اقتصاد تک محصولیاقتصاد تکمحصولی به اقتصادی گفته میشود که در آن تنها از یک منبع برای تأمین درآمد کشور استفاده شود. برای مثال میتوان برخی از کشورهای صادرکنندهٔ صِرفِ نفت را نام برد.
استقلال اقتصادیاستقلال اقتصادی به معنی خودبسندگی در رفع نیازهای اساسی و جلوگیری از سلطهٔ کشورهای دیگر بر اقتصاد بومی است. از مهم ترین شاخصهای استقلال اقتصادی، عدم تأثیرپذیری گسترده از نوسانات و بحران اقتصادی در سطح جهان و ثبات ارزش پول و نداشتن اقتصاد تک محصولی است.
استقلال اقتصادی از دیدگاه قانون اساسی ایران
در قانون اساسی ایران، تأکید شده است که اقتصاد ایران باید به مرحله خودبسندگی و استقلال برسد و از وابستگی رهایی یابد. راهحل قانون اساسی در این مورد،افزایش تولیدات کشاورزی،دامی و صنعتی منطبق با نیازهای عمومیاست.
تولید ناخالص داخلیتولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاسهای اندازهٔ اقتصاد است. تولید ناخالص داخلی در برگیرنده ارزش مجموع كالاها و خدماتی است كه طی یک دوران معین، معمولا یك سال، در یك كشور تولید میشود.
در این تعریف منظور از کالاها و خدمات نهایی، کالا و خدماتی است که در انتهای زنجیر تولید قرار گرفتهاند و خود آنها برای تولید و خدمات دیگر خریداری نمیشوند.
محاسبهٔ تولید ناخالص ملیروشهای مختلفی برای محاسبهٔ تولید ناخالص ملی وجود دارد. محاسبهٔ مجموع ارزش افزوده، محاسبه با نگرش مصرف و محاسبه با نگرش درآمد.
محاسبه با نگرش مصرف به این شکل است:
تولید ناخالص داخلی = مصرف خصوصی + سرمایهگذاری + مصارف دولتی + (صادرات - محدود)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Gdp_nominal_and_ppp_2005_world_map_single_colour.png/740px-Gdp_nominal_and_ppp_2005_world_map_single_colour.png)
تولید ناخالص ملی در کشورهای مختلف در سال ۲۰۰۵
تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلیتا سال ۱۹۸۰ در ایالات متحده از کلمهٔ تولید ناخالص ملی استفاده میشد. هرچند تولید ناخالص ملی GNP و تولید ناخالص داخلی GDP تفاوتهای جزئی دارند. در محاسبهٔ تولید ناخالص ملی درآمد افراد خارج از کشور که به کشور باز فرستاده میشود با تولید ناخالص داخلی جمع میشود و درآمد افراد خارجی مقیم آن کشور که درآمد خود را به خارج میفرستند از آن کاسته میشود.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/ThreeCoins.svg/50px-ThreeCoins.svg.png)مبانی اقتصاد، دکتر مسعود نیلی، دانشکدهٔ مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف، فصل ۸