** دوازده (12) خوراکی پر طرفدار در ماه مبارک رمضان **

نویسنده Hooman Ghayouri, بعد از ظهر 12:37:44 - 08/11/11

تغذیه صحیح در ماه رمضان از دیدگاه یك محقق طب اسلامی »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Hooman Ghayouri

** دوازده (12) خوراکی پر طرفدار در ماه مبارک رمضان **

ماه رمضان همراه خودش عادات غذایی مخصوصی را به همراه می‌آورد و معمولا روزه‌داران ترجیح می‌دهند از خوراکی‌های خاصی هنگام افطار و سحر استفاده کنند.
[/b]

برخی از این خوراکی‌ها تنها ویژه روزهای ماه مبارک رمضان است، آن قدر که حتی اگر در روزهای دیگر سال خریداری شود باز هم آدم را یاد ماه رمضان می‌اندازند.

به گزارش برنا، ماه رمضان همراه خودش عادات غذایی مخصوصی را به همراه می‌آورد و معمولا روزه‌داران ترجیح می‌دهند از خوراکی‌های خاصی هنگام افطار و سحر استفاده کنند.

شاید به همین دلیل باشد که بازار فروش این نوع خوراکی‌ها در این روزها داغ می‌شود و هر کوی و برزنی را که سربزنی بنرهای تبلیغاتی عرضه خوراکی‌های ویژه ماه رمضان به چشم می‌خورند و البته بر حسب جا و مکان هم قیمت‌های متفاوتی دارند.

مثلا یک کیلو آش رشته در نقاط مختلف شهر بین 2هزار و 500 تومان تا 4هزار تومان به فروش می‌رسد. با این همه بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند خودشان آستین‌ها را بالا  زده و خوراکی‌های مخصوص افطار را طبخ کنند تا هم از کیفیت آن مطمئن باشند و هم بهای کمتری بپردازند!

البته برخی از این خوراکی‌ها تنها ویژه روزهای ماه مبارک رمضان است، آن قدر که حتی اگر در روزهای دیگر سال خریداری شود باز هم آدم را یاد ماه رمضان می‌اندازند و شاید به همین دلیل ساده است که فروش برخی از این خوراکی ها با پایان یافتن ماه رمضان تمام می‌شود و دیگر کمتر مغازه ای پیدا می‌شود که زولبیا، بامیه و آش بفروشد!

هرچند که پخت خانگی این نوع خوراکی ها لذت خاص خودش را دارد. اما برخی هم به دلیل کمبود وقت و یا حتی عدم آشنایی با شیوه طبخ این نوع خوراکی‌ها ترجیح می‌دهند این خوراکی‌ها را از بیرون خریداری کنند. اگر ساعات نزدیک به افطار سری به مراکز فروش این قبیل خوراکی ها بزنید، صف‌های طولانی مشتری‌ها که گاهی تا دقایقی بعد از افطار هم ادامه دارد، به چشم می‌خورد.

در ادامه دستور دوازده نوع از خوراکی‌های مخصوص این ماه که طرفداران بیشتر دارند، آمده است:


حلیم
مواد لازم: گوشت ران بدون استخوان، گندم، پیاز، كره، آب، نمک، شكر و دارچین
طرز تهیه: گندم را پاك كرده و از یك روز قبل خیس كنید. گوشت را چند قطعه كرده و با پیاز درسته، گندم خیس خرده و آب با شعله ملایم بپزید تا آب آن تقریبا به کم شود. گوشت، گندم و پیاز را یك بار چرخ كنید و دوباره به قابلمه ریخته و كره را به آن اضافه كنید. در حین پختن حلیم باید مرتب و پیوسته آن را هم بزنید. در حدود 6-5 دقیقه آن را روی حرارت ملایم تفت دهید و روی آن را با شكر و دارچین تزیین كنید. با گوشت بوقلمون و مرغ هم می‌توان حلیم پخت.


آش رشته
مواد لازم: رشته آشی، سبزی آش، نخود و لوبیا و عدس، كشك، پیاز سرخ‌كرده، نمك و فلفل، نعناع خشك، آرد و روغن
طرز تهیه: حبوبات را كه قبلاً خیس كرده‌ ایم با پیاز سرخ كرده كاملاً می‌پزیم. سبزی را خرد کرده و داخل حبوبات پخته شده می‌ریزیم تا بپزند. سپس دو قاشق سوبخوری آرد را در كمی آب سرد حل کرده و به مواد اضافه می‌کنیم و مرتباً بهم می زنیم. رشته را در آش می ریزیم و تا آهسته بپزد، ‌ولی رشته نباید خرد شود. آنگاه آش را از روی حرارت برداشته و با كشك و با كمی كشك، پیاز سرخ شده و نعناع تزئین می‌كنیم.


آش شله قلمكار
مواد لازم: سبزی آش، نخود و لوبیا و عدس، برنج، گوشت بدون استخوان، پیاز سرخ كرده،نمك و فلفل
طرز تهیه: حبوبات را با گوشت و پیاز سرخ كرده و زردچوبه می‌پزیم سپس گوشت را پس از پخت بیرون آورده كاملاً می‌كوبیم تا له شود و مجدداً آن را به مایع اضافه می‌كنیم. برنج را شسته و به آش اضافه كرده تا كاملاً بپزد، سبزیجات را خرد كرده داخل آش می ریزیم و مرتب بهم می زنیم تا آش كاملاً جا بیفتد، حرارت آش باید ملایم باشد تا ته نگیرد.


رنگینگ
مواد لازم: آرد گندم، روغن،خاكه قند، خرمای سیاه نرم،مغز گردو، دارچین كوبیده نرم،هل كوبیده،پسته چرخ كرده
طرز تهیه: روغن را در ظرفی ریخته، روی حرارت می‌گذاریم تا داغ شود. آرد را داخل آن ریخته و حرارت را ملایم می‌كنیم. مرتب بهم می زنیم تا آرد كاملاً سرخ شده و طلائی شود سپس آن را از روی حرارت بر می‎داریم تا كمی سرد شود، آنگاه خاكه قند و دارچین و هل كوبیده را با آرد سرخ شده مخلوط می‌نمائیم. هسته‌های خرما را گرفته و داخل هر یك خرما را یك تكه گردو می‌گذاریم. نیمی از آرد سرخ شده را در ظرف مسطحی می‌ریزیم و با پشت قاشق روی آن را صاف می كنیم و خرماها را روی آن می چینیم. با بقیه آرد سرخ شده روی خرماها را می‌پوشانیم و باز با پشت قاشق روی آن را صاف می‌كنیم و كمی خاكه قند و دارچین و پسته چرخ كرده را نیز روی آن می‌ریزیم. حال با كارد رنگینگ آماده شده را به شكل لوزی یا چهارگوش برش می دهیم و در ظرف می چینیم.


شله زرد
مواد لازم: برنج، شكر، روغن،زعفران سائیده، گلاب، خلال بادام، خلال پسته و دارچین
طرز تهیه: برنج را چندین بار شسته تا آب آن كاملاً زلال شود. سپس آن را با 6 برابر آب روی حرارت قرار می‌دهیم تا جوش بیاید. هر از چند گاه، كف برنج را می گیریم. وقتی مغز برنج كاملاً نرم شد شكر را اضافه می‌كنیم و مرتب آن را بهم می‌زنیم تا شله زرد كاملاً جا بیفتد. زعفران را در كمی آب جوش حل كرده و به شله زرد اضافه می كنیم. سپس روغن را داغ كرده و به آن اضافه می كنیم، آنگاه كمی از بادام را كنار گذاشته و ما بقی بادام را همراه با گلاب داخل شله زرد می ریزیم و كاملاً آن را هم می‌زنیم تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. پس از آماده شدن روی آن را با دارچین، خلال بادام و خلال پسته تزئین می كنیم.


شیربرنج
مواد لازم: برنج، شیر،گلاب،
طرز تهیه: برنج را به مدت دو ساعت خیس می‌كنیم سپس آن را با دو لیوان آب می‌پزیم تا نرم شود. آنگاه شیر را اضافه كرده و حرارت را ملایم می‌كنیم تا شیر برنج آهسته بجوشد و كاملاً پخته و غلیظ شود. گلاب را اضافه كرده و بعد از دو سه جوش آن را از روی حرارت بر می داریم و با شكر یا شیره و یا انواع مربا مصرف می كنیم.


فرنی
مواد لازم: شیر،آرد برنج، شكر،گلاب
طرز تهیه: آرد برنج را در شیر حل کرده، شكر و گلاب را اضافه می‌نمائیم و مایه را روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم می‌زنیم تا جوش آمده و كمی غلیظ شود.


بامیه
مواد لازم: آرد، روغن مایع، تخم مرغ، شكر، گلاب
طرز تهیه: روغن را به همراه یك لیوان آب و 1 تا 2 قاشق سوپخوری شكر روی حرارت قرار می‌دهیم تا جوش بیاید. آرد را به مایه اضافه كرده و آهسته هم می‌زنیم تا آب كاملاً تبخیر و مایه كاملاً سفت شود. ظرف را از روی حرارت بر می‌داریم و به مایه پس از اینكه كمی سرد شد تخم مرغ ها را اضافه می‌كنیم و مرتب بهم می زنیم تا خمیر كاملاً نرم و لطیف شود. سپس در تابه مقداری روغن مایع می ریزیم تا داغ شود. آنگاه حرارت را ملایم كرده و مایه را با قیف مخصوص بامیه در روغن می‌ریزیم تا دو طرف آن كمی برشته شود و داخل شهد می‌اندازیم.


زولبیا
مواد لازم: شكر، نشاسته، ماست، گلاب، روغن
طرز تهیه: نشاسته را با آب و 2 قاشق شكر مخلوط می‌كنیم سپس ماست را اضافه كرده و هم می زنیم تا مایه كاملاً صاف شود. روغن فراوان را داغ می‌كنیم، مایه را در قیف مخصوص ریخته و در روغن به شكل زولبیا و یا مشبك می ریزیم، حرارت را ملایم می كنیم، یك طرف زولبیاها كه برشته شد بر می گردانیم تا طرف دیگر آن برشته شود و بعد داخل شهد می اندازیم


كاچی
مواد لازم: آرد گندم، كره، شكر، زعفران، آب،گلاب
طرز تهیه: شكر را با آب می جوشانیم تا شكر آب شود و كاملاً حل گردد. سپس كره را در ظرفی قرار داده و روی حرارت می‌گذاریم تا آب بشود، آنگاه آرد را اضافه كرده و هم می‌زنیم تا سرخ شود، حرارت را ملایم كرده و شربت آماده شده را همراه با زعفران و گلاب به آرد سرخ شده اضافه می كنیم و مرتب هم می زنیم تا آرد كاملاً صاف شود. در صورتی‌كه مایع كمی غلیظ شد مختصری آب جوش به آن اضافه می‌كنیم.


حلوا
مواد لازم: آرد گندم،شكر،روغن، زعفران، آب، گلاب،
خلال بادام و پسته
طرز تهیه: روغن را در ظرف ریخته، روی حرارت قرار می‌دهیم تا داغ شود، سپس آرد را اضافه كرده و حرارت را ملایم می‌كنیم و مرتب هم می‌زنیم تا آرد كاملاً سرخ شود و رنگ آن بر گردد سپس شكر را با آب مخلوط می‌كنیم و می‌جوشانیم آنگاه گلاب و زعفران سائیده را در شربت ریخته و هم می زنیم تا كاملاً مخلوط شود. پس از سرخ شدن آرد شربت را به آن اضافه می‌كنیم و خوب هم می‌زنیم.


مسقطی
مواد لازم: نشاسته، شكر، روغن، گلاب، آب، خلال بادام
طرز تهیه: نشاسته را در آب ریخته، مخلوط كرده و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و مرتب هم می‌زنیم تا مایه جوش آید و كمی غلیظ شود. سپس شكر، گلاب و روغن را به مخلوط اضافه می‌كنیم و مجدداً هم می‌زنیم تا تمام مواد مخلوط شوند سپس مایه را در ظرف ریخته و می‌گذاریم سرد شود. آنگاه آن را به شكل لوزی لوزی بریده و تزئین می كنیم.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اعمال ماه مبارک رمضان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات ویژه ماه مبارک رمضان

0 ارسال
1313 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:33:10 - 07/23/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
دعای روزهای ماه مبارک رمضان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات ویژه ماه مبارک رمضان

28 ارسال
6819 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:20:10 - 08/30/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اعمال مشترک ماه مبارک رمضان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات ویژه ماه مبارک رمضان

7 ارسال
2570 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:11:42 - 07/26/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نمازهاى شب هاى ماه مبارک رمضان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات ویژه ماه مبارک رمضان

0 ارسال
1179 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:00:13 - 08/16/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
اعمال مخصوصِ شب ها یا روزهاى معیّنِ ماه مبارک رمضان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات ویژه ماه مبارک رمضان

0 ارسال
1772 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 18:04:26 - 08/04/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
تصاویری از شروع ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی - Ramadan Kareem

نویسنده Hooman Ghayouri در نقاشی ، عکس و کاریکاتور

0 ارسال
1243 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 13:13:57 - 08/03/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شب هفدهم ماه رمضان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات ویژه ماه مبارک رمضان

0 ارسال
1641 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:21:57 - 08/17/11
توسط
Zohreh Gholami