سفیدکردن دندان‌ها (چند روش طبیعی برای داشتن دندان هایی سفید)

نویسنده Zohreh Gholami, قبل از ظهر 09:06:18 - 11/09/11

« عصب‌کشی دندان, Endodontic therapy | ارتودنسی دندان به صورت نامرئی »

0 اعضا و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.

Zohreh Gholami

سفیدکردن دندان‌ها



12.jpeg

دندان‌ها به مرور زمان وبا گذشت سن دچار تغییر رنگ می‌شوند.این تغییر رنگ در اثر تغییر مواد معدنی مینا وعاج صورت می‌گیرد به این معنی که تخلخل مینا به مرور کم می‌شود وشفافیت خود را از دست می‌دهد.دندان‌ها هم چنین ممکن است به علت مواد رنگی غذاها باکتری‌ها وتنباکو دچار تغییر رنگ شوند.از آن جائی که سفیدی دندان‌ها به سور ناخود آگاه نشانه‌ای از جوانی بر شمرده می‌شودهمواره سفید کردن دندان ها مورد درخواست مردم بوده است.

در عمل سفید کردن دندانها از مواد اکسید کننده مثل پر اکسید هیدوژن برای روشن تر کردن دندان استفاده می‌شود.مواد اکسید کننده به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینا نفوذ کرده و رنگیزه‌های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند.با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار داردنیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می‌شود.

دو روش اصلی برای سفید کردن دندانها وجود دارد در روش اول که سفید کردن در مطب نامیده می‌شود مواد بلیچینگ با غلظت بالا به مدت کوتاهی بر روی دندان قرار می‌گیرد.در این روش سفیدی دندان به سرعت پدیدار می‌شود ولی در صورتی که به درستی استفاه نشود ممکن است باعث آسیب به لثه ومخاط دهان شود.در این روش برای جلوگیری از تماس مواد اکسیدکننده با لثه‌ها از لایه محافظ مخصوصی استفاده می‌شود که با مهارت بر روی لثه قرار می‌گیرد وبا نور مخصوص محکم می‌گردد.ماده مورد استفاده در بلیچینگ مطب یا پراکسید هیدروژن ویا کاربامید پراکسید است.ماده دوم نیز در دهان پراکسید هیدروژن ایجاد می نماید.ژل بلیچینگ در این موارد معمولاً حداکثر معادل 35% پر اکسید هیدروژن غلظت دارد.

از روش‌های دیگر بلیچینگ سفید کردن در منزل می‌باشد که در این روش دندان پزشک یک تری مخصوص پلاستیکی بر روی مدل دندانهای شخص ساخته وژل‌های بلیچینگ را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.بیمار هر روز چند ساعت ژل‌ها را بر روی تری قرار داده و آن را در دهان بر روی دندان‌ها می گذارد.پس از گذشت چند هفته دندانها به سفیدی مورد نظر می‌رسند.ژل مورد استفاد ه در این روش بین ده تا شانزده درصد غلظت دارد.

در سال‌های اخیر محصولات زیادی نیز برای سفیدکردن در داروخانه‌ها وسوپرمارکت‌ها ارائه می‌شوند که غلظتی کمتر از ده درصد دارند وبه علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌گردد.

به طور معمول پس از بلیچینگ بهبود مناسبی در زیبائی دندانها در اثر سفید شدن آن‌ها مشاهده می‌شود.ولی باید دانست این روش بر تمامی رنگیزه‌های دندانی موثر نیست ودر برخی موارد بدرنگی شدید دندان‌ها نیاز به درمان‌های طولانی مدت بلیچینگ ویا استفاده از درمان ونیر لامینیت می‌باشد.

از عوارض درمان بلیچینگ می‌توان به حساس شدن دندان ها سوختگی لثه ها (در موارد استفاده نادرست ویا سفیدشدن بیش از حد دندان ها) اشاره کرد.این عوارض در تعداد کمی از مراجعین ممکن است به وجودآید و پس از چند روز بهبود می‌یابد.مدتی پس از سفیدکردن ممکن است تا حدودی از سفیدی دندان کاسته گردد.


در زیر چند روش طبیعی و غیرشیمیایی برای سفید کردن دندان‌ها ارائه شده که اثرات سوء را نیز ندارند. این روش‌ها عبارتند از:

-‌ خوردن کرفس و سیب، این دو خوردنی حاوی سلولزهای رشته‌ای هستند که مانند یک مسواک طبیعی می‌توانند به آرامی و بدون ضرر، دندان‌ها را تمیز و سفید کنند. این خوردنی‌ها اثر رنگدانه‌های ناشی از مواد غذایی را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند.

- استفاده از پراکسید هیدروژن (یا آب اکسیژنه)، این ماده کاملا طبیعی و غیرسمی که ترکیبی از مولکول‌های اکسیژن و آب است و می‌تواند به شیوه‌ای بی‌خطر دندان‌ها را پاکسازی کند و برای بهداشت و سلامت کلی دندان‌ها نیز مفید است. روش استفاده از آب اکسیژنه این است که پودر 3 درصد آن را در آب شیر به مقیاس 50-50 حل کرده و هر شب قبل از خواب دندان‌هایتان را با این محلول بشوئید. پس از چند هفته متوجه خواهید شد که دندان‌هایتان سفیدتر و روشن‌تر شده‌اند.

-‌ توت فرنگی بخورید، این میوه خوشمزه و پرطرفدار تابستانی به دلیل اینکه حاوی ماده‌ای موسوم به اسید مالیک است درسفید کردن دندان‌ها نقش موثری دارد. برای بهره‌مند شدن بیشتر از این خاصیت توت‌فرنگی هفته‌ای یک بار دستورالعمل زیر را انجام دهید:

-‌ ابتدا یک عدد توت‌فرنگی را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر قرمز رنگ حاصل شود. این خمیر را روی مسواک قرار داده و آن را مدت 5 دقیقه روی دندان‌هایتان بگذارید.

- برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها پس از 5 دقیقه با یک مسواک استاندارد، دندان‌هایتان را بشویید تا هرگونه قند طبیعی از روی دندان‌هایتان پاک شود.

- استفاده از پوست پرتقال و برگ های درخت برگ بو، این دو سفید کننده طبیعی دندان‌ها که غیر معمول‌تر از بقیه موارد هستند می‌توانند رسوبات روی دندان‌ها را تاحد زیادی برطرف کرده و دندان‌ها را درخشان‌تر کنند شما می‌توانید به نوبت هر یک از آنها را به طور خشک یا به صورت پودر ترکیبی با یکدیگر روی دندان‌ها بگذارید.

- و بالاخره می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید برای این منظور می‌توانید 6 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با 1/3 قاشق غذاخوری نمک، 4 قاشق چای‌خوری گلیسیرین و 15 قطره روغن نعنا یا دیگر روغن‌های گیاهی تازه کننده بازدم ترکیب کنید این ترکیب را به مقادیر کم هر وقت که می‌خواهید دندان‌هایتان سفیدتر شوند روی آنها بگذارید و بعد از مدتی دهانتان را بشوئید.

Tags:

Share via facebook Share via linkedin Share via telegram Share via twitter Share via whatsapp

https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
برساژ بهترین راه حل برای سفید کردن دندان

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات دندان پزشکی

1 ارسال
11222 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 12:10:33 - 12/10/17
توسط
minatehrani
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
سفید كردن دندان با مواد برای همه افراد موثر نیست

نویسنده Zohreh Gholami در مقالات دندان پزشکی

0 ارسال
1940 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 09:02:30 - 12/14/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
نکاتی که برای داشتن دندان های سالم باید رعایت کرد

نویسنده parhamdent در پزشکی، بهداشت، درمان

0 ارسال
879 مشاهده
آخرین ارسال: قبل از ظهر 10:52:32 - 04/24/18
توسط
parhamdent
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
فروشگاه مطمئن برای خرید انواع کامپوزیت دندان

نویسنده hoori69 در پزشکی

0 ارسال
188 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 21:06:40 - 01/23/22
توسط
hoori69
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/clip.png
9 راه برای داشتن ناخن هایی محکم و زیبا

نویسنده Hooman Ghayouri در زیبایی , تناسب اندام , تندرستی

0 ارسال
1255 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 14:25:30 - 07/29/11
توسط
Hooman Ghayouri
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
شیوه هایی ارتباطی برای داشتن رابطه بهتر بین همسران

نویسنده Zohreh Gholami در روابط همسران، روابط فرزندان و خانواده

0 ارسال
1731 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 19:18:18 - 12/09/11
توسط
Zohreh Gholami
https://www.meta4u.com/forum/Themes/Comet/images/post/xx.png
چند نکته برای داشتن خواب راحت ویژه سالمندان

نویسنده Zohreh Gholami در مطالب جالب ،خواندنی و آموزنده

0 ارسال
1990 مشاهده
آخرین ارسال: بعد از ظهر 16:40:45 - 12/17/11
توسط
Zohreh Gholami