چند توصيه براي کاهش مصرف انرژي در مراکز داده

نویسنده Zohreh Gholami, بعد از ظهر 14:11:32 - 06/28/11

« هاست خوب چه شرایطی دارد و ميزبان خوب كيست ؟ | عوامل مؤثر در موفقيت پروژه هاي فناوري اطلاعات دولت الكترونيك با ارائه يك مدل »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

چند توصيه براي کاهش مصرف انرژي در مراکز داده

وقتي تيترهاي خبري بر روي گاز 5 دلاري و اثرات آن بر مشتريان متمرکز مي شوند، بالتبع سازمانهاي تکنولوژي اطلاعات (information technology organizations ) نيز از گزند قيمت سرسام آور انرژيهايي چون برق و  سيستمهاي خنک کننده در مراکز داده ها (powering and cooling data centers) که لحظه به لحظه در حال افزايش اند، ايمن نخواهند بود. در حال حاضر و در بسياري از شرکتها، هزينه راه اندازيي «ديتا سنتر» (مراکز داده) ،پس از هزينه نيروي انساني، بيشترين ميزان را به خود اختصاص مي دهد.  در سطح جهاني نيز  پيش بيني مي شود هزينه مراکز داده هاي قدرت (powering data centers)  توانسته است، از 18.5 ميليارد دلار در سال 2005 به 250 ميليارد دلار در سال 2012 افزايش يابد. لذا هيچ زماني براي متمرکز شدن بر سرمايه گذاري در «مراکز داده بهره ور در زمينه انرژي کارآمد» (energy-efficient data centers)  بهتر زمان حال نيست.
در همان ابتدا، ساخت مرکز داده جديد با فروش کمي روبرو خواهد شد. به اعتقاد بسياري از تصميم گيرندگان، هرچند دسترسي به هدف کاهش انتشار کربن، ستودني است اما در اين صورت نيز نگرانيهايي بوجود خواهند آمد؛ از جمله اين که حرکت در اين راستا، باعث متوقف شدن سود يا عملکرد ما خواهد شد. بر اساس نتيجه گيريهاي بدست آمده، با کاهش نسبي هزينه هاي انرژي، سرمايه گذاري متداول فعلي باعث کاهش هزينه ها در آينده خواهد شد. اما محيط و فضاي امروزه ممکن است زمينه ي ايجاد دلار و سنتهاي ناملايم وتندي را ايجاد کند که نيازمند حرکت از موضوع "تصميم گيري درباره تازه کار بودن" بسوي "از لحاظ مالي مسئول بودن" است.
از طرفي، کنار گذاشتن تمام مرکز اطلاعات نيز ممکن است باعث بروز بزرگترين سر و صداها شود؛ اما مراحل کوچکتري هم هست که تمام تصميم گيرندگان مي توانند با استفاده از آنها کارايي و تاثير هزينه مراکز اطلاعاتشان را بهبود بخشند. اين مراحل به شرح زير است:

نمونه سيستمهاي موجود در رک سرورهاي (server rack) خود را بررسي کرده، انرژي و  space hog ها را جابه جا کنيد.
براي کارآمد تر کردن مرکز داده ها، کنار گذاشتن سيستمهاي قديمي آسان ترين راه به نظر مي رسد. سخت افزارهاي قديمي تقريباً هميشه فضا و انرژي بيشتري نسبت به سيستمهاي جديد به خود اختصاص مي دهند. همچنين سيستمهاي قديمي معمولا سخت تر خنک مي شوند. حرکت بسوي سيستمهاي مدرن تر اغلب باعث ايجاد ضريب اتحاد موءثر از 2:1 تا 10:1 مي شود. شما زماني که قدرت محاسباتي خود را افزايش دهيد، فضاي لازم را بدست آورده و انرژي را نيز حفظ خواهيد کرد.
در سالهاي اخير، chip multi-threading بدون هيچ تاثير منفي در عملکرد، کمک موءثر و زيادي به مراکزداده ها کرده است. سيستمهاي CMT همچون سيستمهاي نقل و انتقال عمومي عمل مي کنند: درست مانند اتوبوسي که بيش از چندين خودرو در جاده موءثر است، multi-threaded chip ها مي توانند چندين عمليات را همزمان بدست گرفته و موءثر باشند.


ارتباط تصميم گيرندگان IT با تواناييهاي همتاي خود
صرفنظر از اين که چقدر نيروي برق توسط مرکز داده مصرف مي شود، اين معمولا کارکنان اصلي اطلاعات (chief information officers) نيستند که  فايده و مطلوبيت چک و کنترل را مي نويسند. اين گسست، اغلب يک مباحثه غير لازم در خصوص اهميت قدرت کامپيوتر در برابر درآمدهاي حاصل از تقليل هزينه ها را موجب مي شود. سازمانهاي IT و تسهيلاتي، براي ايجاد اطمينان و درک متقابل و اين که چگونه محاسبات "بهره وري انرژي" به نائل شدن به هردوي اينها کمک خواهد کرد، نيازمند همکاري با يکديگرند.
اگر شما از بهره وري در مصرف انرژي استفاده کنيد، عملا کاستي هاي ارايه شده از سوي ارايه دهنده انرژي ( برق) و همچنين هزينه حرکت به سمت صنعت سبز بسيار ناچيز خواهد بود.


به دنبال تکنولوژي هاي واقعي و با محتوا باشيد.
استفاده از محتواي درست بعنوان بخشي از شيوه virtualization شما، در کاهش انرژي و گسترش سطح خدمات شما موثر است.  پيروي از اين روش، مي تواند حتي به شما امکان دسترسي به تراکم بيشتر هم در خدمات و هم ذخيره سازي، را بدهد. به عنوان مثال: يکي از مشترياني که من با او کار کرده ام، با ايجاد يک سيستم ذخيره جديد به همراه virtualization موجود و همچنين با حذف 40 ترابايت از ظرفيت فيزيکي، باعث کاهش هرينه ها به ميزان 60 درصد مي شود. هنگام پياده کردن مرکز داده شرکت Sun نيز، ما توانستيم نسبتهاي 2:1 سرور قابل جايگزين (server-replacement) و 3:1 ذخيره سازي قابل جايگزين (
server-replacement)را بدست آوريم. در برخي موارد نيز استفاده از virtualization  اجازه مي دهد که سرور قابل جايگزين به نسبت بالاي 20:1 هم برسد. با Virtualization شما مي توانيد به نقطه اي برسيد که درآمد حاصل از تقليل هزينه ها در بخش فضا و انرژي به مرز برابري با قيمت خريد اوليه تجهيزات نزديک شود.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند راهکار جهت کاهش مصرف سوخت

نویسنده شیوا ایروانیان در مقالات مکانیک

0 ارسال
1858 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:36:11 - 10/04/11
توسط
شیوا ایروانیان
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مصرف مرتب پسته ، موجب کاهش قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی...

نویسنده Hooman Ghayouri در اخبار تغذیه

0 ارسال
1783 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 22:52:47 - 08/05/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند پيشنهاد مردانه براي خريد يک شال گردن مناسب

نویسنده Zohreh Gholami در مد و لباس

0 ارسال
1708 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 11:35:42 - 11/26/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند نکته مهم براي رفع خرابی سرویس ADSL

نویسنده Amir Shahbazzadeh در سرویس های اینترنت

0 ارسال
3111 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:48:31 - 08/21/11
توسط
Amir Shahbazzadeh
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
مروري بر عامل گرايي در توسعه نرم افزار براي سيستم هاي چند عامله

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات کامپیوتر, Computer Articles

0 ارسال
3918 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:19:31 - 11/22/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
مصرف سیگار و کاهش قدرت باروری تخمک ها

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات پرستاری و مامائی, Nursing & Midwifery Articles

0 ارسال
1934 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:30:04 - 07/25/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
کاهش آسیب در مصرف کنندگان تزریقی مواد

نویسنده Hooman Ghayouri در مواد مخدر

0 ارسال
1712 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 08:08:08 - 07/28/11
توسط
Hooman Ghayouri