آشنایی با فرودگاه امام خمینی

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 19:29:51 - 08/26/11

« جعبه سیاه هواپیما *سيستم‌هاي FDR و CVR* | راکت موتور *ROCKET-MOTOR* »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

آشنايي با فرودگاه امام خميني

فرودگاه بين‌المللي امام خميني، به عنوان بزرگترين مجموعه ارائه خدمات حمل و نقل هوايي کشور در سال 1382 مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

60.jpg

ضرورت احداث فرودگاه بين‌المللي بزرگ متناسب با استانداردهاي جهاني، و با توجه به مشکلات موجود در فرودگاه بين‌المللي مهرآباد به سبب گسترش ساخت و سازهاي شهري‌، ارتفاعات موجود در شمال تهران و نيز تداخل پروازهاي نظامي‌، توجه مسئولان کشور را به خود جلب کرد.

احداث فرودگاه امام خميني (ره‌) عمدتاً به منظور پاسخ‌گويي به نيازهاي روز افزون مسافرتي و حمل و نقل هوايي داخلي و بين المللي و جذب پروازهاي ترانزيت بين المللي در جهت دست‌يابي به جايگاه ايران به عنوان قطب اصلي در پروازهاي بين المللي منطقه و کانال عبور در مسير اروپا و آسيا و در عين حال کسب درآمد ارزي ناشي از آن و بهره برداري بيش‌تر از صنعت توريسم توجه خاصي به آن شده است. اين فرودگاه در 30 کيلومتري جنوب غربي تهران بين آزاد راه تهران قم - تهران - ساوه و در زميني به وسعت 13.5 هزار هکتار ساخته شده است‌.

راه‌هاي دسترسي
راه‌هاي دسترسي به فرودگاه از طريق آزاد راه تهران قم‌، جاده تهران ساوه و آزاد راه تهران ساوه است‌.
علاوه بر آن‌، قرار است راه آهن اختصاصي متصل به شبکه مترو و براي حمل و نقل مسافران و مراجعان به فرودگاه راه‌اندازي شود.
فاصله فرودگاه امام خميني تا نزديک‌ترين منطقه مسکوني 12 کيلومتر است.


ويژگي‌هاي عمومي
ظرفيت پذيرش مرحله اول اين فرودگاه سالانه 6 تا 6.5 ميليون نفر است که در فاز دوم به حدود 15 ميليون مسافر افزايش مي‌يابد. در طرح جامع اين فرودگاه نيز ظرفيت تردد 40 ميليون مسافر در سال پيش‌بيني شده است. سرانه فضاى در دسترس مسافران ورودي و خروجي فرودگاه بين‌المللي امام در ساعت اوج براى هر مسافر ورودي 18 متر و براى هر مسافر خروجي نزديک به 25 متر مربع است.

در مرحله اول انتقال پروزاها، انتقال کليه پروازهاي ورودي و خروجي شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي به کشورهاي حوزه خليج فارس در دستور کار قرار گرفت و انتقال ساير پروازهاي خارجي براساس زمان‌بندي تدريجي انجام خواهد شد. هم‌ اکنون‌ روزانه‌ ‌50‌ پرواز رفت‌ و برگشت‌ خارجي‌ از ‌25‌ مقصد به‌ وسيله‌ ‌20‌ شرکت‌ هواپيمايي‌ داخلي‌ و خارجي‌ در فرودگاه‌ بين‌المللي‌ امام‌خميني‌(ره‌‌) انجام‌ مي‌شود و براساس آمار اعلام شده در سال‌ 85 يک‌ ميليون‌ و 700‌ هزار مسافر پروازهاي‌ خارجي‌ از طريق‌ اين‌ فرودگاه‌ جابه‌جا شدند‌. پيش‌بيني مي‌شود پس از انتقال ساير پروازهاي خارجي شرکت‌هاي ايراني در آبان 1386، روزانه 80 پرواز از طريق اين فرودگاه صورت گيرد.


ويژگي‌هاي فني
فرودگاه امام خميني، داراي يک باند پرواز به طول 4200 متر و عرض 45 متر و دو تاکسيوي موازي به عنوان باند اضطراري و ارتباط و دسترسي به سطوح پروازي جنوبي پايانه بار، آشيانه تعمير هواپيما و محل آزمايش موتور هواپيما است‌. تاکسيوي (taxi way) موازي اضطراري، به طول 4200 متر و عرض 45 متر ،و تاکسيوهاي موازي ارتباطي، در طول 9700 متر و عرض 30 متر ،احداث شده‌اند.

پايانه مسافري با زيربناي 78357 متر مربع از دو بخش سمت هوا و سمت زمين تشکيل شده است‌. سمت زمين يا مرکز پايانه مسافري داراي ساختماني 4 طبقه با سقف کماني سبک براي تمامي فعاليت‌هاي مسافران ورودي و خروجي و همراهان آن‌ها و با نماي شيشه‌اي کامل است‌. سمت هوا نيز داراي بناي کشيده و ظريف براي تمامي مسافران ورودي و خروجي با سقفي ساده و مسطح با هفت دروازه ورودي و خروجي 14 پل اتصال به هواپيما) پيش بيني شده که با دو نوار فضاي سبز در حد فاصل دو بخش سمت هوا و سمت زمين و دالان سرپوشيده بين دو بخش که فضاي پايانه را تعديل و محيط خشک بياباني را تلطيف مي‌کند، احداث گرديده است‌.

فرودگاه امام خميني مجهز به سيستم‌هاي روشنايي‌، کمک ناوبري زميني‌، پهلوگيري هواپيما، انتقال بار مسافر، پل‌هاي انتقال مسافر به هواپيما و بالعکس‌، سيستم اطلاعات مديريت (MTS) فرودگاه‌، سيستم CUTE، سيستم مديريت ساختمان (BMS)، کنترل تردد، سيستم تلويزيون‌هاي مدار بسته (CCTV)و سيستم اعلام حريق است‌. اين فرودگاه از ساختمان‌هاي جانبي مختلفي نيز برخوردار است که مهم‌ترين آن‌ها برج مراقبت پرواز و ساختمان پشتيباني است‌.

برج مراقبت به ارتفاع 56.9 متر بين جاده‌هاي شرقي و غربي اسپاين با زير بناي 1100 متر مربع با سازه بتوني احداث شده است‌. اتاق کنترل برج با مساحت 175 متر مربع در طبقه يازدهم احداث شده و در قسمت فوقاني آن تجهيزات مربوط به مراقبت پروازها و سطوح پروازي نصب شده است‌. ساختمان پشتيباني که واحدهاي فني و عملياتي مربوطه در آن مستقر است‌، در چهار طبقه با زير بناي 6800 متر مربع با سازه بتوني و تمامي شيشه‌اي احداث شده است و شامل فضاهاي اداري‌، آموزشي‌، اطلاعاتي‌، هواشناسي‌، خدماتي و استقرار مديريت فرودگاه است‌.


47 واحد مسکوني نيز در داخل فرودگاه با زيربناي 5900 متر مربع احداث گرديده و براي اسکان بقيه پرسنل فرودگاه شهرک‌هايي مسکوني اطراف فرودگاه در نظر گرفته شده است‌. در فرودگاه امام خميني ساختمان‌هاي مختلف ديگري مانند آتش نشاني‌، تعمير خودروهاي سنگين مديريت فرودگاه‌، انبارها، پست‌هاي برق‌، تصفيه خانه‌ها، اماکن امنيتي‌، مخابرات و پمپ بنزين وجود دارد که مساحتي در حدود 35000 متر مربع از فضاي فرودگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
پارکینگ های فرودگاه امام خمینی

نویسنده taxi در اقتصادی

0 ارسال
263 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:28:08 - 08/24/19
توسط
taxi
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
زندگی نامه سید مصطفی خمینی

نویسنده Zohreh Gholami در مشاهیر مذهبی

2 ارسال
2076 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 20:45:56 - 10/23/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
آیا می دانید 12 فرودگاه پررفت و آمد بین المللی دنیا کدامند؟

نویسنده mahno0osh در توریستی

0 ارسال
540 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:45:31 - 02/24/19
توسط
mahno0osh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
احادیث امام رضا (ع)

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات فرهنگ و معارف

2 ارسال
2134 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:12:34 - 10/09/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
شهادت امام محمدباقر (ع)

نویسنده Zohreh Gholami در رویدادهای مهم و تاریخی

0 ارسال
1853 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:59:57 - 11/04/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اس ام اس به مناسبت ولادت امام رضا (ع)

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب طنز و کمدی

0 ارسال
1822 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:57:41 - 10/09/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شهادت امام محمد تقی (ع)

نویسنده Zohreh Gholami در رویدادهای مهم و تاریخی

0 ارسال
1589 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:22:53 - 10/28/11
توسط
Zohreh Gholami