انجمن متا: طراحی سایت و سئو - دانلود قالب و تم - کریپتو

پزشکی، بهداشت، درمان، خانواده، مقاله (عمومی) => مقاله, Article => مقالات کشاورزی, Agriculture Articles => نويسنده: Zohreh Gholami در قبل از ظهر 11:45:07 - 11/22/11

عنوان: افزايش دوام محصولات كشاورزي با جاذب نانويي
رسال شده توسط: Zohreh Gholami در قبل از ظهر 11:45:07 - 11/22/11
افزايش دوام محصولات كشاورزي با جاذب نانويي

گام موفق دانشمندان ايراني در كاهش ضايعات كشاورزي

محققان نانوفناوري كشور موفق به تهيه و توليد نانو زئوليت جاذب اتيلن شدند كه با حذف گاز اتيلن از محيط انبارها به افزايش ماندگاري محصولات كشاورزي و حفظ كيفيت آنها براي مدت طولاني و كاهش ضايعات محصولات باغي، سبزي و صيفي منجر مي‌شود.

دكتر بهزاد قره‌ياضي، مدير پژوهش شركت سازنده اين محصول که در ششمين جشنواره برترين‌هاي فناوري نانو به عنوان دستاورد برتر نانوفناوري كشور معرفي شده ‌اظهار كرد: بيشتر محصولات کشاورزي به ويژه ميوه، سبزي و صيفي پس از برداشت در شرايط نامناسب انبار نگهداري شده و پس از مدتي بخش قابل توجهي از آن به دليل رسيدگي بيش از حد، گنديدگي و لهيدگي دور ريخته مي‌شوند و بخش قابل توجه ديگري به دليل از دست دادن کيفيت و بازارپسندي، قابليت صادرات خود را از دست مي‌دهد.

وي افزود: يکي از دلايل فني اين ضايعات که به سادگي مي‌توان جلوي آن را گرفت، تصاعد گازي به نام اتيلن است که به صورت طبيعي از برخي از ميوه‌ها خارج مي‌شود و موجب رسيده‌ شدن بيشتر و فساد زودرس خود محصول و محصولات ديگري که در مجاورت آن قرار دارند، مي‌شود؛ بنابراين گاز اتيلن توليد شده توسط خود محصولات بايد جمع‌آوري شود تا محصول سالم و شاداب به دست مصرف‌کننده برسد. براي جمع‌آوري اتيلن روش‌هاي مختلفي وجود دارد از جمله سوزاندن آن که کار خطرناکي است و موجب فرسايش تجهيزات مي‌شود؛ اما راه ديگر داشتن تجهيزات فوق مدرن کنترل اتمسفر است که فوق‌العاده گران و در عين حال مؤثر است و راه ديگر استفاده از فناوري نانو است كه در اين طرح مورد استفاده قرار گرفت.

قره ياضي ادامه داد: در اين فناوري از نانوزئوليت‌هايي استفاده کرديم که وقتي با پرمنگنات پتاسيم پوشش داده مي‌شوند هم تخلخل و خلل آنها و هم سطح تماس پرمنگنات پتاسيم با هوا و در نتيجه گاز اتيلن افزايش پيدا مي‌کند. به اين ترتيب چنانچه امکان عبور جريان هواي انبار و سردخانه‌هاي محل نگهداري اين محصولات از روي اين گرانول‌هاي نانويي فراهم شود گاز اتيلن جذب پرمنگنات پتاسيم مي‌شود و انبارماني و کيفيت محصول افزايش پيدا مي‌کند.