ممکن است. بلوتوث از يک فناوري بنام "جهش فرکانس در طيف گسترده " (spread-spectrum frequency hopping) بهره مي جويد که احتمال استفاده از يک فرکانس برابر توسط دو دستگاه بطور همزمان را تقريبا به صفر مي رساند. بر پايه اين تکنولوژي هر وسيله از 79 فرکانس منحصر به فرد که بصورت اتفاقي ازميان يک سري فرکانس هاي از پيش تعيين شده انتخاب شده است استفاده مي کند که به بطور منظم از يکي از آنها به ديگري تغيير فرکانس مي دهد.

در مورد بلوتوث اين عمل تغيير فرکانس توسط دستگاه فرستنده حدود 1600 بار در ثانيه اتفاق مي افتد و اين بدان معني است که تعداد دستگاه های بيشتری در آن واحد مي توانند از يک بخش محدود از باند فرکانس راديويی استفاده کنند.

Zohreh Gholami

(بخش سوم)

راه حلي بنام بلوتوث! – بخش سوم
هنگامي که دو دستگاه فرستنده بلوتوث از تکنولوژي جهش فرکانس در طيف گسترده بهره مي گيرند اين غير ممکن است که دو دستگاه بطور همزمان از يک فرکانس برابر استفاده کنند . بر پايه همين تکنولوژي از اختلال بين امواج بلوتوث با دستگاه هايي مانند کنترل درب پارکينگ يا تلفن هاي بي سيم هم جلوگيري مي شود. حتي اگر در موارد استثنايي اختلالي هم بين امواج بوجود بيايد مدت آن کسر کوچکي از ثانيه خواهد بود که آن هم قابل اصلاح است.

هنگامي که دو يا چند وسيله مجهز به بلوتوث در محدوده برد يکديگر قرار مي گيرند يک گفتگوي الکترونيکي بين آنها صورت مي گيرد که مشخص مي کند آنها چه اطلاعاتي براي به اشتراک گذاشتن دارند يا اينکه کداميک از آنها بايد توسط ديگري کنترل شود. براي اينکار لازم نيست که کاربر دکمه اي را فشار دهد يا دستوري را صادر کند بلکه اين گفتگوي الکترونيکي بطور خودکار انجام مي شود.

به محض اينکه اين گفتگو صورت گرفت دستگاه هاي بلوتوث موجود در اين گفتگو يک شبکه را تشکيل مي دهند. يک شبکه کوچک
Personal Area Network) PAN ) که به آن piconet هم مي گويند. شبکه اي که يک محيط کوچک مانند يک اتاق را تحت پوشش خود قرار مي دهد يا حتي ممکن است محيطي که تحت پوشش خود قرار مي دهد بيشتر از فاصله بين دستگاه پايه تلفن بي سيم با گوشي و هدست خود نباشد.

وقتي که يک شبکه
piconet بر قرار مي شود دستگاه هاي حاضر در اين شبکه همانطور که قبلا توضيح داديم شروع به استفاده از سيستم جهش فرکانس مي کنند و مرتبا فرکانس سيگنال هاي خود را بطور اتفاقي در يک طيف مشخص تغيير مي دهند تا با اينکار هم در دسترس يکديگر باشند و هم اينکه از تداخل piconet آنها با piconet ديگري که ممکن است در همان اتاق برقرار باشد جلوگيري شود. حالا اجازه بدهيد با يک مثال با اين تکنولوژي بيشتر آشنا شويم.


Piconet ها
اجازه بدهيد تصور کنيم که شما صاحب يک اتاق مدرن هستيد که انواع وسايل مدرن در آن وجود دارد. مثلا يک سيستم سرگرمي شامل استريو، يک DVD پلير، يک دستگاه دريافت کننده امواج تلويزيون هاي ماهواره اي و يک دستگاه تلويزيون. همچنين يک تلفن بي سيم و يک کامپيوتر شخصي. همه اين دستگاه ها از بلوتوث استفاده مي کنند و هر کدام از آنها از يک piconet براي ارتباط بين واحد اصلي و لوازم جانبي خود استفاده مي کنند. تلفن بيسيم يک دستگاه فرستنده و گيرنده بلوتوث در قسمت اصلي خود و يکي ديگر در گوشي خود دارد. سازندگان اين دستگاه آن را طوري طراحي کرده اند که هر کدام از قسمت ها از يک رنج آدرسهاي خاص که برايش تعيين شده براي ارتباط با واحد ديگر استفاده کند. هنگامي که قسمت اصلي دستگاه به کار مي افتد ابتدا شروع به ارسال امواج راديويي با رنج معين شده مي کند تا دستگاه هايي که به امواج در اين رنج حساس هستند به آن پاسخ دهند. به محظ اينکه گوشي امواج ارسالي را دريافت کرد و تشخيص داد که در رنج امواج مشخص شده قرار دارد به آن پاسخ مي دهد و به آن ترتيب يک شبکه کوچک شکل مي گيرد.

از اين به بعد هر کدام از اين وسيله ها امواج ديگري را که متعلق به دستگاه هاي ديگر است دريافت کنند آن را نديده مي گيرند زيرا با شبکه به وجود آمده هماهنگ نيستند. کامپيوتر و دستگاه سرگرمي نيز به همين ترتيب عمل مي کنند. هر کدام يک شبکه بين خودشان تشکيل مي دهند که رنج آدرس های آن قبلاً توسط سازندگان آنها تعيين شده است. امواج هر شبکه شروع به پرش فرکانسي بين فرکانسهاي مجاز مي کنند و به همين ترتيب است که امواج هر شبکه کاملا مستقل از ديگري و قابل تشخيص مي شود. حال در اتاق شما 3 piconet وجود دارد که هر کدام از دستگاه هاي موجود در اتاق دقيقا مي دانند که بايد به کدام يک از اين شبکه ها توجه کنند و کدام را ناديده بگيرند. هر کدام از اين شبکه ها هم فرکانس امواج خود را هزاران بار در ثانيه تغيير مي دهند و بنابراين احتمال کمي وجود دارد که در يک زمان دو شبکه از يک فرکانس يکسان استفاده کنند و اگر هم اين اتفاق رخ دهد تنها کسري از ثانيه به طول خواهد انجاميد، و نرم افزاري که براي تصحيح اين گونه خطاها طراحي شده اطلاعات مختل شده را اصلاح مي کند.


مزايای بلوتوث
مهمترين امتيارات بلوتوث بدون سيم بودن، کم هزينه و ارزان بودن و اتوماتيک بودن آن است. راههاي ديگري مانند ارتباط از طريق اشعه مادون قرمز(اينفرارد) هم براي ارتباط بدون سيم وجود دارد.

اينفرارد (Infra Red) عبارت است از امواج نوري که فرکانس آنها از فرکانس قابل ديده شدن و فهم توسط چشم انسان پايين تر است. اکثر دستگاه هاي کنترل از راه دوري که همراه وسايل صوتي و تصويري عرضه مي شوند براي ارسال اطلاعات از اينفرارد استفاده مي کنند. ارتباط و انتقال اطلاعات بر پايه اينفرارد يک روش قابل اعتماد و امن است و در ضمن استفاده از آن هزينه زيادي ندارد. اما دو محدوديت در استفاده از آن وجود دارد: اول اينکه : اشعه اينفرارد فقط در مسير مستقيم منتشر مي شود، حتما شما در هنگام استفاده از دستگاه ريموت کنترل اين را تجربه کرده ايد که حتما بايد دستگاه را مستقيما به سمت وسيله مورد نظرتان بگيريد تا آن وسيله بتواند دستور مورد نظر شما را دريافت و اجرا کند.

محدوديت ديگري که وجود دارد اينست که تکنولوژي اينفرارد يک تکنولوژي يک به يک است. يعني اينکه در آن واحد فقط بين دو وسيله مي تواند ارتباط برقرارکند. مثلاً شما مي توانيد توسط آن اطلاعاتي را از لپ تاپتان به تلفن همراه دوستتان منتقل کنيد اما نمي توانيد همزمان آن اطلاعات را به PDA دوست ديگرتان هم منتقل کنيد.

البته اين دو خصوصيت اينفرارد در بعضي موارد امتياز محسوب مي گردند زيرا عمليات انتقال اطلاعات فقط بين دو وسيله مورد نظربرقرار مي شود و امکان به وجود آمدن تداخل با وسايل ديگر وجود ندارد وغير ممکن است. اين خاصيت باعث مي شود که اطلاعات ارسالي شما فقط به همان وسيله اي برسد که مورد نظر شماست حتي اگر شما درجايي باشيد که پر از گيرنده هاي اينفرارد باشد.

فناوري بلوتوث ابداع گرديد تا محدوديتهاي اينفرارد را پوشش دهد. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در دستگاه هاي بلوتوثي که با استاندارد قديمي تر بلوتوث 1.0 کار مي کنند 1 مگابايت در ثانيه است اما در استاندارد بلوتوث 2.0 اطلاعات مي توانند با سرعت 3 مگابايت در ثانيه منتقل شوند. دستگاه هاي بلوتوثي که از استاندارد جديد استفاده مي کنند با دستگاه هاي داراي استاندارد قديمي تر هم سازگارند.


جعبه متن
منبع: کانون دانش

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شبكه هاي بي سيم مبتني بر بلوتوث Wireless networks based on Bluetooth

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
1388 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:53:45 - 06/28/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شبكه هاي بي سيم مبتني بر بلوتوث **Wireless networks based on Bluetooth**

نویسنده Amir Shahbazzadeh در شبکه و امنیت شبکه, Network

0 ارسال
1979 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 23:22:24 - 06/14/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مقاله ای کامل درباره کانسارها

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات معدن

2 ارسال
4904 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:42:54 - 09/04/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کامل درباره شالیکاری در خشکسالی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات امورزراعی و دامی, Agronomy & Domestics Articles

0 ارسال
3957 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:48:53 - 07/27/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کامل درباره نذر و نذری

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

2 ارسال
8936 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:40:09 - 12/10/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کامل درباره آمار فازی

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات آمار, Statistics Articles

3 ارسال
5408 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:30:34 - 08/28/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مقاله ای کامل درباره حضرت زینب(س)

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

1 ارسال
2832 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:01:59 - 12/14/11
توسط
Zohreh Gholami