زبان های برنامه نویسی منسوخ

نویسنده guld118, بعد از ظهر 18:41:12 - 08/26/17

« تعداد کاربران اینستاگرام تا به امروز | راه اندازی بزرگترین پایگاه داده جهان »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

guld118

زبان های برنامه نویسی منسوخ - Objective-C - Visual Basic - SQL - Assembly

حمیدرضا تائبی: اگر با برنامه‌نویسان گفت‌وگویی داشته باشید مشاهده می‌کنید که هر برنامه‌نویسی یک زبان محبوب خود را برگزیده است. اما یکسری زبان‌های برنامه‌نویسی نیز وجود دارند که بسیاری از برنامه‌نویسان در آرزوی حذف دائمی آن‌ها از جهان فناوری هستند. زبان‌هایی که به مرور زمان ممکن است محو شوند.

زبان‌های خاطره‌انگیز در گذر فراموشیزبان‌های برنامه‌نویسی رو به مرگ

رابی

پلتفرم شاخص آموزشی‌برنامه‌نویسی Coding Dojo بر این باور است که دیگر عمر چهارچوب RubyOnRails به سر رسیده است. چهارچوبی که روزگاری یکی از مطرح‌ترین و محبوب‌ترین چهارچوب‌های برنامه‌نویسی به شمار می‌رفت. زبان رابی در رنکینگ ارائه شده از سوی سایت TIOBE در مکان دهم قرار گرفته است. در فهرستی که چندی پیش از سوی انجمن آی‌تری‌پل‌ای منتشر شد نیز رابی اوضاع چندان خوبی نداشت. بسیاری بر این باور هستند که محبوبیت رابی به واسطه عرضه یکسری کتابخانه‌های مبتنی بر جاوااسکرپیت کم رنگ شد. امروزه توسعه‌دهندگان کمی از رابی استفاده می‌کنند.

Objective-C

پس از آن‌که زبان برنامه‌نویسی متن‌باز سوئیفت در سال 2014 میلادی از سوی اپل معرفی شد، انقلابی در زمینه ساخت برنامه‌های کاربردی iOS به راه انداخت. تنها فاکتوری که توانسته است زبان Objective-C را زنده نگه دارد به پایداری کم زبان سوئیفت در ارتباط با واسط دودویی کاربردی موسوم به ABI سرنام application Binary Interface باز می‌گردد. البته اپل گفته است با عرضه نسخه پنج سوئیفت این مشکل برطرف خواهد شد. به این شکل برنامه‌نویسان دیگر به Objective-C نیازی نخواهند داشت.

Visual Basic
زبان‌های خاطره‌انگیز در گذر فراموشیزبان‌های برنامه‌نویسی رو به مرگ

ویژوال بیسیک زبانی است که روزگاری بسیار محبوب بود. در ارتباط با ویژوال بیسیک باید به این حقیقت اذعان کنیم که ما به جای آن‌که با یک زبان برنامه‌نویسی روبرو باشیم بیشتر با یک فناوری در ارتباط بودیم. در حالی که این زبان در شاخص TOBIE در مکان سیزدهم قرار دارد، اما تحلیل‌گران سایت StackOverFlow از کاهش محبوبیت این زبان خبر داده‌اند. نظرسنجی به عمل آمده از سوی این سایت نشان می‌دهد که نزدیک به 79.5 درصد از مخاطبان تجربه خوبی از کار کردن با ویژوال بیسیک ندارند. با توجه به پشتیبانی مایکروسافت از این زبان شاید هنوز زود باشد که شاهد حذف کامل این زبان باشیم.

SQL

بله با شما هم عقیده هستم. اس‌کیوال اساسا در هر مکانی حضور دارد. اس‌کیوال را باید زبان مدیریت بانک‌های اطلاعاتی توصیف کنیم و در نتیجه کمی دور از انتظار است که بگوییم این زبان برای همیشه از میان خواهد رفت. در حالی که اس‌کیو‌ال به عنوان یک چهارچوب استاندارد شناخته می‌شود اما در عین حال انشعاباتی از آن به وجود آمده که در مقایسه با اس‌کیوال کارایی بهتری دارند. Realm از جمله این موارد به شمار می‌رود. Realm این پتانسیل را دارد تا ساختار خود را به سادگی به کدهای یکی از زبان‌های حال حاضر تبدیل کند.

Assembly

کافی است به یکی از فرم‌های مطرح برنامه‌نویسی مراجعه کنید و درباره مشکلی که در سورس کدهای اسمبلی پیدا کرده‌اید درخواست کمک کنید. به جای آن‌که پاسخی برای سوال خود دریافت کنید، ابتدا توسعه‌دهندگان از شما سوال می‌کنند چرا از این زبان استفاده می‌کنید! اسمبلی هنوز هم جزء 20 زبان برتر سایت TIOBE شناخته می‌شود. اما به این نکته دقت کنید که این زبان روزگاری جزء ده زبان برتر دنیای فناوری بود. این زبان در رنکینگ Stack overflow جایگاهی نداشته و در فهرست IEEE نیز در مکان 12 قرار دارد.

واقعیت این است که اسمبلی در مقایسه با شتاب دنیای فناوری یک روند روبه‌شد کند را داشته است. برای انجام ساده‌ترین کارها در این زبان به ده‌ها خط کدنویسی نیاز دارید، در حالی که همان کار را در زبان‌هایی همچون پایتون یا سی شارپ به سادگی می‌توانید انجام دهید. سایت دایس نوشته است که اسمبلی به واسطه سبک خاص کدنویسی که از آن تبعیت می‌کند شایسته است که در این فهرست قرار گیرد.

شاید زمان آن فرارسیده باشد که این زبان‌ها را برای همیشه کنار بگذاریم. به ویژه آن‌که این زبان‌ها در فهرست‌های جهانی در جایگاه نه چندان بالایی قرار دارند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده‌اند این زبان‌ها هنوز هم حضور داشته باشند به برنامه‌های بزرگی باز می‌گردد که با این زبان‌ها نوشته‌اند و بازنویسی کدهای این زبان‌ها به زبان‌های دیگر عملا کاری هزینه‌بر است. در خصوص یکسری از زبان‌ها همچون اس‌کیوال فرآیند جایگزینی به شکل ساده‌تری انجام می‌شود. اما در مجموع بهتر است وقت خود صرف یادگیری زبان‌هایی کنید که آینده‌دار هستند.


Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
معرفی زبان های برنامه نویسی

نویسنده app در زبان های برنامه نویسی

0 ارسال
2314 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:29:25 - 08/27/18
توسط
app
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
دانلود مقاله پیرامون انواع زبان های برنامه نویسی تحت وب

نویسنده Zohreh Gholami در دانلود سنتر بخش کامپیوتر

1 ارسال
3807 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:27:37 - 05/07/12
توسط
sharifeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
پلاگین توسعه و ویرایش زبان های برنامه نویسی CSS, HTML, and JavaScript با Firebug

نویسنده Amir Shahbazzadeh در مرورگر فاير فاكس, Firefox Browser

0 ارسال
1285 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 02:34:22 - 08/23/13
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
زبان برنامه نویسی MVC - مزایا و معایب MVC

نویسنده متا در زبان های برنامه نویسی

0 ارسال
1847 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:36:34 - 04/26/17
توسط
متا
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
حل برنامه های زیر چیست؟؟؟؟زبان vhdl

نویسنده mohammad a در زبان های برنامه نویسی

1 ارسال
2715 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:47:32 - 12/04/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
زبان‌های برنامه سازی , Programming Languages

نویسنده Amir Shahbazzadeh در آموزش IT

2 ارسال
3077 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:47:47 - 10/11/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
طراحی و برنامه نویسی سایت با قیمت مناسب و ارزان

نویسنده sitedesignali در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
1481 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 15:16:16 - 06/27/15
توسط sitedesignali